پالپتومی چیست؟

براثر فعالیت باکتری‌ها و تولید اسید، مینای دندان از بین رفته و به مرور زمان دندان دچار پوسیدگی و کرم خوردگی می‌شود. در صورتی که دندان شیری کودک دچار پوسیدگی عمیق شود ممکن است عفونت به پالپ دندان سرایت نماید. پالپ به محفظه داخلی دندان گفته می‌شود که حاوی رگهای خونی و عصبی است. پالپ بخش زنده دندان است و مواد مغذی لازم برای رشد را به دندان می‌رساند. در صورتی که این بخش دچار عفونت شود برای نجات دندان و جلوگیری از کشیدن آن باید پالپتومی انجام شود. پالپتومی یک دندان شیری عملی مشابه درمان ریشه است اما به پیچیدگی درمان ریشه دندان در بزرگسالان نیست. هر دو درمان برای پیشگیری از کشیدن دندان انجام میشوند.

پالپتومی چیست؟

چرا پالپتومی انجام می‌شود؟

بر خلاف آنچه ممکن است والدین تصور کنند، اهمیت نجات دندان شیری بسیار زیاد است. در صورتی که دندان شیری کشیده شود یا زودتر از موعد بیفتد، دندان‌های مجاور آن کج شده و در نتیجه دندان دائمی که در زیر لثه قرار دارد نمی‌تواند در مسیر درست بیرون بزند. در نتیجه یا نهفته شده و بخشی از آن در زیر لثه می‌ماند و یا این که کج بیرون می‌زند. اهمیت دیگر دندان شیری توانایی جویدن غذاهای مختلف و متنوع و همچنین تکلم صحیح است.

پالپتومی چیست؟

در عمل پالپتومی بخشی از پالپ دندان که حاوی رگهای خونی و عصبی است، برداشته میشود تا جلوی تشکیل آبسه و عفونت عصب ها گرفته شده و یا این وضعیت درمان شود. توجه داشته باشید پالپتومی تنها مربوط به دندان‌های شیری است.

پالپتومی چیست؟

پالپتومی چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا دندانپزشک با استفاده از بی‌ حسی، ناحیه تحت درمان را بی ‌حس می‌کند تا بیمار در حین درمان راحت باشد و دردی احساس نکند. در کودکان نا آرام و مضطرب ممکن است از آرام بخش نیز استفاده شود.

پالپتومی چیست؟

دندانپزشک با استفاده از یک ورقه لاستیکی به نام رابر دم، دندان را از محیط دهان ایزوله می‌کند. ورقة لاستیکی بر روی دهان کشیده شده و محل دندان تحت درمان در آن سوراخ می‌شود تا دندان بیرون بزند. سپس یک گیره فلزی دور دندان قرار می‌گیرد تا رابر دم محکم آن را در بر بگیرد. استفاده از این ورقه لاستیکی به دو منظور انجام می‌شود: اول این که از افتادن چیزی در حلق بیمار جلوگیری شود و بیمار از این بابت نگرانی نداشته باشد. دوم این که با ایزوله کردن دندان، بزاق و سایر آلودگی‌های دهان به محل درمان راه پیدا نمی‌کنند. در صورتی‌ که به هر علت آلودگیهای محیط دهان به دندان راه پیدا کند ممکن است نتایج درمان را به مخاطره بیندازد.

در مرحله بعد دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوصی بخش عفونی دندان را تخلیه می‌نماید. این کار از طریق ایجاد سوراخی در تاج دندان انجام می‌شود.

پس از آن پالپ باقی‌ مانده، ضد عفونی و استریل می‌شود. تمامی محفظة پالپ و خود دندان باید کاملاً ضد عفونی شوند تا خطر رشد مجدد باکتری‌ها در داخل دندان به حداقل برسد.

سپس برای این که راه نفوذ باکتری‌ها به دندان بسته شود، از مواد مخصوصی برای پر کردن و مهر و موم کردن دندان استفاده می‌شود. یک روکش که معمولاً از جنس استیل ساخته می‌شود، بر روی دندان قرار می‌گیرد و به آن چسبانده می‌شود.

شش ماه بعد دندانپزشک دوباره وضعیت بیمار را معاینه می‌کند تا از نتایج درمان و التیام دندان اطمینان حاصل نماید. گاهی اوقات ممکن است در این مدت عفونت مجدد اتفاق افتاده باشد. در برخی موارد روکش از دندان جدا می‌شود به خصوص در صورتی که کودک خوراکی چسبنده یا سخت بجود.

چه افرادی پالپتومی باید انجام دهند؟

پالپتومی تنها زمانی انجام می‌شود که پالپ دندان التهاب یا عفونت یافته و التهاب و عفونت آن محدود به تاج دندان است. در صورتی که آسیب ‌دیدگی گسترده باشد یا ساختار دندان خیلی ضعیف شده باشد احتمالاً کشیدن دندان گزینه بهتری است.

شرایط ایده آل برای پالپتومی سلامت عمومی کودک است. کودکانی که مشکلات مزمن پزشکی دارند احتمال عفونت باکتریایی مجدد در آنها بیشتر است بنابراین ممکن است این گزینه برای آنها مناسب نباشد. از جمله این موارد کودکان مبتلا به لوکمی و تومور هستند.

سخنی با والدین

در صورتی که دندان کودک علائم پوسیدگی را نشان می‌دهد، باید هر چه سریع تر او را به دندان پزشک نشان دهید. پوسیدگی دندان در مراحل اولیه قابل درمان بوده و درمان آن بسیار موفقیت‌ آمیزتر از پوسیدگی‌های گسترده است. توجه داشته باشید هر چه درمان ساده ‌تر باشد درد و ناراحتی و هزینه آن بسیار کمتر خواهد بود بنابراین در مراجعه به دندانپزشک تعلل نکنید.