برداشتن براکت ها آخرین جلسه درمان ارتودنسی

می دانیم که بیماران بعد از ماه ها یا سال ها بودن تحت درمان، چقدر برای برداشتن بریس های خود هیجان زده هستند! حتی با تمام انتظاراتی که از دیدن دندان های جدید و صاف خود دارید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که وقتی روی صندلی ارتودنتیست نشسته اید، واقعاً چه اتفاقی می افتد. ما در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این روند به شما ارائه می دهیم، تا در آماده سازی شما برای ملاقات نهایی ارتودنسی خود برای برداشتن بریس ها به شما کمک کنیم.

آیا در حال فکر کردن به این موضوع هستید که چگونه در خانه بریس های خود را بردارید؟ شما هرگز نباید براکت های بریس های خود را در خانه بردارید. برداشتن بریس ها یک فرایند پیچیده است که تنها توسط یک ارتودنتیست، یا در صورت عدم دسترسی به ارتودنتیست توسط یک دندانپزشک قابل انجام است.

تنها زمانی که ممکن است نیاز باشد روند برداشتن بریس ها را بدانید زمانی است که در یک شرایط کاملاً اضطراری قرار داشته باشید- و حتی تصور این که چه نوع شرایطی اضطراری است، دشوار است.

در این مقاله، ما در مورد موارد موارد زیر صحبت خواهیم کرد:

  • خطرات برداشتن بریس در منزل برای دندان ها و دهان
  • فرآیند برداشتن بریس ها
  • گزینه های جایگزین برای برداشتن بریس های خود
برداشتن  یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

چرا نباید بریس ها را در خانه برداشت؟

به تنهایی برداشتن بریس ها از روی دندان های خود خطرناک است. شما با اعمال فشار بیش از حد، می توانید به دندان های خود آسیب دائمی وارد کنید و حتی می توانید باعث از دست رفتن کامل دندان های خود شوید، دردی که باید تجربه کنید به کنار.

علاوه بر این، ممکن است شما در برداشتن بریس های خود موفق باشید، اما بعداً عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد. این می تواند شامل حساسیت دندان ها باشد، به خصوص اگر مینای روی سطح دندان های خود را خراش دهید.

برخی از بیمارانی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند بعلاوه بندهای فلزی به دور دندان های مولر خود دارند، و در صورت نداشتن ابزار مناسب، برداشتن آنها می تواند به مراتب دشوارتر باشد.

اگر بریس های خود را کمی بیشتر تر از زمان اصلی درمان بریس های خود روی دندان های خود نگه دارید، خواه به این دلیل که نمی توانید به ارتودنتیست مراجعه کنید، یا پول کافی برای پرداخت هزینه آن ندارید، حتماً بهداشت دهان و دندان های خود را به صورت جدی ادامه دهید، زیرا بزرگ ترین خطر، ایجاد پلاک روی دندان های شما در اطراف براکت ها است.

اگر بعد از آنکه تصور می شده است درمان به پایان رسیده است، بریس های خود را برای مدت زمان طولانی روی دندان های خود نگه دارید، این امکان وجود دارد که دندان های شما به صورت ناخواسته و نامطلوب حرکت کنند. برای پرهیز از این امر، به ارتودنتیست اصلی خود مراجعه کنید که هنگام دریافت بریس ها و در طول درمان به شما کمک کرده، و در مورد گزینه های خود برای برداشتن بریس ها سؤال کنید.

آخرین ملاقات برای برداشتن بریس ها

زمان آن رسیده است که برای آخرین بار برای درمان فعال ارتودنسی خود مراجعه کنید. این چیزی است که می توانید منتظر آن باشید:

معاینه ارتودنتیک نهایی

قبل از برداشتن براکت های بریس های شما، ابتدا باید معاینه نهایی ارتودنتیک شما انجام شود. ارتودنتیست شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس، همراستایی بایت و سلامت کلی دندان ها و لثه های شما را بررسی خواهد کرد. اگر همه چیز رضایت بخش باشد، برداشتن بریس های شما را آغاز خواهد کرد. در صورت وجود هر گونه نگرانی، می توانید برای مراجعه مجدد به مطب ارتودنتیست خود وقت بگیرید.

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

برداشتن بریس ها

هنگامی که روز آشکار شدن لبخند جدید شما فرا می رسد، ارتودنتیست شما ابتدا بندهای الاستیک که سیم های کمانی شما را در جای خود نگه می دارند را بر می دارد، سپس سیم های کمانی ارتودنسی برداشته می شوند. پس از برداشتن بندهای روی دندان های مولر شما، ارتودنتیست از پلایرهای مخصوص ارتودنسی برای شل کردن و برداشتن براکت ها از روی دندان های شما استفاده می کند. این مرحله غالباً بدون درد است، گرچه ممکن است در دندان های حساس خود کمی ناراحتی داشته باشید. یک ارتودنتیست معمولاً می تواند همه این کارها را به یکباره انجام دهد، و میزان ناراحتی که ممکن است احساس کنید را کاهش می دهد. پس از آن، تمیز کردن کامل دندان های شما را انجام خواهد داد.

