دندان قروچه یا براکسیسم؛ آیا بریس ها کمکی می کنند؟

اگر به شما نیز گفته شده است که دندان قروچه دارید، ممکن است به این فرک کنید که آیا درمان ارتودنسی می تواند دندان های شما را از این رنج شبانه نحات دهد یا خیر. ب اگر کجی و ناصافی دندان های شما عامل بروز دندان قروچه شبانه است ریس ها و اینویزیلاین ها می توانند به کاهش یا توقف آن کمک کنند. صاف و یکدست کردن دندان ها ممکن است راهکار دائمی فوق العاده ای برای درمان دندان قروچه های شبانه باشد، اما این مسئله نسبتاً پیچیده است و نحوه قرار گیری دندان های شما ممکن است تنها بخش جزئی در بروز دندان قروچه های شبانه شما ایفا کند.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه یا براکسیسم

براکسیسم یا دندان قروچه چیست؟

براکسیسم یا دندان قروچه (ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر) عموماً بیشتر در طول خواب و در شب رخ می دهد، اما ممکن است در حین بیداری نیز اتفاق بیفتد. دندان قروچه های گاهگاهی موجب بروز هیچ آسیبی نمی شوند، اما ساییدن و فشردن منظم دندان ها روی یکدیگر می تواند موجب بروز آسیب های چشمگیری شود. براکسیسم مشکل پیچیده ای است و بیمارانی که بایت غیر عادی دارند، یا دندان از دست داده اند یا دندان های کج دارند، ممکن است بیشتر از افرادی که بایت عادی دارند مستعد دندان قروچه باشند.

به نظر می رسد محققان موافق باشند که بسیاری افراد قادر هستند جویدن و فعالیت های فانکشنال خود را با این بایت های غیر عادی تطبیق دهند، اما افرادی که توانایی تطبیق پیدا کردن با بایت مشکل دار خود را ندارند مستعد دندان قروچه هستند. استرس، اضطراب، و اختلالات خواب از جمله عوامل مرتبطی هستند که منجر به بروز دندان قروچه می شوند.

علل براکسیسم یا دندان قروچه

بین برخی داروها برای درمان افسردگی، بیماری پارکینسون، و بیماری هانتینگتون و براکسیسم نیز ارتباط وجود دارد.

افرادی که آپنه خواب دارند بیشتر احتمال دارد که در شب دندان های خود را روی یکدیگر بسایند و فشار دهند. آپنه خواب مشکل پیچیده ای است که ممکن است به انسداد مجرای تنفسی و یا مشکلات مربوط به خر و پف در بدن شما ارتباط داشته باشد که میزان اکسیژن موجود در خون شما را اندازه می گیرد. بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئیدها ممکن است مسیر تنفس را مسدود کند، اما در افراد بزرگسال افزایش توده بدنی همراه با بافت های اضافی در گردن و مجرای تنفسی، هنگام تنفس مسیر تنفس را مسدود می کند و باعث ایجاد مکث در بین نفس ها و کاهش اکسیژن موجود در خون می شود. مغز سعی می کند با ارسال پیام برای فک که خود را منقبض کند و با فشردن و ساییدن و بیرون زدن خود مکث ها را جبران کند تا راه هوایی باز نگهدارد.

راه هوایی نیز با فعالیت طبیعی عضله در عضلات پیرامون مجرای هوایی باز نگه داشته می شود. با افزایش سن، افسردگی بالینی، و عواملی مانند افزایش مصرف الکل نیز ممکن است کاهش در مجاری تنفسی دیده شود. اگر مشکوک به داشتن آپنه خواب هستید، احتمالاً عاقلانه است که با یک پزشک متخصص خواب مشورت کنید زیرا آپنه خواب می تواند تأثیرات ثانویه متعددی برای سلامتی داشته باشد.

