کمک های دندانپزشک به غلبه بر ترس از دندانپزشکی

یکی از شایع ترین دلایلی که افراد از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می کنند، اضطراب دندانپزشکی است. مشکل این است که با به تعویق انداختن مراجعات خود به دندانپزشک، به طور کلی نمی توانید از آنها اجتناب کنید. تحقیقات نشان داده اند که اگر اضطراب دندانپزشکی دارید، و به همین دلیل کمتر به دندانپزشک مراجعه می کنید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های دندانی قرار دارید.

زمانی که مدت زمانی طولانی به دندانپزشک مراجعه نکنید، بیماری های دندانی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و حتی دندان های کج در کودکان، می‌توانند آنقدر پیشرفت کنند که اصلاح آنها دشوار یا حتی غیر ممکن شود. به این معنا که ترس شما از دندانپزشکی پیامدهای جدی برای لبخند شما دارد. افرادی که دچار اضطراب دندانپزشکی هستند، اغلب زمانی که خیلی دیر شده است، یا بعد از تجربه یک درد شدید، به دندانپزشک مراجعه می کنند.

خبر خوب این است که دندانپزشکان هر روز در مطب های خود با افرادی مواجه می شوند که مبتلا به اضطراب دندانپزشکی هستند. در واقع، دندانپزشکی به گونه ای تغییر کرده است که افراد مبتلا به ترس از دندانپزشکی در جراحی های دندانی احساس بهتری داشته باشند.

آیا شما هم فوبیای دندانپزشکی دارید؟

نخستین گام برای غلبه بر هر گونه فوبیا یا اضطراب این است که، در درجه اول وجود آن بپذیرید. اگر از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می کنید، به احتمال زیاد، میزانی اضطراب دندانپزشکی دارید.

در اینجا به بیان برخی از شایع ترین دلایل فوبیای دندانپزشکی می پردازیم:

  • تجربه دندانپزشکی دوران کودکی: شکل‌ دهنده‌ ترین خاطرات دندانپزشکی در سال ‌های کودکی اتفاق می افتند.
  • تجربه دردناک دندانپزشکی: دهان یکی از حساس ترین مناطق بدن است.
  • اعتماد به نفس پایین مرتبط با دندانپزشکی: برخی افراد به دلیل احساس شرمندگی که از وضعیت دهان خود دارند، از مراجعه به دندانپزشک هراس دارند. این ممکن است به دلیل مشکلات زیبایی شناختی و خجالت از دندان ها، بوی بد دهان، رفلکس گگ یا درد مزمن باشد.

همه این شرایط می توانند باعث بروز ترس عمومی شما از نگاه کردن یا نزدیک شدن فرد دیگر به دهان شما شود که البته، این ماهیت خود درمان دندانپزشکی است.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

در اینجا راهکارهایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی برای شما ذکر می کنیم.

بر ترس از سوزن های دندانپزشکی غلبه کنید

بخش اصلی مراجعات دندانپزشکی که منجر به بروز فوبیای دندانپزشکی می شود ترس از سوزن دندانپزشکی است.

اولاً، توجه به این نکته مهم است که این تنها یک فوبیای دندانپزشکی نیست. ترس از سوزن بخشی از یک دسته از فوبیاهای خاص آسیب- تزریق- خون است. افرادی که فوبیای سوزن دارند، کاهش فشار خون و بیهوش شدن را تجربه می کنند.

شما باید گزینه های زیر را برای تزریقات دندانپزشکی جویا شوید.

بی‌حسی موضعی: که تحت عنوان “ژل بی‌حس کننده” نیز شناخته می شود، کرم یا ژلی است که برای بی حس کردن لثه ها قبل از تزریق های دندانپزشکی استفاده می شود، به گونه ای که نمی توانید فرو رفتن سوزن را احساس کنید.

اصطلاح بی حس کننده موضعی به معنای ماده بی حس کننده ای است که به سادگی به صورت خارجی روی سطح بیرونی (مانند پوست و لثه) استفاده می شود. اگر از سوزن دندانپزشکی می ترسید از دندانپزشک خود بخواهید که بی حس کننده موضعی را برای مدت طولانی تری روی موضع بگذارد.

