چه می شود اگر بریس ها مدت طولانی روی دندان ها بمانند؟

اگر سال ها از بریس ها استفاده کرده اید، ممکن است احساس ناامیدی کنید و برای پایان درمان آماده باشید. ما پس از درمان بسیاری از بیمارانی که بیش از سه سال یا بیشتر از بریس استفاده کرده اند، کاملاً نگرانی شما را درک می کنیم. گاهی اوقات، ممکن است پیشرفت متوقف شود و زمان آن برسد که به طور جدی گزینه های خود را در نظر بگیرید.

به دلایل متعددی ممکن است براکت ها بیشتر از زمان برنامه ریزی شده روی دندان ها باقی بمانند. گاهی اوقات، علت این است که بیمار دستورالعمل ها را آنطور که باید دنبال نمی کند. در موارد دیگر، به این علت است که طرح درمان به درستی طراحی نشده است. و بیایید از واقعیات بگوییم، گاهی اوقات فقط به این علت است که ارتودنتیست در شغل خود بهترین نیست. همه این موارد می توانند باعث طولانی شدن درمان شوند.

بنابراین اگر درمان ارتودنسی شما بیش از حد طولانی شده است، توصیه می کنیم این کار را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که اقدامات شما باعث طولانی شدن زمان درمان نشده اند؛
  • در پی نظر دوم باشید؛
  • به عنوان آخرین راه حل، متخصص ارتودنسی خود را عوض کنید یا بریس های خود را زودتر بردارید.

ما مطمئن هستیم که شما پرسش های زیادی دارید، و امیدواریم بتوانیم با برخی پاسخ های صادقانه به شما کمک کنیم. طولانی تر شدن زمان درمان بیشتر از چیزی که فکر می کنید اتفاق می افتد، بنابراین در این مورد شما تنها نیستید. وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، ما اغلب به مصالحه نیاز داریم، بنابراین بیایید ببینیم که آیا این مورد شماست یا خیر.

سلب مسئولیت: ما در این مقاله در تلاش هستیم تا اطلاعات مربوط به بریس های دندانی را در دسترس و قابل درک کنیم. با این حال، لطفاً قبل از انجام هر کاری برای بریس های خود با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید و از پرسیدن هر سؤالی که ممکن است داشته باشید نترسید.

خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت روی دندان

خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت روی دندان

درمان با بریس ها چند سال طول می کشد؟

به طور متوسط، درمان با بریس ها ممکن است بین 18 تا 30 ماه طول بکشد، اما بسته به شدت مورد و همکاری بیمار، بسیار متفاوت است.

به ندرت پیش می آید که بیماران با بریس های کامل در کمتر از 18 ماه درمان شده باشند، مگر اینکه اصلاح مورد نیاز آنها واقعا جزئی بوده باشد، و به ندرت بیشتر از 3 سال طول می کشد. اما زندگی ممکن است مانع شود (به لطف مشغولیت های قرن جدید) و برخی از بیماران به مدت چند ماه یا حتی یک سال برای ادامه درمان خود از رادار خارج می شوند.

اگر بیشتر از 3 سال است که از بریس ها استفاده کرده اید، اکیداً توصیه می کنیم با متخصص ارتودنسی خود در مورد آن صحبت کنید. در برخی از موارد چالش برانگیز، برای دستیابی به تمام حرکات برنامه ریزی شده، به 3 سال بیشتر درمان نیاز است و اکثر بیماران از وضعیت خود آگاه هستند. اما هر چیزی بیش از 4 سال زیاده روی است.

به خاطر داشته باشید، وقتی می گوییم 4 سال، منظور 4 سال مداوم با بریس هایی است که روی دندان های شما چسبانده شده اند. اگر در کودکی مجبور به استفاده از ابزارها یا بریس ها بوده اید، فاز اول را شامل نمی شود، و دو مرتبه یا بیشتر دریافت بریس ها حساب نمی شود.

با الاینرهای شفافی مانند اینویزیلاین، زمان درمان باید حتی کوتاه تر باشد، بنابراین بیشتر از 3 سال قطعاً بیش از حد است، نه اینکه گران باشد. اما اگر شما یکی از آن موارد شدید هستید که به رویکرد چند رشته ای نیاز دارید، مطمئناً قبلاً در مورد آن با متخصص ارتودنسی خود صحبت کرده اید.

توجه: راه هایی برای افزایش سرعت بریس ها وجود دارند، اما چند ماه تفاوت چندانی ایجاد نمی کند.

بنابراین این سوال در ذهن همه افراد وجود دارد: چرا درمان ها به این شکل ادامه می یابند؟

من در مقدمه به این موضوع پرداختیم، اما اجازه دهید به جزئیات بیشتری بپردازیم. وقتی بیمار مقصر است، معمولاً به این دلیل است که از بریس های خود مراقبت نمی کند و از الاستیک های خود استفاده نمی کند. براکت های شکسته پیشرفت درمان را معکوس می کنند و عدم تعهد به استفاده از رابر بندها واقعاً آنچه که می توانیم به دست آوریم را محدود می کند. بنابراین، در پایان، یا مصالحه را می پذیریم یا بریس ها را برای مدت طولانی تری روی دندان های بیمار نگه می داریم، به این امید که تعهد بیشتری ایجاد شود (نکته: تقریباً هرگز اتفاق نمی افتد).

