سفید و درخشان نگهداشتن دندان ها در طول درمان ارتودنسی

مسلماً همه افرادی که تصمیم می گیرند دندان های خود را صاف و یکدست کنند، می خواهند لبخند جدید آنها تا حد امکان عالی به نظر برسد. به همین دلیل بسیاری از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار می گیرند، در مورد سفید کردن دندان ها با بریس ها سؤال می پرسند. متأسفانه، در طول مدتی که شما واقعاً در حال استفاده از بریس های ارتودنسی هستید، باید از استفاده از محصولات سفید کننده دندان ها پرهیز کنید، که ما به صورت کوتاه به آنها می پردازیم. با این حال، گرچه تا زمان برداشتن بریس ها از روی دندان های شما باید از درمان های تخصصی یا OTC (قابل تهیه از داروخانه ها بدون نسخه پزشک) سفید کردن دندان ها پرهیز نمایید، اما به این معنا نیست که نمی توانید لبخند خود را درخشان و سالم نگهدارید. ما می خواهیم به شما یاد دهیم چگونه با داشتن بریس، با استفاده از محصولات مناسب و رعایت بهداشت خوب دهان، می توانید دندان های خود را سفید نگهدارید.

آیا بریس ها موجب لک شدن دندان ها می شوند؟

براکت ها و سیم های کمانی که در بریس های سنتی استفاده می شوند، به خودی خود نمی توانند موجب بروز آسیب های زیبایی شوند. اما به این معنا نیست که وقتی از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید دندان های شما لک نخواهند شد. آنچه شما می خورید و می نوشید، و نحوه مراقبت شما از دندان ها، می تواند موجب لک شدن دندان های شما شود- خواه بریس داشته باشید یا خیر. بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند اغلب نیاز دارند توجه خاصی به سلامت دهان خود داشته باشند تا از بروز لکه ها و دیگر مشکلات نامطلوب دندان ها پرهیز نمایند. این شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم است.

در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از خوراکی ها و نوشیدنی های قندی نیز باید پرهیز کنید. این مواد می توانند موجب تشکیل پلاک های اطراف براکت های شما و منجر به تشکیل لکه شوند. اگر غداهای پر شکر را انتخاب می کنید، غذاهای غیر چسبناک را انتخاب کنید. آبنبات های چسبناک (مانند آبنبات های سفت، تافی، یا آدامس ها) می توانند خود را به اطراف براکت ها بچسبانند و باعث شوند مراقبت های دندانی دشوار شوند.

همیشه بلافاصله پس از خوردن غذاهای شیرین و حاوی قند مسواک بزنید. همین در مورد غذاها و نوشیدنی هایی صدق می کند که شناخته هستند باعث بروز لکه می شوند. شراب قرمز، آبمیوه های تیره، قهوه، و چای می تواند از خود لکه به جای بگذارند. گرچه ممکن است در طول درمان ارتودنسی متوجه بروز لکه روی دندان های خود نشوید، اما پس از برداشتن براکت ها متوجه تغییرات مشهودی خواهید شد.

آیا با وجود بریس ها روی دندان ها می توان سفید کردن آنها را انجام داد؟

در صورتی که موادی که موجب لک شدن دندان ها می شوند، مانند قهوه یا چای، بتوانند به زیر براکت های بریس ها نفوذ کنند تا موجب تغییر رنگ دندان ها شوند، آیا محصولات سفید کننده دندان ها می توانند همین کار را در مسیر مخالف انجام دهند؟ خیر.

به چند دلیل، زمانی که شما بریس ها را دریافت می کنید، سفید کردن دندان ها توصیه نمی شود. اولاً، براکت ها روی دندان های شما چسبانده شده اند و بخش قابل توجهی از منطقه قابل مشاهده دندان های شما را پوشش داده اند. در صورتی که از محصولات سفید کننده دندان ها مانند خمیر دندان ها، استریپ ها، یا ژل های سفید کننده استفاده کنید، موجب سفید شدن بخش هایی از دندان ها می شوند که در معرض دید قرا دارند اما به زیر براکت ها نفوذ نخواهد کرد. در نهایت پس از برداشته شدن براکت ها از روی دندان ها، یک لبخند دو رنگ برای شما به جا خواهد ماند.

