آنچه باید درباره اینویزیلاین و اثربخشی آن بدانید!

اگر حق انتخابی داشتید، بریس ها را روی دندان های خود قرار می دادید یا الاینرهای شفاف را؟

اگر پاسخ شما الاینرهای شفاف است، شما تنها نیستید. الاینرهای شفاف در چند دهه اخیر به عنوان گزینه ای برای صاف کردن یا همراستا کردن مجدد دندان ها به محبوبیت زیادی رسیده اند.

بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان از اینویزیلاین برای بهبود لبخند خود استفاده کرده اند!

فهمیدن دلیل آن آسان است. اینویزیلاین یک انتخاب عالی برای افراد بزرگسال و نوجوانانی است که به بهبود لبخند خود با حداقل ابزار علاقه مند هستند.

شاید قدیمی ترین و شناخته شده ترین محصول همراستا کننده شفاف اینویزیلاین باشد، که در سال 1998 به بازار عرضه شد. از آن زمان به بعد، الاینرهای شفاف تری با برندهای دیگر وارد بازار شدند.

در این مقاله، نگاه دقیق تری خواهیم داشت به کارهایی که اینویزیلاین می تواند انجام دهد، میزان مؤثر بودن آن، و مزایا و معایب این محصول.

اینویزیلاین چیست؟

اینویزیلاین نام تجاری نوعی الاینر شفاف نازک است که برای درمان ارتودنتیک استفاده می شود. الاینرها از یک ماده ترموپلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده اند. این محصول همانطور که از نام آن بر می آید، به گونه ای طراحی شده است که بر اساس ادعای انجمن ارتودنتیست های آمریکا، درمان ارتودنسی کمتر جلب توجه کند.

گرچه ممکن است الاینرهای اینویزیلاین کاملاً نامرئی نباشند، اما این پوشش های شفاف به خوبی روی دندان های شما قرار می گیرند و نسبت به براکت ها و سیم های بریس های سنتی بسیار کمتر به چشم جلب توجه می کنند.

اینویزیلاین چه نوع مشکلات دندانی را می تواند اصلاح کند؟

اینویزیلاین را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله مشکلات فشردگی دندان ها و فاصله های بین آنها، و همچنین برخی از مشکلات جزئی و متوسط بایت.

وب سایت اینوزیلاین ادعا می کند که می توان از آن برای درمان مشکلات دندانی زیر استفاده کرد:

  • برخی از انواع مشکلات اوربایت، آندربایت و کراس بایت
  • اپن بایت
  • فاصله بین دندان ها
  • دندان های فشرده

در حالی که هنوز محدود است، اما تحقیقات حاکی از این هستند که اینویزیلاین ممکن است برای برخی از مشکلات مؤثرتر از روش های دیگر باشد.

به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 2017 نشان می دهد که الاینرهای شفاف می توانند برای همراستا کردن قوس های دندانی یک نفر مفید باشند، اما ممکن است برای برطرف کردن مشکلات شدیدتر بایت مفید نباشند.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

استفاده از آنها چه نقشی دارد؟

نخستین گام در این فرآیند شامل مراجعه به ارتودنتیست است، که تصویری سه بعدی از دهان و فک شما ایجاد می کند. آنها از این تصویر برای برنامه ریزی یک طرح درمان برای جابجایی دندان های شما به سمت محل مناسب خود استفاده خواهند کرد.

ارتودنتیست شما سپس از این طرح برای ایجاد یک سری الاینرهای پلاستیکی سفارشی استفاده خواهد کرد. این الاینرها به دندان های شما فشار وارد می کنند و به تدریج آنها را جابجا می کنند و به مکان های مطلوب منتقل می کنند.

بسته به دستورات ارتودنتیست خود، تقریباً هر یک یا دو هفته یک مرتبه، یک سری از الاینرها را با یک سری جدید از آنها جایگزین خواهید کرد. به طور معمول، شما باید 20 تا 22 ساعت در روز از الاینرهای خود استفاده کنید.

این الاینرها چقدر مؤثر هستند؟

ممکن است دوستانی داشته باشید که تجربه خوبی با اینویزیلاین داشته باشند، اما مهم است که از شواهد حکایتی فراتر بروید. با این حال، در حال حاضر، تحقیقات زیادی وجود ندارند که به اثربخشی آنها اشاره کنند.

