همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها یکی از سریع ترین و غیر تهاجمی ترین روش ها برای ایجاد تفاوتی عظیم در ظاهر لبخند است. اگر قبلاً هرگز دندان های خود را سفید نکرده اید، ممکن است برخی اطلاعات برای شما گیج کننده باشند. اکثر دندانپزشک ها یا سفید کردن دندان ها را داخل مطب انجام می دهند، یا کیت های سفید کردن دندان ها در منزل را مناسب با وضعیت بیماران در اختیار آنها قرار می دهند، یا هر دو. تأثیر این روش های سفید کردن دندان ها مقداری با یکدیگر متفاوت است، اما نحوه عملکرد آنها به طور کلی شبیه یکدیگر است.

برخی افراد به سفید کردن دندان ها و بلچینگ آنها به یک چشم نگاه می کنند، اما مهم است بدانید که دندانپزشک برای سفید کردن دندان های شما از همان موادی استفاده نمی کند که از داروخانه دریافت می کنید. محصول سفید کننده ای که از داروخانه می خرید ماده ای شیمیایی به نام سدیم هیپوکلریت است که بویی شبیه کلرین دارد و در صورتی که قورت داده شود می تواند مسموم کننده باشد، به همین دلیل نباید وارد حلق شود. برای سفید کردن دندان ها، عموماً دو ماده استفاده می شود: هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید.

احتمالاً پرسش هایی در ذهن شما وجود دارد. با خواندن این مقاله، تا میزان زیادی پرسش های شما بر طرف خواهند شد.

آیا سفید کردن دندان ها بی خطر است؟

محصولات سفید کننده از هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکساید ساخته می شوند، که هر دوی آنها به شکلی باور نکردنی در بیشتر محصولات دندانی یافت می شوند. با توجه به سابقه طولانی آنها در زمینه مواد دندانی، کاملاً بی خطر هستند و به دندان ها آسیب نخواهند زد و موجب تخریب آنها نخواهند شد. با این حال، مهم است دقت داشته باشید که نباید دندان های خود را خیلی سفید کنید زیرا ظاهر آنها از حالت طبیعی خارج خواهد شد. بنابراین، ممکن است موجب “شفاف” شدن دندان های شما شود.

همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

این کار دندان ها را تنها چند درجه سفیدتر می کند.

اگر به خاطر کشیدن سیگار، مصرف زیاد برخی نوشیدنی ها، و دیگر فعالیت ها دندان های شما زرد شده اند، و انتظار معجزه و داشتن دندان هایی سفید از درمان بلیچینگ دارید، آمادگی داشته باشید که مقداری نا امید شوید. محصولات سفید کننده هر بار قادرند دندان ها را تنها 2 تا 5 درجه سفید کنند.  راهنمای رنگ دندانپزشکی اطلاعات لازم را به شما می دهد و کمک می کند نتایج مطلوب خود را مشخص نمایید.

همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

همه محصولات به یک شکل کار نمی کنند.

هر محصول سفید کننده ای که در بازار وجود دارد، به شکلی متفاوت عمل می کند. یکی از این محصولات نوارهایی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند و هر روز باید 30 تا 60 دقیقه استفاده شوند. محصول دیگر، تری پلاستیکی محکمی است که با ژل سفید کننده پر می شود و روی دندان ها قرار می گیرد. در روش دیگر، از نور LED آبی استفاده می شود تا اجازه دهد ژل به عمق بیشتر نفوذ کند. هنگام انتخاب یک محصول، باید بررسی کنید استطاعت پرداخت کدام یک را دارید، یا بیشتر کدام گزینه را می پسندید، یا چه نتیجه ای مد نظر شما است.

نتایج بلیچینگ دائمی نیستند.

