عصب کشی یا درمان ریشه چیست؟

ما تا آخر عمر به دندان‌های خود نیاز داریم. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت بهداشت دهان، صدمات فیزیکی و برخی بیماری‌های زمینه ‌ساز مانند دیابت ممکن است دندان‌ها آسیب ببینند . در صورتی که پوسیدگی یا آسیب‌ دیدگی به بخش مرکزی دندان یعنی پالپ که حاوی رگهای خونی و عصبی است، برسد باید فوراً دندان تحت درمان قرار بگیرد. در صورت عدم درمان به موقع، دندان از دست رفته و باید کشیده شود. به درمان‌های دندانپزشکی که بر روی پالپ یا ریشه دندان انجام می‌شوند، درمان اندودنسی یا درمان ریشه گفته می‌شود. عصب‌کشی نوعی درمان ریشه است.

آشنایی با ساختار دندان

از نظر عملکردی دندان از دو بخش اصلی تاج و ریشه تشکیل شده است. تاچ همان بخش سفید رنگ دندان است که می‌توانید در دهان آن را مشاهده کنید، با آن غذا میجوید، گاز میگیرید و احتمالا درب بطری باز میکنید! ریشه بخشی از دندان است که در زیر لثه قرار دارد و نمی‌توانید آن را ببینید. ریشه نقش لنگر را برای دندان ایفا کرده و آن را محکم در استخوان فک نگه میدارد.

از نظر ساختاری دندان از چند لایه تشکیل شده است که به ترتیب از بیرون به داخل عبارتند از مینا، عاج و پالپ. پالپ بخش مرکزی دندان است که عصب‌ها و رگ‌های خونی در آن قرار دارند و در واقع تنها بخش زنده دندان پالپ است.

عصب کشی یا درمان ریشه چیست؟

درمان اندودنسی به چه منظور انجام شود؟

درمان ریشه برای درمان مشکلات داخل دندان که بر عصب‌های داخل پالپ تأثیر گذاشته است، انجام می‌شود. درمان شامل دو مرحله اصلی می‌شود: تمیزکردن داخل دندان و مهر و موم کردن ناحیه تحت درمان.

ابتدا بافت‌های آلوده، نکروزی و تخریب شده تخلیه می‌شود و فضای داخل دندان از تمامی ذرات و آلودگی‌ها پاک می‌شود. پس از آن محفظة پالپ با مواد مخصوصی پر می‌شود تا راه نفوذ آلودگی‌ها و باکتری‌ها بسته شود. پس از اتمام کار نوعی ترمیم مانند روکش بر روی دندان قرار می‌گیرد.

آیا عصب‌ کشی درد دارد؟

همه تصور می‌کنند عصب‌ کشی فرایند بسیار دردناک و دشواری است اما در واقع به علت استفاده از بی‌ حسی شما هیچ دردی در حین درمان احساس نمی‌کنید. در واقع دردی که احساس می‌کنید بیشتر مربوط به عفونت دندانتان است نه خود درمان. عصب ‌کشی نه تنها درد چندانی ایجاد نمی‌کند بلکه به برطرف شدن دندان درد کمک می‌نماید.

پس از درمان ریشه

پس از درمان در ناحیه تحت درمان کمی احساس ناراحتی یا حساسیت به لمس را تجربه می‌کنید که موقتی بوده و به زودی برطرف می‌شود. می‌توانید برای کاهش ناراحتی از مسکن بدون نسخه استفاده کنید. ممکن است دندانپزشک برای پیشگیری از عفونت یا درمان آن برایتان آنتی‌ بیوتیک تجویز کند.

در صورتی که عصب ‌کشی نکنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در عصب ‌کشی، بخش‌های آلوده دندان تخلیه شده و دندان به نوعی بازسازی می‌شود تا دوباره بتوانید از آن همانند گذشته استفاده کنید. اما در صورتی که چنین کاری انجام نشود عفونت گسترش یافته و به استخوان پیرامون دندان می‌رسد. با گسترش عفونت و تخریب بافت‌های دندان در نهایت دندان لق شده و باید کشیده شود. به این ترتیب شما دندان خود را از دست می‌دهید و باید به جای آن ایمپلنت، بریج یا دندان مصنوعی استفاده کنید.