مروری بر 11 مطالعه در سال 2015 که شامل استفاده از الاینرهای اینویزیلاین بود، نشان می دهد که تحقیقات در مورد اثربخشی آنها محدود است.

مطالعاتی که تاکنون انجام شده اند معمولاً دارای تعداد نمونه های آنها اندک بوده است و در بسیاری از مطالعات برای مقایسه گروه کنترل در نظر گرفته نشده است.

یک مطالعه در سال 2016 در مجله ارتودنتیک نیز در مورد عدم وجود تحقیقات بالینی برای تقویت ادعاهای اثربخشی هشدار می دهد.

با این حال، بر اساس برخی از تحقیقات موجود، به نظر نمی رسد که اینویزیلاین نسبت به سایر انواع الاینرهای شفاف مؤثرتر باشد. و به نظر می رسد که نمونه های جدیدتری که سازنده در سال 2010 تولید آنها را شروع کرده است، با بهبود انتقال نیرو به دندان های فرد استفاده کننده، اثر بخشی اینویزیلاین را افزایش داده اند.

چه چیزی می تواند روی عملکرد خوب اینویزیلاین تأثیر بگذارد؟

برای آنکه اینویزیلاین به طور مؤثر عمل کند، مهم است که 20 تا 22 ساعت در روز از الاینرها استفاده کنید. تنها زمانی که قرار است الاینرها را بردارید زمانی است که شما در حال:

  • خوردن یا نوشیدن هستید.
  • مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن هستید.
  • الاینرهای خود را تمیز می کنید.

هنگام تمیز کردن الاینرهای خود باید مراقب باشید. اگر از آب خیلی داغ استفاده می کنید، ممکن است باعث شود پلاستیک تاب بردارد. این می تواند باعث شود اینویزیلاین دیگر متناسب با دندان های شما نباشد و روی پیشرفت درمان شما و اثربخشی الاینرها تأثیر بگذارد.

پیچیدگی مشکلات ارتودنتیک شما نیز ممکن است روی نحوه عملکرد اینویزیلاین برای شما تأثیر بگذارد. اگر با مسائل پیچیده تر وجود فاصله یا بایت سر و کار دارید، ممکن است اثربخشی این درمان بیشتر طول بکشد.

متغیرهای دیگری که ممکن است مؤثر باشند جنسیت و سن شما هستند. مطالعه ای روی 30 داوطلب نشان داد که حرکت دندان ممکن است تحت تأثیر سن استفاده کننده قرار گیرد.

بر اساس این مطالعه، سرعت حرکت دندان های شما از سنین 35 تا 50 سالگی اندکی افزایش می یابد. به این معنا که اینویزیلاین ممکن است برای این گروه سنی مؤثرتر باشد.

همین مطالعه همچنین نشان داد که حرکت دندان ها در سنین 50 تا 70 سالگی برای زنان مانند مردان کاهش نمی یابد.

اینویزیلاین چقدر سریع کار می کند؟

این پرسشی است که ما زیاد با آن مواجه می شویم. پاسخ برای افراد مختلف متفاوت است، اما میانگین آن حدود 6 تا 18 ماه است. در برخی موارد، حتی می تواند سریع تر از آن نیز باشد. اگر می خواهید ایرادهای جزئی را برطرف کنید، برخی از بیماران در مدت سه ماه نتایج کافی را مشاهده کرده اند. در موارد دیگر، ممکن است تا دو سال طول بکشد تا لبخند آنها با اینویزیلاین به جایی که می خواهند برسد. با این حال، واقعاً به دندان ها، بایت و اهداف کلی درمان شما بستگی دارد.

چه مدت طول می کشد تا شروع به دیدن نتایج کنید؟

شما می توانید انتظار داشته باشید که در حدود 10 تا 12 هفته تغییرات قابل توجهی را مشاهده کنید. با توجه به تمام این موارد، توجه به این نکته مهم است که در برخی موارد (باز هم نمی توانیم به اینجا تعمیم دهیم)، اینویزیلاین کمی سریع تر از بریس ها عمل می کند. علت این است که وقتی از الاینر استفاده می کنید، آنها می توانند به جای همه دندان های شما به یکباره، به دندان های خاصی فشار وارد کند.

