مشکلات ارتودنتیک دندان پستانکی: علل و درمان ها

بسیاری از والدین احساس می کنند که پستانک ها چیزی شبیه نجات دهنده زندگی هستند. آنها در کنار کمک به آرام کردن نوزادان، همچنین می توانند به عنوان یک راه حل عالی برای بچه های کوچکی عمل کنند که صرفاً دوست دارند فقط هر چیزی که می توانند را بمکند.

اما برخی از کودکان در نتیجه استفاده مداوم از پستانک طی یک مدت زمان طولانی مشکلات دندانی را تجربه می کنند. درک اینکه این اشیاء راحتی چگونه ممکن است باعث بروز مشکلات دهانی شوند می تواند به والدین کمک کند تا از سرعت بخشیدن به روند ایجاد “دندان های پستانکی” در کودکان خود اجتناب کنند.

چه چیزی باعث می شود پستانک ها (و انگشتان شست!) عالی باشند؟

در حالی که پستانک و مکیدن انگشت شست گاهی اوقات به دلیل خطر مشکلات دندانی شهرت بدی پیدا می کنند، اما بی فایده نیستند. کارشناسان موافق هستند که پستانک ها- و حتی انگشتان شست- چهار کاربرد عمده دارند.

تشویق نوزادان به خود به خود آرام شدن

پستانک ها به عنوان شکلی از ابزارهای خود تسکین دهنده برای نوزادان ایده آل هستند. این بویژه زمانی می تواند مفید باشد که شما خسته هستید و به یک استراحت کوچک از در آغوش گرفتن فرزند خود نیاز دارید.

اغلب، پستانک می تواند به آرام کردن کودک شما کمک کند تا بتوانید به چیزهای دیگری بپردازید- مانند خوردن یک وعده غذایی سریع یا حتی داشتن یک لحظه زمان آزاد برای نشستن و نفس کشیدن.

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

کمک به از شیر گرفتن

اگر آماده از شیر گرفتن کودک شیر خوار خود هستید، پستانک می تواند به عنوان یک غذای خوب عمل کند که ممکن است سپری کردن این روند را برای نوزادان آسان تر کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که قبل از معرفی پستانک به نوزاد تازه متولد شده، بهتر است صبر کنید تا یک روتین منظم شیر دهی را به طور کامل ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این کار معمولاً 3 تا 4 هفته طول می کشد.

کاهش خطر SIDS

احتمالاً یکی از بزرگ ترین مزایای سلامتی پستانک ها ارتباط آن با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد sudden infant death syndrome (SIDS) است.

کارشناسان، از جمله آکادمی اطفال آمریکاAmerican Academy of Pediatrics  (AAP)، والدین نوزادان را تشویق می کنند که نوزادان خود را در رختخواب قرار دهند یا اجازه دهند آنها با پستانک چرت بزنند. (با این حال، پستانک ها نباید به لباس کودک یا حیوانات عروسکی یا بند وصل شوند، زیرا می توانند باعث خفگی یا تنگی نفس تصادفی شوند).

کاهش ناراحتی در نوزادان شیر خوار

پستانک در کنار دیگر ابزارهای خود تسکین دهنده، می تواند به کاهش ناراحتی در نوزادان شیر خوار کمک کند.

یک مطالعه فشرده در سال 2012 در ترکیه که در بخش های مراقبت های ویژه نوزادان بین سال های 2007 تا 2009 انجام شد، نشان داد که نوزادان نارسی که به آنها پستانک داده شده بود، قادر بودند سریع تر از شیر خوردن از سینه مادر، در تغذیه لوله ای پیشرفت کنند. آنها در نهایت سریع تر از نوزادان نارسی که در گروه کنترل بودند و به آنها پستانک داده نشده بود، از بیمارستان مرخص شدند.

با این حال، نوزادان نارس در NICU با نوزادان سالمی که در خانه هستند به یک اندازه سالم نیستند. از دادن پستانک به نوزادانی که در حال حاضر به خوبی شیر نمی خورند یا به خوبی تغذیه نمی شوند، خودداری کنید، مگر اینکه مشاور شیردهی یا متخصص اطفال نوزاد شما این توصیه را به شما کرده باشد.

پستانک چه نوع مشکلات دندانی می تواند ایجاد کند؟

با وجود تمام مزایایی که پستانک ها دارند، از طریق مشکلات دندانی که ایجاد می کنند دارای معایب بالقوه ای هستند. اما در اکثر موارد، زمانی که مشکلات دهان و دندان بوجود می آیند، به این دلیل است که کودک برای مدت طولانی از پستانک استفاده کرده است.

