براکت ارتودنسی چگونه کار گذاشته می شوند؟

اگر قرار است شما نیز یکی از میلیون ها نفری شوید که در سراسر دنیا از بریس های ارتودنسی برای صاف و یکدست کردن دندان های کج خود، بهبود بایت، بستن فواصل بین دندان ها و داشتن لبخندی جذاب تر استفاده می کنند، شما نیز ممکن است پرسش هایی در مورد این فرایند داشته باشید.

بنابراین، نخستین روز دریافت بریس ها به چه گونه است؟

دریافت بریس های ارتودنسی می تواند یک تا دو ساعت طول بکشد. بسته به دندان های شما و نوع بریس هایی که قصد دریافت آنها را دارید، روند قرار گیری آنها روی دندان ها می تواند در یک یا دو جلسه انجام شود.

آیا این فرایند درد دارد؟

در برخی بخش های این روند ممکن است مقداری فشار احساس شود. اما روی هم رفته، دریافت بریس های ارتودنسی درد ندارد.

اگر قرار است بریس های سنتی فلزی یا سرامیکی استفاده کنید:

فضا دهنده یا فضا ساز

اگر دندان های عقب شما به یکدیگر بسیار نزدیک هستند، ارتودنتیست شما باید حدود یک هفته قبل از دریافت بریس ها، بین آنها فضا دهنده یا فضا ساز و یا رابر بند قرار دهد. این گام برای ایجاد فضای کافی برای قرار گیری بندها روی دندان های عقب دهان انجام می شود. تنها عارضه جانبی استفاده از فضا سازها ایجاد مقداری درد و سوزش احتمالی در دندان های عقب دهان و فک است، زیرا دندان ها مقداری جابجا می شوند تا جای کافی برای قرار گیری بندها ایجاد شود.

پاکسازی دندان ها

قبل از آنکه ارتودنتیست براکت ها را روی دندان ها قرار دهد، دندان های شما باید واقعاً تمیز باشند. وقتی دندان های شما کاملاً تمیز و خشک شدند، ارتودنتیست می تواند براکت ها را روی دندان ها بچسباند.

مراحل نصب براکت ارتودنسی

مراحل نصب براکت ارتودنسی

چسباندن براکت ها به دندان ها

براکت ها ابزارهای فلزی یا سرامیکی کوچکی هستند که سیم های کمانی ارتودنسی را روی دندان ها نگه می دارند. برای اتصال براکت ها به دندان ها، ارتودنتیست مقدار اندکی چسب روی مرکز هر دندان قرار می دهد. سپس نور آبی رنگی روی چسب روی دندان می تاباند تا آن را آماده کند. این چسب معمولاً مزه بدی دارد اما برای شما سمی نیست.

گام بعدی قرار دادن براکت در مرکز دندان است.

لغزاندن بندها به دور دندان های عقب دهان

برای ایجاد تکیه گاهی برای بریس ها، ارتودنتیست بندهای فلزی را اطراف دندان های مولر عقب دهان قرار می دهد. پس از انتخاب بندی که اندازه برای دندان های شما مناسب باشد، ارتودنتیست مقداری چسب روی بندها می زند، روی چسب نور آبی می تاباند، و بند را به دور دندان می لغزاند تا پایین برود و دور گردن دندان قرار بگیرد. برای قرار گیری بند به دور دندان مولر ممکن است مقداری پیچش یا فشار لازم باشد. اگر احساسی مانند نیشگون گرفتن دارید آن را به ارتودنتیست خود بگویید. او می تواند بند را تنظیم کند به گونه ای که برای شما راحت باشد.

اتصال سیم کمانی

وقتی براکت ها و بندها محکم در جای خود قرار می گیرند، ارتودنتیست سیم کمانی را به براکت ها متصل می کند. آنها این کار را با پیچاندن یک رابر بند (لیگاچور) اطراف هر براکت انجام می دهد تا سیم را در جای خود نگه دارد. برای برخی افراد، رابر بندها بخش جالب دریافت بریس ها هستند زیرا آنها رنگی که می خواهند را انتخاب می کنند. سپس ارتودنتیست برای اطمینان از عدم برخورد سرهای سیم ها به لثه ها در عقب دهان، آنها را می چیند.

مراحل نصب براکت ارتودنسی

مراحل نصب براکت ارتودنسی

بریس های لینگوال یا پشت دندانی

بریس های لینگوال یا پشت دندانی همان اجزاء مشابه بریس های سنتی را دارند، اما آنها، به جای جلو، روی سطح پشت دندان ها قرار می گیرند. به دلیل نحوه قرار گیری خاص، قرار دادن آنها روی دندان ها ممکن است نسبت به بریس های سنتی مدت زمان بیشتری طول بکشد، و آنها باید توسط ارتودنتیست مجربی کار گذاشته شوند.

مراحل نصب براکت ارتودنسی

مراحل نصب براکت ارتودنسی

بریس های شفاف

اگر انتخاب کرده اید که از تری های شفاف برای تغییر وضعیت دندان های خود استفاده کنید، نیازی به بندها یا سیم ها ندارید. اما هنوز نیاز است از دندان ها قابل گیری شود به گونه ای که تری ها برای قرار گیری در روز نخست روی دندان ها مناسب باشند.

وقتی به ارتودنتیست مراجعه می کنید، تری ها را برای شما امتحان خواهد کرد و تنظیمات لازم را در آنها ایجاد خواهد کرد، و به شما آموزش خواهد داد در طول روند صاف کردن دندان ها، چگونه از آنها استفاده یا از آنها و دندان های خود مراقبت کنید.

اتصالات

برخی دندان ها به واسطه محلی که قرار گرفته اند نیاز به توجه خاص و ویژه دارند. برای حصول اطمینان از اینکه همه دندان های شما می توانند به شکلی مؤثر به محلی که باید، حرکت می کنند، ارتودنتیست شما ممکن است اتصالات ریز و همرنگ دندان را به دندان های شما بچسباند. این اتصالات مانند دسته عمل می کنند که تری ها صاف کننده می توانند با کمک آنها دندان ها را به محل مطلوب خود هدایت کنند.

علاوه بر این، ممکن است ارتودنتیست یک قطعه ریز همرنگ دندان ها که مانند دکمه است را با مقداری چسب به دندان های نزدیک عقب دهان بچسباند. این “دکمه ها” می توانند با کمک رابر بندها برای ایجاد ارتباط بین دندان های فک بالا و پایین استفاده شوند که کمک می کنند دندان ها به محل مطلوب خود جابجا شوند.

تری های جدید برای صاف کردن دندان ها

هر یک یا دو هفته یک مرتبه باید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا روند پیشرفت درمان شما را بررسی نماید و تری جدیدی برای شما بسازد. درست مانند بریس های فلزی، گاهی اوقات تری های جدید به مدت چند روز پس از آن می توانند باعث ایجاد مقداری سوزش در دندان های شما شوند.

 

سخن پایانی

برای هر بیماری که قصد استفاده از بریس های ارتودنسی را دارد دو روز بسیار مهم وجود دارد. روزی که بریس ها را دریافت می کند و روزی که بریس ها برداشته می شوند. هر دوی این فرایندها بدون درد هستند و تنها حدود یک تا دو ساعت طول می کشند.

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران و اراک هستید با ما در تماس باشید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code