آشنایی با الاستیک یا کش ارتودنسی

استفاده از بریس های ارتودنتیک ممکن است بهترین گزینه برای اصلاح وضعیت قرار گیری دندان ها و بهبود لبخند شما باشد، همان علتی که به خاطر آن به ارتودنتیست مراجعه کرده اید. بریس ها، که از براکت ها و سیم های کمانی تشکیل شده اند، با اعمال فشار آرام روی دندان ها عمل می کنند و این فشار باعث می شود آنها به محل مطلوب خود جابجا شوند. در اکثر موارد الاستیک ها، یا رابر بندها، برای اعمال فشار اضافی مورد نیاز برای جابجا کردن دندان ها استفاده می شوند.

هدف استفاده از الاستیک ها

رابربندها که برای هر بیمار سفارشی هستند، عموماً روی حلقه های ریزی کشیده می شوند که روی براکت های دندان های بالا و پایین قرار دارند. این الاستیک های کوچک اگر پیوسته و هر روز استفاده شوند، فشار ثابت لازم برای هدایت دندان ها به محل درست را وارد خواهند کرد.

این الاستیک ها از لاتکس درجه یک پزشکی ساخته شده اند، که در صورت تماس با دهان شما بی خطر هستند. اگر باز کردن کافی دهان برای غذا خوردن دشوار است، خارج کردن الاستیک ها هنگام خوردن وعده های غذایی ایرادی ندارد. دستیار ارتودنتیست نحوه قلاب کردن الاستیک ها را به شما آموزش خواهد داد بنابراین به زودی تعویض آنها را از روی عادت انجام خواهید داد.

مزایای استفاده از کش ارتودنسی

استفاده از رابر بندها تناسب دندان های فک بالا را با دندان های فک پایین-بایت – بهبود می دهد. رابر بندها بایت شما را صاف می کنند و برای مرحله اصلاح بایت در طول درمان ارتودنسی، که معمولاً طولانی ترین و دشوارترین بخش کل این روند است، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بریس ها و سیم های ارتودنسی تقریباً به سرعت دندان های کج را صاف و یکدست می کنند، این اصلاح بایت است (نحوه قرار گیری دندان ها و فک ها روی یکدیگر) که معمولاً زمان بیشتری نیاز دارد، در حالی که دندان های شما برای خارج کردن براکت ها آماده هستند.

اصلاح اوربایت با رابر بند

یک نوع از مشکلات بایت که نیاز به رابر بندها دارد اور بایت است (دندان های فک بالا خیلی جلوتر از دندان های فک پایین قرار می گیرند). برای افرادی که اوربایت دارند، آنها رابر بندهایی استفاده می کنند که به دندان های فک پایین نزدیک دندان های عقب قلاب می شوند و الاستیک ها رو به دندان های جلوی قوس دندانی بالا کشیده می شوند.

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

قرار دادن رابر بندها با این الگو کمک می کند دندان های جلوی فک بالا رو به عقب و دندان های جلوی فک پایین رو به جلو کشیده شوند، و بایت شما بهبود پیدا کند.

اصلاح آندربایت با رابر بندها

نوع دیگری از مشکلات بایت که رابر بند نیاز دارد آندربایت است (دندان های جلوی فک پایین رو به جلو هستند). برای افرادی که آندربایت دارند، آنها از رابر بندهایی استفاده می کنند که به دندان های فک بالا نزدیک به دندان های عقب دهان قلاب می شوند و الاستیک ها را رو به دندان های جلوی قوس دندانی پایین می کشند.

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

قرار دادن رابر بندها با این الگو کمک می کند دندان های جلوی فک بالا رو به جلو و دندان های جلوی فک پایین رو به عقب کشیده شوند.

اصلاح اپن بایت با رابر بندها

مشکل بایت دیگری که اصلاح آن نیاز به رابر بندها دارد اپن بایت است (وقتی که با بستن بایت تعدادی از دندان های بالا و پایین با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند). اپن بایت می تواند برای دندان های جلوی دهان یا طرفین اتفاق بیفتد.

برای افرادی که اپن بایت دارند، آنها باید رابر بندها را به گونه استفاده کنند که به دندان های فک بالا قلاب شوند و مستقیم به سمت دندان های فک پایین کشیده شوند. معمولاً رابر بندها در یک الگوی مثلثی شکل کشیده می شوند.

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

آیا من واقعاً به کش ارتودنسی نیاز دارم؟

می توانید اینطور فکر کنید که اگر قبلاً برای دریافت بریس ها وقت و هزینه گذاشته اید، واقعاً اضافه کردن موقت رابر بندها چقدر بیشتر دردسر خواهد داشت؟ در طولانی مدت، هر کسی که مشکل بایت دارد، واقعاً سپاسگذار خواهد بود که انتخاب کرده است رابر بندها را روی بریس های خود قرار دهد.

