اورجت چیست و چه تفاوتی با اوربایت دارد؟

داشتن دندان های صاف و لبخند زیبا می توانند موجب بالا رفتن اعتماد به نفس شوند. اگر شنا اورجت دارید، که گاهی اوقات دندان خرگوشی نیز نامیده می شود، احتمالاً به این خودآگاهی نیز رسیده اید و لبخند خود را پنهان می کنید. احتمالاً حتی از حضور در اماکن عمومی و شلوغ نیز خودداری می کنید، که باعث می شود احساس انزوا و افسردگی کنید. اما درمان هایی هستند که می توانند کمک کنند.

در این مقاله یاد خواهید گرفت چگونه اورجت را بشناسید، چه تفاوتی با اوربایت دارد، و برای بهبود لبخند خود چکاری می توانید انجام دهید.

ظاهر اورجت چگونه به نظر می رسد؟

اورجت زمانی است که دندان های فک بالا رو به بیرون جلو آمده و برجسته شده باشند و روی دندان های فک بالا قرار بگیرند. داشتن اورجت تنها ظاهر شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد. ممکن است مشکل در جویدن، نوشیدن، و گاز زدن را تجربه کنید. این مشکل می تواند حتی موجب بروز درد فک نیز شود.

برخی از اورجت ها خفیف هستند و به ندرت قابل دیده شدن هستند، در حالی که برخی دیگر وخیم تر هستند. علاوه بر مشکل در گاز زدن و جویدن، قرار گیری بد دندان ها می تواند باعث شود بستن کامل لب ها دشوار باشد. علاوه بر این، ممکن است مشکلات گفتاری بروز پیدا کنند یا مدام زبان خود یا داخل گونه خود را گاز بگیرید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این کاملاً طبیعی است که وقتی دهان خود را می بندید، دندان های جلوی فک بالای شما مقداری جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار بگیرند- آنها معمولاً 2 میلی متر از یکدیگر فاصله دارد. اما اگر اورجت داشته باشید، دندان های جلوی فک بالای شما ممکن است بیشتر از 2 میلی متر از دندان های جلوی فک پایین شما جلوتر بیایند.

اورجت درمان اورجت

اورجت درمان اورجت

علل بروز اورجت کدامند؟

هیچ علت واحد و مشخصی برای اورجت وجود ندارد، بلکه متغیرهای مختلفی هستند که می توانند در بروز این شرایط مؤثر باشند. گاهی اوقات، اورجت ارثی است. بنابراین اگر پدر یا مادر شما اورجت داشته باشند، شما نیز ممکن است اورجت داشته باشید. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که استخوان فک شما به خوبی رشد نکرده باشد و باعث شود دندان های فک بالای شما بیشتر از آنچه باید جلو بیایند.

اما ژنتیک تنها علت بروز این مشکل نیست. علاوه بر ژنتیک، اورجت ممکن است در نتیجه استفاده طولانی مدت از پستانک و یا مکیدن انگشت یا شست در کودکی نیز بروز پیدا کند. داشتن تانگ تراست نیز می تواند منجر به بروز اوجت شود.

اورجت درمان اورجت

اورجت درمان اورجت

چه تفاوتی بین اورجت و اوربایت وجود دارد؟

برخی افراد اصطلاح اورجت و اوربایت را به جای یکدیگر استفاده می کنند. اما گرچه هر دو وضعیت مشابه یکدیگر هستند، اما آنها یکی نیستند. در هر دو مورد دندان های جلوی فک بالای شما جلوتر از دندان های جلوی فک پایین شما قرار می گیرند. اما در اورجت دندان های جلوی فک بالا با زاویه از پایه دندان های جلوی فک پایین عبور می کنند. در اوربایت، هیچ زاویه ای وجود ندارد. اگر چه دندان های جلوی فک بالا جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرند، اما دندان ها صاف و رو به پایین باقی می مانند.

اورجت درمان اورجت

اورجت درمان اورجت

اورجت چگونه درمان می شود؟

اگر شما اورجت خفیف داشته باشید، احتمالاً درمان غیر ضروری خواهد بود. با این حال، اگر از نحوه قرار گیری دندان های خود احساس خوبی ندارید، یا دچار مشکلاتی شده شده اید، گزینه های درمان عبارتند از:

بریس های ارتودنسی

بریس های ارتودنسی برای صاف و مستقیم کردن دندان ها با جابجایی تدریجی آنها به محل جدید طراحی شده اند. انواع مختلف بریس ها برای درمان اورجت وجود دارند، از جمله بریس های فلزی سنتی و الاینرهای شفاف متحرک. بازه زمانی برای اصلاح اورجت با بریس های ارتودنسی بسته به وخامت اورجت متفاوت خواهد بود.

اورجت درمان اورجت

اورجت درمان اورجت

ونیر دندانی

علاوه بر بریس ها دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است ونیرها را برای درمان اورجت پیشنهاد دهد. ونیرها نوعی پوشش از جنس پرسلاین هستند که به سطح دندان ها چسبانده می شوند و معمولاً به صورت سفارشی ساخته می شوند و دقیقاً شبیه ظاهر دندان های طبیعی خود شما هستند. ونیرهای دندانی می توانند کجی دندان ها و دیگر نقائص آنها را پنهان کنند.

باندینگ دندانی

برای انجام باندینگ های دندانی، دندانپزشک شما از رزین کامپوزیت ها استفاده می کند تا شکل و اندازه دندان های شما را تغییر دهد. این کار کمک می کند جلو آمدگی دندان های شما کمتر مشهود باشد. رزین مانند دندان های طبیعی محکم است و وقتی در جای خود قرار می گیرد، باندینگ می تواند چندین سال دوام داشته باشد، قبل از آنکه نیاز به تعویض یا ترمیم داشته باشد. باندینگ فرایند ارزان قیمت تری است.

روکش دندان

روکش یا کلاهک دندان نوعی پوشش زیبایی است که به صورت سفارشی ساخته می شود که کل سطح دندان ها را پوشش می دهد. علاوه بر این می تواند باعث شود جلوآمدگی دندان ها کمتر به چشم بیاید و دندان ها ظاهر صاف و یکدست تری پیدا کنند.

برای درمان خود به چه کسی باید مراجعه کنید؟

اگر شما نگران لبخند و دندان های خود هستید، با قرار گذاشتن با یک دندانپزشک شروع کنید. دندانپزشک می تواند دندان های شما را بررسی و معاینه نماید تا درمان مناسب را برای شما مشخص نماید. در برخی موارد، دندانپزشک می تواند از ونیرهای دندانی، باندینگ دندان ها، و روکش های دندانی استفاده نماید. یا اینکه شما را به ارتودنتیست ارجاع دهد تا در مورد گزینه های دیگر درمان با شما صحبت کند. برای اصلاح اورجت شدید ممکن است شما جراحی اصلاحی فک نیاز داشته باشید، که در این صورت باید به جراح فک و صورت مراجعه کنید.

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران و اراک هستید با ما در تماس باشید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code