اگر می خواهید نتایج را در سریع ترین زمان ممکن مشاهده کنید، حداقل 20 تا 22 ساعت در روز از الاینر خود استفاده کنید و دستورالعمل های ارتودنتیست خود را دنبال کنید. این بهترین راه برای اطمینان از این است که نتایج را به سرعت مشاهده خواهید کرد.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

اینویزیلاین چه جنبه های مثبت و منفی دارد؟

برای کمک به شما در تعیین اینکه آیا اینویزیلاین برای شما انتخاب مناسبی است یا نه، اجازه دهید نگاهی به جوانب مثبت و منفی این گزینه درمانی داشته باشید.

مزایای اینویزیلاین

  • عامل زیبایی شناختی. این یک دلیل بسیار شایع برای انتخاب اینویزیلاین است. این الاینرهای شفاف بسیار کمتر از سیم ها و براکت های بریس ها جلب توجه می کنند.
  • می توانید آنها را از دهان خارج کنید. در صورت نیاز می توانید الاینرها را از دهان خود خارج کنید.
  • سهولت در تمیز کردن دندان ها. با خارج کردن الاینرها از دهان، می توانید به راحتی دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، بدون اینکه مجبور باشید مراقب اطراف سیم ها و براکت ها باشید. یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که این ویژگی با کاهش میزان باکتری های نهفته در اطراف دندان ها و لثه ها می تواند سلامت پریودنتال شما را بهبود دهد.
  • مشکلات احتمالی کمتر. بسیاری از افرادی که بریس های سنتی دارند، داستان هایی درباره افتادن براکت یا شکستن سیم تعریف می کنند که منجر به لزوم مراجعه اورژانسی به متخصص ارتودنسی شده است. شما با الاینرهای شفاف این مشکلات احتمالی را نخواهید داشت.

معایب اینویزیلاین

  • برای مسائل پیچیده کمتر مؤثر است. تحقیق، گرچه محدود است، اما به نظر می رسد نشان می دهد که اینویزیلاین برای افرادی موثرتر است که دندان های آنها فقط به نوع خاصی از حرکات نیاز دارند. پزشک شما ممکن است گزینه درمانی دیگری را برای مسائل پیچیده تر پیشنهاد دهد. علاوه بر این، اگر روی برخی از دندان های خود بریج داشته باشید، ممکن است اینویزیلاین برای شما گزینه مناسبی نباشد.
  • به همکاری بیمار نیاز دارد. برای بهره مندی از حداکثر مزایای اینویزیلاین ، باید 20 تا 22 ساعت در روز از الاینرها استفاده کنید. اگر فکر می کنید وسوسه می شوید که اغلب آنها را خارج از دهان نگهدارید، ممکن است برای شما بهترین انتخاب نباشد.
  • برداشتن هنگام عذا خوردن یا آشامیدن نوشیدنی. وقتی در حال خوردن یا نوشیدن هستید، باید الاینرها را بیرون بیاورید. اگر این کار را نکنید، غذا یا نوشیدنی می تواند وارد آنها شود. این باعث می شود که باکتری ها در امتداد دندان ها یا خط لثه شما رشد کنند که می تواند منجر به بروز پوسیدگی شود. همچنین، مایعات می توانند به داخل آنها نفوذ کنند و باعث لکه دار شدن الاینرها و دندان های شما شوند.
  • محدودیت های غذایی. هنگام برداشتن الاینر ممکن است دندان های شما دچار درد شوند که می تواند انتخاب های غذایی شما را محدود کند. بخصوص از خوردن غذاهای سفت باید اجتناب کنید.

هزینه اینویزیلاین چقدر است؟

بر اساس وب سایت اینویزیلاین، هزینه درمان با اینویزیلاین مشابه هزینه بریس های سنتی است.

طبق راهنمای مصرف کننده برای دندانپزشکی، هزینه احتمالاً بین 3000 تا 5000 دلار خواهد بود. هزینه بسته به مدت زمانی که به درمان نیاز دارید، پیچیدگی مسائل مربوط به تراز دندان و محل زندگی شما می تواند متغیر باشد.

در صورت داشتن طرح بیمه دندانپزشکی، ممکن است بخواهید با مدیر آن مشورت کنید. برخی از طرح های بیمه دندانپزشکی، مقداری یا همه هزینه های اینویزیلاین را پرداخت می کنند. اگر یک حساب پس انداز دارید، ممکن است بتوانید از آن برای پرداخت برخی از هزینه های درمان اینویزیلاین نیز استفاده کنید یا از وام برای پرداخت این هزینه ها کمک بگیرید.

