مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

درمان ریشه (عصب کشی) می‌تواند انتخابی فوق‌العاده برای بیمارانی باشد که دندان آنها با یک پر کردن ساده حفظ نخواهد شد. درمان ریشه عبارت است از تخلیه‌ی بخش آسیب دیده‌ی داخلی پالپ دندان به شکلی که بتوان دندان طبیعی را تقویت و آن را در برابر آسیب و پوسیدگی بیشتر حفظ نمود. به لطف پیشرفت‌هایی که در تکنیک‌ها و روش‌های کنترل درد صورت گرفته است، درمان ریشه مانند قبل برای بیماران نگران کننده نیست.

مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

متخصص جراحی ریشه با استفاده از آخرین پیشرفت‌های علمی در زمینه‌ی فرایندهای ترمیم پس از درمان ریشه و با کاربرد تکنیک‌های کاهش درد مانند بی حسی (دندانپزشکی به همراه بیهوشی- sleep dentistry) به بیمار کمک خواهد کرد تا دندان‌های طبیعی خود را حفظ کند.

مراقبت‌های لازم پس از درمان ریشه

مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

گرچه درمان ریشه (عصب کشی) فرایند بسیار ساده‌ای است که نتایجی فوق‌العاده در پی دارد، ساختار دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مهم است که بیمار مراقبت‌های لازم پس از آن را دنبال نماید تا از بهبودی درست دندان اطمینان حاصل نماید و طی چند هفته پس از انجام درمان ریشه، دندان آسیب نبیند یا دچار شکستگی نشود. این مراقبت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند زیرا اکثر دندان‌هایی که فرایند درمان ریشه روی آنها صورت گرفته است باید روکشی روی آنها قرار گیرد که قادر باشد در دراز مدت دندان را مستحکم و حمایت نماید. بسیاری از بیماران دندانی که درمان ریشه روی آن صورت گرفته است را در نتیجه‌ی شکستگی یا دو نیم شدن از دست داده‌اند. زمانی که دندان زیر لثه‌ها دچار شکستگی می‌شود راهی برای نجات آن وجود ندارد و باید آن را کشید. شایع‌ترین دلیل شکسته شدن دندانی که درمان ریشه روی آن صورت گرفته است این است که به علت بی‌توجهی بیمار و دیر مراجعه کردن به دندانپزشک پس از  فرایند درمان ریشه، قرار دادن روکش یا “کلاهک” ترمیمی که برای محافظت از دندان روی آن قرار می‌گیرد با فاصله‌ی زمانی زیادی انجام شده است. در زیر نمونه دندان شکسته‌ای را مشاهده می‌نمایید که درمان ریشه روی آن صورت گرفته است؛ و متاسفانه بیمار موفق نشده است به موقع به دندانپزشک مراجعه نماید تا از دندان محافظت نماید.

مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

در صورتی که برای حفظ یک یا چند دندان درمان ریشه (عصب کشی) داشته‌اید، به نکاتی که در زیر ذکر شده‌اند دقت نمایید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید:

مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

• نخست آنکه، از آنجا که طی فرایند درمان ریشه بخش داخلی دندان تخلیه می‌شود، پس از آن ساختار دندان تغییر خواهد کرد که موجب تضعیف آن خواهد شد. به همین دلیل، تقریبا در همه‌ی موارد پیشنهاد می‌شود برای حفظ استحکام دندان، روکش یا “کلاهکی” روی دندان قرار داده شود. پس از درمان ریشه، به محضی که دندان و بافت اطراف آن فرصت بهبودی بیابند، در جلسه‌ی بعد روکش روی دندان قرار داده می‌شود. تا آن زمان، دندان بدون محافظ است و شما بایستی مواظب باشید از سمت دندانی که درمان ریشه روی آن انجام شده چیزی نجوید تا به دندان فشار وارد نشود.
مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

• از خوردن غذاهای خشک و سفت و چسبناک بپرهیزید. حتی اگر تلاش می‌کنید در سمت دندانی که درمان ریشه روی آن صورت گرفته است غذا نجوید، خوردن غذاهای خشک و سفت در سمت مخالف باز هم می‌تواند خطر آسیب به پر شدگی موقت دندان را در پی داشته باشد. این روکش موقت برای بستن منفذ ورودی پالپ استفاده شده است و تا زمانی که روکش دائم روی دندان قرار داده شود باید از آن مراقبت نمود. غذاهای سفت حتی می‌توانند موجب شکسته شدن دندان شوند و در نتیجه نیاز خواهد بود دندان کشیده شود. برای حفظ سلامت این دندان‌ها، از مصرف این نوع غذاها به طور کامل بپرهیزید تا زمانی که روکش نهایی روی دندان قرار گیرد.
  • از کشیدن سیگار بپرهیزید.
مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

• هنگام زدن مسواک یا کشیدن نخ دندان در اطراف دندانی که درمان ریشه داشته است احتیاط نمایید. خود دندان و دندان‌ها و لثه‌های اطراف آن هنوز نیاز به مراقبت صحیح دارند، بنابراین این کارها را با ملایمت و به آرامی انجام دهید، بویژه اگر هنوز لثه‌ها ملتهب و دندان حساس است. حین کشیدن نخ دندان ممکن است پاکسازی اطراف روکش موقت اندکی دشوار باشد. برای انجام این کار زمان بگذارید و نخ دندان را فشار ندهید. در صورت بروز مشکل به دندانپزشک مراجعه نمایید تا درصورت نیاز مجددا روکش را شکل دهد.
مراقبت‌های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

• در صورت نیاز، برای کاهش درد و التهاب و ناراحتی از مسکن‌ها استفاده نمایید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که مصرف آنها نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارد، مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن، می‌توانند برای کاهش درد و التهاب پس از درمان ریشه موثر باشند.
  • التهاب یکی از واکنش‌های طبیعی پس از جراحی است. با استفاده از کیسه یخ روی صورت می‌توان از تورم و التهاب کم کرد.
  • تا 12 ساعت پس از جراحی ریشه خونریزی طبیعی است. در صورت تداوم خونریزی، روی موضع جراحی را فشار دهید.
  • تا 6 ساعت پس از جراحی درمان ریشه از شستشوی دهان بپرهیزید. پس از آن دهان را با محلول آب گرم و نمک یا دهانشویه‌ای که دندانپزشک تجویز می‌نماید شستشو دهید.
  • آخر اینکه، وقتی صحبت از ناراحتی به میان می‌آید، نسبت به تفاوت بین سطح “معمول” ناراحتی و درد جدی که نشانگر بروز مشکل است هوشیار باشید. به لطف پیشرفت‌هایی که امروزه در تکنیک‌های درمان ریشه صورت گرفته است، اکثر بیماران هیچ درد و ناراحتی نخواهند داشت و اگر هم دردی وجود داشته باشد بسیار اندک خواهد بود که آن هم در نتیجه‌ی کوفتگی بافت داخل یا اطراف دندانی است که تحت درمان ریشه قرار گرفته است. ناراحتی “معمول” می‌تواند بسته به فرایند درمان هر بیمار و میزان تحمل درد او متفاوت باشد، اما به طور کلی، در اکثر بیمارانی که احساس درد و ناراحتی دارند، این درد تنها برای چند روز پس از درمان همراه او خواهد بود و به مرور زمان کاهش خواهد یافت. درد شدید، دردی که تسکین نمی‌باید، یا ناراحتی که رو به افزایش می‌رود، می‌توانند نشانه‌ی مشکلاتی از قبیل شکسته شدن دندان یا عفونت آن باشند که نیاز به معاینه‌ی دندانپزشک و رسیدگی خواهند داشت.