فرایندهای  پی آر پی و پی آر اف چه مزایایی برای دندانپزشکی دارند؟

موضوع دندان های انسان همیشه جذاب بوده است و همه ما با گوش دادن به داستان های فرشته مهربانی بزرگ شده ایمکه با بردن دندان شیری ما هدیه ای برای ما می آورد. اما به لطف تحقیقات رو به رشد در زمینه علم، ما دندانپزشکی را در اختیار داریم.

پلاکت یکی از سه عنصر موجود در مایع خون (پلاسما) است. پلاکت ها بخشی از سلول ها هستند که داخل مغز استخوان تولید می شوند. پلاسمایی که غنی از پلاکت است پنج تا 10 برابر بیشتر از مقدار میانگینی که معمولاً در خون یافت می شود حاوی پلاکت است. از آنجا که پلاسمای غنی از پلاکت حاوی فاکتور رشدی است که بهبود را تحریک می کنند، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند بیمارانی که پی آر پی انجام می دهند، سریع تر از بیمارانی که از این روش بهره مند نمی شوند بهبود پیدا می کنند.

فرایندهای مختلفی مانند پی آر پی PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) و پی آر اف PRF (فیبرین غنی از پلاکت) به روزترین فناوری های مراقبت های دندانی را ارائه می دهند. مشخص شده است که خون انسان حاوی مقادیر زیادی از عناصری است که دارای خاصیت بهبود دهندگی هستند، و از آنجا که بدن ما بهبود طبیعی را ترجیح می دهد، این فرایندها بسیار ساده تر می شوند. هر دوی این فناوری ها پیوسته برای فرایندهای جراحی در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شوند، مخصوصاً جراحی های دهان و فک و صورت، جراحی پلاستیک، و پزشکی ورزشی. هدف اصلی در پس استفاده از این فناوری ها این است که تمام عناصر از یک نمونه خون برای ارتقاء روند بهبود و تحریک بازسازی بافت استفاده شوند.

هدف اصلی پلاکت ها کمک به لخته شدن خون است. از آنجا که پلاکت ها از پروتئین تشکیل می شوند، می توانند به رگ های خونی شکسته و همچنین به یکدیگر بچسبند و سدی را تشکیل دهند که از خونریزی جلوگیری کند. کمبود پلاکت (ترومبوسیتوپنی) می تواند باعث خونریزی بیشتر و کبودی آسان شود. شما می توانید کمبود پلاکت را در موارد زیر تجربه کنید:

  • مصرف منظم دارهای خاص
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • اختلالات کلیوی
  • سرطان هایی مانند لنفوم و لوسمی
  • استعداد ژنتیکی

برای بیماران مبتلا به کمبود پلاکت، پلاسمای غنی از پلاکت می تواند عملکرد طبیعی خود را بازیابی کند و از خونریزی و ناراحتی بیش از حد در طول جراحی های دهان جلوگیری کند. حتی بیمارانی که تعداد پلاکت های طبیعی دارند می توانند از پلاکت های اضافی بهره مند شوند تا زمانی که از آستانه توصیه شده تجاوز نکند.

در زمینه دندانپزشکی، هر دوی این درمان های غنی از پلاکت (پی آر پی و پی آر اف) برای بهبودی سریع پس از برخی از فرایندهای خاص دندانپزشکی استفاده می شوند. اکنون اجازه دهید توضیحات بیشتری در مورد فرایندهای بالا ارائه دهیم.

کاربرد prp در دندانپزشکی

کاربرد prp در دندانپزشکی

فیبرین غنی از پلاکت (پی آر اف PRF)

فیبرین غنی از پلاکت یا همان پی آر اف جدیدترین و ساده ترین فرایند از بین این دو است. پی آر اف ماده ای است که در خون یافت و از آن گرفته می شود. این ماده از پلاکت غلیظ خون بیمار گرفته می شود. پی آر اف دارای خواص باورنکردنی بهبود طبیعی است و کاملاً همسو با رویکرد جامع سلامت دهان است. این روند شامل خون گیری و سانتریفیوژ کردن آن است که منجر به تشکیل غشاء فیبرین از طریق پلیمریزاسیون طبیعی می شود. پی آر اف شامل پلاکت ها، لکوسیت ها، و ماتریکس فیبرین است و می توان آن را به تنهایی یا در کنار سایر بیو مواد بدون هیچ گونه واکنش التهابی استفاده کرد. سانتریفیوژ منجر به تشکیل سه لایه پلاسمای سلولی، لخته فیبرین، و RBC در پایین می شود.