بسیاری افراد نمی دانند در خواب دندان قروچه دارند تا اینکه دندانپزشک طی معاینات متوجه علائم ساییدگی دندان های آنها شود، یا والدین یا شخصی که با آنها در یک اتاق می خوابد از روی صدایی که با برخورد دندان های آنها در طول شب ایجاد می شود متوجه این نکته شود. سایر افراد نیز ممکن است از علائم رنج ببرند و هنوز هم ندانند دندان قروچه مقصر این علائم است. آنها ممکن است سر دردهای ملال آور و مداوم یا سوزش فک را تجربه کنند اما از علت آن اطلاعی نداشته باشند.

مال اکلوژن یا مشکلات بایت یکی از علل احتمالی براکسیسم است. اگر دندان های فک بالا و پایین شما به راحتی و به درستی روی یکدیگر قرار نمی گیرند، منجر به بروز عدم تناسب و هماهنگی می شود که ممکن است موجب بروز دندان قروچه شدید و ساییدگی شدید مینای دندان ها شود که باعث شود این عدم هماهنگی حتی وخیم تر نیز شود.

گرچه علم هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا به صورت قطعی به این نتیجه برسد که مال اکلوژن موجب بروز براکسیسم می شود، اما برخی تحقیقات نشان دهنده ارتباط بین این دو شرایط هستند. این ارتباط نه تنها در افراد بزرگسال و کودکان بزرگتر با دندان های دائمی، بلکه در کودکان خردسالی که هنوز دندان شیری دارند نیز مشاهده می شود.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه یا براکسیسم

مشکلات ناشی از براکسیسم یا دندان قروچه

حدود نیمی از جمیعت دنیا گاهگاهی دندان های خود را روی یکدیگی فشار می دهند و می سایند، و 5% از افراد از روی عادت و با شدت این کار را انجام می دهند.

دندان قروچه مزمن می تواند منجر به بروز یک دسته مشکلات دندانی شود، از جمله ساییدگی مینای دندان ها، صاف شدن و ساییدگی سطح جونده دندان ها، حرکت کردن و خارج شدن دندان ها از محل درست خود، حساسیت دندان ها، فرسایش دندان ها، شکستگی و از دست رفتن دندان ها پس از لق شدن آنها. بعلاوه، افرادی که آپنه خواب دارند و توده بدنی (BMI) آنها افزایش پیدا کرده است نیز ممکن ایت رفلاکس اسید معده داشته باشند که در آن در طول خواب اسید از معده وارد مری می شود. ترکیب اسیدی که موجب حل شدن دندان ها می شود و براکسیسم، معمولاً عامل معمول احتمالی برای تحلیل سریع سطح دندان ها می باشد.

برای برخی افراد، تنها دندان های آنها نیست که تحت تأثیر دندان قروچه قرار می گیرند، زبان، و داخل گونه های آنها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. دندان هایی که درد دارند، و درد فک و گوش پس از دندان قروچه شبانه شایع هستند. افرادی که از این شرایط رنج می برند ممکن است درد عضلات و خشکی فک، صورت، و شقیقه ها را نیز احساس کنند.

افراد پس از سال ها فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر، ممکن است نیاز به فرایندهای اصلی دندانپزشکی برای اصلاح آسیب های وارد شده به دندان و نجات دندان داشته باشند. دندان های آسیب دیده ممکن است نیاز به درمان با روکش، بریج، ایمپلنت دندانی، یا حتی پروتزهای مصنوعی داشته باشند و اغلب دندان ها به عنوان یکی از پیامدهای این عمل ساییده و از محل درست خود دور می شوند و برای بازگرداندن دندان ها به محل اصلی و درست خود، قبل از احیاء ساختار از دست رفته دندان، نیاز به ارتودنسی خواهند داشت.این یک داستان قدیمی است که قبل از ساخت خانه باید بنیاد خوبی برای آن ساخت. بدون درمان، دندان ها می توانند لق شوند و از دست بروند.

