ضرورت پولیش کردن دندان ها

برای اکثر افراد، بخش پولیش کردن دندان ها طی معاینه دندان های آنها زمانی است که احساس می کنند واقعاً لبخندشان تمیز شده است.

حتی با وجودی که دندانپزشک شما قبل از پولیش کردن دندان ها اکثر چیزهایی که روی دندان های شما انباشته شده اند را به صورت دستی می زداید، اما این آخرین مرحله است که در نهایت احساس خرسندی را در شما ایجاد می کند.

دندانپزشک با استفاده از یک هندپیس برقی دندان ها را جلا می دهد و پولیش می کند تا لکه های “بیرونی” (خارجی) را به آرامی صاف کرده و از بین ببرد. انجام این کار مزایای زیادی دارد که باعث می شود پولیش کردن دندان ها به بخش مهمی از چکاپ شما تبدیل شود.

به غیر از زینگ نعنایی تازه در پایان قرار ملاقات شما، پولیش کردن دندان های شما چه فایده ای دارد؟ آیا این یک عمل زیبایی است؟ آیا به هیچ وجه سلامت لبخند شما را تحت تأثیر قرار می دهد؟ آیا این همان فلورایدتراپی است؟

آیا پولیش کردن دندان ها واقعاً مؤثر است؟

قطعاً. پولیش کردن دندان ها معمولاً یکی از آخرین کارهایی است که دندانپزشک شما در طول مراجعات منظم شما برای تمیز کردن دندان ها انجام می دهد.

بسیاری از افرادی که برای پاکسازی دندان های خود به دندانپزشک مراجعه می کنند، تا زمانی که پولیش دندان ها کامل نشده است، احساس می کنند که دندان های آنها واقعاً “تمیز” نشده اند. علت این است که پولیش کردن دندان ها به پاک کردن پلاک های باقی مانده بعد استفاده از ابزارهای دستی کمک می کند (فرایندی که طی آن، متخصص بهداشت دهان و دندان های شما از آن “مته های” کوچک یا جرم گیرهای کوچک برای تمیز کردن رسوبات سنگین استفاده می کند.) اما در واقع، اکثر پاکسازی های دندانی با دست انجام می شوند.

برای مدتی، برخی از دندانپزشکان به پولیش کردن دندان ها به عنوان یک فرایند انتخابی دندانپزشکی نگاه می کردند که همه به آن نیاز نداشتند. اما حقیقت این است که بسیاری از ما آن را به عنوان بخشی از قرار ملاقات دندانپزشکی خود انتظار داریم. خوشبختانه، هیچ هزینه اضافی برای پولیش کردن دندان های شما دریافت نمی شود. این فرایند معمولاً در پروفیلاکسی (تمیز کردن) معمولی شما گنجانده می شود. در بیشتر پولیش های دندانی از یک فنجان لاستیکی کوچک با خمیر دندان حاوی دانه های ریز استفاده می شود. (بعضی از دندانپزشکان از پولیش با هوا استفاده می کنند). شما پولیش را همزمان روی چند دندان خود احساس می کنید، خمیر بیشتری اضافه می شود، سپس به قسمت دیگری از لبخند شما حرکت می کند.

سایر انواع پولیش کننده ها ممکن است چوبی باشند که ذرات ریز بخار آب را با پودر مخصوصی مخلوط می کنند. با این روش ممکن است دهان بسیار کثیف شود، اما برای لکه های سمج و ماندگاری مانند لکه های ناشی از محصولات تنباکو عالی عمل می کند.

وقتی این فرایند را تجزیه و تحلیل می کنید، اساساً سه دلیل وجود دارد که پولیش دندان بخشی از معاینه معمول دندانپزشکی شما است:

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

احساس تازگی

بیشتر خمیرهای پروفی (آنچه ما در دنیای دندانپزشکی به آنها محصولات پولیش دندان می گوییم) طعم دار هستند. نعناع محبوب ترین است، اما برخی از مطب ها خمیرهای طعم دار توت فرتگی، پرتقال یا حتی شکلات دارند. مزه آدامس بادکنکی برای بچه ها بسیار محبوب است.

پولیش در انواع مختلف خمیرها (خمیر پروفی) و پودرهای پولیش وجود دارد. معمولاً، متخصص دندانپزشک شما نمونه ای را انتخاب می کند که طعم دار است تا آن را خوشایندتر کند. بچه ها ممکن است مزه آدامس بادکنکی یا مزه توت فرنگی را بخواهند، اما بسیاری از افراد بزرگسال نعنا را دوست دارند. طعم نعناع به جای مانده باعث می شود بعد از تمیز کردن، بوی دهان شما بسیار تازه تر به نظر برسد.