نرخ موفقیت این نوع فرایند به بازه زمانی بین خون گیری و سانتریفیوژ آن بستگی دارد. غشاء فیبرین تشکیل شده با تسهیل بازسازی بافت، کاهش تورم و التهاب، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، قارچی یا انواع دیگر و غیره، به آزاد سازی مقادیر زیادی فاکتور رشد که در طول ترمیم زخم نقش دارند، کمک می کند. این روند بیشتر برای بیماران مسن مناسب است که خطرات کم و نتایج مثبت به بهترین شکل حاصل می شوند. پی آر اف نه تنها روند بهبودی را تسریع می بخشد، بلکه به بهبود زخم ها کمک می کند، بسیار بیشتر از آنکه به حال خود رها شوند.

مزایای پی آر اف PRF

در زیر به بیان برخی از مزایای اصلی پی آر اف در دندانپزشکی می پردازیم:

  • پی آر اف با جذب استئوبلاست ها (سلول های استخوان ساز) به احیاء استخوان اطراف ایمپلنت کمک می کند.
  • به حفظ تیغه آلوئولار کمک می کند.
  • پی آر اف استخوان جدید تولید می کند و به بهبود نواقص پریودنتال کمک می کند، بنابراین سلامت دندان های شما را ارتقاء می بخشد.
  • پی آر اف در درمان سرطان دهان مفید است زیرا می تواند نواقص استخوان پس از جراحی سرطان را بازسازی کند.
  • پی آر اف با افزایش حجم لثه به بازسازی لثه کمک می کند.
  • پی آر اف حاشیه های مخاطی (بافت نرم) را با متصل کردن آنها به یکدیگر بهبود می دهد، که حتی بخیه هم نمی تواند آنها را بهبود دهد.
  • پی آر اف دارای خواص آنتی باکتریال است، بنابراین به پیشگیری و درمان عفونت ها کمک می کند.
  • پی آر اف بهبود زخم ها را تسریع می بخشد.
  • بر اساس برخی مطالعات، پی آر اف احتمالاً تنها ماده ای است که کف سینوس ماگزیلاری را تقویت می کند.
  • پی آر اف استئوتیت (التهاب استخوان) را کاهش می دهد.

روی هم رفته، پی آر اف یک افزودنی طبیعی جراحی است که خطرات کمی را به همراه دارد و نتایج عالی را ارائه می دهد. پی آر اف برای استفاده به تنهایی و همچنین در ترکیب با سایر مواد زیستی مناسب است. پی آر اف همچنین ممکن است معایبی داشته باشد، از جمله زمان خون گیری و انتقال آن به سانتریفیوژ بر موفقیت پی آر اف تأثیر می گذارد، ذخیره سازی پی آر اف پس از آماده سازی بسیاری دشوار می شود و کاهش حجم پیدا می کند، کم آبی باعث کاهش حجم و تغییر در یکپارچگی ساختاری پی آر اف مستلزم استفاده فوری آن پس از آماده سازی است. بعلاوه، دستکاری پی آر اف مستلزم تجربه بالینی است.

کاربرد prp در دندانپزشکی

کاربرد prp در دندانپزشکی

پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی PRP)

از سوی دیگر، هدف پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی بازسازی بافت و بهبود زخم در بسیاری از فرایندهای جراحی دهان و دندان است، مانند پی آر پی کشیدن دندان، پی آر پی کاشت ایمپلنت دندانی، پی آر پی پیوند استخوان و موارد دیگر. امروزه پی آر پی به یکی از شناخته شده ترین فرایندها در زمینه دندانپزشکی تبدیل شده است زیرا نقش مهمی در روند بهبود و ریکاوری بیمار پس از جراحی های دهان ایفا می کند. به عبارت ساده تر، پی آر پی پلاسما با غلظت بالای پلاکت است که عموماً در خون یافت می شود. فرایند عبارت است از گرفتن خون از بیمار، و سانتریفیوژ آن که منجر به تولید پلاسمایی غنی از پلاکت می شود.

این ماده مملو از غلظت بالای فاکتور رشد است که به سوی محل نقص استخوان یا مناطق دیگری روانه می شود که نیاز به تقویت دارند. ژل پی آر پی با ترکیب پلاسمای استخراج شده با ترومبین و کلرید کلسیم تشکیل می شود. پی آر پی به بدن ما اجازه می دهد از مزایای مسیرهای درمانی طبیعی با سرعت بیشتری بهره مند شود. طی این فرایند بهبود، بدن تعدای از سلول ها و انواع سلول ها را به ناحیه آسیب دیده (زخم) انتقال می دهد تا روند بهبود را آغاز کنند. بنابراین، این درمان تماماً درمورد تزریق غلظت بالای پلاکت به یک ناحیه آسیب دیده خاص از بدن انسان است تا ترمیم بافت و تسریع روند بهبود را ارتقاء بخشد.