تزریق بدون درد: گرچه ممکن است از سوزن هراس داشته باشید، مهم است به یاد داشته باشید که قطر سوزن های دندانپزشکی بسیار کوچک است.

یک نوآوری اخیر در جراحی های دندانپزشکی، تزریق بدون درد است. به طور کلی، این موارد به استفاده از یک دستگاه بی حس کننده موضعی به نام عصا wand اشاره دارد.

در عصای دندانپزشکی از یک ابزار دستی کوچک استفاده می شود که شبیه خودکار است و به گونه ای طراحی شده است که یک منبع بی حس کننده را به شیوه ای آرام و راحت فراهم می سازد. انتقال آن با فشار کم و سرعت آهسته انجام می شود که باعث بهبود بی حشی می شود.

آیا این روش کار می کند؟ اکثر افراد گزارش داده اند که میزان کمتر درد را همراه با تزریق دندانپزشکی با استفاده از عصا تجربه کرده اند. می‌توانید قبل از رزرو نوبت درخواست دهید می خواهید از این راهکار برای شما استفاده شود.

دیگر گزینه ‌های بی‌حسی: گرچه تقریباً همه دندانپزشکان از بی حس کننده های موضعی برای اکثر درمان ها استفاده می کنند (گرچه این روش ها برای همه ضروری نیستند)، آنها همچنین از طیف وسیعی از دیگر گزینه های بی حسی استفاده می کنند.

بیهوشی نسبی: گاز خنده اصطلاحی است که برای اکسید نیتروز استفاده می شود، که به عنوان گاز بیهوشی شناخته می شود. با این حال، با استفاده از مقادیر اندک گاز خنده، بیمار بیهوش نمی شود، بلکه فقط آرام می شود.

از اکسید نیتروز مخلوط با اکسیژن خالص و هوا برای ایجاد آرامش و حتی احساس شناور بودن برای بیمار استفاده می شود. در جراحی های دندانی با استفاده از استنشاق بینی که به آرامی روی بینی بیمار قرار می گیرد، استفاده می شود.

این سیستم بسیار راحت است و در صورت تمایل بیمار می تواند تنظیم شود. دندانپزشک به بیمار اجازه می دهد تا مخلوط اکسید نیتروز را به مدت دو تا سه دقیقه استنشاق کند. هنگامی که احساس آرامش عمومی بوجود آمد، درمان دندانپزشکی می تواند آغاز شود.

گاز شاد خنده جایگزینی برای تزریق بی حسی های موضعی نیست. با این حال، این راهکار اغلب به آنها اجازه می دهند که با هم استفاده شوند و بیمار هیچ ناراحتی احساس نمی کند. پس از استفاده از بی حسی موضعی، کل فرایند دندانپزشکی کاملاً بدون درد خواهد بود.

آرام‌ بخش های داخل وریدی IV: این روش (تزریق آرامبخش از طریق رگ) زمانی است که یک دارو، معمولاً از انواع ضد اضطراب یا آرام‌ بخش، در طول درمان دندانپزشکی به جریان خون تزریق می‌ شود.

آرام بخش IV باعث ایجاد یک حالت آرامش عمیق و احساس ناراحت نشدن از آنچه در حال وقوع است می شود. داروهای مورد استفاده برای آرام بخشی IV باعث از دست دادن جزئی یا کامل حافظه (فراموشی) برای مدت زمانی می شود که دارو تزریق می شود تا زمانی که اثر آن از بین برود.

در نتیجه به نظر می رسد زمان خیلی سریع می گذرد و چیز زیادی از آنچه اتفاق افتاده را به خاطر نمی آورید. بسیاری از افراد هیچ چیز را به یاد نمی آورند. بنابراین ممکن است در واقع به نظر برسد که در طول فرایند “خواب” بوده اید.