اگر درمان ارتودنسی شما برای اصلاح مشکلاتی مانند فشردگی و نامرتبی دندان ها انجام شود، که در آن دندان ها کج شده یا با دندان های مجاور خود همپوشانی دارند، حتی بخش های بیشتری از دندان های شما وجود دارند که مواد سفید کننده قادر به دسترسی به آنها نیستند. وقتی درمان به پایان می رسد و دندان های شما در جای جدید خود قرار می گیرند، اگر قبل از آن کار سفید کردن دندان ها را انجام داده باشید، نقاط تیره و روشن تر بیشتری روی دندان های شما به جا خواهد ماند. در نهایت، محصولات سفید کننده می توانند موجب حساسیت بیشتر دندان های شما شوند که می تواند باعث بروز ناراحتی بیشتر در طول مدتی شود که براکت ها نیز به دندان ها فشار وارد می کنند.

سفید نگه داشتن دندان در ارتودنسی

سفید نگه داشتن دندان در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن و مسواک زدن کلیدهای درخشان نگهداشتن دندان ها با بریس ها

انجام درست و با دقت کارهای بهداشتی روزانه دهان و دندان ها بهترین راه برای سفید نگهداشتن دندان ها در طول مدتی است که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ذرات غذا و پلاک های دندانی که بین دندان ها و بریس های شما گیر کرده اند را حذف می کنند، و از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کنند و آنها را از شر لکه های سطوح دندان ها برای داشتن دندان هایی سفیدتر رها می کنند. وقتی نوبت به مسواک زدن با بریس ها می رسد، حتماً صبح ها، پس از تمام وعده های غذایی و میان وعده ها، و قبل از رفتن به رختخواب باید مسواک بزنید. از خمیر دندان های غیر سفید کننده، حاوی فلوراید روی مسواک خود بریزید، و مسواک خود را جایی قرار دهید که دندان ها و لثه ها با یکدیگر برخورد دارند. در امتداد خط لثه ها را با استفاده از حرکات دورانی مسواک بزنید و سپس به سمت پایین دندان های بروید. حتماً باید به تک تک دندان ها توجه ویژه ای داشته باشید و همه سطوح و نیز بین براکت ها و سیم ها را نیز مسواک بزنید. هر بار باید به مدت دو دقیقه کامل مسواک بزنید و مسواک زدن زبان خود را نیز فراموش نکنید.

برای نخ دندان کشیدن با بریس ها، استفاده از فلاس تریدر یا فلاسر ارتودنتیک را توصیه می کنیم تا بتوانید به راحتی نخ دندان بکشید و این کار را به سرعت و شکل مؤثری انجام دهید. هر روشی که برای نخ دندان کشیدن با بریس ها انتخاب می کنید، باید نخ از زیر سیم و بین هر دو دندان شما عبور کند. طرفین هر دندان را رو به بالا و پایین نخ بکشید و این کار با برای همه دندان های دیگر تکرار کنید. حتی بیرون دندان های مولر را نیز بالا و پایین نخ بکشید. روزی یک مرتبه، ترجیحاً شب ها، نخ دندان بکشید تا از شر ذرات غذا و پلاک هایی که در طول روز تشکیل شده اند رها شوید. به سادگی با مسواک زدن و دندان کشیدن منظم با بریس ها می توانید دندان های خود را سفید نگهدارید.

سفید نگه داشتن دندان در ارتودنسی

چرا نباید با بریس ها از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کرد؟

برخلاف آفیس بلیچینگ، استریپ ها، ژل ها، یا خمیر دندان های سفید کننده عموماً هیچ کمکی برای حصول یک لبخند درخشان تر نخواهد کرد. گرچه خمیر دندان های سفید کننده یک لبخند هالیوودی برای شما خلق نخواهند کرد، اما می توانند موجب سفیدتر شدن کافی دندان های شما شوند تا موجب بروز تفاوت قابل توجهی در رنگ پشت براکت ها شوند.

اگر نگرانی در مورد احتمال تغییر رنگ دارید، از خمیر دندان های سفید کننده در طول دوره درمان ارتودنسی با بریس های ثابت اجتناب کنید. در عوض، خمیر دندان های حاوی فلوراید را انتخاب کنید که مورد تأیید انجمن دندانپزشکی هستند.

محصولاتی برای سیفد نگهداشتن دندان ها با بریس ها

گرچه حفظ بهداشت به خوبی مهم ترین نکته است، اما محصولاتی برای سفید نگهداشتن دندان ها با بریس ها وجود دارند که می توانند کار شما را ساده تر کنند. آنها الزامی نیستند اما به نظر بسیاری از بیماران کمک کننده می باشند.

