درمان ارتودنسی با بریس ها چقدر طول می کشد؟

هر زمان که سفری را آغاز می کنیم، تمرکز ما معمولاً روی مقصد است: این هدف است. وقتی صحبت از درمان ارتودنسی می شود، یکی از اولین مواردی که به ذهن بیمار خطور می کند این است که چه زمانی به اتمام می رسد.

درمان عدم همراستایی دندان ها اغلب شامل استفاده از بریس ها یا الاینرها برای مدت زمان قابل توجهی است. مقدار زمانی که لازم است بریس ها یا الاینرها را بپوشید، بر اساس نیازهای درمانی شما متفاوت خواهد بود، اما رفتارهای شما نیز می تواند روی مدت زمان درمان تأثیر بگذارد.

اطمینان حاصل کنید که توصیه های ارتودنتیست خود را دنبال می کنید و عادات سالم را هنگام استفاده از بریس ها حفظ کنید. این می تواند با اثربخشی طرح درمان شما ارتباط داشته باشد و به جلوگیری از افزایش طول درمان با بریس ها، به مدت چند ماه اضافی کمک کند.

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی

چه عواملی روی طول مدت درمان با بریس ها تأثیر می گذارند؟

میانگین مدت زمان برای بریس ها بین 1 تا 3 سال است. اما بسته به شرایط خود، ممکن است برای مدت زمان کوتاه تر یا طولانی تری به آنها نیاز داشته باشید.

در اینجا به بیان برخی از عوامل می پردازیم که می توانند روی مدت زمان نیاز به استفاده از بریس ها تأثیر بگذارد.

دندان های شما چقدر کج هستند

یک دلیل شایع که ممکن است به دلیل آن مجبور باشید از بریس ها استفاده کنید این است که دندان های شما فشرده و نامرتب هستند، رو به بیرون منحرف هستند یا خیلی از هم فاصله دارند. برای جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی، بیماری لثه و فرسایش مینای دندان ها باید به دنبال درمان برای این موارد باشید.

طول مدت زمانی که برای درمان این شرایط بریس ها را استفاده می کنید، بر اساس شدت آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، همراستا کردن دندان های شما ممکن است شامل کشیدن دندان ها برای ایجاد فضای بیشتر داخل دهان شما باشد.

بایت شما

نحوه قرار گیری دندان های دو فک بالا و پایین شما و نسبت این دو فک با یکدیگر تحت عنوان بایت شناخته می شود.

بایت ممکن است آنگونه که باید، در یک راستا قرار نگیرد، و ممکن است شما برای یکی از انواع بایت زیر به درمان نیاز داشته باشید:

  • اپن بایت
  • دیپ بایت
  • آندربایت
  • کراس بایت

درمان بایت با بریس ها می تواند طولانی تر از به سادگی درمان کردن دندان های ناهمراستا با بریس ها باشد.

نوع بریس ها

اشکال مختلفی از درمان ارتودنسی وجود دارند، و این انواع مختلف می تواند روی مدت زمان درمان شما تأثیر بگذارد.

  • بریس های فلزی. اینها شامل براکت هایی هستند که به دندان های شما چسبانده می شوند و یک سیم فلزی از داخل آنها عبور می کند که آنها را به هم وصل می کند. ارتودنتیست شما هر چند هفته یک مرتبه این سیم ها را محکم می کند تا دندان های شما را به آرامی همراستا کند. اینها معمولاً برای اصلاح جدی تر ناهمراستایی دندان ها توصیه می شود.
  • الاینرهای شفاف. این تری های متحرک، شفاف و پلاستیکی- مانند، با جابجا شدن دندان های شما، هر چند هفته تعویض می شوند. می توانید تری ها را برای تمیز کردن دندان های خود خارج کنید اما تقریباً تمام روز باید آنها را بپوشید. عدم پیروی از طرح درمان، مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از آنها را طولانی تر خواهد کرد. وقتی نوبت بستن فضاهای به جا مانده از کشیدن دندان می رسد، الاینرهای شفاف بهترین انتخاب نیستند.
  • بریس های زبانی یا پشت دندانی. اینها بریس های فلزی هستند که به پشت دندان های شما چسبانده می شوند. آنها در مقایسه با بریس های فلزی یا الاینرهای شفاف، به همان اندازه یا حتی بیشتر مؤثر هستند. بریس های زبانی یا پشت دندانی زیباترین نوع بریس ها هستند.

یک مطالعه جامع در سال 2019 نشان داد که افرادی که از الاینرهای شفاف استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از بریس های فلزی سنتی استفاده می کنند، آنها را برای مدت زمان کمتری استفاده می کنند. اما افرادی که الاینرهای شفاف را استفاده می کردند، نسبت به آنهایی که بریس های فلزی استفاده کرده بودند، مشکلات بایت کمتری داشتند.

