تاثیر برنامه غذایی روزانه بر سلامت دهان و دندان

اکنون زمان آن رسیده است به هر آنچه داخل دهان خود می گذارید، و بویژه غذاهایی که با دندان ها و لثه های شما برخورد پیدا می کنند تمرکز و توجه بیشتری داشته باشید. رژیم غذایی شما نه تنها احساس خوبی که بدن شما پیدا می کند را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه می تواند بر سلامت دهان شما نیز تأثیر گذار باشد. غذاهای خوب به دندان های شما کمک می کنند با مواد معدنی ساخته شوند که آنها برای قوی ماندن نیاز دارند. برخی غذاها و نوشیدنی های خاص باعث از بین رفتن این مواد معدنی می شوند، و به دندان ها آسیب وارد می کنند. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید آنچه می خورید چگونه روی دندان های شما تأثیر می گذارند!

باکتری های دهان و تولید پلاک دندان

غذاها و نوشیدنی ها کاری بیشتر از صرفاً انرژی دادن به بدن انجام می دهند. آنها می توانند روی احساس شما تأثیر بگذارند، اینکه چطور به نظر می رسید، و حتی اینکه لبخند شما چقدر سالم است. از آنجا که مقدار زیادی غذاها و نوشیدنی ها (یا ضرورتاً همه آنها) با دندان های شما تماس پیدا می کنند، آسیب اتفاق می افتد. وقتی شما چیزی می خورید، قند موجود در خوراکی ها و نوشیدنی ها با باکتری های داخل دهان ترکیب می شود و ماده ای چسبناک، شفاف، و اسیدی به نام پلاک تشکیل می دهد.

شما باکتری های بی شماری داخلدهان خود دارید که به شما کمک می کنند ذرات غذا را برای هضم خرد کنید، در حالی که باکتری های دیگر (نوع بد آنها) پلاک ها را تشکیل می دهند. این ماده ای است که زمانی تشکیل می شود که باکتری ها قند موجود در خوراکی ها و نوشیدنی ها را مصرف می کنند و به عنوان محصول جانبی نوعی ماده اسیدی (پلاک) تولید می کنند. متأسفانه، پلاک ها قورت داده نمی شوند، زیرا ماهیت چسبنده آنها باعث می شود به مینای دندان های شما، مخصوصاً در کنار خط لثه های شما بچسبند.

اسیدهای موجود در آن به آرامی عمل می کنند و به مرور زمان موجب تضعیف دندان های شما و خوردگی مینای آنها می شوند. اگر چند مرتبه در طول روز مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، در نهایت لکه ها و ترک هایی را روی دندان های شما ایجاد خواهند شد. این اجازه می دهد پلاک های دندانی به درون مرکز نرم دندان ها نفوذ پیدا کنند، جایی که اعصاب و عروق خونی وجود دارند. عفونت این بخش مرکزی حساس دندان چیزی است که موجب بروز پوسیدگی های شدید دندان می شود، و در نهایت منجر به ایجاد حفره های بزرگ، تخریب کانال های ریشه، و حتی از دست رفتن دندان ها می شود.

تأثیر غذاها روی دندان

تأثیر غذاها روی دندان

تأثیر رژیم غذایی بر دندان های شما

آنچه شما می خورید به نحوی روی دندان های شما تأثیر می گذارند، خواه تأثیر بد خواه تأثیر خوب. علت این است که مواد موجود در غذاهای شما یا موجب از بین رفتن مواد معدنی دندان های شما می شوند، یا اینکه مواد معدنی را به آنها می افزایند. دندان ها از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفات، منیزیم، و غیره تشکیل شده اند. وقتی شما محصولات لبنی می خورید یا می نوشید، مقداری از این مواد معدنی می توانند به دندان های شما افزوده شوند، و موجب استحکام بخشیدن به آنها شوند. خوراکی های دیگر ماهیت اسیدی داردند یا حاوی قند هستند، که منجر به از بین رفتن مواد معدنی دندان ها و آسیب به مینای دندان ها خواهند شد.

چه مواد غذایی به لبخند شما آسیب می رسانند؟

هر نوع مرکباتی به مینای دندان ها آسیب می رسانند. این یعنی لیمو ترش، لیمو شیرین، نارنگی و پرتقال، گریپ فروت، غذاهای با طعم مصنوعی یا حاوی نگهدارنده ها. برچسب روی محصولات را بررسی کنید تا ببینید آیا غذاهای شما حاوی اسید سیتریک هستند یا خیر. هر نوع اسیدی داخل غذاها باعث تجزیه مینای دندان های شما خواهد شد. به همین دلیل است که چیزهای شیرین از جمله خوراکی هایی هستند که باید از خوردن آنها اجتناب کنید. آنها در حقیقت به دلیل واکنش قند با باکتری های داخل دهان، منجر به بروز حفره های- یا پوسیدگی های- دندانی می شوند. به همین دلیل باید از خوردن خوراکی های زیر اجتنای کنید:

