علائم نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دندان

آیا می دانید که چرا درمان ریشه دندان درد آور است؟ در حقیقت این سؤال اشتباه است و این شیوه درمانی اگر صحیح و تخصصی انجام شود هیچ گونه دردی ندارد. برخی از مردم تصور می‌کنند که درمان ریشه دندان به این دلیل که کانال ریشه‌ها به عفونت آلوده شده است ممکن است درد آور باشد و به همین دلیل از آن می‌ترسند. در واقع، روش‌های درمانی کانال ریشه دندان معمولاً بدون درد هستند و در کل به این هدف انجام می‌گیرند که درد دندان‌های آلوده را از بین ببرند. باید در نظر داشت که همه دندان دردها نیازی به درمان ریشه دندان ندارند، اما هنگامی که استفاده از این شیوه درمانی ضروری باشد، بهتر است در اسرع وقت انجام شود.

درمان ریشه دندان توسط اندودنتیست ها انجام می‌شود و تشخیص آن نیز به عهده این متخصصین قرار دارد. اما این بدین معنی نیست که نمی‌توانید در تشخیص علائم ابتدایی آن مؤثر باشید. در حقیقت، عفونی شدن دندان دارای علائمی است که شخص می‌تواند با تشخیص آنها به اندودنتیست مراجعه کند.

در این مطلب قصد داریم برخی از علائم هشدار دهنده نیاز به درمان ریشه دندان را ذکر کنیم و آنها را با علائم تخصصی مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید!

علائم هشدار دهنده نیاز به درمان ریشه دندان

نشانه‌های عمومی که نشان می‌دهند شما به درمان ریشه دندان نیاز دارید؟

علائمی که ممکن است نشان دهد که شما به درمان ریشه دندان و برطرف کردن عیب دندان خود نیاز دارید؟ مرکز دندان و در زیر مینای محافظ دندان، یک بافت نرم حاوی رگ‌های خونی و اعصاب وجود دارد که با عنوان پالپ دندان شناخته می‌شود. این پالپ از زیر تاج دندان شروع شده و تا ریشه دندان ادامه می‌یابد. این ماده خمیری شکل از رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند متأثر است که به آسانی می‌تواند در اثر تماس با محیط بیرونی آلوده دچار عفونت شود. هنگامی که یک دندان به شدت آسیب می‌بیند و در آن حفره‌ها و ترک‌های به وجود می‌آید، باکتری‌ها می‌توانند به بخش‌های آسیب دیده وارد شده و پالپ دندان را عفونی کنند. در این صورت اندودنتیست تشخیص می‌دهد که شما به درمان ریشه دندان نیاز دارید.

اگر دندان آسیب دیده به سرعت ترمیم نشود، باکتری‌ها می‌توانند یک نقطه عفونی را ایجاد کنند که به مرور زمان باعث از بین رفتن دندان و عفونی شدن سایر قسمت‌های آن می‌شود. در اثر این پدیده بافت استخوانی دندان نیز تحت تأثیر قرار گرفته و به طور بالقوه می‌تواند منجر به از دست رفتن کل دندان شود. باید پذیرفت که درد دندان به تنهایی به این معنی نیست که شما به درمان ریشه دندان نیاز دارید. اما اگر وجود داشته باشد، باید چند نشانه خاص عمومی بیابید که برای شما مسجل کند که دندان شما دچار عفونت شده و به مراجعه به یک اندودنتیست نیاز دارید.

برخی از نشانه‌های ویژه نشان می‌دهند شما به درمان ریشه دندان نیاز دارید

1. وجود یک حفره، سیاهی یا شکستگی در سطح دندان
  2. احساس درد در دندان به هنگام جویدن غذا یا درد شدید هنگام فشار دادن دندانها بر روی یکدیگر
  3. وجود تورم یا حساسیت در ناحیه لثه‌ها و اطراف دندان‌ها
  4. تورم بیش از حد در اطراف صورت و در گردن
  5. آبسه یا هر ضایعه دیگری که در ناحیه یک لثه دندانها شکل گیرد و یک زائده شبیه به جوش کوچک یا تاول به وجود آورد
  6. حساسیت شدید یا درد در دندان به هنگامی که در معرض غذا یا نوشیدنی گرم و یا سرد قرار می‌گیرند به طوری که باعث شود از خوردن غذا و نوشیدنی منصرف شوید
  7. تیره شدن و یا تغییر رنگ دندان

ابزارها و علائم تخصصی تشخیص عفونت در دندان

در برخی موارد برای استفاده از گزینه درمان ریشه دندان نباید به علائم عمومی بسنده کرد و نیاز دارید که وضعیت خود را با دندان پزشکی یا اندودنتیست در میان بگذارید. در این حالت آنها می‌توانند به شما کمک کنند که برای انجام درمان ریشه دندان آماده شوید.

برخی از این شرایط عبارتند از:

• بررسی توسط اشعه ایکس: اشعه ایکس ابزار خوبی برای نشان دادن مشکلات به وجود آمده در سطح دندان است و می‌تواند به راحتی لکه‌های به وجود آمده در نوک ریشه دندان عفونی را تشخیص دهد.
  • وجود جوش های کوچک و تاول مانند در لثه: ضایعات مختلف مربوط به لثه اغلب در اثر وجود دندانهای عفونی و آلوده به وجود می‌آیند. معمولاً بیماران برای رهایی از این ضایعات تلاش می‌کنند که آنها را تخلیه کنند، البته توجه داشته باشید که این موضوع می‌تواند عواقب ناگواری برای بیمار داشته باشد.
  • تیره شدن دندان‌ها : اگر یکی از دندان‌های شما به طور ناگهانی تغییر رنگ دهد، اگر این تغییر رنگ به صورتی باشد که نسبت به دندان‌های سالم رنگ تیره‌تری داشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که دندان شما دچار عفونت شده و لازم است که درمان ریشه دندان را انجام دهید.
  • از بین رفتن مواد قبلی استفاده شده در درمان ریشه: یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما را به سمت درمان ریشه دندان سوق دهند و اندودنتیست را نیز به انجام این کار راضی کند، از بین رفتن بخشی از کارهای دندانپزشکی قبلی مانند تاج دندان یا مواد پرکننده است که در این صورت باعث می‌شود اعصاب دندان مجدداً در معرض عوامل مختلف قرار گیرند.
  1. زیبا کریمی
    زیبا کریمی گفته:

با سلام خدمت جناب آقای دکتر آذرخش
    ابتدا بابت مطالب مفیدی که در سایتتون میگذارید تشکر می کنم.
    من برای چک کردن دندان هایم به دندانپزشک مراجعه کردم و پس از دستور عکس ایشون گفتند که یکی از دندان هایم پوسیدگی دارد و باید عصب کشی شود این درحالی است که اصلا دندان درد ندارم و دندانم هم تغییر رنگ نداده و هیچ التهابی ندارم. حال 2 سوال مطرح می شود.
    زمانی که پوسیدگی به عصب رسیده باشد و دندان نیاز به عصب کشی داشته باشد، مگه نباید بیمار احساس درد کند؟ (چون من دندان درد ندارم)
    ممکن است چون درد دندان ندارم بدون عصب کشی هم بتوان آن را پر کرد؟

خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.