عصب ‌کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

عصب كشي دندان چيست

درمان ریشه یا عصب کشی به فرایندی گفته می‌شود که در آن محفظه داخل دندان به علت آسیب ‌دیدگی ناشی از ضربه یا پوسیدگی عمیق، تحت درمان قرار می‌گیرد. عصب کشی برای نجات دندان انجام میشود تا نیازی به کشیدن دندان نباشد. نرخ موفقیت درمان عصب کشی بسیار بالا است.

شکل- تصویر سمت راست ساختار داخل دندان (متشکل از مینا، عاج و پالپ که حاوی رگهای خونی و عصب است) در حالت سالم و تصویر سمت چپ همان دندان در شرایط پوسیدگی و عفونت پالپ و نوک ریشه را نشان میدهد.

مراحل انجام عصب کشی چگونه است؟

معمولا برای عصب کشی یک یا دو جلسه باید به اندودنتیست مراجعه نمایید. با این حال بسته به شدت وضعیت و پیچیدگی آن ممکن است دندانپزشک نیز بتواند این درمان را انجام دهد.

پیش از شروع درمان عکس پرتوی ایکس از دهان گرفته می‌شود تا شکل مجرای ریشه مشخص شده و هر گونه علایم عفونت در استخوان پیرامون آن شناسایی شود. پس از آن با استفاده از تزریق بی‌ حسی ناحیه تحت درمان بی ‌حس می‌شود.

عصب ‌کشی چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک در طول درمان باید این ناحیه را خشک نگه داشته و اجازه ندهد جریان بزاق یا آلودگی‌های دیگر دهان به دندان تحت درمان برسند. به همین علت است یک ورقه لاستیکی به نام رابر دم برای ایزوله کردن دندان استفاده می‌شود. ورقة لاستیکی بر روی دهان کشیده شده و محل دندان سوراخ می‌شود تا دندان بیرون بزند. معمولاً با استفاده از یک گیره فلزی رابر دم دندان را محکم در بر میگیرد. یکی دیگر از دلایل انجام این کار جلوگیری از خطر افتادن قطعات یا مواد در حال استفاده در حلق بیمار است.

پس از این مرحله سوراخی در تاج دندان ایجاد شود تا دندان‌پزشک محفظة پالپ دسترسی پیدا کند. به علت به این مرحله، ایجاد سوراخ دسترسی گفته می‌شود.

عصب ‌کشی چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک با استفاده از ابزارهای مخصوصی باکتری‌ها و مواد آلوده داخل پالپ را تخلیه می‌کند. در این مرحله بافت‌های عصبی عفونی و ذرات دیگر باید به طور کامل تخلیه شود. پس از تمیز کردن کامل فضای داخل دندان، شکل‌ دهی مجرای ریشه انجام می‌شود. برای انجام این کارها از مجموعه ابزاری به نام آن فایل استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا از فایلهایی با قطر کوچک‌تر کار آغاز شده و به نوبت از فایلی با قطر بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

عصب ‌کشی چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک باید دقت زیادی داشته باشد تا تمامی مجرای ریشه و همچنین تمامی طول هر مجرا کاملاً پاک سازی و شکل دهی شود. چرا که در صورتی که حتی بخش کوچکی از مجرای ریشه درمان نشود عصب کشی ناموفق خواهد بود. در این مرحله دندان‌پزشک دیواره ‌های مجرای ریشه را می‌تراشد تا تمامی آلودگی‌ها برداشته شود. در حین درمان با استفاده از آب یا هیپوکلریت سدیم ذرات داخل دندان شسته شده و خارج می‌شوند.

اکنون فضای داخل ریشه دندان آماده پر شدن است. دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوصی تمام طول مجرای ریشه و پالپ را پر می‌کند. این کار برای سد کردن راه نفوذ آلودگیها و باکتریها به مجرای ریشه است.

در آخر برای مهر و موم کردن دندان ترمیم (معمولا روکش) موقتی بر روی دندان نصب میشود. پس از یک هفته که دندان التیام یافت و دندانپزشک از نتایج درمان راضی بود، روکش دائمی بر روی دندان سوار میشود. برخی از دندانپزشکان نیز ترجیح میدهند به جای دو مرحله ای کردن درمان، در همان جلسه اول پس از اتمام کار روکش نهایی را بر روی دندان نصب کنند. گاهی اوقات استفاده از روکش لازم نیست و تنها پر کردن دندان و سوراخ ایجاد شده در تاج آن کافی است. در صورتی که بخش زیادی از ساختار دندان از دست رفته باشد، ممکن است برای نگهداشتن روکش به پست و کور نیاز باشد.

گاهی اوقات دندانپزشک برای برطرف کردن عفونت یا جلوگیری از بازگشت آن، دارویی در داخل دندان قرار میدهد تا آن ناحیه را تمیز نگه دارد.