همانطور که در مثال های بالا مشاهده می کنید، رابر بندهای ارتودنتیک می توانند با الگوهای مختلف و مسیرهای متفاوتی استفاده شوند تا انواع مختلف مشکلات بایت را حل کنند. مهم است دستور العمل های خاص مربوط به نحوه قرار گیری رابر بندها روی بریس ها، که ارتودنتیست به شما می دهد را دنبال کنید. همکاری کامل شما و تعهد شما به استفاده از رابر بندها نیاز است و در نهایت بهترین نتایج ممکن ارتودنتیک در کوتاه ترین زمان ممکن بدست خواهند آمد. آری، استفاده از رابر بندها برای درمان موفق حیاتی است، بنابراین همیشه با دقت و وسواس دستور العمل ها و رژیم غذایی که برای استفاده از رابر بندها به شما داده می شوند را دنبال کنید.

به خاطر داشته باشید اگر متوجه شدید رابر بندها را درست قرار نمی دهید، از ارتودنتیست خود بخواهید مسیر های رابر بندها را مجدداً برای شما تکرار کند. با گذشت زمان این کار را چشم بسته و از روی عادت انجام خواهید داد.

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

شما باید الاستیک ها را به طور مداوم، 24 ساعت در طول روز، از جمله هنگام غذا یا میان وعده خوردن و خواب استفاده کنید، مگر آنکه ارتودنتیست شما دستوری غیر از این را به شما داده باشد، و تنها هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، قرار دادن الاستیک جدید به جای آن، و گاهگاهی برای خوردن چیزی می توانید آنها را خارج کنید. در اکثر مواقع، باید در حالی که الاستیک ها در جای خود قرار دارند غذا بخورید و پس از هر وعده غذایی الاستیک جدیدی جایگزین الاستیک قبلی کنید. در حقیقت، وقتی شما در حال خوردن غذا هستید، در حال به کار انداختن رابر بندهای خود هستید و دندان های شما سریع تر جابجا خواهند شد.

اما اگر در طول خوردن یک وعده غذایی مفصل آنها واقعاً سر راه هستند، ممکن است نیاز باشد آنها را خارج کنید. گرچه ما شما را تشویق می کنیم اگر می توانید آنها را در جای خود نگهدارید، مخصوصاً هنگام خوردن میان وعده های معمولی. علاوه بر این، باید آنها را در طول خواب نیز استفاده کنید. هر روز صبح الاستیک روز قبل را خارج کنید و آن را با الاستیک جدید از داخل بسته ای که ارتودنتیست در اختیار شما قرار داده است، تعویض کنید. اگر ورزش می کنید هم آنها را در جای خود نگهدارید مگر آنکه نیاز باشد از محافظ دندان استفاده کنید. پس از خارج کردن محافظ دندان ها ها رابر بندها را مجدداً در جای خود قرار دهید.

شما باید الاستیک های خود را 3 تا 4 مرتبه در طول روز، حداقل هر 12 ساعت یک مرتبه تعویض کنید، حتی اگر آنها پاره نشده اند، زیرا پس از مدتی آنها استحکام و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. معمولاً دو روز طول می کشد تا به پوشیدن (قرار دادن درست) الاستیک ها عادت کنید و در ابتدا ممکن است به کمک آینه نیاز داشته باشید، اما پس از کمی تمرین قادر خواهید بود آنها را با چشم بسته در جای خود قرار دهید. اگر به هر دلیلی الاستیک های شما تمام شدند یا بسته آنها را گم کردید، با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا یک بسته جدید یا برای شما ارسال کنند یا برای مراجعه و تحویل حضوری به شما وقت بدهند.

قبل از ترک مطب مطمئن شوید که کاملاً می دانید الاستیک ها را به کجا باید قلاب کنید.

ارتودنتیست برای آنکه در این زمینه به شما کمک کند، یک راهنما در اختیار شما قرار خواهد داد که در آن تصاویری وجود دارند که نشان می دهند رابر بند را به کدام دندان ها باید قلاب کنید. قرار دهی نادرست آنها حتی بیشتر از عدم استفاده آنها می تواند منجر به بروز مشکلات وخیم تری شود، زیرا احتمالاً دندان های شما در مسیر اشتباه/ مخالف جابجا خواهند شد. در صورت داشتن هر گونه پرسش مربوط به نحوه قلاب کردن الاستیک ها یا گم کردن کاتالوگ راهنمایی که به شما داده شده است، تعلل نکنید و هر چه سریع تر تماس بگیرید یا به مطب ارتودنتیست خود مراجعه کنید. استفاده از رابر بندها، مخصوصاً در ابتدا، می تواند گیج کننده باشد!