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

مشکلات بایت

یکی از شناخته شده ترین خطرات ناشی از استفاده بیش از حد از پستانک، مشکلات بایت است. این می تواند شامل کراس بایت، اپن بایت یا دیگر انواع مال اکلوژن ها باشد.

بویژه، این مشکلات دندانی عموماً بیشتر زمانی مشاهده می شوند که کودک بزرگ تر شده است اما هنوز از پستانک استفاده می کند. استفاده طولانی مدت از پستانک ممکن است دندان های کودک را مجبور به حرکت کند و حتی می تواند شکل سقف دهان او را تغییر دهد تا با حضور دائمی یک جسم خارجی درون خود تطبیق پیدا کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی تر در سال 2001 نشان داد که مال اکلوژن تقریباً در 71 درصد از کودکان شرکت کننده که به استفاده از پستانک یا مکیدن شست خود تا بعد از سنین 4 سالگی ادامه دادند، وجود داشت. در مقایسه، تنها 36 درصد از کودکانی که مکیدن انگشت یا استفاده از پستانک را بین سنین 3 تا 4 سالگی ترک کرده بودند، علائم مال اکلوژن را داشتند. و فقط 14 درصد از کودکانی که مکیدن انگشت یا استفاده از پستانک را تا 24 ماهگی ترک کرده بودند، این وضعیت را نشان می دادند.

تحلیل لثه و حفره های دندانی

در برخی موارد شدید، استفاده از پستانک با تحلیل لثه، یا از دست دادن لثه و حفره های دندانی در کودکان مرتبط داشته است.

با این حال، این شرایط دهانی همچنین پیامدهای فرو بردن پستانک توسط والدین قبل از قرار دادن آن داخل دهان کودک در مواد شیرین است. در حالی که کودکان ممکن است این ترفند خوشمزه را دوست داشته باشند- کیست که ن را دوست نداشته باشد؟- این امر دندان ها و لثه های آنها را در معرض قند قرار می دهد، که می تواند ایجاد پلاک و بروز حفره های دندانی را افزایش دهد.

استفاده از پستانک به گونه ای که باعث ایجاد دندان های پستانکی نشود:

هیچ دلیلی برای ترس از استفاده از پستانک وجود ندارد، به شرطی که بهداشت را به درستی رعایت کنید و مراقب باشید که چه زمانی وقت آن است که کودک خود را از آن جدا کنید.

به اشتراک گذاشتن پستانک بین کودکان کار صحیحی نیست!

پستانک را بین کودکان به اشتراک نگذارید. به اشتراک گذاشتن پستانک ها، علاوه بر اینکه تا حدودی ناخوشایند است، می تواند کودکان را در معرض باکتری قرار دهد، که همچنین می تواند باعث ایجاد حفره های دندانی یا عفونت های عمومی شود.

فقط پستانک

حتی اگر به شدت وسوسه می شوید که پستانک کودک خود را درون چیز شیرینی فرو کنید تا او را به پذیرش پستانک ترغیب کنید، این کار را نکنید. باقی ماندن لثه ها یا اولین دست از دندان های سفیده مرواریدی کودک در معرض تمام آن قندها، در نهایت می تواند باعث ایجاد حفره های دندانی شود.

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

اندازه مناسب را دریافت کنید.

اگر در دنیای مراقبت از نوزادان تازه وارد هستید، ممکن است متعجب شوید از اینکه متوجه شوید که پستانک ها از زمانی که شما از آن استفاده می کرده اید پیشرفت زیادی کرده اند: آنها اکنون در اندازه های مختلف وجود دارند. به طور معمول، آنها با محدوده سنی توصیه شده فهرست می شوند.

پیدا کردن اندازه مناسب به این معنا است که از پستانک خیلی بزرگی برای آنها استفاده نمی کنید. به همین ترتیب، اگر سپر پستانک خیلی کوچک باشد و کودک شما بتواند کل پستانک را وارد دهان خود کند، این می تواند خطر خفگی را به همراه داشته باشد.

به فکر استفاده از پستانک های ارتودنسی باشید!

اگر نگران این هستید که پستانک باعث بروز مشکلات بایت شود، می توانید پستانک های ارتودنتیک را انتخاب کنید. این پستانک ها شکل کلاسیک نوک گرد سینه را ندارند. آنها صاف تر هستند به گونه ای که آرواره های کودک شما هنگام مکیدن آنها در یک راستا قرار می گیرند.