  • خوراکی های شیرینی. مصرف دسرها و آبنبات های خود را محدود کنید.
  • آبنبات های سفت و نعنایی. هر چیز شیرینی که می خورید (حتی شربت های ضد سرفه) دندان های شما را در معرض تأمین مداوم قند و اسیدهای ایجاد شده در اثر تماس باکتری های داخل دهان با آن قندها قرار می دهد.
  • غذاهای نشاسته ای. نان، ماکارونی، مواد غذایی سفید (معمولاً)، کلوچه، کراکر، و غذاهای مشابه می توانند تجزیه شده و داخل بدن به قند تبدیل شوند. آنها کاری مشابه قند با بدن انجام می دهند.
  • میان وعده های سفت. ذرت بو داده، آجیل های سفت، سبزیجات نپخته، و میوه های سفت می توانند موجب ترک خوردن و شکستن دندان های تضعیف شده و پوسیده شوند.
  • خوراکی های جویدنی. آبنبات های جویدنی، میوه های خشک شده، و خوراکی های شبیه آنها به طور طبیعی چسبناک هستند، که احتمال چسبیدن آنها به دندان های شما را افزایش می دهد، و باعث می شود مینای دندان های شما برای مدت زمان طولانی تری در معرض قند قرار داشته باشد.
تأثیر غذاها روی دندان

تأثیر غذاها روی دندان

نوشیدنی ها را فراموش نکنید!

ممکن است شما خوراکی های فوق العاده ای بخورید که به شما کمک می کنند هم احساس خوبی داشته باشید و هم خوب به نظر برسید، اما آنچه می نوشید چطور؟

اغلب، بسیاری از مصرف کنندگان نمی دانند که نوشیدنی های آنها یا سرشار از مواد معدنی است که موجب لک شدن دندان ها می شوند، یا مقادیر زیادی قند که به دندان های شما آسیب می رسانند. در مورد قهوه، چای، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا، آبمیوه ها، و مخصوصاً نوشابه صحبت می کنیم. قهوه و چای حاوی موادی به نام “تانین” هستند که داخل ترک های ریز و منافذ دندان ها نفوذ می کنند. تانین های تیره تر به مرور زمان شروع به تغییر رنگ دندان ها خواهند کرد، به همین دلیل است که افرادی که قهوه یا چای زیاد می نوشند دندان های زرد یا خاکستری رنگ دارند.

بقیه نوشیدنی هایی که نام بردیم یا از طریق محتوای قند و یا از طریق اسیدهای موجود در این نوع نوشیدنی ها به دندان های شما آسیب می رسانند. همه نوشیدنی های گازدار (نوشابه، آب گازدار) حاوی اسیدی به نام ” اسید کربنیک” هستند. این اسید همان چیزی است که تولید حباب های گازدار را ممکن می سازد. با این حال، چون اسیدی است، به دندان های شما آسیب می رساند. هنگام نوشیدن این مایعات، اسید کربنیک با دندان های شما تماس پیدا می کند و اسیدهای موجود در آن به مدت 20 تا 30 دقیقه پس از نوشیدن آنها مواد معدنی مینای دندان ها را تجزیه می کند. در طول این دوره از مسواک زدن دندان های خود خودداری کنید، زیرا با کمک اسیدها می تواند مواد معدنی بیشتری از سطح دندان های شما بردارد.

نوشیدنی های حاوی قند تأثیر مشابهی دارند. بسیاری از نوشیدنی های ورزشی یا آبمیوه ها حاوی اسید سیتریک به عنوان یک نگهدارنده هستند، که مانند اسید کربنیک عمل می کند. مواد تقویت کننده نوشیدنی نیز همگی حاوی این ماده هستند. همه نوشیدنی های حاوی قند باکتری ها را تغذیه می کنند و پلاک های اسیدی تولید می کنند که به لبخند شما نیز آسیب می رسانند. هرچه قند بیشتری بخورید، دندان های شما بیشتر دچار پوسیدگی و تجزیه می شوند.

تأثیر غذاها روی دندان

تأثیر غذاها روی دندان

با پوسیدگی ها مبارزه کنید

پوسیدگی شایع ترین بیماری دندانی است و مشکلی است که با سادگی اتفاق می افتد. سازمان ملی سلامت گزارش داده است که پوسیدگی دندان ها یکی از شایع ترین بیماری های مزمن بین کودکان و افراد بزرگسال است. با این حال، در صورتی که مراقب خوراکی ها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید باشید، و دو مرتبه در طول روز و هر بار حداقل به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید و روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید قابل اجتناب است. واقعاً به همین سادگی است!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code