روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

وقتی نوبت به سفید کردن دندان ها می رسد، محصولات بسیاری هستند که می توان از بین آنها انتخاب کرد. با این حال، در اکثر محصولات سفید کننده دندان ها از مواد شیمیایی برای بلیچ (سفید) کردن دندان ها استفاده می شود، که موجب نگرانی بسیاری افراد می شود.

اگر می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید، و در عین حال می خواهید از مواد شیمیایی به دور بمانید، با خواندن این مقاله با مواد طبیعی آشنا خواهید شد که با استفاده از آنها می توانید بدون هیچ خطری دندان های خود را سفید کنید. از طرف دیگر باید بدانید موادی که در مطب ها برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند نیز از همین مواد طبیعی و مقداری مواد شیمیایی تشکیل شده اند که سازگار با بدن انسان هستند و تعداد افرادی که به آنها حساسیت دارند انگشت شمار هستند.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

روغن کشی یا غرغره کردن روغن داخل دهان

روغن کشی یا غرغره کردن روغن داخل دهان Oil Pulling یکی از درمان های سنتی قبایل هندوستان است که به منظور بهبود بهداشت دهان و از بین بردن سموم بدن استفاده می شود. این کار با گرداندن روغن داخل دهان، به منظور از بین بردن باکتری هایی انجام می شود که می توانند به پلاک تبدیل شوند و باعث شوند دندان ها زرد به نظر برسند.

به شکل سنتی، هندی ها از روغن گل آفتابگردان یا کنجد برای این کار استفاده می کردند، اما هر روغن دیگری می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. روغن نارگیل نیز یکی از گزینه های شناخته شده است، زیرا مزه خوشایندی دارد و برای سلامتی نیز مفید است. مقدار اسید لوریک lauric acid موجود در روغن نارگیل بالاست، که به خاطر قابلیت آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری ها شناخته شده است. برخی مطالعات نشان داده اند شستشوی روزانه دهان با روغن می تواند در کاهش باکتری های داخل دهان و پلاک ها و نیز ژنژیویت نقش مؤثری داشته باشد.

استرپتوکوک موتانس یکی از اصلی ترین انواع باکتری های داخل دهان است که می تواند موجب تشکیل پلاک دندان و ژنژیویت شود. یکی از مطالعات در این زمینه نشان داده است که شستشوی روزانه با روغن کنجد، در مدت کوتاهی مانند یک هفته، به شکل قابل توجهی می تواند استرپتوکوک موتانس موجود در بزاق دهان را کاهش دهد.

این کار کاملاً بی خطر است و ارزش انجام دادن دارد. برخی افراد ادعا کرده اند که بعد از انجام این کار به صورت روزانه، دندان های آنها سفید تر و روشن تر شده اند.

برای انجام این کار، یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را داخل دهان خود بریزید و آن را در سراسر دهان خود بچرخانید. روغن نارگیل در محیط اتاق رقیق نیست، بنابراین ممکن است لازم باشد چند ثانیه صبر کنید تا داخل دهان آب شود. چرخاندن روغن داخل دهان باید به مدت 15 تا 20 دقیقه ادامه داشته باشد.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

جوش شیرین

جوش شیرین دارای ویژگی های سفید کنندگی طبیعی است، به همین دلیل است که یکی از مواد شناخته شده در خمیر دندان های صنعتی است. جوش شیرین ماده ساینده خفیفی است که می تواند به لایه برداری لکه های سطوح دندان ها کمک کند. بعلاوه، جوش شیرین در دهان فضای قلیایی بوجود می آورد که مانع رشد باکتری ها می شود.

شاید این درمانی نباشد که موجب سفید شدن کامل دندان ها شود اما به مرور زمان می توانید شاهد تفاوت ظاهر دندان ها باشید. مطالعات حاکی از این هستند که خمیر دندان های حاوی جوش شیرین اثر سفید کنندگی چشمگیری دارند و در از بین بردن لکه های زرد رنگ روی دندان ها بسیار مؤثر هستند. برای استفاده از جوش شیرین با این هدف، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با دو قاشق چایخوری آب ترکیب کنید و دندان های خود را با آن مسواک بزنید. شما می توانید این کار را چند مرتبه در هفته انجام دهید.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید ماده سفید کننده طبیعی است که موجب از بین رفتن باکتری های داخل دهان نیز می شود. در واقع، بواسطه قابلیت هیدروژن پراکسید در از بین بردن باکتری ها، افراد سالها از آن برای ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می کرده اند. بسیاری از محصولات صنعتی سفید کننده دندان ها حاوی هیدروژن پراکسید هستند، گرچه در این محصولات غلظت آن بیشتر از چیزی است که ما استفاده می کنیم.

مطالعه ای در این زمینه حاکی از این است که خمیر دندان های حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید 1% منجر به سفید شدن قابل توجه دندان ها می شود. مطالعه دیگر نشان داده است که دو مرتبه در روز مسواک زدن با خمیر دندان های صنعتی حاوی جوش شیرین و هیدروژن پر اکسید، در طول 6  هفته، منجر به 62% سفیدتر شدن دندان ها می شود. یک راه برای استفاده از هیدروژن پراکسید، استفاده از دهانشویه های حاوی آن قبل از مسواک زدن است. برای آنکه مطمئن شوید هیچ عوارض جانبی برای شما وجود نخواهد داشت، از ترکیبات 5/1% یا 3% استفاده کنید.

راه دیگر برای استفاده از هیدروژن پراکسید ترکیب کردن آن با جوش شیرین برای تولید خمیر دندان است. 2 قاشق چایخوری هیدروژن پراکسید را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و این ترکیب را به آرامی با مسواک روی دندان های خود بزنید. استفاده از این ترکیب را به چند مرتبه اندک در هفته محدود کنید، زیرا استفاده زیاد از آن می تواند موجب ساییدگی مینای دندان ها شود.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها در منزل

سرکه سیب

سرکه سیب قرن ها به عنوان ماده پاک کننده و ضد عفونی کننده طبیعی استفاده می شده است. اسید استیک که ماده فعال اصلی در سرکه سیب است، به شکل مؤثر می تواند باکتری ها را از بین ببرد. ویژگی های آنتی باکتریال سرکه چیزی است که باعث می شود برای تمیز کردن دهان و سفید کردن دندان ها مفید باشد. سرکه سیب می تواند دارای خاصیت سفید کنندگی برای دندان ها باشد. با این حال، سرکه می تواند موجب نرم تر شدن دندان ها نیز شود.

اسید استیک موجود در سرکه این قابلیت را دارد که باعث ساییدگی و خوردگی مینای دندان ها شود، به همین دلیل، نباید هر روز از سرکه سیب استفاده کنید. علاوه بر این، باید زمان تماس سرکه سیب با دندان ها را نیز محدود کنید. برای استفاده از آن مانند دهانشویه، آن را با آب رقیق کنید و چند دقیقه آن را داخل دهان بچرخانید. دقت داشته باشید، پس از آن حتماً دهان خود را با آب آشامیدنی، آب بکشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code