کاربرد prp در دندانپزشکی

کاربرد prp در دندانپزشکی

در چه فرایندهای دندانپزشکی پی آر پی کاربرد دارد؟

بهبودی شما پس از جراحی دهان عمدتاً به توانایی بدن شما برای بهبود از فرایند بستگی دارد. پلاسمای غنی از پلاکت می تواند علائم را کاهش دهد و بهبود را تسریع کند:

  • پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت های دندانی. این شامل پیوندهای اینله و آنله، فرایندهای سینوس لیفت، تقویت تیغه، و بستن نقائص شکاف کام و لب می شود.
  • ترمیم فیستول بین حفره سینوس و دهان.
  • ترمیم نقائص استخوانی ایجاد شده با برداشتن دندان یا کیست های کوچک.

با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت برای افزایش تعداد پلاکت ها، در محل کاشت ایمپلنت های دندانی یا زخم شما استخوان رشد می کند و به طور قابل پیش بینی تر و سریع تر از حالات دیگر بهبود می یابد.

پی آر پی چه زمانی استفاده می شود؟

پزشک یا دندانپزشک شما حین طراحی درمان شما، انجام روش پی آر پی برای شما را ارزیابی خواهد کرد و طی جلسه مشاوره با جزئیات بیشتری در مورد مزایای آن برای شما صحبت خواهد کرد. اگر خودتان راضی به انجام روش پی آر پی برای فرایند باشید، پس از بی حسی، مقدار اندکی از خون شما گرفته می شود و پلاکت های آن مجزا خواهند شد. جراح دهان و دندان شما سپس قبل از تکمیل جراحی، پلاکت ها را دوباره به داخل بدن شما تزریق می کند.

کاربرد prp در دندانپزشکی

کاربرد prp در دندانپزشکی

مزایای پی آر پی PRP

در زیر به برخی از مزایای کلیدی پی آر پی در دندانپزشکی اشاره می کنیم:

  • بی خطر بودن، بدون هیچ مواد منتشر شده ای از خطر عفونت، انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت و HIV، واکنش ها یا اثرات نامطلوب.
  • پی آر پی به دلیل فاکتورهای رشدی که دارد به افزایش سنتز بافت کمک می کند، بنابراین منجر به بازسازی سریع تر بافت می شود.
  • پی آر پی می تواند همزمان با انجام جراحی توسط یک دندانپزشک متخصص آماده سازی شود، بنابراین زمانی نمی گیرد.
  • می توان آن را به راحتی تهیه کرد.
  • کار با پی آر پی بسیار آسان است زیرا در واقع سهولت استفاده از مواد جایگزین استخوان و محصولات پیوند استخوان را با ایجاد ژل بیشتر در آنها بهبود می بخشد.
  • پی آر پی نه تنها به پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندانی کمک می کند، بلکه می تواند در سایر اشکال روش های دندانپزشکی ترمیمی مانند بستن شکاف لب، رفع نواقص ناشی از کشیدن دندان، یا برداشتن کیست یا فیستول مفید باشد.

گرچه پی آر پی مزایایی دارد، اما به دلیل ارائه بیش از حد فاکتورهای رشد و گیرنده های آنها، دارای نقطه ضعف هایی مربوط به بافت های تومور و دیسپلاستیک است. همچنین، هزینه خرید سیستم های پردازش پی آر پی ممکن است هزینه تمام شده برای بیمار را توجیه نکند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی یا بیماری های هماتولوژیک واجد شرایط این روش نیستند.

چه افرادی گزینه های خوبی برای استفاده از PRP هستند؟

همه پزشکان و دندانپزشکان قبل از درمان با این روش ها باید از بیماران خود آزمایش بگیرند و بررسی کنند تا مشخص شود آیا بیمار گزینه خوبی برای این روش ها هست یا خیر. بیمارانی که تعداد پلاکت های آنها در محدوده اندک یا متوسط قرار دارد، گزینه های مناسبی برای پلاسمای غنی از پلاکت هستند. اگر پلاکت بیش از حد (ترومبوسیتوز) داشته باشید، نباید پی آر پی یا پی آر اف دریافت کنید زیرا می تواند منجر به سکته و حمله قلبی شود.

نتیجه گیری

در زمینه دندانپزشکی و همچنین در بخش گسترده تر پزشکی، ارزش قابل توجهی برای بهبود سریع قائل می شوند. هر چه بیمار پس از جراحی سریع تر بهبود یابد، خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض جدی کاهش می یابد. هر دو روش درمانی با فیبرین غنی از پلاکت (پی آر اف PRF) و پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی PRP) برای بهبودی سریع پس از برخی روش های دندانپزشکی مناسب هستند. با این حال، برای مشخص نمودن اینکه آیا پی آر اف برای شما مناسب است یا پی آر پی، توصیه می شود با جراح و یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code