درمان ریشه دندان و ارتودنسی

به منظور گرفتن بهترین نتیجه از درمان ارتودنسی، باید مطمئن شوید که ارتودنتیست آن را تحت شرایط ایده آل انجام می دهد. شاید این پرسش به ذهنتان برسد که اگر در گذشته درمان ریشه داشته اید (عصب کشی دندان انجام داده اید) باز هم می توانید از براکت های ارتودنسی استفاده کنید یا خیر. با داشتن روکش دندان هم می توانید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید، یا اینکه داشتن دندان پر شده یا دیگر درمان هایی که در حفره دهان صورت گرفته اند می توانند مانع استفاده شما از درمان ارتودنسی شوند. در این مقاله قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

عصب کشی و ارتودنسی دندان

عصب کشی و ارتودنسی دندان

آیا پس از عصب کشی دندان می توان از براکت های ارتودنسی استفاده کرد؟

پرسشی که بسیاری از بیماران از اندودنتیست (جراح درمان ریشه) می پرسند این است که اگر اکنون عصب کشی (درمان ریشه) روی دندانم انجام شود در آینده می توانم از براکت های ارتودنسی استفاده کنم یا اینکه از ارتودنتیست می پرسند اگر در گذشته درمان ریشه انجام داده باشم اکنون می توانم از براکت های ارتودنسی استفاده کنم. پاسخ این پرسش مثبت است. ارتودنتیست تلاش خواهد کرد تا از مناسب ترین سیستم اصلاحی و درمانی استفاده نماید و درمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهد تا بتواند انسجام ترمیمی که روی کانال ریشه انجام شده است را حفظ نماید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از جراحی درمان کانال ریشه باید اجازه دهید زمان کافی بگذرد و پس از آن درمان ارتودنسی خود را آغاز کنید. نتایج تحقیقات حاکی از این است، دندان هایی که تحت درمان اندودانتیک قرار گرفته اند در برابر تحلیل و جذب ریشه که در طول جابجایی ارتودنتیک دندان ها اتفاق می افتد، مقاوم تر هستند.

چه اتفاقی می افتد اگر با وجود دندان عصب کشی شده از براکت ها استفاده کنم؟

ممکن است تاکنون برای جابجا کردن و اصلاح وضعیت دندان های خود تصمیم جدی گرفته باشید، اما پرسشی که برای شما بوجود آمده این است که “آیا دندان عصب کشی شده یا وجود روکش روی دندان ها می تواند روی جابجایی دندان ها تأثیرگذار باشد؟” هیچ پاسخ کلی و جامعی برای این پرسش وجود ندارد زیرا شرایط هر فرد منحصر بفرد است. ممکن است مشکل اکلوژن و بایت شما جزئی باشد در حالی که مشکل فرد دیگری حاد باشد. بنابراین، بدون مشاهده وضعیت و معاینه دهان نمی توان پاسخ واضحی داد. این امکان وجود دارد که عصب کشی و روکش های موجود روی دندان ها روی جابجایی آنها تأثیرگذار باشند. با این حال اینجاست که ارتودنتیست مجرب می تواند مهارت ها و توانایی های خود را به نمایش بگذارد. به همین دلیل باید سعی کنید در انتخاب دندانپزشک خود نهایت دقت را داشته باشید. این ابزارها نیستند که شما را به لبخند ایده آلتان می رسانند، بلکه کار ارتودنتیست است که از شما مراقبت می کند. دندان هایی که پالپیت برگشت ناپذیر دارند یا پالپ آنها از بین رفته است و تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، باید هر چه زودتر درمان ریشه یا عصب کشی روی آنها انجام شود تا از بروز بیماری پریودنتال پیشگیری شود.

عصب کشی و ارتودنسی دندان

عصب کشی و ارتودنسی دندان

آیا با روکش دندان میتوان از براکت ارتودنسی استفاده کرد؟

این نیز یکی دیگر از پرسش هایی است که بارها مطرح می شود و باز هم پاسخ آن مثبت است. بسیاری افراد درمان ارتودنسی خود را پس از درمان ریشه و قرار گرفتن روکش روی دندان هایشان آغاز می کنند. تنها تفاوت انجام درمان ارتودنسی روی دندان های طبیعی و انجام آن روی دندان های دارای روکش این است که با وجود روکش روی دندان ها، درمان ارتودنسی به صورت غیر تهاجمی تر از زمانی انجام خواهد شد که روی دندان ها روکش وجود ندارد. ممکن است ارتودنتیست تصمیم بگیرد روند درمان را آهسته تر پیش ببرد و در طول درمان بیشتر روی دندان های دارای روکش نظارت خواهد داشت تا مطمئن شود هیچ مشکلی برای روکش دندان شما بوجود نیامده باشد. با وجود روکش روی دندان ها، باز هم می توان درمان ارتودنسی را انجام داد و صاحب لبخندی زیبا شد.

آیا با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان می توانم دندانم را عصب کشی کنم؟

به دلایل مختلفی ممکن است یک دندان به درمان ریشه نیاز داشته باشد، از جمله در نتیجه فشارهایی که بواسطه انجام درمان ارتودنسی به دندان وارد می شوند، که بسیار نادر است. صرف نظر از عللی که ممکن است انجام درمان ریشه را ضروری کنند، انجام درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان ها به طور همزمان امکان پذیر است. همانطور که می دانید براکت های ارتودنسی روی سطح جلویی دندان ها قرار می گیرند. تنها کاری که نیاز است پیش از درمان ریشه انجام شود این است که سیم کمانی از روی براکت ها برداشته شود تا اندودنتیست به راحتی بتواند به دندان ها دسترسی داشته باشد یا اطراف دندانی که قرار است عصب کشی شود، به راحتی رابر دم قرار دهد. این کار می تواند با هماهنگی بین ارتودنتیست و اندودنتیست انجام شود.

عصب کشی و ارتودنسی دندان

عصب کشی و ارتودنسی دندان

آیا با وجود دندان پر شده می توان از براکت های ارتودنسی استفاده کرد؟

آری. با وجود دندان پر شده هم می توان از براکت های ارتودنسی استفاده کرد. این دندان ها هیچ مشکلی برای سیستم اصلاحی شما بوجود نخواهند آورد. با این حال، بایستی برای مراقبت های بهداشتی دهان و دندان ها در طول درمان ارتودنسی نهایت تلاش خود را بکنید. بایستی در طول این دوره از ابزارهای خاصی استفاده کنید تا وجود براکت ها روی دندان ها مانعی سر راه تمیز کردن دندان ها نباشد. با دقت بیشتر می توانید کمک کنید هرگز به پر کردن دندان نیاز نداشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code