با این حال، علیرغم ادعاهای مختلف، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد پستانک های ارتودنتیک خطر بروز مشکلات دندانی را کاهش می دهند. اگر به پستانک ارتودنتیک علاقه مند هستید، با دندانپزشک اطفال صحبت کنید، همانطور که بسیاری آن را تأیید می کنند. اما به منظور پرهیز از بروز مشکلات دندانی، حتماً در سن مناسب پستانک را از کودک خود جدا کنید.

سن مناسب برای گرفتن کودک از پستانک

در اوایل 24 ماهگی، استفاده مداوم از پستانک ممکن است مشکلات دهانی را افزایش دهد. با این حال، هیچ پاسخ درستی برای هر خانواده یا کودک وجود ندارد.

به عنوان مثال، برخی از پزشکان ممکن است کاهش استفاده از پستانک بین سنین 6 تا 12 ماهگی را به دلیل افزایش خطر ابتلا به اوتیت میانی یا عفونت گوش توصیه کنند.

این همچنین از سال 2009 از سوی AAp و آکادمی پزشکان خانواده آمریکا پشتیبانی شده است.  AAPاخیراً اعلام کرده است که استفاده از پستانک بعد از 2 سالگی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دندان های شیری شود، اما اگر کودک شما قبل از بیرون آمدن دندان های دائمی خود مکیدن را ترک کند، این مشکلات اغلب قابل برگشت هستند. از سوی دیگر آکادمی دندانپزشکان اطفال آمریکا توصیه می کند پس از 3 سالگی استفاده از پستانک را متوقف کنید.

چیزی که همه افراد می توانند در مورد آن توافق داشته باشند این است که: کودکان در سن 4 سالگی، دیگر نباید از هیچ نوع پستانکی استفاده کنند، زیرا خطر بروز مشکلات دندانی حتی بالاتر است.

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

تاثیر مکیدن پستانک روی دندان کودکان

درمان دندان پستانکی

دندان های پستانکی- یا بهتر بگوییم، مشکلات دندانی ناشی از پستانک- دلیلی برای نگرانی بسیاری از والدین هستند. رایج ترین سوال این است که “آیا خود به خود اصلاح می شود؟”

پاسخ بستگی دارد. اجماع کاملی در جامعه دندانپزشکی کودکان وجود ندارد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که وقتی پستانک از کودک گرفته می شود، به طور مستقیم روی میزان دائمی بودن مشکلات دندانی تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال، مشکلاتی که قبل از 24 ماهگی تشخیص داده می شوند، اغلب می توانند ظرف 6 ماه از زمانی که کودک از شیر گرفته می شود، خود به خود اصلاح شوند. در این صورت، ممکن است هیچ مداخله دندانپزشکی لازم نباشد.

از سوی دیگر، برای کودکان بالای 24 ماه که دندان های پستانکی دارند، این خطر وجود دارد که ابزارهای ارتودنسی ممکن است تنها راه اصلاح مشکلات دندانی باشند. این امر بویژه در مورد کودکان 4 ساله و بزرگتر صادق است، زیرا در این زمان است که دندان های دائمی زیر دندان های شیری شروع به شکل گیری می کنند.

مکیدن شست بهتر است یا بدتر؟

از نظر مشکلات دندانی، مکیدن شدید انگشت شست به اندازه استفاده از پستانک می تواند برای دندان ها یا بایت کودک مشکل ساز باشد.

و کودکانی که بعد از 4 سالگی به مکیدن انگشت شست خود ادامه می دهند، ممکن است بسیاری از مشکلات دندانی مشابه افرادی را داشته باشند که از پستانک ها استفاده می کنند.

سخن پایانی

در حالی که نباید اجازه دهید کودک شما تا دوران کودکی به استفاده از پستانک ادامه دهد، اما هنوز دلیلی وجود ندارد که خیلی سخت برخورد کنید. در دوران نوزادی، مزایایی که پستانک ها ارائه می دهند، آنها را به یکی از ابزارهای مؤثر والدین تبدیل می کنند.

با این حال، بعد از 24 ماهگی – اما قطعاً تا 48 ماهگی- بهتر است به فکر گرفتن پستانک از کودک خود باشید تا خطر مشکلات دندانی را کاهش دهید که اصلاح آنها ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code