تفاوت درمان ریشه در کودکان و بزرگسالان

 

درمان ریشه (عصب کشی) – که تحت عنوان درمان اندودانتیک نیز شناخته می شوند- برای حفظ ساختار دندانی که در نتیجه تروما، پوسیدگی شدید، ترک خوردگی، یا وجود یک آبسه فعال به شدت آسیب دیده است، درمان هایی حیاتی هستند. با این حال، این درمان برای کودکان و افراد بزرگسال تفاوت بسیاری دارد. برخی افراد فکر می کنند اصلاً چرا دندان های شیری کودکان ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشند. برای درک این موضوع، باید بدانید درمان ریشه دندان های دائمی و شیری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

درمان اندودانتیک برای افراد بزرگسال

در طول درمان ریشه (عصب کشی) یک دندان دائمی، دندانپزشک حفره کوچکی روی قسمت بالایی دندان ایجاد می کند، تا امکان تخلیه کامل عصب آسیب دیده وجود داشته باشد. حفره کانال پس از پاکسازی با دقت و به طور کامل ضد عفونی می شود و با مواد دائمی پر می شود تا با “مهر و موم” کردن آن در برابر فضای داخل دهان، از عفونت مجدد آن پیشگیری شود.

تفاوت درمان ریشه در کودکان و بزرگسالان

تفاوت درمان ریشه در کودکان و بزرگسالان

پالپوتومی و درمان پالپ برای کودکان

به خاطر برخی عوامل منحصر بفرد، انجام درمان ریشه در کودکان شبیه کاری که در افراد بزرگسال انجام می شود نیست:

  • برای آنکه دندان های دائم بتوانند بیرون بیایند و در جای خود قرار بگیرند، دندان های شیری باید جذب شوند (از سر راه برداشته شوند). به این ترتیب، پر کردن داخل دندان برای همیشه (به صورت دائمی) مناسب نیست.
  • اگر درمان روی دندان دائمی کودک انجام شود، احتمالاً ریشه دندان هنوز در مراحل رشد است و ممکن است در آینده راهکار دائمی تری نیاز داشته باشد. در عوض، روی تکه ای از عصب که به تاج نزدیک تر است، ممکن است یک “کلاهک پالپ” یا درمان های دیگر اعمال شود.
  • دندان های شیری سریع تر از دندان های دائمی پوسیده می شوند. دندان های شیری که دچار آبسه می شوند، اگر درمان روی آنها انجام نشود، می توانند باعث شوند عفونت به دندان دائمی زیر آنها، یا به دیگر قسمت های صورت سرایت کند (که منجر به بستری شدن بیمار خواهد شد).

درمان ریشه دندان های دائمی اساساً به این شکل انجام می شود:

  • بی حس کردن کامل منطقه ای که تحت تأثیر عفونت قرار گرفته است، با داروی بی حس کننده.
  • تخلیه حفره اعصاب/ پالپی که تحت تأثیر قرار گرفته است
  • پاکسازی و پر کردن کانال ریشه (در موارد مختلف متفاوت است)
  • قرار دادن یک روکش دندان شیری روی آن برای محافظت از دندانی که ضعیف شده است.

تفاوت درمان ریشه در کودکان و بزرگسالان

تفاوت درمان ریشه در کودکان و بزرگسالان

 

تفاوت درمان ریشه دندان های شیری و دائمی

  • شاید بزرگ ترین تفاوت درمان ریشه در کودکان و افراد بزرگسال این باشد که درمان دندان های شیری سریع تر و با درد کمتری انجام می شود. بنابراین، اجازه ندهید تجربیات تلخ گذشته خودتان مانع شوند کودکتان را برای درمان نزد دندانپزشک ببرید.
  • درمان ریشه در کودکان نیاز به ابزار خاصی ندارد.
  • درمان ریشه دندان های دائمی نسبت به تکنیک انتخاب شده حساس تر هستند.
  • درمان ریشه دندان شیری را می توان در یک جلسه انجام داد، در حالی که ممکن است درمان دندان دائم به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد.
  • دندان های دائمی باید با روکش پوشش داده شوند؛ این کار ممکن است برای همه دندان های کودکان ضروری نباشد.

