آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

روی هم رفته دندانپزشک ها برای سفید کردن دندان بیماران خود سیستم های تخصصی مختلفی دارند که می توانند از بین آنها انتخاب کنند اما معمولاً یک دسته مراحل استاندارد وجود دارند که در صورت انجام هر کدام از آنها باید طی شوند. در این مقاله این مراحل را برای شما شرح خواهیم داد.

مرحله اول- پاکسازی دندان ها

قبل از گرفتن هر تصمیمی برای انجام درمان های سفید کردن دندان ها، باید پاکسازی و جرمگیری تخصصی دندان ها انجام شود. همه جرم ها، لکه ها و رسوب انباشته شده روی سطوح دندان ها باید برداشته شوند. هر چند انتظار نمی رود انجام این کار ضروری باشد اما به طور منطقی می توان پذیرفت که این کار به تنهایی می تواند ظاهر دندان ها را آنقدر بهبود ببخشد که نیاز نباشد بلیچینگ انجام شود.

تمیز کردن فوری

در ابتدای جلسه درمان سفید کردن یا بلیچینگ دندان ها، دندانپزشک می تواند دندان های شما را با نوعی خمیر پولیش برق بیندازد تا اطمینان حاصل کند که هر نوع لکه و جرم انباشته شده ای برداشته شده است.

مرحله دوم- تعیین رنگ دندان ها قبل از درمان

مطمئناً هم شما و هم دندانپزشک شما می خواهید بدانید جلسات درمان سفید کردن دندان ها چقدر مؤثر هستند. برای انجام این مقایسه، دندانپزشک باید رنگ دندان های شما قبل از درمان را مشخص نماید.

استفاده از راهنمای رنگ دندانپزشکی

دندانپزشک نمونه های راهنمای رنگ (نمونه های پرسلاین دندان مانندی که رنگ هر یک از آنها مقداری از دیگری متفاوت است) را با رنگ دندان های طبیعی شما مقایسه خواهد کرد. این نمونه ها کمک می کنند رنگ دقیق دندان ها ثبت شود.

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

مرحله سوم- ایزوله کردن دندان ها

سفید کننده های پراکسید که در سیستم های سفید کردن تخصصی دندان ها استفاده می شوند خاصیت ایجاد سوزش دارند و می توانند موجب ایجاد حساسیت یا حتی آسیب جدی به بافت نرم شوند. علاوه بر لثه ها، لب ها، گونه ها، زبان، و حتی صورت و چشم های شما نیز می توانند در معرض خطر قرار بگیرند.

دم دندانپزشکی

دندانپزشک برای محافظت از بافت های داخل دهان، دندان هایی که قرار است سفید شوند را با قرار دادن دم دندانپزشکی، به دور آنها “ایزوله” خواهد کرد.

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

دم مایع

یکی از انواع دم ها که می تواند به دور دندان ها قرار بگیرد شامل استفاده از ژل است که می تواند روی بافت لثه های اطراف دندان ها اعمال شود. (این مایع با فشار از سرنگ خارج می شود). با قرار گیری درست ژل، دندانپزشک نور خشک کننده مخصوص را روی آن می تاباند. با انجام این کار، کاتالیزگری که داخل ژل وجود دارد فعال می شود و می تواند ظرف چند ثانیه عمل کند.

نتیجه نهایی مانعی است که اطراف هر دندان را سیل می کند. این مانع اجازه نمی دهد ماده سفید کننده به روی لثه ها نشت کند و با بافت لثه های اطراف تماس پیدا کند. (پس از اتمام درمان سفید کردن دندان ها، دم به راحتی کنده می شود.)

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

مرحله چهارم- اعمال ماده سفید کننده

در این مرحله، دندانپزشک می تواند ماده سفید کننده را روی دندان ها اعمال کند. سفید کننده های حرفه ای معمولاً خمیر یا ژل های ضخیم هستند. این مواد به آهستگی روی سطح هر یک از دندان هایی که قرار است سفید شوند، زده می شوند.

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

مرحله پنجم- فعال سازی ماده سفید کننده

یکی از شرایط استفاده از برخی از سیستم های سفید کردن دندان در مطب (آفیس بلیچینگ) شامل استفاده از نور یا لیزر سفید کننده می باشد. دلیل اصلی این مرحله معمولاً این است که نور، واکنش مواد داخل سفید کننده را برمی انگیزد که در عوض تأثیرگذاری آن را افزایش می دهد.

روی این مرحله کمی تفاوت نظر وجود دارد.

نیاز به فعال سازی مواد داخل ماده سفید کننده مورد پذیرش همه دندانپزشک ها نیست و همه تحقیقات دندانپزشکی نیز آن را تأیید نمی کنند. باید اضافه کنیم که:

  • همه سیستم های تخصصی این مرحله را شامل نمی شوند.
  • برخی دندانپزشک ها بر این باورند که این مرحله می تواند نتایج بهتری داشته باشد.
  • برخی تحقیقات دندانپزشکی نشان داده اند که اکثر سیستم ها با یا بدون استفاده از نور سفید کننده به یک اندازه خوب عمل می کنند.

مرحله ششم- به ماده سفید کننده زمان داده می شود تا عمل کند.

جلسات بلیچینگ داخل مطب، بسته به محصول خاصی که استفاده می شود، معمولاً ظرف 60 تا 90 دقیقه تکمیل می شوند.

  • این جلسه می تواند به چند (2 تا 4) دوره اعمال ماده سفید کننده تقسیم شود.
  • اگر تنها یک مرتبه اعمال شود، با اضافه کردن مقدار بیشتری از ماده سفید کننده، روند بلیچینگ “از سر گرفته می شود”.

حساسیت

این احتمال وجود دارد که در طول روند درمان مقداری حساسیت تجربه کنید. بسته به میزان حساسیت، دندانپزشک اقدامات مختلفی انجام خواهد داد که شامل کوتاه کردن زمان درمان یا عدم انجام یک یا چند دوره اعمال مجدد ماده سفید کننده است.

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن تخصصی دندان در مطب

مرحله هفتم- پایان مراحل سفید کردن دندان

وقتی ماده سفید کننده مدت زمان مناسبی روی دندان ها باقی ماند، با دستگاه مخصوصی از روی دندان ها پاک می شود و دندان ها با دقت شستشو داده خواهند شد. در انتها دم و هر ماده ایزوله کننده دیگری که استفاده شده است برداشته می شود.

مرحله هشتم- دندانپزشک رنگ بلیچینگ را مشخص خواهد نمود.

درست مانند روندی که در ابتدا انجام شد، پس از تکمیل بلیچینگ، دندانپزشک باز هم رنگ دندان ها را بررسی می کند تا ببیند فرایند بلیچینگ چقدر مؤثر بوده است.

مرحله نهم- فلوراید تراپی (اختیاری)

پس از تکمیل روند سفید کردن دندان ها، ممکن است دندانپزشک شما صلاح بداند دندان های شما به درمان تخصصی با فلوراید نیاز دارند. زیرا:

  • اعمال فلوراید می تواند به کاهش حساسیت به دما کمک کند.
  • برخی مواد سفید کننده اندکی اسیدی هستند می توانند مواد معدنی سطح دندان ها را از بین ببرند. فلوراید می تواند به معدنی سازی مجدد منطقه کمک کند.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code