بعد از اینکه براکت ها از روی دندان های شما برداشته شدند، معمولاً مقدار کمی چسب روی مینای دندان های شما باقی مانده است. سپس ارتودنتیست چسب را پاک خواهد کرد و نگاهی نهایی به لبخند جدید شما می اندازد. از آنجا که الاینرهای اینویزیلاین در حال حاضر متحرک هستند، لازم نیست نگران این مرحله برای این گزینه درمانی خاص باشید.

در نهایت، ارتودنتیست شما بعلاوه ممکن است یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان های شما بگیرد. بسته به آنچه باید انجام شود، کل این روند می تواند یک یا دو ساعت طول بکشد.

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

قرار دادن ریتینر یا نگهدارنده

اکثر بیماران پس از برداشتن بریس ها، باید نگهدارنده یا ریتینر استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که دندان ها از جای خود خارج نمی شوند. شما تمام این مدت را با دقت صرف صاف کردن دندان های خود کرده اید، قطعاً آخرین چیزی که می خواهید این است که آنها به جای قبلی خود برگردند.

پس از برداشتن بریس ها، قالبی از دندان های شما گرفته خواهد شد تا از آن برای ساخت یک نگهدارنده یا ریتینر پلاستیکی شفاف، که شبیه اینویزیلاین به نظر می رسد استفاده شود. بسته به توصیه ارتودنتیست شما، ممکن است لازم باشد شما تمام روز، هر روز، به مدت چند ماه و بعد از آن فقط شب ها استفاده از این نگهدارنده را ادامه دهید. همچنین توجه به این نکته مهم است که شما هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن این نوع نگهدارنده را نمی پوشید.

علاوه بر نگهدارنده متحرک پلاستیکی، در برخی بیماران ممکن است یک نگهدارنده سیمی دائمی به پشت دندان های بالا و یا پایین آنها چسبانده شود. به این نگهدارنده زبانی یا پشت دندانی گفته می شود. برای مراقبت از این نگهدارنده باید اقدامات احتیاطی ویژه ای انجام دهید، مانند استفاده از فلاس تریدر برای دسترسی به بین دندان ها، همان کاری که هنگام استفاده از بریس ها انجام می دهید.

نتایج

اکنون وقت مشاهده نتایج است! پس از “بررسی بایت” و پس از اتمام درمان، ارتودنتیست دندان ها را پولیش و سفید خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که لبخند جدید شما تا حد امکان روشن است. ارتودنتیست شما نگهدارنده های سفارشی را برای شما آماده خواهد کرد. ارتودنتیست شما همچنین قبل از گرفتن عکس برای آنکه بتوانید تحول لبخند خود را واقعاً ببینید، نکات مهم بهداشت دهان و دندان و استفاده مناسب از نگهدارنده و مراقبت از آن را برای شما توضیح خواهد داد.

هنگامی که از مطب ارتودنتیستخود خارج می شوید، به احتمال زیاد تفاوت زیادی داخل دهان خود احساس خواهید کرد. دندان های شما صیقلی خواهند بود، و ممکن است متوجه شوید مدام زبان خود را روی آنها می کشید و لبخند می زنید. حتی ممکن است احساس کنید که دوست دارید بیرون بروید و خوردن تمام غذاهایی که نمی توانستید با بریس بخورید را دوباره شروع کنید، که کاملاً خوب است! شما هنوز هم باید حتماً هر روز نخ دندان بکشید، مسواک بزنید و دهان خود را بشویید. ادامه مراقبت های صحیح دندانپزشکی برای محافظت از سلامت دهان و دندان ها، با ارتودنسی یا بدون ارتودنسی مهم است. لبخند جدید شما را تبریک می گوییم!

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

آیا می خواهید بریس های شما زودتر برداشته شوند؟

اگر می خواهید بریس های خود را زودتر از موعدی که به شما گفته شده است از روی دندان های خود بردارید، به احتمال زیاد ارتودنتیست شما این کار را برای شما انجام خواهد داد- حتی اگر درمان را به اتمام نرسانده اید- به جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید.

در صورت نیاز به برداشتن بریس ها، با ارتودنتیستی که بریس های شما را قرار داده است تماس بگیرید. خواه زمان درست باشد یا خیر، و اینکه آیا می توانید هزینه کامل را بپردازید یا خیر، به احتمال زیاد آنها قبل از اینکه خودتان این کار را انجام دهید، براکت های شما بر خواهند داشت.

