۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه دندان (بخش دوم)

در بخش قبل، ۵ مورد از سؤال‌های پرتکرار در مورد درمان ریشه دندان را مطرح کردیم و به صورت تخصصی و عمومی به آنها پاسخ دادیم. اما طبیعی است که سؤالات مطرح شده و ابهامات موجود در این زمینه بسیار بیشتر از پنج سؤال باشند و با توجه به اینکه افراد زیادی در سطح جامعه با این پدیده مواجه هستند، طبیعی است که تعداد سؤالات مطرح شده در این زمینه بسیار بیشتر باشد.

 به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به پنج مورد دیگر از سؤالات و ابهامات مطرح شده در مورد ریشه دندان بپردازیم و برای آنها پاسخ‌هایی مطرح کنیم. پس با ما همراه باشید!

۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان

۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان

آیا درمان ریشه دندان هزینه زیادی دارد؟

 در مورد هزینه درمان ریشه دندان مسائل زیادی مطرح می‌شود و به طور کلی به فرایندهایی که در جریان آن انجام می‌شود بستگی دارد. برخی از اندودنتیست ها سطح انتظار بالاتری دارند و برخی دیگر به هزینه‌های کمتری قانع می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت که برای انجام درمانهای دندانپزشکی قیمت ثابتی وجود ندارد. معمولاً درمان ریشه دندان نسبت به پر کردن آن هزینه بیشتری دارند، اما از خارج کردن آن ارزان‌تر است.

 در صورت عدم درمان، عفونت ریشه دندان می‌تواند در نهایت منجر به خارج کردن دندان شود. بنابراین توصیه می‌شود که اگر به خاطر مشکلات دندان پزشکی به بررسی‌های پیشرفته‌تر نیاز دارید، حتماً بلافاصله به یک متخصص مراجعه کنید. برنامه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها عضو شوید و از این طریق  هزینه‌های خود را کاهش دهید. البته مطمئن باشید هزینه‌هایی که برای درمان ریشه دندان خود می‌پردازید بهتر از این است که مجبور به از دست دادن دندان خود شوید.

آیا در روند درمان ریشه دندان احتمال شکست و خطا وجود دارد؟

این یکی دیگر از تصورات غلط رایج است که برای مدت بسیار طولانی در مورد این روش درمانی وجود داشت. در حال حاضر با توجه به پیشرفته در حوزه دندانپزشکی، میزان موفقیت در درمان ریشه دندان در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد قرار دارد. بنابراین واضح است که شانس شما برای داشتن یک دندان سالم و باقی ماندن آن در طول عمر شما بسیار زیاد است.

در حقیقت چیزی به اسم شکست یا خطا در مورد درمان ریشه دندان وجود ندارد؛ اما ممکن است تعداد بسیار کمی از افراد در طول زندگی خود با عفونت مجدد آن مواجه شوند. باید پذیرفت که هیچ تضمینی برای جلوگیری از این پدیده وجود ندارد؛ زیرا در حال حاضر از لحاظ پزشکی هیچ ماده‌ای ساخته نشده است که مقاومت ۱۰۰ درصدی در برابر باکتری‌ها داشته باشد. البته خبر خوب این است که محققان به دنبال روش‌های مختلف برای موفقیت در این کار هستند.

 اگر یک عفونت تکراری در دندان اتفاق بیفتد، اندودنتیست دندان‌های شما را تحت نظر قرار می‌دهند و تصمیم می‌گیرد که آیا به اندازه کافی قوی است که مجدداً درمان شده و درمان ریشه دندان بر روی آن صورت گیرد. معمولاً اگر وضعیت فیزیکی و جسمی دندان به صورتی باشد که اندودنتیست بتوانند روند درمان را مجدداً بر روی آن انجام دهد، احتمالاً شرایط درمانی تکراری برای آن در نظر خواهد گرفت.

۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان

۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان

آیا احتمال دارد که دندان خود را از دست بدهند؟

 در مورد تمامی درمانهای دندانپزشکی، نتیجه نهایی کار به طور کامل به میزان آسیب دیدگی و اندازه آن بستگی دارد. با این حال برای یک دندانپزشک دشوار است که به کشیدن یک دندان رضایت دهد، حتی اگر یک دندان را بکشد یا دچار پوسیدگی شده باشد. در حقیقت در علم دندانپزشکی مدرن این آخرین راه ممکن است. اما خوشبختانه در حال حاضر شیوه‌های مختلفی برای درمان دندان به وجود آمده است که به شکل مختلف برای حفظ دندان‌ها تلاش می‌کنند و از کشیدن آنها در شرایط مختلف جلوگیری می‌کنند.