به طور کلی، بیماران گزارش می دهند که چیزی در مورد آنچه اتفاق افتاده به خاطر نمی آورند. مزایای آرام بخش IV  برای ترس از دندانپزشکی این است که بیماران اغلب در طول درمان احساس کاملاً خوبی دارند.

برای آرام بخش  IV، نیاز خواهد بود کسی شما را همراهی کند و بعد از آن شما را به منزل برساند.

بیهوشی کامل: بیهوشی کامل به “به خواب رفتن” اشاره دارد. در طول بیهوشی کامل، شما هشیار نیستید. این فرایند در محیط  بیمارستان و توسط متخصص بیهوشی انجام می شود.

به غیر از خطر عوارض جدی (که بسیار جزئی هستند، اما هنوز در مورد آرام‌ بخش های داخل وریدی هشیارانه بیشتر هستند)، بیهوشی کامل چند نقطه ضعف عمده دارد:

  • معروف است که بیهوشی کامل فعالیت سیستم های قلبی عروقی و تنفسی را کاهش می دهد. برای برخی از گروه‌ های بیمارانی که از نظر پزشکی در معرض خطر هستند، استفاده از بیهوشی کامل برای فرایندهای انتخابی دندانپزشکی مناسب نیست.
  • هزینه بسیار بالاتر از درمان عمومی دندانپزشکی

این راهکار برای کارهای معمول دندانپزشکی مانند پر کردن دندان توصیه نمی شود. خطر احتمالی که وجود دارد، برای تضمین استفاده از بیهوشی کامل بسیار بالا تلقی می شود. برای درمان های عمومی دندانپزشکی، باید یک لوله تنفسی قرار داده شود، زیرا در غیر این صورت، تکه‌ های کوچک دندان، باقی مانده ‌های دیگر، یا بزاق می‌ توانند وارد مجرای تنفسی شده و باعث انسداد راه هوایی یا ایجاد بیماری‌ هایی مانند ذات‌الریه شوند.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

هیپنوتیزم دندانپزشکی

نحوه دقیق عملکرد هیپنوتیزم چیزی است که کارشناسان در مورد آن توافق کاملی ندارند. با این حال، می توانید آن را به عنوان کنترل یا “آرام کردن” ذهن آگاه توصیف کنید. در ترس از دندانپزشکی، ادراک آسیب، دشوارترین عامل برای غلبه است و نشان داده شده است که هیپنوتیزم حتی در غلبه بر فوبیای دندانپزشکی مؤثر است.

هیپنوتیزورها می توانند به شما کمک کنند تا به حالتی دست یابید که در آن بتوانید راحت تر به ضمیر ناخودآگاه خود دسترسی پیدا کنید. از اینجا آنها می توانند پیشنهاداتی را ارائه دهند تا به شما کمک کنند آنچه می خواهید انجام دهید را تجسم کنید. هیپنوتیزم ممکن است به عنوان یک حالت خلسه توصیف شود.

برخی از کاربردهای هیپنوتیزم در دندانپزشکی عبارتند از رفلکس شدید تهوع، درمان درد مزمن صورت و رفع عادات ناخواسته مانند دندان قروچه.

هیپنوتیزم به اندازه دیگر گزینه های بی حسی، در جراحی های دندانی رایج نیست. برخی از دندانپزشکان در زمینه هیپنوتیزم دندانپزشکی آموزش دیده اند، اما ممکن است لازم باشد هیپنوتیزم کننده ای را پیدا کنید که در غلبه بر ترس دندانپزشکی تخصص داشته باشد.

لیزر دندانپزشکی

ترس از صدای دریل دندانپزشکی می تواند عامل اصلی فوبیای دندانپزشکی باشد. دندانپزشکی با دریل کمتر، مانند نسیم به نظر می رسد، درست است؟

لیزرهای دندانپزشکی با استفاده نور با انرژی بالا کار می کنند. اخیراً، لیزرها برای فرایندهای جراحی و دندانپزشکی استفاده شده اند. آنها به عنوان یک ابزار برش برای بافت های سخت یا نرم داخل دهان مفید هستند.