علاوه بر این، دندان قروچه با اختلالات مفاصل فکی گیجگاهی (TMD و TMJ) می تواند روی فک نیز تأثیر بگذارد و موجب بروز مشکلات جدی شود.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه یا براکسیسم

چگونه می توان از بروز دندان قروچه جلوگیری کرد؟

برخی گام ها وجود دارند که با برداشتن آنها می توانید احتمال دندان قروچه شبانه را کاهش دهید، از جمله:

  • استرس یکی از اصلی ترین علل بروز براکسیسم است، بنابراین هر کاری که می توانید برای کاهش میزان استرس خود انجام دهید، می تواند به کاهش دندان قروچه نیز کمک کند.
  • الکل می تواند فرد را بیشتر مستعد دندان قروچه کند، بنابراین کاهش مصرف الکل نیز می تواند کمک کننده باشد.
  • مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی کافئین را کاهش دهید.
  • از دندان قروچه و فشردن فک خود در طول روز آگاه باشید و خود را از انجام آن باز دارید. دندان قروچه در طول بیداری باعث می شود حتی ترک این عادت در حین خواب دشوارتر شود.
  • تمرکز ذهنی می توان موجب افزایش دندان قروچه شود، بنابراین سعی کنید قبل از به خواب رفتن چراغ را خاموش کنید و آرامش داشته باشید.
  • بیماری و کم آب شدن بدن نیز می تواند باعث شود بدن با ساییدن دندان ها روی یکدیگر واکنش نشان دهد، بنابراین قبل از رفتن به رختخواب به اندازه کافی آب بنوشید.
  • درمان ارتودنسی نیز می تواند به قرار گیری غیر عادی دندان ها (کجی دندان ها، اوربایت، آندربایت، کراس بایت) کمک کند که باعث می شود راحت تر بتوانید با ارتباط بایت تطبیق پیدا کنید.

درمان های براکسیسم

یک دندانپزشک یا ارتودنتیست می توانند با معاینه دندان ها علائم دندان قروچه را شناسایی کنند.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه یا براکسیسم

بریس ها

بریس ها برای اصلاح مشکلات بنیادی بایت مفید هستند که فرد را مستعد براکسیسم می کنند و تطبیق پیدا کردن با آن را برای شما ساده تر می کنند. قرار گیری صحیح بایت و دندان های صاف و یکدست به این معنا هستند که دندان ها داخل فک بهتر روی یکدیگر قرار می گیرند و اجبار به ساییدن و فشردن رو به جلوی دندان ها از بین می رود.

در روزهای ابتدایی استفاده از بریس ها، در حالی که دهان شما در حال عادت کردن به آنها است، دندان قروچه می تواند وخیم تر شود. اگر نگران وخامت دندان قروچه خود هستید و نگران هستید که آن به دندان ها یا بریس های شما آسیب بزند، با ارتودنتیست خود در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. وقتی دندان ها به جای درست خود جابجا شدند، براکسیسم معمولاً کاهش پیدا می کند و خوشبختانه وقتی دندان ها کاملاً صاف شدند متوقف می شود.

ما می توانیم هم کودکان و هم افراد بزرگسال را با بریس ها درمان کنیم تا به آنها در درمان دندان قروچه کمک کنیم. برخی افراد تا بزرگسالی هیچ مشکلی با دندان قروچه خود تجربه نمی کنند.

همه انواع بریس ها برای درمان براکسیسم مناسب هستند. بیماران ممکن است بریس های سنتی را انتخاب کنند و گزینه های زیبایی دیگر مانند بریس های شفاف یا بریس های لینگوال (داخلی).

پس از برداشته شدن بریس های شما، لازم خواهد بود ابتدا از ریتینرهای شفاف خود به صورت تمام وقت و پس از آن شب ها استفاده کنید تا دندان های شما را در جای جدید خود نگهدارند. در صورتی که هنوز دندان قروچه داشته باشید، الاینرهای شفاف (ریتینرها) می توانند مانند مانعی برای محافظت از دندان های شما عمل کنند. برخی افراد حتی زمانی که بایت آنها اصلاح می شود نیز دندان قروچه آنها ادامه دارد و لازم است یک راهکار مختص فردی استفاده شود، از جمله مدیریت استرس، با این حال به برخی بیماران “اسپلینت” ها یا محافظ های پلاستیکی داده می شود که باید قبل از رفتن به رختخواب روی دندان ها قرار بگیرند تا از تأثیر دندان قروچه کاسته شود.

دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه یا براکسیسم

اینویزیلاین

برخی افراد ترجیح می دهند دندان قروچه آنها با الاینرهای شفاف به نام اینویزیلاین درمان شود.

بیمارانی که از اینویزیلاین ها استفاده می کنند یک دسته تری ها را دریافت می کنند که تغییرات اندکی ایجاد می کنند و دندان های آنها را به محل مطلوب جابجا می کنند. تقریباً هر دو هفته بیمار باید یک دست تری جدید دریافت کند تا روند صاف و یکدست شدن دندان ها ادامه پیدا کند. اکثر درمان های اینویزیلاین 12 تا 18 ماه طول می کشند تا تکمیل شوند. بیماران آخرین دست تری های خود را به عنوان ریتینر برای نگهداشتن طولانی مدت دندان ها در محل صحیح استفاده می کنند.

اگر شما ترکیبی از مشکلات ارتودنتیک را دارید، ارتودنتیست شما ممکن است به جای آن استفاده از بریس ها را به شما توصیه کند. بریس ها قدرت کشش بیشتری نسبت به اینویزیلاین ها دارند بنابراین آنها در اصلاح اوربایت، آندربایت، کراس بایت، و فشردگی و نامرتبی و دندان های خیلی کج مؤثرتر هستند.

محافظ دندان های شبانه

برخی افرادی که از دندان قروچه رنج می برند ترجیح می دهند تحت درمان ارتودنسی قرار نگیرند و در عوض از “اسپلینت” یا محافظ دندان شبانه استفاده کنند. گرچه محافظ دندان شبانه نمی تواند مشکل را اصلاح کند، اما از آسیب وارد شدن به دندان ها جلوگیری می کند. محافظ هایی که به صورت سفارشی ساخته می شوند در طول خواب استفاده می شوند تا مانع ساییده شدن دندان ها روی یکدیگر و آسیب وارد شدن به آنها شوند. علاوه بر این، محافظ دندان های شبانه از بروز دردهای صورت و فک جلوگیری می کنند زیرا مانند ضربه گیر برای عضلات فک عمل می کنند.

محافظ دندان های شبانه با مواد مختلفی در دسترس هستند. محافظ دندان های شبانه نرم تنها برای افرادی مناسب هستند که گاهگاهی و نه محکم، دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند.محافظ دندان های شبانه دوتایی لمینت برای دندان قروچه های نسبتاً شدید هستند که لایه بیرونی آنها محکم و داخل آنها نرم است، و محافظ دندان های شبانه محکم به براکسیسم ها و اختلالات شدید فکی گیجگاهی کمک می کنند.

اگر شب ها دندان قروچه دارید، با ارتودنتیست در مورد گزینه های موجود گفتگو کنید، با این حال، شک نکنید که ممکن است دندان قروچه بخشی از یک مشکل جدی تر بهداشتی مانند آپنه خواب باشد. درمان ارتودنتیک می تواند لبخند کاملی به شما تحویل دهد و دندان های شما را در برابر سال ها آسیب ناشی از دندان قروچه محافظت کند.

جراحی اصلاحی

گاهی اوقات ناهمراستایی که موجب بروز براکسیسم می شود منشاء آن دندان ها نیست، بلکه در خود فک ها می باشد. اگر فک های بالا و پایین شما نتوانند به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است به صورت طبیعی از کجی دندان ها، فشار روی فک، و براکسیسم رنج ببرید.

حتی این منشاء براکسیسم نیز می تواند به درمان پاسخ دهد. می توانید انتخاب کنید تحت جراحی اصلاحی فک قرار بگیرید تا به موارد وخیم براکسیسم فائق بیایید. این نوع جراحی شامل حرکت دادن فک پایین رو به جلو، عقب، یا چرخاندن آن برای قرینه سازی بایت است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code