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی

ابزارهای اضافی ارتودنسی

درمان ارتودنسی شما ممکن است شامل چیزی بیشتر از صرفاً بریس ها باشد، و اینها می توانند روی طول طرح درمان شما تأثیر بگذارند. برخی از این ابزارهای اضافی ارتودنسی عبارتند از:

  • رابر بندها: اینها برای درمان مشکلات قرار گیری فک ها به بریس ها متصل می شوند.
  • پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام: این وسیع کننده ها روی سقف دهان شما قرار می گیرند و از فشار ملایم برای وسیع کردن فک استفاده می کنند. آنها برای کودکانی که هنوز در حال رشد هستند تجویز می شوند. آنها ممکن است به شما کمک کنند به طور کلی از استفاده از بریس ها اجتناب کنید یا زمان لازم برای استفاده از بریس ها را در آینده کاهش دهید.
  • هدگیر: این ابزاری است که شما (به طور کلی شب ها) روی سر خود یا روی صورت خود قرار می دهید. اگر مشکلات همراستایی فک شما پیچیده باشند، به بریس های شما متصل می شود. این گزینه ای برای یک بیمار در حال رشد می باشد.

شما با تصمیم گیری در مورد درمان خود در رابطه با استفاده از این ابزارها، نمی توانید زمان استفاده از این ابزارهای را کوتاه کنید. عدم پیروی از دستورالعمل های ارتودنتیست، ممکن است باعث شود به زمان لازم برای استفاده از بریس ها اضافه شود.

ورودی شما

در مورد نیازها و نگرانی های خود در مورد زمان درمان با ارتودنتیست خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند بر اساس وقایع مهم زندگی شما، درمان شما را تنظیم کنند، اما آنها از این موضوع هیچ اطلاعی نخواهند داشت مگر اینکه این موضوع را به آنها متذکر شوید.

به خاطر داشته باشید، در حالی که ممکن است دندان ها و فک های شما “ثابت” به نظر برسند، اما جنبه های درمانی وجود دارند که کمتر  قابل مشاهده هستند که ممکن است زمان بیشتری طول بکشند.

به عنوان مثال، زمان می برد تا استخوان های شما در طول درمان تنظیم شوند. برداشتن خیلی زود بریس ها نیز ممکن است پیشرفت اصلاح وضعیت دندان ها و فک های شما را خنثی کند.

در بسیاری از موارد، یک کودک یا نوجوان که قرار است بریس های را دریافت کند، در صورتی که تمایل داشته باشد زمانی که از بریس ها استفاده می کند سرعت روند پیشرفت درمان را افزایش دهد، ممکن است با مقاومت از سوی والدین خود مواجه شود.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که والدین کودکانی که از بریس ها استفاده می کنند بیشتر از ارتودنتیست ها روی نتیجه درمان متمرکز بودند تا طول درمان.

ارتودنتیست شما ممکن است بتواند یک درمان موفق را پیدا کند که توسط یک جدول زمانی واقع گرایانه انجام شود که این نوع نگرانی ها را برطرف خواهد کرد.

رژیم غذایی

عدم دنبال کردن توصیه های ارتودنتیست خود در مورد آنچه می توانید و نمی توانید با بریس بخورید می تواند روی مدت زمان لازم برای استفاده از آنها تأثیر بگذارد.

خوردن خوراکی های چسبناک، سفت یا ترد می تواند باعث شکستن بخش هایی از بریس های شما شود. این خوراکی ها نه تنها شامل آبنبات و آدامس هستند، بلکه سبزیجات خام و پاپ کورن را نیز شامل می شوند.

شکستن بریس ها ممکن است روی مدت زمان لازم برای استفاده از آنها تأثیر بگذارد و احتمالاً نیاز به مراجعه فوری دارید.

سبک زندگی

برای جلوگیری از نیاز طولانی مدت به بریس ها، در طرح درمان خود نقش فعالی داشته باشید. شما می توانید:

  • برای تنظیمات به طور مرتب به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.
  • دستورالعمل های مربوط به الاینرهای شفاف و سایر لوازم را دنبال کنید.
  • هر 6 ماه یک مرتبه برای پاکسازی دندان ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

همچنین، با ارتودنتیست خود در مورد یک محافظ دندان مناسب برای استفاده هنگام ورزش یا یازی کردن صحبت کنید. این می تواند به محافظت از بریس های شما و جلوگیری از صدمات به دهان و در نتیجه طولانی تر شدن زمان درمان کمک کند.

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی

به طور متوسط ​​، درمان ارتودنسی چه مدت طول می کشد؟

این موضوع بین بیماران متفاوت خواهد بود زیرا هیچ دو دندانی یکسان نیستند. بسته به عوامل مختلفی از جمله وخامت مشکل، هرگونه مشکلات بایت مانند اوربایت، سن، و سلامت دندان های شما می توانند روی مدت زمان درمان شما تأثیر بگذارند. به طور کلی، درمان ارتودنسی می تواند از 12 تا 36 ماه طول بکشد.