مسواک برقی

مطمئناً استفاده از مسواک دستی می تواند دندان ها و دهان شما را تمیز نگه دارد، با این حال، از استفاده مسواک برقی لذت خواهید برد و متوجه خواهید شد این نوع مسواک ها برای رها شدن از شر پلاک ها و لکه های سطح مقداری مؤثرتر هستند.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در فضاهای تنگ بین دندان ها قرار بگیرد و برای مسواک زدن زیر سیم های ارتودنسی، اطراف براکت ها، و حتی بین دندان ها فوق العاده است. در محیط کار یا مدرسه خود تعدادی مسواک بین دندانی با خود همراه داشته باشید تا همیشه در دسترس شما قرار داشته باشند. اگر غذا بین دندان های شما گیر کند، آنها برای رها کردن این ذرات فوق العاده کمک کننده هستند.

دهانشویه های فلورایده فاقد الکل

وقتی بریس ارتودنسی دارید بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان ها قرار دارید، زیرا براکت ها و سیم ها محل هایی عالی برای گیر کردن ذرات غذا و پلاک می باشند. گرچه بهداشت خوب دهانی دندان های شما را در برابر پوسیدگی محافظت خواهد کرد، اما افزودن دهانشویه های فلورایده به این ترکیب لایه محافظ دیگری فراهم می کند. گرچه دهانشویه ها به تنهایی موجب سفیدتر شدن دندان ها نمی شوند، اما با پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، می توانند از تغییر رنگی که آنها بوجود می آورند پیشگیری کنند.

واتر فلاسر

واتر فلاسر ها از هر برندی که باشند می توانند به شما احساس پاکیزگی بدهند و بسیاری از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی هستند عاشق آنها هستند. آب با فشار زیاد به صورت یک نوار باریک به درون فضاهایی نفوذ می کند که بسیار تنگ هستند، پلاک ها و ذرات باقی مانده را کاهش می دهند و سلامت لثه های شما را ارتقاء می دهند. با این حال، با وجود استفاده از واتر فلاسرها باز هم نخ دندان کشیدن الزامی است زیرا جایگزینی برای آن نیست. با این حال افزودن آن می تواند روشی مفید و راحت برای سفید نگهداشتن دندان ها و سالم نگهداشتن لبخند در طول دوره استفاده از بریس ها باشد.

رعایت بهداشت دهان و دندان و قرار دادن چند محصول اضافی در فهرست کار شما می تواند تا حد زیادی در سفید نگه داشتن دندان هایتان کمک کند. پس از پایان درمان، می توانید درمان های سفید کردن دندان ها را در منزل یا به صورت تخصصی انجام دهید تا دندان های شما جلوه زیباتری داشته باشند.

سفید نگه داشتن دندان در ارتودنسی

سفید نگه داشتن دندان در ارتودنسی

آیا پس از برداشتن بریس ها باید سفید کردن دندان ها را انجام داد؟

اکثر بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، پس از برداشتن بریس ها می توانند سفید کردن دندان ها را انجام دهند، به شرطی که دندانپزشک یا ارتودنتیست توصیه ای برخلاف آن نداشته باشند. اگر سفید کردن دندان ها پس از بریس ها را انتخاب می کنید:

  • با یک متخصص مشورت کنید. یک متخصص دندانپزشکی می تواند به شما کمک کند محصولی را انتخاب کنید که برای نیازهای شخصی شما بهتر است، که می تواند شامل فرایندهای سفید کننده داخل مطب یا ژل ها، خمیر دندان ها، یا استریپ های خانگی باشد.
  • به علت اصلی بروز لکه ها پی ببرید. دندان های شما لکه های داخلی دارند یا خارجی؟ اگر دندان های شما لکه های داخلی دارند، سفید کردن ممکن است برای حل کردن مشکل دندان های شما عمل نکند.
  • مطمئن شوید درمان ارتودنسی شما به اتمام رسیده است. آیا شما از لبخند یکدست خود راضیت دارید؟ در صورتی که به درمان های بیشتر نیاز دارید، ممکن است بخواهید سفید کردن دندان های خود را به تعویق بیندازید.
  • حساسیت دندان ها و لثه های خود را درمان کنید. اگر دندان های شما هنوز هم در اثر درمان ارتودنسی حساس هستند، برای سفید کردن دندان ها دست نگهدارید تا زمانی که این فرایند موجب بروز تحریک پذیری بیشتر نخواهد شد.

اگر ماه ها یا سال ها استفاده از بریس ها باعث شده است بخواهید برای لبخند نه چندان روشن خود یک درمان سریع انجام دهید، می توانید برای آفیس بلیچینگ اقدام کنید که در مطب و در یک جلسه به سرعت انجام می شود. این گزینه در یک روز لبخندی که منتظر آن هستید را به شما می دهد.

 

اگز به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در تهران میگردید با ما تماس بگیرید…

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code