نقش فلوراید در سلامت دهان و دندان ها

فلوراید نوعی ماده معدنی است که در غذا، آب، گیاهان، و خمیر دندان ها یافت می شود. مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان فلورایده و نوشیدن آب فلورایده به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند. فلورایده کردن آب از سوی سازمان های ملی و بین المللی در امر سلامت توصیه می شود.

فلوراید یک ماده طبیعی است.

فلوراید یک دارو نیست. فلوراید یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در سنگ ها، هوا، خاک، گیاهان، و آب وجود دارد. همه آب های آزاد و آب دریا حاوی مقداری فلوراید می باشند.

بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها به طور طبیعی حاوی فلوراید هستند. علاوه بر این به اقلام زیر افزوده شده است:

  • آب آشامیدنی، که در آن فلوراید به منبع آب شهری افزوده می شود.
  • خمیر دندان ها، ژل ها، و دهانشویه های فلورایده
  • محصولات فلورایده که توسط دندانپزشکان متخصص روی دندان ها اعمال می شود.
فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلورایده کردن آب به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند.

پوسیدگی دندان ها زمانی اتفاق می افتد که اسید سطح دندان ها را مورد حمله قرار می دهد. فلوراید به ترمیم و بازسازی هر گونه آسیب، قبل از تبدیل شدن آن به یک مشکل جدی، کمک می کند. برای این منظور، استفاده مداوم از سطوح پایین فلوراید بهتر است. فلوراید موجود در آب آشامیدنی شما مانند یک “کیت ترمیم” دائمی برای دندان های شما عمل می کند. پوسیدگی های دندانی به روش های مختلفی اجتماع را تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله رنج بردن از دردها و تقبل هزینه.

عملکرد فلوراید به چه صورت است؟

یکی از اصلی ترین عملکردهای فلوراید حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها است. فلوراید با کمک به افزایش استحکام مینای دندان های شما طی رشد و نمو آنها، نقش اصلی در تشکیل دندان های شما دارد. علاوه بر این، با عمل کردن روی بزاق دهان و ایجاد یک لایه روی دندان های شما برای کاهش آسیب وارد شده توسط اسید ناشی از غذاها یا اسید تولید شده توسط باکتری های داخل دهان، از آنها در برابر پوسیدگی (کرم خوردگی ها) محافظت می کند.

بعلاوه، فلوراید به بهبود تراکم و سختی استخوان ها نیز کمک می کند و آنها را مقاوم تر می سازد.

چه خوراکی هایی حاوی فلوراید هستند؟

برخی خوراکی های غنی از فلوراید عبارتند از:

  • ماهی دریایی
  • نمک فلورایده
  • چای
  • غذاهای تهیه شده از آب فلورایده مانند سوپ
فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلوراید و سلامت دهان و دندان

آیا فلوراید با دیگر مواد مغذی تداخل پیدا می کند؟

خیر. به نظر می رسد که هیچ ماده مغذی یا ترکیبی در جذب یا سطح فلوراید در بدن ما اختلال ایجاد نمی کند، به گونه ای که بر سلامت ما تأثیر بگذارد.

فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلوراید و سلامت دهان و دندان

مزایای استفاده از آب فلورایده

فلوراید مفید است زیرا:

  • به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی در کودکان و افراد بزرگسال کمک می کند.
  • نقاط ضعیف روی سطوح دندان ها، که ممکن است به حفره (سوراخ های روی دندان ها) تبدیل شوند را ترمیم می کند.
  • مقدار پولی که نیاز است افراد صرف درمان های دندانپزشکی کنند را کاهش می دهد.
  • در وقت و هزینه های اجتماعی (دور بودن از محل کار و تحصیل) صرفه جویی می شود.
  • ناراحتی و دردی که در نتیجه پوسیدگی دندان بوجود می آید را کاهش می دهد.
  • برای همه افراد مزایایی دارد، مخصوصاً افرادی که در طبقه پایین اجتماعی قرار دارند، افرادی که دسترسی کمتری به دیگر اشکال درمان های فلوراید دارند.

اگر مقدار فلوراید مصرفی بسیار اندک باشد چه اتفاقی می افتد؟

هیچ مورد شناخته شده ای از کمبود فلوراید در افراد وجود ندارد، به همین دلیل هنوز مشخص نیست که سطوح پایین این ماده معدنی چه علائمی می تواند ایجاد کند.

دندان های کودکان و افراد بزرگسال نیاز به محافظت در برابر پوسیدگی دارند

فلوراید می تواند به محافظت از دندان های افراد پیر و جوان کمک کند زیرا:

  • به محافظت در برابر پوسیدگی های سطوح دندان ها در افراد بزرگسال مسن تر کمک می کند.
  • به محافظت در برابر پوسیدگی دندان در کودکان کمک می کند.
  • به پیشگیری از، از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری به علت پوسیدگی کمک می کند. دندان های شیری مهم هستند زیرا آنها به هدایت دندان های دائمی در حال رشد از زیر و به سمت محل درست کمک می کنند. از دست دادن زود هنگام دندان های شیری ممکن است منجر به نیاز به درمان ارتودنسی شود.
  • به پیشگیری از بروز مشکلات دردناک و پر هزینه دندانی مانند آبسه های دندانی یا دیگر آسیب های دائمی به دندان ها کمک می کند.

