ترس از درمان ریشه دندان

افراد بسیاری تصور می کنند درمان ریشه یا عصب کشی ترسناک و دردناک است، اما واقعیت چیز دیگری است. این فرایند درمان، بیشتر از آنکه به بیمار آسیب برساند، برای او مفید است. زمانی که در دندان خود عفونتی دارید که ممکن است اعصاب درون ریشه ی آن را تحت تأثیر قرار داده باشد، عصب کشی دندان با هدف حفظ آن انجام می شود. هر یک از دندان ها درون خود یک فضای تو خالی دارند که حفره ی پالپ، و کانال های ریشه را در بر می گیرد. این فضای داخلی با پالپ دندان پر شده است که شامل بافت های همبند، اعصاب و رگ های خونی است که طی رشد دندان ها، آنها را از داخل تغذیه می کنند. عصب کشی زمانی انجام می شود که پالپ دندان با مشکل مواجه شود.

ترس از درمان ریشه دندان

شرایطی که می تواند باعث شود دندان به درمان ریشه نیاز داشته باشد عبارتند از پوسیدگی دندان (پوسیدگی که منجر به حفره ی دندان شده باشد)، دندان ترک خورده یا درمان های مکرر ریشه ی دندان. باید دقت کنید که حتی پالپ یک دندان آسیب دیده که هیچ علامت یا نشانه ی بیرونی ندارد هم ممکن است آسیب دیده باشد. طی عصب کشی پالپ عفونی تخلیه می شود، حفره ی آن پاکسازی و در انتها سیل (مهر و موم) می شود.

ترس از درمان ریشه دندان

عصب کشی نه تنها دهان را در برابر آسیب های بیشتر محافظت می کند، بلکه موجب از بین رفتن دردی خواهد شد که احتمالاً اخیراً در نتیجه ی عفونت احساس می کرده اید. اگر قرار است به زودی دندان شما عصب کشی شود باید خود را به لحاظ روحی آماده کنید و لزومی ندارد بی دلیل بترسید! به سه دلیل نباید از درمان ریشه ترسید:

ممکن است واقعاً درد نداشته باشد.

افراد بسیاری از عصب کشی دندان سر باز می زنند یا از انجام آن ترس و اضطراب زیادی دارند، زیرا تصور می کنند این فرایند دردناک است. شهرت بد عصب کشی دندان می تواند به قبل از فرایندهای مدرن این درمان و دانش بی حسی و بی هوشی مربوط شود. درمان ریشه هم مانند بسیاری فرایندهای پزشکی دیگر طی چند دهه ی اخیر پیشرفت های زیادی داشته است، بنابراین درد کمتری دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که عصب کشی دندان داشته اند نسبت به افرادی که تحت این درمان قرار نگرفته اند، بیشتر معتقدند که این درمان بدون درد است. پیش از انجام آن، دندانپزشک در اطراف دندان عفونی داروی بی حس کننده تزریق می کند که درد آن مانند فرو کردن یک سوزن نازک و ظریف درون لثه خواهد بود. پس از آن ممکن است هیچ چیز حس نکنید.

تا فردا تمام خواهد شد.

از دیگر دلایلی که افراد از عصب کشی دندان می ترسند درد، مشکلات یا عدم امکان استفاده از دهان پس از جراحی است. هر چند ممکن است پس از این فرایند اندکی درد داشته باشید، اما عموماً می توان آن را با استفاده از داروهای مسکنی از بین برد که تهیه ی آنها از داروخانه به تجویز پزشک نیاز ندارد، از جمله ایبوپروفن یا ناپروکسن. اکثر افراد از روز بعد به کارهای معمول خود باز می گردند. اگر در معرض خطر عفونت قرار داشته باشید، دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد تا با آن مبارزه کند.

دندان شما حفظ خواهد شد.

عصب کشی دندان فرایندی قهرمانانه است زیرا برای دندان نجات بخش است. اگر آسیب به دندان یا عفونت درون کانال ریشه ی آن بدون درمان باقی بماند ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شود، که با خود درد و تورم به همراه خواهد داشت. هدف عصب کشی دندان حفظ آن، علیرغم عفونت درون آن، است و این کار کاملاً موفقیت آمیز است. نتایج تحقیقات نشان داده اند بسیاری از دندان هایی که به این روش درمان شده اند اگر پس از جراحی بهداشت دهان و دندان ها به خوبی حفظ شده باشد، تا پایان عمر دوام داشته اند. بعلاوه، نتایج این درمان قابل مشاهده نیست در نتیجه می توانید تجربه ی آن را برای همیشه فراموش کنید. در مرحله ی نهایی فرایند درمان، دندانپزشک یا روی دندان روکش قرار می دهد یا آن را پر می کند تا مانند یک دندان جدید به نظر برسد.

می دانیم ممکن است درد طولانی دندان شما باعث شده باشد حتی به کشیدن آن راضی شوید. اما رهایی از این درد چندان دشوار نیست. مهم نیست در گذشته راجع به درمان ریشه چه چیزهایی شنیده اید، تمام تصورات ناخوشایند خود از آن را کنار بگذارید و با دید مثبت به آن نگاه کنید و هر چه سریع تر برای نجات دندان خود اقدام کنید. مطمئن باشید بعد از اتمام عصب کشی دندان خود از اینکه چرا از آن هراس داشته اید پشیمان خواهید شد.

اگر دندانپزشک به شما گفته است که دندان شما به عصب کشی نیاز دارد، ممکن است به شما گفته باشد بهتر است به “اندودنتیست” مراجعه کنید. اندودنتیست یا همان متخصص درمان ریشه در درمان ساختارهای داخلی دندان تخصص دارد و به بهترین شکل ممکن می تواند دندان عفونی شما را درمان کند بدون اینکه هیچ دردی احساس کنید.