اوربایت چیست و چه درمان هایی دارد؟

اوربایت چیست و چه انواعی دارد؟

اوربایت (دندان خرگوشی) مال اکلوژن کلاس 2 است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دندان های فک بالا روی دندان های فک پایین همپوشانی دارند. این اغلب به خاطر تفاوت در نحوه قرار گیری فک ها است، وقتی که دندان ها و فک پایین خیلی عقب قرار گرفته اند. این شکل مال اکلوژن شایع است اما کمتر از مال اکلوژن کلاس 1 شیوع دارد (فشردگی دندان های قدامی).

اوربایت در دوران کودکی پدید می آید و می تواند به صورت ژنتیکی، بواسطه عادات طولانی مدت کودکی، یا هر دو اتفاق بیفتد. این عادات عبارتند از تانگ تراست، استفاده شدید از پستانک، و مکیدن انگشت یا شست.

دو نوع اور بایت وجود دارد، از جمله:

اوربایت اسکلتی

شایع ترین علت بروز اوربایت بواسطه اندازه و شکل دندان و فک کودک (ژنتیک) است. دهان فرد می تواند خیلی بزرگ باشد یا فضای خیلی اندکی داشته باشد تا دندان ها به درستی درون آن جای بگیرند. اگر این مشکل درمان نشده باقی بماند، این شکل مال اکلوژن نیز می تواند منجر به فشردگی و نامرتبی بیش از حد دندان ها، کجی دندان ها، یا ایجاد فاصله بین آنها شود.

اوربایت دندانی

عادات کودکی که شامل فشردن زبان پشت دندان ها هستند می توانند منجر به بروز اوربایت شوند. این عادات شامل استفاده طولانی مدت از پستانک و شیشه شیر، مکیدن انگشت، و مکیدن شست هستند. اگر یک کودک بواسطه ژنتیک خود از قبل اوربایت داشته باشد، این عادات می توانند موجب وخامت بیشتر شرایط شوند. اختلالات تنفسی، مانند آپنه خواب، نیز می توانند با این شکل مال اکلوژن ها ارتباط داشته باشند.

دیگر علل شایع اوربایت شامل موارد زیر می شوند اما به آنها محدود نمی شوند:

• از دست دادن دندان های شیری بدون قرار دادن ترمیم به جای آنها، که می تواند منجر به کج شدن دندان ها شود.
  • اختلالات خواب، مانند آپنه خواب، که در نتیجه مسدود شدن مجرای تنفسی فوقانی در طول خواب اتفاق می افتد که منجر به تنفسی می شود که مکرراً “قطع” می شود و “آغاز” می شود.
  • در افراد تمام سنین، جویدن مداوم ناخن و گاز زدن اشیاء سفت می تواند منجر به بروز اور بایت شود.

مقایسه آندربایت و اوربایت

آندربایت نقطه مخالف اوربایت است و زمانی اتفاق می افتد که فک پایین، به جای عقب، رو به جلو فشار داده شود. گرچه، آندربایت در نتیجه عوامل مشابهی بروز پیدا می کند، مانند ژنتیک.

عوارض جانبی اوربایت

آندربایت تحت هیچ شرایطی نباید بدون درمان باقی بماند. اگر کودکان خیلی زود درمان اوربایت را دریافت نکنند، احتمال اینکه در بزرگسالی جراحی فک نیاز داشته باشند بیشتر خواهد بود. درد شدید، مشکلات فک، و شرایط دندانی نیز به مرور زمان می توانند منجر به بروز این مشکل شوند. عوارض جانبی رایج اوربایت درمان نشده عبارتند از:

بالا رفتن خطر پوسیدگی دندان

کودکان، نوجوانان، و افراد بزرگسالی که اوربایت دارند، بیشتر احتمال دارد که دچار پوسیدگی دندان شوند. به این علت که مینای دندان های آنها سریع تر ساییده می شود، که باعث می شود محیطی عالی برای شکل گیری حفره های دندانی بوجود بیاید.

بالا رفتن خطر بیماری لثه

در یک اوربایت قدامی وخیم، دندان های جلوی فک پایین معمولاً با خط لثه پشت دندان های جلوی فک بالا برخورد دارند. این می تواند منجر به تحلیل لثه ها شود، اتفاقی که عبارت است از ساییدگی بافت لثه ها و از بین رفتن پوشش بخی بیشتری از دندان ها یا ریشه های دندان ها. احتمال گسترش بیماری های لثه، مانند ژینژیویت یا بیماری پریودنتال بیشتر است.