روش های دیگر برای کمک به محافظت از دندان ها

حتی اگر آب شما فلورایده باشد، مهم است که با روش های زیر از دندان های خود مراقبت کنید:

  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم دندان ها
  • مراجعات منظم به دندانپزشک برای چکاپ های دندانی
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید.
فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلوراید و سلامت دهان و دندان

محافظت از دندان های کودکان

دندان های کودکان با بزرگ شدن آن نیاز به محافظت ویژه ای دارند. توصیه هایی که وجود دارند عبارتند از:

  • مسواک زدن دندان ها بدون خمیر دندان فلورایده تا 18 ماهگی
  • آغاز استفاده از یک خمیر دندان حاوی فلوراید اندک وقتی کودک تقریباً 18 ماهه است. انتخاب خمیر دندان های حاوی فلوراید اندک که به صورت ویژه برای کودکان طراحی شده اند.
  • استفاده از مسواک های با اندازه های بچگانه دارای فرچه های نرم.
  • استفاده از خمیر دندان به اندازه تنها یک نخود، که یک لایه نازک روی مسواک می شود.
  • تشویق کودک به تف کردن خمیر دندان اضافی، بدون قورت دادن آن، و بدون شستن دهان بعد از مسواک زدن.
  • نظارت روی مسواک زدن کودک، تا زمانی که مطمئن شوید می تواند به خوبی آن را انجام دهد.
  • ادامه استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید اندک برای کودکان تا زمانی که به سن 6 سالگی برسد.
  • عدم استفاده از مکمل های فلوراید به شکل قطره یا قرصی که باید جویده یا قورت داده شود. آنها می توانند رشد دندان های دائمی فرزند شما را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر آب آشامیدنی شما فلورایده نباشد، باید جویای توصیه های کارشناسانه دندانپزشکان در مورد استفاده از خمیر دندان های فلورایده برای کودکان شوید. یک دندانپزشک ممکن است استفاده بیشتر از خمیر دندان های فلورایده، شروع استفاده از خمیر دندان در سنین پایین تر، یا شروع زودتر استفاده از خمیر دندان های استاندارد را توصیه کند.

فلوئوروزیس یا فلور زدگی دندانی

مقدار فلوراید موجود در غذاها و خوراکی ها مضر تلقی نمی شود زیرا بعید است که بتوان از غذاها به تنهایی مقدار زیادی فلوراید دریافت کرد. استفاده از محصولات مراقبت های دندانی حاوی فلوراید نیز بی خطر تلقی می شود زیرا آنها تنها در صورتی می توانند حاوی مقادیر خطرناک فلوراید باشند که به صورت نادرست استفاده شوند. با این حال، توصیه می شود افراد بزرگسال بیشتر از 7 میلی گرم فلوراید در روز استفاده نکنند، که حدوداً دو برابر DVR برای این ماده معدنی است.

مقدار زیاد فلوراید در سنین پایین می تواند باعث شود روی دندان های دائمی کودک (که زیر دندان های شیری در حال شکل گیری هستند) لکه هایی بوجود بیایند. این عارضه فلوئوروزیس دندانی نامیده می شود. فلوئوروزیس دندانی مانند لکه های بسیار کوچک و سفید مرواریدی، لک شدن یا خطوط روی سطح دندان است. معمولاً دیدن آنها بسیار دشوار است و پس از تشکیل کامل دندان ها نمی توانند ایجاد شوند و بر عملکرد دندان ها تأثیر نمی گذارند. فلوئوروزیس دندانی می تواند در نواحی دارای آب فلورایده یا بدون فلوراید اتفاق بیفتد. با دنبال کردن دستور العمل های استفاده از خمیر دندان که در بالا ذکر شد، احتمال فلوئوروزیس دندانی می تواند به حداقل برسد.

اگر فلوراید علت ایجاد لکه روی دندان ها نباشد، فلوئوروزیس دندانی نامیده نمی شود. لک شدن دندان ها ممکن است به دلایل دیگری، از جمله آسیب به دندان ها، داروهای خاص، یا عفونت های دوران کودکی اتفاق بیفتد.

در کودکان بزرگتر و افراد بزرگسال، سطوح بالای فلوراید طی چندین سال می تواند استخوان ها را ضعیف کند و منجر به شکستگی استخوان ها، و نیز درد و خشکی مفاصل شود. با این حال، سطوح بالای فلوراید در رژیم غذایی اساساً به زندگی کردن در مناطقی ارتباط دارد که آب آشامیدنی حاوی سطوح بالای فلوراید است، که بیشتر در اروپا شایع است.