نحوه پاک کردن چسب بریس ها از روی دندان های خود

طی فرایند برداشتن بریس ها، ارتودنتیست باید بیشتر چسب باقی مانده را برای شما بردارد. با این حال، این امکان وجود دارد که مقدار اندکی از چسب ها بتوانند به جا بمانند.

دندان های خود را مثل قبل مسواک بزنید، و از آنها مراقبت کنید تا تمام لکه های چسب را برطرف کنید. سپس، با دقت از یک خلال دندان استفاده کنید تا به آرامی چسب باقی مانده را بکنید. دهان خود را با آب گرم بشویید، سپس دوباره مسواک بزنید. این بار، بقیه چسب باید برطرف شده باشد.

روند برداشتن بریس ها چه مدت طول می کشد؟

دندانپزشک یا ارتودنتیست شما معمولاً می تواند بریس های شما را در یک قرار ملاقات بردارد و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. ارتودنتیست شما براکت های بریس های شما را می چیند و از یک ابزار پولیش یا اسکراپر برای زدودن چسب ها از روی دندان های شما استفاده می کند.

برداشتن اورژانسی بریس ها

ما توصیه نمی کنیم که بریس ها را خودتان بردارید، اما اگر در یک موقعیت اضطراری قرار دارید که کاملاً به آن احتیاج دارید، روند چیزی شبیه به این خواهد بود:

  • مواد خود را جمع کنید: به یک انبردست (پلایر) کوچک نیاز خواهید داشت، که باید آن را در آب جوش استریل کنید.
  • از انبردست استفاده کنید: از انبردست ها برای گرفتن براکت استفاده کنید، سپس به آرامی آن را بپیچانید تا کنده شود. بسیاری از مردم می گویند که انجام این کار برای دندان های عقب خود درد ندارد، اما برداشتن براکت ها از روی دندان های جلو بسیار دردناک است.
  • دندان های خود را مسواک بزنید: سپس، باید به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید. پس از فرآیند برداشتن براکت ها، احتمالاً چسب زیادی روی دندان های شما باقی مانده است. نیازی به خراشیدن آنها با زور نیست، زیرا ممکن است به دندان ها آسیب بزنید.
  • به دندانپزشک مراجعه کنید: در اسرع وقت، برای مراجعه به یک دندانپزشک متخصص وقت بگیرید تا آنها بتواند بررسی کند که همه چیز خوب است و هرگونه چسب باقی مانده را پاک کند.

نتیجه گیری

بریس های خود را خودتان در خانه برندارید. ارتودنتیست شما ابزارهای خاصی دارد و آموزش هایی دیده است که اطمینان حاصل می کند که این روند بی خطر است.

اگر موقعیت اضطراری وجود دارد که شما را ملزم به برداشتن بریس های خود می کند، آن را به ارتودنتیست خود متذکر شوید، زیرا آنها ترجیح می دهند که بریس های شما را خودشان بردارند تا اینکه شما آن را امتحان کنید.

اگر نمی توانید هزینه قرار ملاقات با ارتودنتیست برای برداشتن بریس های خود را بپردازید، سعی کنید ابتدا با ارتودنتیستی که در ابتدا آنها را برای شما قرار داده است، مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

برداشتن یا دیباندینگ براکت ارتودنسی

پرسش های متداول درباره برداشتن بریس ها

آیا می توانم خودم بریس ها را بردارم؟

آری، گرچه ما آن را توصیه نمی کنیم. به خاطر داشته باشید که پس از برداشتن بریس های خود، به طور معمول لازم است دندانپزشک دندان های شما را تمیز کند.

چگونه می توانم سریع بریس هایم را در منزل بردارم؟

همانطور که اشاره شد، ما این را توصیه نمی کنیم، زیرا ارتودنتیست شما باید کسی باشد که بریس های شما را برمی دارد. با این حال، اگر مجبور شدید در خانه سریع بریس های خود را (در یک موقعیت اضطراری) بردارید، برای برداشتن آنها به انبردست کوچکی نیاز خواهید داشت. سپس باید به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید و برای پاکسازی دندانی، از یک دندانپزشک یا ارتودنتیست خود وقت بگیرید.

چرا نباید براکت های بریس های خود در منزل برداشت؟

ما نمی توانیم به اندازه کافی تأکید کنیم: ارتودنتیست شما باید کسی باشد که برداشتن بریس ها را تکمیل می کند. آنها همه ابزارهای مورد نیاز برای تکمیل فرآیند را دارند و می توانند به راحتی و بدون هیچ گونه آسیب چسب را پاک کنند. مینای دندان های شما بسیار شکننده است، اما آنها می دانند که چگونه آن را حفظ کنند. برداشتن براکت ها در منزل و توسط خودتان می تواند آسیب جبران ناپذیری به دندان های شما وارد کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code