اگر تحت پوشش بیمه نیستید، بسیاری از دندانپزشکان و ارتودنتیست ها طرح های پرداختی را ارائه می دهند که با کمک آنها هزینه مراقبت هایی که ارائه می دهند را می توان آسان تر پرداخت کرد. قبل از موافقت با درمان، حتماً در این مورد سؤال کنید.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

آیا اینویزیلاین برای شما مناسب است؟

اگر به دنبال الاینرهای اینویزیلاین هستید، این سوالات را از خود بپرسید تا به شما کمک کند تعیین کنید که آیا این بهترین انتخاب برای شما است یا خیر:

  • آیا مشکل فشردگی دندان یا بایت من نسبتاً ساده است؟
  • آیا در مورد استفاده از بریس ها حساس هستم؟
  • آیا هر روز به تعداد ساعات مناسبی از الاینرها استفاده خواهم کرد؟
  • آیا می توانم هزینه آنها را پرداخت کنم؟
  • آیا به درستی از آنها مراقبت خواهم کرد؟

اگر نوجوانی در خانه دارید که ترجیح می دهد به جای بریس های معمولی اینویزیلاین را انتخاب کند، بررسی کنید که آیا آنها را استفاده خواهد کرد و به درستی از آنها مراقبت خواهد کرد. اگر می دانید که فرزند شما مستعد گم کردن وسایل خود است، اینویزیلاین- که می تواند از دهان بیرون آورده شود و گم شود- ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

نکاتی درباره اینویزیلاین

اگر به این نوع درمان ارتودنسی فکر می کنید، چند نکته در مورد اینویزیلاین وجود دارند که لازم است از آنها اطلاع داشته باشید:

اولا، طول درمان اینویزیلاین بسته به هر مورد می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، بیماران به مدت یک تا دو سال به درمان ارتودنسی نیاز دارند. با این حال، این می تواند از شش ماه تا بیش از دو سال متغیر باشد. این صادقانه به اهداف درمان، سن و لبخند شما بستگی دارد.

در طول درمان، باید حداقل 22 ساعت در روز از الاینرهای خود استفاده کنید. شما همچنین باید به طور منظم الاینرهای خود را تمیز کنید و از خوردن یا نوشیدن هر چیزی غیر از آب ضمن بودن آنها داخل دهان خودداری کنید.

علاوه بر این، درک این نکته مهم است که الاینرهای اینویزیلاین راحت و تقریباً نامرئی هستند، اما نیاز به عادت کردن دارند.

در چند روز اول استفاده از الاینرها، ممکن است کمی ناراحتی یا تحریک را تجربه کنید. با این حال، این باید طی یک یا دو هفته فروکش کند، زیرا دهان شما به الاینرها عادت می کند.

در نهایت اینویزیلاین یک گزینه عالی برای صاف کردن دندان ها است، اما برای همه مناسب نیست. اینویزیلاین ممکن است برای برخی از مشکلات دندانی مناسب نباشد، بنابراین ضروری است قبل از تصمیم گیری با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

به طور کلی، اینویزیلاین یک روش ایمن و مؤثر برای صاف کردن دندان ها است.

نحوه تمیز کردن الاینرهای اینویزیلاین

اول از همه، قبل از تمیز کردن باید الاینرهای خود را بردارید. برای انجام این کار، از انگشت شست و سبابه خود برای گرفتن الاینر از قسمت انتهای پشتی نزدیک دندان های مولر خود استفاده کنید. به آرامی آن را به جلو بکشید تا الاینر خارج شود.

هنگامی که الاینرهای شما بیرون آمدند، آنها را کاملاً زیر آب ولرم بشویید تا ذرات یا پلاک ها از بین بروند.

در مرحله بعد، آنها را با محصولی مانند کریستال های پاک کننده اینویزیلاین، فوم تمیز کننده الاینر یا صابون مایع شستشوی دست تمیز کنید. گرچه می توانید از صابون یا سایر پاک کننده ها استفاده کنید، هدف این است که همه طرف های الاینر را تمیز کنید.