اگر بعد از تمیز کردن تارتار و نخ دندان کشیدن توسط دندانپزشک از مطب خارج شوید، احتمالاً هنوز تا حدودی مزه رسوبات انباشته شده داخل دهان خود را احساس می کنید (که بسیار ناخوشایند است) و برای افرادی که التهاب لثه یا بیماری لثه دارند، کاملاً شایع است که وقتی لثه های خود را لمس می کنند به راحتی دچار خونریزی می شوند. پیگیری با پولیش کردن دندان ها بعد از تمیز کردن آنها می تواند مزه بوجود آمده بعد از درمان لثه را از بین ببرد. حداقل بعد از پولیش کردن دندان ها، ممکن است بخواهید دهانشویه استفاده کنید.

پولیش کردن دندان ها با خمیر پروفی بعد از پاکسازی همه باکتری های چسبناک، طعم تازه ای را داخل دهان شما ایجاد می کند. مانند آن طعم تمیزی که بلافاصله بعد از مسواک زدن صبحگاهی دندان های خود احساس می کنید.

بنابراین به جای این که دهان شما طعمی مانند باقی مانده پلاک بدهد، با احساس تازگی دهان خود از مطب خارج خواهید شد.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

زدودن لکه ها از روی مینای دندان ها

لکه های بیرونی (خارجی) لکه هایی هستند که در قسمت بیرونی دندان های شما ایجاد می شوند (لکه های داخلی لکه هایی هستند که داخل مینای دندان های شما هستند که باید با محصولات سفیدکننده پاک شوند.) وقتی دندان های خود را پولیش می کنید، این لکه های مقاوم، از روی دندان های شما برطرف می شوند تا لبخند درخشان، شاداب تر و سفیدتر داشته باشید.

یکی از بزرگترین مزایای پولیش کردن دندان ها، جدای از پاک کردن پلاک های سست، این است که لکه های سطحی دندان ها را پاک می کند. بنابراین، اگر عاشق قهوه، نوشیدن چای یا هر از گاهی جرعه جرعه نوشیدن شراب قرمز هستید، پولیش می تواند آن لکه های بیرونی (خارجی) که بعد از آخرین پاکسازی دندان های شما انباشته شده اند، را از بین ببرد. هر لکه عمیق تری باید با ژل سفید کننده درمان شود.

روی دندان های بسیاری از ما، در فاصله زمانی بین معاینات مان، حداقل مقداری لکه های خارجی جزئی ایجاد می شود. آنها می توانند ناشی از غذاها و نوشیدنی هایی یا حتی مکمل های ویتامینی باشند که مصرف می کنیم. حتی افرادی که شناگر رقابتی هستند، گاهی اوقات روی دندان های خود لکه های تیره ای می بینند که ناشی از آب کلردار استخر است! اما از آنجا که همه چیز سطحی است، با دانستن این موضوع که پولیش کردن دندان ها در مراجعات شما برای تمیز کردن دندان ها، لبخند شما را به ظاهر درخشان خود باز خواهد گرداند، می توانید احساس اطمینان داشته باشید.

نکته جانبی: اگر به سفید کردن دندان های خود همین زودی فکر می کنید، با ابتدا تمیز و پولیش کردن دندان های خود، نتایج بهتر و سریع تری خواهید گرفت. برای عوامل سفید کننده سخت است که از لکه های ضخیم سطح عبور کنند تا به مینای دندان شما برسند.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

محدود کردن پلاک های دندانی

هنگامی که پلاک شروع به تشکیل شدن می کند، سعی می کند به اجتماعات باکتریایی بچسبد که قبلاً به دندان های شما چسبیده اند. از آنجا که دندان شما با منافذ ریز پوشیده شده است، مناطق زیادی برای چسبیدن بیوفیلم به آنها وجود دارند. پولیش کردن دندان ها، هر گونه بیوفیلم نرمی که به صورت دستی با ابزار تمیز کننده پاک نشده است، را می زداید و از بین می برد و سطح صاف تری را برای دندان ها به جا می گذارد. پولیش نهایی در پایان معاینه شما، تمام پلاک ها و لایه های به جا مانده (تکه های کوچک تشکیل شده) را از بین می برد تا سطوح دندان های شما را به صورت کلی صاف کند. زمانی که دندان صاف تر است، چسبیدن این ذرات به دندان ها و انباشته شدن آنها سخت تر می شود. وقتی صحبت از احساس تمیزی داخل دهان به میان می آید، پولیش کردن دندان ها بعد از چکاپ، کمی زمان بیشتری برای شما می خرد. در زمان های قدیم (و در برخی مطب ها هنوز هم امروزه) دندانپزشک از شما می خواست از یک قرص آشکارساز استفاده کنید که نشان می داد پلاک های باقی مانده داخل دهان شما کجا هستند. اگر این کار را قبل و بعد از پولیش کردن دندان های خود انجام دهید، دیگر نباید محلی برای انباشته شدن ذرات روی دندان ها وجود داشته باشد. پولیش کردن دندان مانند یک مسواک زدن نهایی است، پس از اینکه تمام رسوبات سنگین تر با روش های مرسوم تر از بین رفتند. در نتیجه پولیش دندان باعث می شود پلاک کمتر به لبخند تمیز شما بچسبد!