چرا درمان ارتودنسی اینقدر طولانی می شود؟

ارتودنسی قطعات متحرک زیادی دارد، زیرا از ارتودنسی برای اصلاح دندان ها و فک شما استفاده می شود، این روند بر اساس جزئیات است. ارتودنتیست شما یک طرح درمان ارائه می دهد که به همه مشکلات ارتودنسی شما می پردازد.

ارتودنتیست ها از ابزارهایی مانند بریس ها، الاینرها، نگهدارنده یا ریتینر و براکت برای اصلاح دندان های مشکل دار، مشکلات بایت و هر چیز دیگری که ممکن است لازم باشد استفاده می کنند. آنها باید چیزهایی مانند جابجایی دندان ها، الگوهای رشد و تراز چهره، فک و حتی لب های شما را در نظر بگیرند.

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی

باید ها و نباید ها

همیشه دستورالعمل های ارتودنتیست خود را دنبال کنید تا درمان خود را با بریس ها را تا حد امکان بی دردسر و کارآمد انجام دهید.

در اینجا به بیان برخی از کارهایی می پردازیم که باید انجام دهید یا انجام ندهید که ارتودنتیست شما ممکن است توصیه کند که در موفقیت درمان به شما کمک می کنند.

بایدها

  • دندان های خود را دو مرتبه در روز (یا بعد از خوردن) مسواک بزنید.
  • یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید.
  • دندان های خود را با آب یا یک دهانشویه مخصوص بشویید تا بقایای مواد غذایی از بین بروند.
  • برای تنظیمات منظم به ارتودنتیست خود مراجعه کنید و برای پاکسازی های شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دستورالعمل های مربوط به ابزارهای متحرک یا قابل تنظیم مانند الاینرهای شفاف، رابر بندها، وسیع کننده ها یا هدگیرها را دنبال کنید.
  • در صورت شکسته شدن بریس ها، بلافاصله ارتودنتیست خود را ببینید.

نبایدها

  • از خوردن غذاهای شیرین، چسبناک، ترد یا سفت اجتناب کنید.
  • سعی کنید از خوردن نوشیدنی های شیرین یا گازدار اجتناب کنید.
  • از تلاش برای اصلاح کردن بریس های شکسته اجتناب کنید.

فواید استفاده از بریس ها چیست؟

بریس ها به دلایل زیادی مفید هستند، از جمله:

  • همراستا کردن دندان ها، لبخندی زیبا و خوشایند، و یک بایت سالم به شما می دهد.
  • کمک به شما به جویدن و بلع صحیح.
  • پرهیز از تروما به دندان های جلوی افرادی که دندان های جلوی آنها رو به جلو هستند.
  • جلوگیری از ایجاد حفره ها، بیماری لثه و مشکلات قرار گیری فک ها مانند اختلالات فکی گیجگاهی
  • جلوگیری از ایجاد موانع گفتاری ناشی از ناهمراستا بودن دندان ها یا فک ها یا بهبود آنها
  • ببهبود اعتماد به نفس یا عزت نفس خود با دستیابی به یک لبخند مطلوب

چه زمانی باید با پزشک یا دندانپزشک صحبت کنیم؟

در طول درمان خود با بریس های ارتودنسی، به صورت واضح با ارتودنتیست خود ارتباط برقرار کنید. این کار را به خصوص هنگامی انجام دهید که مشکلات بوجود می آیند، یا در حال تجربه کردن درد، ناراحتی و یا مشکل غیر منتظره ای مانند شل شدن سیم یا براکت ها هستید. ممکن است وقتی ارتودنتیست شما بریس های شما را محکم می کند، مقداری ناراحتی را تجربه کنید.

اما باید درد شدید خود را گزارش دهید، بخصوص اگر ساعت ها یا روزها پس از سفت کردن بریس ها ادامه یابد.

در این صورت، ارتودنتیست شما ممکن است بتواند بریس های شما را شل کند و شما را برای هرگونه مشکل دندانی که ممکن است باعث درد اضافی شود، به دندانپزشک شما ارجاع دهد.

در صورت تجربه هرگونه تغییر غیر منتظره یا غیر طبیعی در دندان ها، فک یا سایر قسمت های دهان خود، با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

سخن پایانی

بریس ها به همراستا کردن دندان ها و فک شما کمک می کنند، و باعث می شوند از نظر زیبایی و سلامتی برای شما مفید باشند.

بسته به نیازهای درمانی شما، ممکن است ماه ها یا سال ها از بریس ها استفاده کنید.

در مورد انتظارات درمانی با ارتودنتیست خود صحبت کنید و حتماً توصیه های آنها را دنبال کنید تا از طولانی شدن مدت زمان لازم برای استفاده از بریس ها جلوگیری کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code