می توانید شستشو را با استفاده از صابون معمولی، و با آب ولرم و جوش شیرین دنبال کنید. یک فنجان آب ولرم را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و الاینرهای خود را به مدت حداقل 30 ثانیه در این محلول بچرخانید. جوش شیرین به از بین بردن باکتری هایی که ممکن است روی الاینرهای شما وجود داشته باشند کمک می کند.

در نهایت، الاینرهای خود را زیر آب ولرم بشویید و قبل از قرار دادن دوباره داخل دهان، آن را با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید. بهتر است الاینرهای اینویزیلاین خود را حداقل یک مرتبه در روز تمیز کنید، اما اگر پرسش یا ابهامی دارید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

آیا اینویزیلاین مؤثرتر از بریس های معمولی است؟

به طور کلی، اکنون اینویزیلاین به اندازه بریس های معمولی مؤثر است. اینویزیلاین می تواند در برخی موارد موثرتر باشد زیرا از الاینرهای شفاف استفاده می کند که کمتر از بریس های فلزی جلب توجه می کنند. این امر بیماران را تشویق می کند که تا زمانی که نیاز است به طرح درمانی خود پایبند باشند.

این همچنین می تواند برای افرادی که نسبت به دندان های خود حساس هستند یا می خواهند از ظاهر “دهان فلزی” که با بریس های سنتی همراه است دوری کنند، مفید باشد (اما، بریس های معمولی هیچ مشکلی ندارند، بخصوص اگر بریس های دیمون باشند!)

بعلاوه، می توان الاینرها را برای غذا خوردن و مسواک زدن برداشت، به این معنا که خطر کمتری برای گیر کردن غذا کنار دندان ها و ایجاد حفره وجود دارد.

در نهایت، اینویزیلاین برای لبخند منحصر به فرد شما سفارشی شده است، بنابراین می توانید مطمئن باشید که درمان شما مؤثر خواهد بود.

در حالی که بریس ها برای صورت، لبخند و بایت شما نیز سفارشی می شوند، قابلیت نصب الاینرهای روی دندان ها سطح منحصر به فردی از شخصی سازی و راحتی را ارائه می دهد.

یک نقطه ضعف اینویزیلاین در مقایسه با بریس های سنتی این است که می تواند گران تر از آنها باشد. به طور کلی، بریس های اینویزیلاین و معمولی هر دو در صاف کردن دندان ها مؤثر هستند. بهترین گزینه برای شما به بودجه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر دندان های صاف می خواهید اما نمی خواهید با بریس های فلزی کار کنید، اینویزیلاین می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. از سوی دیگر، اگر به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه تر هستید، بریس های سنتی ممکن است راه حل بهتری باشند.

شایان ذکر است که در مورد بریس های سنتی گزینه های متعددی دارید.

این روزها، آنها مانند دهه های پیش چندان بزرگ به نظر نمی رسند. بنابراین حتی اگر در نهایت بریس های سنتی را انتخاب کردید، مطمئن باشید که همچنان می توانید از یک گزینه درمانی عالی ارتودنسی لذت ببرید. ممکن است دندانپزشک به شما گفته باشند که برای اینویزیلاین یا الاینرهای شفاف مناسب نیستید. عمدتاً علت این است که دندانپزشکان دانش و تجربه کمتری در زمینه ارتودنسی دارند، اما علاوه بر این، بیشتر آنها فقط به محصولات اولیه الاینر دسترسی دارند که قادر به مقابله با مشکلات پیچیده نیستند. ما به عنوان متخصص، می دانیم که چگونه دندان ها را به طور مؤثر حرکت دهیم و به پیشرفته ترین سیستم الاینرها دسترسی داشته باشیم.

سخن پایانی

اینویزیلاین را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله مشکلات فشردگی دندان ها و فاصله بین آنها، و همچنین برخی از مشکلات جزئی و متوسط بایت.

اگر مشکل پیچیده ای از نظر فشردگی یا فاصله بین دندان ها ندارید و درمانی را ترجیح می دهید که نسبت به بریس ها کمتر جلب توجه کند، ممکن است اینویزیلاین گزینه خوبی برای شما باشد.

با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود در مورد دندان های خود، نوع درمان ارتودنسی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید و اینکه آیا اینویزیلاین گزینه خوبی برای شما است، صحبت کنید. سپس، قبل از تصمیم گیری، تمام جوانب مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code