پلاک دندانی چیست؟

پلاک- با نام “بیوفیلم”- یک ماده چسبناک است که از مواد زائد باکتریایی تشکیل شده است! آری. مدفوع میکروب.

هنگامی که غذا می خورید و بزاق شما شروع به تجزیه غذا می کند، اسیدها ذرات غذا را پردازش کرده و بیوفیلم ترشح می کنند که سپس به دندان های شما می چسبند.

پولیش کردن دندان ها باعث از بین رفتن لکه ها و پلاک می شود. دلیل اینکه پاکسازی پلاک ها بسیار مهم است، این است که هم منجر به به اتشکیل تارتار می شود و هم بیماری لثه. تنها حدود 24 ساعت طول می کشد تا پلاک کلسیفیه شده  به تارتار تبدیل شود. در آن مرحله، نمی توانید خودتان آن را تمیز کنید. به همین دلیل است که مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن یا استفاده روزانه از واتر فلاسر بسیار مهم است. هنگامی که در امتداد لثه ها رسوب می گیرد، شما را مستعد ابتلا به بیماری لثه (معروف به پریودنتیت) می کند.

نکته تمیز کردن: در امتداد خطوط لثه و نزدیک به غدد بزاقی (داخل دندان های جلوی فک پایین و خارج دندان های عقب فک بالا) سنگین ترین بخش های پلاک ها هستند.

تا زمانی که با خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیوفیلم را به طور منظم بردارید، خوب خواهید بود. اما اگر پلاک برای مدت طولانی روی دندان های شما بماند، کلسیفیه می شود و به تارتار تبدیل می شود.

آیا پولیش دندان ارزش انجام آن را دارد؟

پولیش دندان معمولاً یکی از آخرین مراحل در طول قرار ملاقات شما با دندانپزشک برای تمیز کردن دندان های شما است (پس از اینکه متخصص بهداشت پلاک های سست و رسوب کلسیفیه شده تارتار را از بین برد.) بیشتر پولیش ها طعم دار می شوند و پس از آن طعم تازه ای داخل دهان شما به جای می گذارند.

پولیش کردن دندان ها همچنین با از بین بردن لکه های سطحی، لبخند شما را درخشان تر می کند. سطح صاف به جا مانده برای دندان ها، به جلوگیری از ایجاد پلاک جدید پس از تمیز کردن کمک می کند.

دندانپزشک شما بعد از تمیز کردن دندان های شما آنها را پولیش نیز می کند تا:

  • به دهان شما احساس تازگی بدهد.
  • لکه های سطحی را از بین ببرد.
  • باعث شود پلاک کمتری به دندان های شما بچسبد.

پولیش دندان ها را می توان با رابر کاپ یا پولیش هوا انجام داد. پولیش هوا از یک جت هوا، آب و یک ماده ساینده برای از بین بردن لکه ها استفاده می کند. برای اکثر افراد، این آخرین کاری است که دندانپزشک در قرار ملاقات منظم انجام می دهد.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

آیا پولیش کردن می تواند برای مینای دندان ها ساینده باشد؟

به اندازه کافی جالب توجه است که نگرانی هایی در مورد پولیش دندان ها وجود داشته است. اما پولیش کردن دندان‌ها دو مرتبه در سال، حتی با درشت ترین خمیر، آنقدر مکرر نیست که آسیب قابل توجهی به مینای دندان های شما وارد کند. ما موافق هستیم که جای نگرانی وجود دارد! در واقع، استفاده از مسواک با فرچه متوسط ​​تا سفت، یا مسواک زدن بیش از حد تهاجمی، چیزی است که به طور غیرقابل انکاری می تواند در دراز مدت به دندان ها آسیب برساند و منجر به تحلیل لثه ها و فرسایش دندان ها شود. علاوه بر این، رژیم های غذایی سرشار از اسیدها و قندها می توانند منجر به تخریب و فرسایش مینای دندان شوند.

نکات مهم برای پولیش دندان ها

دندانپزشکان باید همیشه از تکنیک های ایمن پولیش دندان ها استفاده کنند. فشار و سرعت رابر کاپ بر روی دندان ها در حین پولیش دندان ها باید به حداقل برسد و در نتیجه از هرگونه سایش و یا حساسیت احتمالی دندان جلوگیری شود. کیفیت خمیر پولیش نیز باید در نظر گرفته شود. خمیر ریز خرد شده با فلوراید بهترین است. خمیرهای شن متوسط ​​و درشت فقط باید در شرایطی استفاده شوند که لکه های قابل توجهی وجود دارند.

جرمگیری: مهم ترین مرحله

جرم گیری دندان برای از بین بردن جرم دندان مهم ترین بخش تمیز کردن دندان ها است و بیشترین سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی را دارد. پولیش دندان را می توان در نهایت آخرین جلسه تمیز کردن دندان در نظر گرفت و اساساً برای اهداف زیبایی انجام می شود. با از بین بردن لایه باکتری روی هر دندان، پولیش باعث می شود دندان ها فوق العاده صاف و تمیز شوند!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code