لیزرهای دندانپزشکی کاربردهای مختلفی دارند:

  • تعویض دریل دندانپزشکی برای درمان پوسیدگی دندان. لیزرها را می توان برای از بین بردن پوسیدگی داخل دندان و آماده کردن مینای اطراف، برای پر کردن استفاده کرد.
  • درمان پریودنتال درمان تخصصی بیماری لثه است. بسیاری از مردم به دلیل ناراحتی نسبی ناشی از برداشتن مکانیکی پلاک یا جرم از زیر لثه، از رسیدگی به بیماری لثه اجتناب می کنند. بیماری‌ های پریودنتال به دلیل التهاب مزمن بوجود می آیند، بنابراین هر چه بیشتر باقی بمانند، درمان آنها دشوارتر می شود.
  • درمان ریشه قطعاً درمان دندانپزشکی مطلوبی نیست. استفاده از فایل های فلزی برای تمیز کردن کانال ها می تواند منشاء فوبیای دندانپزشکی باشد. از لیزرهای دندانپزشکی می توان برای تغییر شکل لثه ها و حذف باکتری ها در طول فرایندهای درمان ریشه استفاده کرد.
  • سفید کردن دندان. لیزرها برای سرعت بخشیدن به فرایندهای آفیس بلیچینگ استفاده می شوند. محلول بلیچینگ پراکسید، که روی سطح دندان اعمال می شود، توسط انرژی لیزر “فعال” می شود که روند سفید شدن را تسریع می کند.
غلبه بر ترس از دندانپزشکی

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

دندانپزشکی کودکان

فوبیای دندانپزشکی اغلب با یک تجربه منفی در دوران کودکی شکل می گیرد. بخصوص کودکان، به دلیل درک و عدم آشنایی با مطب دندانپزشکی و ناراحتی نسبی که داخل دهان خود تجربه می کنند، اضطراب شدید دندانپزشکی را تجربه می کنند.

در شرایط خاص و برای جلوگیری از اضطراب یا فوبیای طولانی مدت دندانپزشکی، بهتر است برخی از کودکان توسط متخصص دندانپزشکی کودکان ویزیت شوند.

نام دندانپزشکان کودکان به عنوان دندانپزشک متخصص ثبت شده است و باید پس از آموزش عمومی دندانپزشکی، تحصیلات تکمیلی را گذرانده باشند. آموزش تکمیلی تحت نظارت و هدایت کادر متخصص دندانپزشکی و پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاهی مختلف ارائه می شود. آنها طیف وسیعی از تجربیات را در مدیریت نیازهای متنوع مراقبت از سلامت دهان کودکان به دندانپزشکان کودکان ارائه می دهند.

در اینجا به طور کلی توضیح داده شده است که دندانپزشکان اطفال در چه مواردی تخصص دارند و چرا برای فوبیای دندانپزشکی مفید هستند:

  • شناسایی علل بیماری های دندانی و آموزش به کودکان و خانواده های آنها تا دندان ها و دهان سالمی داشته باشند.
  • کار در یک محیط کاملاً کودکانه و دوستانه.
  • ارائه تکنیک های تخصصی برای مدیریت کودکان مضطرب و یا خردسال، از جمله استفاده از راهکارهای ویژه برای تسکین موضعی ‌درد و آرام‌ بخش های دندانپزشکی و همچنین ارائه درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کامل.
  • درمان کودکانی که دارای شرایط پزشکی، فیزیکی و ذهنی خاص هستند، از جمله آنهایی که دارای چالش های رفتاری مانند اوتیسم و ​​ADHD هستند.

دندانپزشکان اطفال نه تنها در کمک به کودکان برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی، بلکه در انجام درمان های مهمی که بر رشد و تکامل حفره دهان کودک تأثیر می گذارد، نقش مهمی ایفا می کنند.

اجازه ندهید ترس از دندانپزشکی لبخند شما را خراب کند. با دندانپزشک خود در مورد گزینه هایی برای رسیدگی به سلامت دندان خود سؤال کنید!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code