دندان های شما برای همیشه سفید باقی نخواهند ماند، تنها به این دلیل که درمان سفید کردن را روی آنها انجام داده اید. نتایج درمان تنها تا زمانی دوام خواهند داشت که از آنها مراقبت کنید و از خوراکی و نوشیدنی های تیره رنگ بپرهیزید. اگر سیگار می کشید و قهوه می نوشید، لکه ها مجدداً روی دندان ها و داخل مینای آنها انباشته خواهند شد که در آینده باز هم نیاز به درمان سفید کردن دندان ها خواهند داشت.

همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

همه چیز راجع به سفید کردن دندان ها

در برخی موارد عوارض جانبی هم وجود دارند.

یکی از شایع ترین عوارض جانبی بلیچینگ، افزایش حساسیت دندان ها و لثه ها است.هر چند این حساسیت معمولاً تنها تا یک هفته پس از درمان ادامه دارد و دائمی نیست. یکی دیگر از عوارض جانبی این درمان ایجاد لکه های سفید رنگ روی سطح دندان ها است. این لکه ها در نتیجه انباشته شدن پراکسید و از بین بردن لکه ها زیر مینای دندان ها بوجود می آیند، که برخی از آنها سریع تر از گزینه های دیگر زدوده می شوند. با این حال، آنها نیز موقتی هستند، بنابراین نیاز نیست نگران آنها باشید.

روکش ها و ونیرها را نمی توان سفید کرد.

در صورتی که روی دندان های خود روکش یا ونیر دارید، باید بدانید این نوع ترمیم های دندانی قابل سفید کردن با ماده بلیچینگ نیستند. روکش ها و ونیرها به صورت مصنوعی در آزمایشگاه های دندانپزشکی تولید می شوند، بنابراین رنگ آنها دائمی است. بنابراین، نمی توان با ماده بلیچینگ آنها را سفید کرد. به عنوان مثال، در صورتی که روی دندان های جلوی خود ونیر دارید، و می خواهید سفید کردن دندان ها را انجام دهید، توصیه می کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید.

سفید کردن دندان های زرد راحت تر انجام می شود.

باور می کنید یا خیر، بهتر است درمان سفید کردن را روی دندان هایی انجام دهید که مسواک نشده اند. وقتی دندان های خود را مسواک می زنید، هر گونه پلاک را از روی سطح دندان های خود بر می دارید که بسیاری محصولات از آنها برای بهتر چسبیدن به دندان استفاده می کنند. در صورتی که دندان های شما کاملاً تمیز باشند، متوجه خواهید شد که ماده به دندان شما نمی چسبد یا آنطوری که باید عمل نمی کند.

بهترین زمان برای سفید کردن دندان ها در منزل، قبل از رفتن به رختخواب است.

در طول عصر، شما کمتر از سایر زمان ها در طول روز خوراکی می خورید یا می نوشید. اگر عادت راه رفتن در خواب ندارید، به طور طبیعی در طول شب چیزی نه می خورید و نه می نوشید. این اجازه می دهد پراکسید باقی مانده در طول درمان، حتی در عمق بیشتر دندان فرو رود. فردا صبح، مانند همیشه می توانید دندان های خود را مسواک بزنید.

اکثر بیمه های خدمات درمانی هزینه های این درمان را پوشش نمی دهند.

اگر درمان تخصصی بلیچینگ دندان ها را انتخاب می کنید، به خاطر داشته باشید که هزینه های فرایند تحت پوشش بیمه های خدمات درمانی نیستند. این درمان زیبایی محسوب می شود و از سوی شرکت های بیمه ضروری قلمداد نمی شود. مسئولیت همه هزینه درمان به عهده خود شماست.

انتظار یک نتیجه غیر عادی نداشته باشید.

احتمالاً دندان های شما هرگز 100% سفید نخواهند شد، حتی اگر بهترین و گران ترین روش درمان را انتخاب کنید. با این حال، اگر بسیار حساس هستید و هر یک یا دو سال یک مرتبه دندان های خود را سفید می کنید، به رنگ خوبی خواهید رسید.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code