درد شدید فک ها و اختلالات فکی گیجگاهی

اختلالات فکی گیجگاهی منجر به بروز درد و سوء عملکرد شدید در فک و عضلاتی می شود که حرکات فک را کنترل می کنند. اوربایت اگر درمان نشود، به مرور زمان اختلالات فکی گیجگاهی می توانند بوجود بیایند. علائم شایع عبارتند از درد شدید صورت، گردن، و فک، خشکی و قفل شدگی فک، سر درد و گوش درد.

دیگر عوارض جانبی اوربایت های درمان نشده عبارتند از:

• دشواری در جویدن، حرف زدن، و بلعیدن
  • سر دردهای شدید و ناراحتی
  • کج شدن دندان ها و تغییرات ساختاری دهان
  • اعتماد به نفس پایین

درمان های معمول اوربایت

نوع درمان به سن بیمار، وخامت مال اکلوژن، و این بستگی دارد که آیا اوربایت اسکلتی است یا دندانی. هر چه اوربایت سریع تر درمان شود، احتمال بروز حفره های دندانی، بیماری لثه، و اختلالات مفصل فکی گیجگاهی بیشتر خواهد بود. ارتودنتیست ها توصیه می کنند که تا وقتی کودک وارد 7 سالگی نشده است درمان برای او انجام نشود (زمانی که دندان های شیری شروع به افتادن می کنند و دندان های دائمی شروع به بیرون آمدن می کنند). درمان هنوز هم برای افراد بزرگسال ممکن است، اما گزینه ها محدود هستند زیرا دندان ها و فک کاملاً رشد کرده اند. بسته به بیمار، جراحی عموماً برای افراد بزرگسال لازم است.

گزینه های درمانی شایع برای اوربایت عبارتند از:

کشیدن دندان

کشیدن دندان های شیری از جمله درمان های شایع اوربایت برای کودکان کم سن است. اگر کودک فک کوچک تری داشته باشد، کشیدن دندان فضای کافی برای صاف بیرون آمدن دندان های دائمی ایجاد می کند. ارتودنتیست ها کشیدن دندان های دائمی را برای افراد بزرگسال توصیه نمی کنند. گرچه در موارد وخیم، کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد، تا اجازه دهد دندان ها به راحتی حرکت کنند.

آیا بریس ها می توانند اوربایت را اصلاح کنند؟

بریس های دندانی که شامل براکت ها، الاستیک و سیم ها هستند می توانند با موفقیت اکثر اوربایت ها را درمان کنند. ابزار با دقت فشاری به دندان ها اعمال می کند تا آنها را در جای درست خود تنظیم نماید. درمان با بریس ها، به مدت 18 ماه تا سه سال طول می کشد. استفاده از ابزارهای داخل دهانی اضافی (ابزار هربست) همراه با بریس ها نیز شایع است.

اوربایت درمان اوربایت

آیا اینویزیلاین می تواند اوربایت را اصلاح کند؟

اگر به دنبال گزینه ای برای درمان اوربایت خود هستید که کمتر جلب توجه کند، اینویزیلاین (یا هر برند دیگری از الاینرهای شفاف) می تواند گزینه ای خوب برای شما باشد. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا شما گزینه خوبی برای درمان هستید و نیز اینکه قیمت ها را مقایسه کنید.

هدگیر سرویکال

علاوه بر بریس ها، هدگیر سرویکال ممکن است لازم باشد. این نوع هدگیر شامل نواری است که دور گردن قرار می گیرد و به بریس های بیمار متصل می شود. ابزار دندان ها و فک بالای بیمار را در جای خود نگه می دارد، در حالی که فک پایین رو به جلو جابجا می شود.

جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک)

جراحی فک برای اوربایت پر هزینه ترین گزینه است. افراد بزرگسالی که اوربایت شدید دارند، و فک آنها به طور کامل رشد کرده است، عموماً نیاز به جراحی دارند. جراحی اوبایت شامل معاینه، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، بیهوشی عمومی و سپس ایجاد یک برش در استخوان فک است.در انتها جراح در آن تغییر شکل ایجاد می کند یا آن را جابجا می کند. این نوع جراحی فک، که جراحی ارتوگناتیک نامیده می شود، نیاز به درمان ارتودنتیک و هماهنگی بین ارتودنتیست و جراح دهان دارد.

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران و اراک هستید با ما در تماس باشید