وقتی پزشک مشکل دارد، معمولاً به این دلیل است که ارزیابی او از بیمار سطحی بوده است. درمان طبق برنامه پیش نرفته است، زیرا طرح از ابتدا مشکل داشته است. زمان درمان ارتودنسی همچنین می تواند طولانی تر شود زیرا ارتودنتیست ها اغلب آنقدر مشغول هستند که در هر قرار ملاقات نمی توانند تمام کارهایی که نیاز هستند را انجام دهند. بنابراین، متأسفانه، این وضعیت در بهترین حالت سهل انگاری و در بدترین حالت بی کفایتی است.

خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت روی دندان

خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت روی دندان

اگر بریس ها برای مدت طولانی روی دندان ها باقی بمانند چه عوارضی می توانند داشته باشند؟

باقی ماندن بریس ها برای مدت طولانی روی دندان ها می تواند به طور بالقوه منجر به بروز تعدادی از عوارض جانبی شود، از جمله:

  • حفره های دندانی: بهداشت نامناسب دهان هنگام استفاده از بریس ها می تواند منجر به افزایش خطر بروز پوسیدگی های دندانی، بویژه در نواحی بین دندانی شود.
  • ضایعات لکه سفید: مناطقی از دمینرالیزیشن روی سطح دندان ها وجود دارند که می توانند در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان هنگام استفاده از بریس ها ایجاد شوند.
  • تحلیل لثه: بهداشت نامناسب دهان نیز می تواند باعث بروز تورم و خونریزی لثه شود، که می تواند منجر به ایجاد بیماری لثه و در نهایت تحلیل لثه شود. تحلیل رفتن لثه عبارت است از، از بین رفتن استخوان و بافت لثه اطراف دندان.
  • تحلیل ریشه: از بین رفتن ساختار دندان (بیشتر نوک ریشه ها) در نتیجه پاسخ دندان به نیروهای ارتودنسی است. این می تواند یک عارضه جانبی بالقوه درمان طولانی مدت ارتودنسی باشد.
  • مشکلات TMJ: استفاده طولانی مدت از بریس ها و بایت نامناسب می تواند فشار بیش از حدی را به مفاصل فکی- گیجگاهی TMJ وارد کند، که می تواند منجر به بروز درد و اختلال در عملکرد شود.

از بین این 5 عارضه جانبی، حفره ها و ضایعات لکه سفید چیزی هستند که باید بیشتر نگران آنها باشید. حفره ها به طور دائمی به دندان ها آسیب وارد می کنند و حتی ممکن است برای درمان ضایعات عمیق به درمان ریشه، و برای محافظت از دندان آسیب دیده خود به روکش نیاز داشته باشید.

دی کلسیفیکاسیون هایی مانند ضایعات لکه های سفید ممکن است پس از برداشتن بریس ها بهبود یابند، اما ظاهری ناخوشایند خواهند داشت (به مربع های سفید گچی روی دندان هایتان فکر کنید)، بنابراین برای پوشش دادن آنها به پرکردن یا حتی روکش های گران قیمت نیاز خواهید داشت. برخی از بیماران ممکن است روی دندان های خود لکه های قهوه ای مشاهده کنند، به این معنا که دی کلسیفیکاسیون ها به حفره تبدیل شده اند.

البته، همه بیماران پس از مدت طولانی درمان با بریس ها دچار تحلیل لثه نمی شوند. همه چیز به سطح بهداشت دهان و دندان آنها بستگی دارد. اما لثه های ملتهب از جمله علل نگرانی بیشتر ارتودنتیست ها هستند، و در برخی موارد شدید، حتی ممکن است بریس ها را زودتر بردارند تا لثه ها ترمیم شوند.

تحلیل ریشه و مشکلات TMJ بسیار نادر هستند. در حالی که اکثر بیماران مقداری تحلیل ریشه را تجربه می کنند، اما معمولاً از نظر بالینی بی اهمیت است و در دراز مدت سلامت دندان های آنها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. این موضوع برای دوره های طولانی درمان نیز صادق است، زیرا دندان ها همیشه در تمام مدت درمان ارتودنسی حرکت نمی کنند.

خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت روی دندان

خطرات باقی ماندن طولانی مدت براکت روی دندان

بین مراجعات به ارتودنتیست چه مدت می توانید فاصله داشته باشید؟

اگر چند ماه است که نزد متخصص ارتودنسی خود نرفته اید، احتمالاً می دانید چه چیزی باعث شده است درمان شما اینقدر طولانی شود. توصیه واضح این است که در اسرع وقت به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

با این حال، اگر در حال حاضر این گزینه برای شما مقدور نیست، بدانید که می توانید با خیال راحت 3 ماه بین مراجعات خود فاصله داشته باشید، مشروط بر اینکه براکت های شما ایمن باشند و براکت های شما شل نشده باشند یا سیم لق نشده باشد.