بنابراین، احتمال از دست دادن دندان‌ها بسیار کم است، مگر اینکه میزان آسیب دیدگی آنها به حدی شدید باشد که امکان حذف کردن آنها وجود نداشته باشد. اگر دندان ترک خورده باشد یا شکسته شود، ممکن است راهی برای درمان آن وجود نداشته باشد. همچنین اگر به آبسه دندان اجازه دهد که پیشرفت کند و ساختار دندان را تضعیف کند، بافت پالپ دندان به شدت آسیب دیده و امکان باقیماندن ساختار آن وجود ندارد. با این حال، دندانپزشک و اندودنتیست شیوه‌های مختلفی از جمله درمان ریشه دندان را امتحان می‌کنند تا از دست رفتن دندان جلوگیری کنند.

آیا درمان ریشه دندان منجر به وجود آمدن یک دندان مرده می‌شود؟

 درمان ریشه دندان منجر به ایجاد دندان‌های مرده می‌شود بحث برانگیز است اما تا حدودی نیز حقیقت دارد و ممکن است بخشی از آن نادرست باشد. این مورد ناشی از این واقعیت است که در این روش درمانی تمامی بافت عصبی و پالپ دندان تخلیه می‌شود و عملاً چیزی از قسمت‌های زنده آن باقی نمی‌ماند. با این حال، تا زمانی که این شیوه درمانی فقط بر روی دندان بزرگسالان انجام می‌شود، عملاً هیچ نشانه حیاتی در او به وجود نمی‌آیند و روند رشد و زندگی آن متوقف می‌شود.

 درمان ریشه دندان بر رویا فراد خردسال مانند نوجوانان انجام نمی‌شود، زیرا این افراد به بافت‌های عصبی نیاز دارند تا به روند رشد خود ادامه دهند. با این حال در بزرگسالان، این بافت بخشی از مکانیسم درد است و باعث می‌شود که به شما در مورد وجود مشکل در دندان هشدار دهد. اما اگر شما درمان ریشه دندان را انجام دهید، عملاً بخش زنده و عصبی آن را خارج خواهید کرد. بنابراین اگر این بافت عصبی خارج شود هیچ احساسی نخواهید داشت و سرما و گرما را احساس نخواهید کرد.

۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان

۱۰ سؤال پرتکرار در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان

 آیا درمان ریشه دندان از لحاظ جسمی برای من خطرناک است؟

بعضی از افراد معتقدند که درمان ریشه دندان برای سلامت کلی جسمانی بسیار بد است. تاکنون هیچ شواهدی برای تأییدیه این نظریه پیدا نشده است و در حقیقت به کلی از بین رفته است. این دیدگاه بر مبنای این تئوری بوجود آمده است که هر نوع باکتری که در دهان فرد ایجاد می‌شود و زندگی می‌کند، به مرور زمان به سایر قسمتهای بدن نفوذ کرده و بر روی آن‌ها تأثیر گذار است. این نظریه کاملاً نادرست بوده و حتی بسیاری از باکتری‌ها رفتار مناسبی دارند و حتی تأثیر مفید آنها بر روی بدن نیز به اثبات رسیده است.

 به این ترتیب باید دهان را مانند سایر اعضای بدن در نظر گرفت و همانطور که در آنها باکتری‌های خوب و مضر وجود دارد، در دهان نیز باکتری‌های مفید و مضر دیده می‌شود. اگر باکتری‌های مضر به مدت طولانی در داخل دهان باقی بمانند و نکات بهداشت دهان و دندان را به شکل مناسبی انجام ندهد، طبیعی است که سلامت شخصی از جهات مختلف تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ربطی به شیوه‌های درمانی مانند درمان ریشه دندان ندارد.

در این دو مقاله تلاش شد که به ابهامات و سؤالات مختلفی در مورد شیوه درمان ریشه دندان پاسخ داده شود. اگر هنوز هم در این مورد ابهام دارید و نیاز به مشاوره دارید، با ما در تماس باشید.

 

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code