این مرحله مهمی از درمان است. عدم استفاده تمام وقت از رابر بندها یا طبق دستور العمل، باعث طولانی شدن روند درمان خواهد شد و باعث خواهد شد دستیابی به بهترین نتایج دشوارتر باشد. کاملاً طبیعی و عادی است که چند روز تا یک هفته پس از آغاز استفاده از رابر بندها، دهان، دندان ها، و فک های شما مقداری سوزش و حساسیت داشته باشند. علاوه بر این، اگر تنها گاهگاهی (و نه به صورت تمام وقت) از الاستیک ها استفاده کنید، شما دائماً درد و ناراحتی خواهید داشت زیرا دندان های شما فرصت عادت کردن به آنها را ندارند، بنابراین مطمئن شوید الاستیک ها را به صورت تمام وقت استفاده می کنید!

استفاده از الاستیک ها به مدت چند ساعت، و سپس خارج کردن آنها برای مدتی، و سپس قرار دادن آنها سر جای خود، و دوباره و دوباره، باعث خواهد شد دندان های شما به جابجا شدن در مسیر صحیح مقاومت بیشتری نشان دهند، یا روند درمان را کند یا متوقف کند. استفاده پاره وقت از الاستیک ها، علاوه بر جابجا نکردن دندان ها، باعث خواهد شد دندان های شما مدام سوزش داشته باشند. تنها با روش درست آنها را استفاده کنید.

هرگز تعداد الاستیک ها را افزایش ندهید، حتی اگر یک روز استفاده از آنها را فراموش کردید. ساید این کار برای شما منطقی باشد، اما در حقیقت جابجایی دندان ها و روند درمان شما را کند خواهد کرد.

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

نحوه متصل کردن کش ارتودنسی به براکت ها

ممکن است اوایل، قرار دهی رابر بندها روی بریس ها عجیب و دشوار به نظر برسد، اما با تمرین کردن می توانید در این کار مهارت پیدا کنید.

به نظر می رسد استفاده از انگشتان برای هدایت بندها به جای صحیح راحت ترین روش باشد. برای انجام این کار، جلوی آینه بایستید، تا بتوانید دندان های خود را ببینید. سپس رابر بند را محکم با انگشتان شست و اشاره خود بگیرید. رابر بند را به قلاب روی براکت یکی از دندان های فک بالا که ارتودنتیست به شما گفته است متصل کنید و رابر بند را بکشید تا آن را به یکی از قلاب های روی براکت های دندان های پایین متصل کنید.

افرادی که ناخن های بلندی دارند، یا در نگهداشتن رابر بند خود با انگشت مشکل دارند می توانند از قلاب های پلاستیکی استفاده کنند که می توانند به قرار دادن رابر بندها کمک کنند. در اکثر موارد ارتودنتیست شما از این قلاب ها دارد و با کمال میل از آنها در اختیار شما قرار خواهد داد. علاوه بر این می توانید آنها را از داروخانه نیز خریداری کنید. با کمک این قلاب های پلاستیکی شما به سادگی می توانید رابر بندها را قرار دهید و آنها را اطراف قلاب های روی براکت ها هدایت کنید. در نهایت، رابر بند را با استفاده از قلاب پلاستیکی بکشید و به قلاب مورد نظر در قوس دندانی روبرو متصل کنید.

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

الاستیک ها رابر بندها در ارتودنسی

نکات دیگر برای متصل کردن رابر بندها به بریس ها:

  • ن رهنگام متصل کردن رابر بندها به بریس ها، بایت خود را ببندید و دندان های خود را روی یکدیگر نگه دارید. این کار کمک می کند راحت تر بتوانید الاستیک ها را بکشید.
  • همیشه یک بسته رابر بند اضافی در منزل داشته باشید تا در صورت گم شدن یکی، بتوانید از بسته دوم استفاده کنید.
  • در صورت تمام شدن رابر بندها هر چه سریعتر تهیه کنید.

به خاطر داشته باشید، تحت هر شرایطی نباید بدون رابر بندها سپری کنید!

هر چه مدت زمان بیشتری آنها را استفاده کنید و دستور العمل های ارتودنتیست خود را دنبال کنید، بایت شما سریع تر اصلاح خواهد شد و زودتر بریس های شما خارج خواهند شد.

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران و اراک هستید با ما در تماس باشید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code