چه زمانی دندان شیری ممکن است درمان ریشه نیاز داشته باشد؟

  • وجود درد مبهم دائم یا درد شبانه
  • حساسیت به دماهای بالا یا پایین غذاها
  • تورم یا قرمزی اطراف دندان عفونی
  • وجود پوسیدگی گسترده
  • لق شدگی یا جابجایی دور از انتظار دندان عفونی

چرا دندان شیری را نکشیم؟

شاید این پرسش به ذهن شما خطور کند که، “اگر عصب دندان شیری کودک من آسیب دیده است، مگر دندان دائمی به جای آن بیرون نخواهد آمد، پس چرا نباید آن را بکشیم؟” این سؤال پر تکراری است که والدین از دندانپزشک خانوادگی، یا دندانپزشک کودک خود می پرسند.

دلیل اصلی این کار اجتناب از “از دست رفتن زود هنگام دندان” است. از دست دادن دندان شیری، خیلی زودتر از موعد، می تواند باعث بروز یک سری اتفاقات شود که به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و در نهایت موجب جابجایی، و فشرده شدن، یا حتی نهفته ماندن دندان های دیگر خواهد شد. درمان ارتودنسی مورد نیاز برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر یا پر هزینه تر خواهد بود، یا اینکه فرد از انجام درمان اجتناب خواهد کرد. حفظ دندان یک گام هوشمندانه و در عین حال پیشگیرانه است که داشتن لبخند سالم را برای سال ها تضمین خواهد کرد.

پس از درمان عصب دندان

اگر فکر کرده اید که با پایان درمان ریشه همه چیز تمام می شود، باید بگوییم اینطور نیست. پس از انجام درمان ریشه، دندان دیگر زنده نیست. به همین علت، مینای دندان و کل ساختار آن می توانند آسیب پذیرتر و بیشتر مستعد ترک خوردن، شکستن، یا ساییدگی باشند.

برای محافظت از دندان و حفظ عملکرد آن برای مدت طولانی، دندانپزشک شما باید یک روکش روی آن قرار دهد. روکش می تواند تمام فشار وارد شده ناشی از جویدن و گاز زدن را تحمل کند، بنابراین شما می توانید از این دندان خود مانند دندانی که تحت درمان ریشه قرار نگرفته است استفاده کنید.

هزینه های اضافی برای کودکان و افراد بزرگسال متفاوت خواهد بود. برای یک فرد بزرگسال، باید یک روکش با دوام و دائمی روی دندان قرار گیرد که بتواند چند سال دوام داشته باشد. برای کودکان، این دندان ممکن است تنها چند سال دیگر در جای خود باقی بماند، به همین دلیل یک گزینه موقتی تر گزینه ای بهتر خواهد بود. بنابراین، معمولاً روکش دندان های دائمی پر هزینه تر از روکش هایی هستند که پس از پالپوتومی دندان کودکان استفاده می شوند.

هزینه های درمان ریشه (عصب کشی)

از آنجا که درمان ریشه دندان دائمی به یک روکش بلند مدت تر نیاز دارد و به صورت “دائمی تر” طراحی شده اند، و درمان عصب در دندان کودکان تنها برای خریدن زمان است تا وقتی که موقع افتادن آنها فرا برسد، درمان معمولاً برای خدمات افراد بزرگسال پر هزینه تر است.

متأسفانه، هزینه درمان ریشه و روکش، به راحتی می توانند موجب شوند خیلی زود به سقف هزینه هایی برسید که سالانه برای درمان های دندانپزشکی خود کنار می گذارید. اما اگر روند درمان را طی بازه زمانی طولانی مدتی انجام دهید، ممکن است دندان را به خطر بیندازید. برای صرفه جویی در هزینه های مشکلات احتمالی در آینده، بهتر است هر چه سریع تر همه درمان را انجام دهید.

4/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code