چه زمانی باید توجه زیادی به فلوراید دریافتی داشت؟

کمبود فلوراید برای عموم افراد جامعه خطر محسوب نمی شود زیرا اکثر افراد می توانند مقدار توصیه شده فلوراید را از طریق رژیم غذایی خود و استفاده از محصولات بهداشتی دهانی دریافت کنند.

فلوراید تراپی برای کودکان

درمان فلورایدی که توسط دندانپزشک انجام می شود بویژه برای افرادی خوب هستند که خطر پوسیدگی یا فرسایش دندان در آنها بیشتر است. اگر شما دهان خشک، مینای دندان ضعیف، سلامت دهانی نامناسب، یا روکش دندان دارید، می توانید از دندانپرشک خود بپرسید آیا اعمال وارنیش فلوراید به محافظت از دندان ها کمک می کند یا خیر.

کودکان می توانند قرار گرفتن تحت درمان فلوراید توسط دندانپزشک را از زمان رویش نخستین دندان خود آغاز کنند. با این حال، آگاه باشید که کودکان زیر 2 سال هنوز هم باید از خمیر دندان های فاقد فلوراید استفاده کنند. اگر کودک مقدار زیادی فلوراید هضم کند، قبل از آنکه دندان های دائمی او بیرون آمده باشند، فلوئوروزیس دندانی می تواند اتفاق بیفتد.

نگران نباشید: فلوراید تراپی که توسط دندانپزشک انجام می شود بی خطر است و می تواند از بروز پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کند. آنها تنها مقادیر اندک فلوراید استفاده می کنند، و به سختی ممکن است مقدار اندکی از آن بلعیده شود.

فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلوراید و سلامت دهان و دندان

فلوراید تراپی یا واریش فلوراید برای کودکان چگونه انجام می شود؟

فلوراید تراپی تخصصی معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد. برای انجام آن فلوراید باید به شکل ژل، فوم، یا وارنیش باشد و می توان با استفاده از سواب یا مسواک یا فرچه یا ریختن داخل یک تری مستقیماً روی دندان ها قرار بگیرد و به مدت چند دقیقه روی دندان باقی بماند.

پس از انجام این درمان به مدت حداقل 30 دقیقه نه چیزی بخورید و نه بنوشید تا امکان جذب فلوراید برای دندان های شما فراهم شود و به ترمیم مناطق میکروسکوپی پوسیدگی دندان ها کمک کند.

بسته به سلامت دهان شما، ممکن است دندانپزشک فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید را هر 6 یا 12 ماه یک مرتبه برای شما توصیه کند. اگر خطر بروز پوسیدگی دندان در شما بیشتر است، ممکن است دندانپزشک شما نیز دیگر اقدامات پیشگیرانه را توصیه کند، مانند دهانشویه ها یا ژل های فلورایده، یا دهانشویه های آنتی باکتریال تجویزی.

از دندانپزشک خود در مورد مزایای فلوراید تراپی بپرسید، و بهداشت دهانی خود را حفظ کنید. هر دوی آنها راه هایی فوق العاده برای حفظ سلامت و استحکام لبخند شما هستند.

کیفیت آب و فلوراید

فلورایده کردن آب تغییر قابل توجهی در آبی که می نوشید ایجاد نمی کند. برخی حقایق در مورد فلوراید و کیفیت آب شما عبارتند از:

  • افزودن فلوراید به آب مزه و بوی آب آشامیدنی شما را تغییر نمی دهد، زیرا فلوراید هیچ بو یا مزه ای ندارد.
  • اداره آب منطقه شما می تواند به شما بگوید که آیا به منبع شما فلوراید اضافه شده است یا خیر.
  • در حال حاضر به اکثر منابع آب شهری فلوراید افزوده می شود.
  • جوشاندن آب تغییر قابل توجهی در مقدار فلورایده افزوده شده ایجاد نمی کند.
  • اکثر فیلترهای آب خانگی فلوراید را از بین نمی برند، به استثناء سیستم های اسمز معکوس.

بی خطر بودن فلورایده کردن آب

فلورایده کردن آب، به دلایل زیر، مورد تأیید سازمان های بهداشتی، پزشکی، و دندانپزشکی ملی و بین المللی است:

  • آخرین شواهد حاکی از این هستند که فلورایده کردن آب روشی بی خطر و مؤثر برای کمک به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی است.
  • هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه برنامه های فلوراید کردن آب روی رشد استخوان ها تأثیر بگذارد یا باعث شکستگی لگن یا سرطان شود.
  • فلوراید در مقادیر به دقت کنترل شده افزوده شده است. کل مقدار فلوراید موجود در آب به طور منظم کنترل می شود.
  • تنها مقادیر بسیار اندک استفاده می شود.

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید:

  • فلوراید به محافظت از دندان های همه افراد در برابر پوسیدگی کمک می کند.
  • برای کودکان خمیر دندان های فلورایده درست استفاده کنید.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code