البته این ایده ال نیست، و روند درمان را کند خواهد کرد، اما اگر یک یا دو مرتبه در طول دوره درمان شما با بریس ها اتفاق بیفتد، خوب است.

سناریوی دیگر درمان زنان باردار است. غیر معمول نیست که طی درمان ارتودنسی به مدت 3 تا 4 ماه یا بیشتر فرصت استراحت داده شود. اگر ارتودنتیست شما از قبل در مورد موارد خاصی مانند بارداری یا مسافرت اطلاع داشته باشد، بهتر می تواند بریس ها را محکم کند و سیم های غیرفعال را در جای خود قرار دهد.

آیا دندانپزشک می تواند بریس ها را تنظیم کند؟

در حالت ایده ال، همیشه باید برای سفت کردن براکت ها به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، اما اگر در حال حرکت یا مسافرت هستید، همیشه این امکان وجود ندارد. بنابراین، در موارد اورژانسی، مراجعه به یک متخصص ارتودنسی یا حتی یک دندانپزشک دیگر برای بررسی بریس های خود کاملاً خوب است.

همه دندانپزشکان ابزار لازم برای تعویض لیگاچورها و رسیدگی به موارد اضطراری بریس ها مانند براکت های شکسته را ندارند، بنابراین قبل از مراجعه با مطب مشورت کنید. با این حال، فقط انتظار رسیدگی به موارد اضطراری خود را داشته باشید. هیچ دندانپزشکی، اگر از وضعیت شما اطلاعی نداشته باشد، سیم ها را عوض نمی کند یا به پیشرفت درمان شما کمک نمی کند.

و اگر به دنبال دندانپزشکی هستید که پرونده شما را به عهده بگیرد، ما اکیداً توصیه می کنیم به جای آن با یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، زیرا بریس ها در دانشکده دندانپزشکی آموزش داده نمی شوند و باید دوره های رزیدنتی یا دوره های ارتودنتیک خاصی گذرانده شده باشند.

آیا می توانید بریس های خود را زودتر بردارید؟

اگر سال ها می گذرد و پیشرفت شما متوقف شده است، بهتر است با متخصص ارتودنسی خود صحبتی صادقانه داشته باشید و در عین حال به دنبال نظر دوم باشید. گاهی اوقات، دندان ها خیلی آهسته حرکت می کنند و درمان طبق انتظارات پیش نمی رود.

بنابراین اگر بیش از 3 سال است که از بریس ها استفاده می کنید و ارتودنتیست شما می خواهد به کار خود ادامه دهد، باید چند مورد را بررسی کنید:

  • آیا تمام فاصله های بین دندان های شما بسته شده اند؟
  • آیا بایت شما به اندازه کافی پایدار است؟
  • آیا از ظاهر دندان های خود راضی هستید؟

اگر پاسخ تمام پرسش های بالا مثبت است، در این صورت برداشتن بریس ها زودتر از زمانی که متخصص ارتودنسی شما توصیه می کند مشکلی ندارد. شاید. معمولاً شرایطی وجود دارند که شما و ارتودنتیست باید به یک مصالحه برسید و باید از تمام خطرات مطلع شوید.

به عنوان یک بیمار، شما کنترل کامل دارید و می توانید درخواست کنید که بریس های شما در هر نقطه ای در طول درمان ارتودنسی زودتر برداشته شوند. از شما خواسته می شود فرم هایی را امضا کنید، اما در نهایت، این تصمیم شما است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماران اصرار دارند که براکت های خود را زودتر از موعد بیرون بردارند تا بعداً آنها را دوباره دریافت کنند. این نیز خوب است، و اگر سال ها را با بریس ها سپری کرده اید و نتایج درمان شما ناامیدکننده بوده اند، ممکن است استراحت برای شما مفید باشد. ممکن است بار دوم الاینرهای شفاف را انتخاب کنید- آنها راحت تر هستند و هر زمان که بخواهید می توانید آنها را بردارید.

نتیجه گیری

این قابل درک است که پس از سپری کردن مدت طولانی با بریس ها احساس خستگی کنید. حتی متخصص ارتودنسی نیز از درمان بیش از حد بیماران، یا طولانی کردن زمان درمان بیشتر از حد لازم، لذت نخواهد برد. در حالی که ممکن است کاهش قابل توجهی از زمان کلی درمان ممکن نباشد، می توان مزایا و معایب را در نظر گرفت و قبل از تکمیل کامل درمان، بریس ها را برداشت. همه چیز به یافتن تعادل مناسب و گرفتن بهترین تصمیم برای شما بستگی دارد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code