به صورت ایده آل، دندان ها در حالت استراحت باید چگونه قرار بگیرند؟

دندان ها می توانند یکی از آن چیزهایی باشند که وقتی از آنها استفاده نمی کنیم، واقعاً به آنها توجه نمی کنیم. بنابراین فکر کردن به این که آنها در هنگام استفاده نکردن چگونه داخل دهان ما قرار می گیرند، به ندرت به ذهن ما خطور می کند. اما موقعیت آنها در حالی که از آنها استفاده نمی کنیم برای سلامت و طول عمر آنها حیاتی است. در نتیجه استراحت نامناسب دندان ها، تعدادی از مشکلات می توانند ایجاد شوند، از مشکلات لثه گرفته تا فرسایش بیش از حد دندان ها، بنابراین بهتر است بدانید که دندان های شما زمانی که از آنها استفاده نمی کنید چکار می کنند.

در حالت استراحت دندان ها چگونه باید قرار بگیرند؟

به عبارت ساده تر، زمانی که دهان شما در حالت فعال قرار ندارد، دندان های شما نیز باید در حالت استراحت قرار داشته باشند، بدون اینکه با هیچ دندان یا قسمت دیگری از دهان تعامل داشته باشند. 4 نکته اصلی برای ارزیابی وضعیت استراحت دندان ها وجود دارند:

  • زبان سقف دهان را لمس می کند- همچنین، انتهای زبان شما روی سقف دهان شما قرار دارد، زبان شما باید پشت دندان های جلوی فک بالای شما قرار بگیرد.
  • لب ها آرام هستند– لب های شما به جای به زور بسته شدن باید به راحتی با یکدیگر تماس داشته باشند. با زور بستن لب ها به طور بالقوه نشانه ناهماهنگی است.
  • دندان ها از یکدیگر جدا هستند (با یکدیگر تماس ندارند یا به یکدیگر فشرده نمی شوند)- این نشان می دهد که فک شما شل است.
  • هیچ ناراحتی را تجربه نمی کنید- هرگونه زور زدن، فشار دادن یا تلاش را شامل می شود.

حفظ وضعیت قرار گیری طبیعی صحیح مهم است، زیرا قرار گیری نامناسب دندان ها نشانه ای از ناهماهنگی است، مشکلی که به مرور زمان بدتر می شود و احتمالاً از ناراحتی خفیف به درد تبدیل خواهد شد. قرار دادن نادرست دندان ها همچنین خطر فرسایش بیشتری را برای دندان ها و عضله فک ایجاد می کند که در صورت عدم درمان می تواند به وضعیت جدی تری فک تبدیل شود. علاوه بر این، اگر دهان به درستی بسته نشود، خطر ابتلا به بیماری لثه بیشتر افزایش می یابد.

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

بایت بی نقص چیست؟

همه می خواهند یک لبخند کامل داشته باشند، اما یک بایت بی نقص به همان اندازه مهم است. بایت مشکل دار یا “مال اکلوژن” بسیار شایع است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به فرسایش بیش از حد و ناهموار دندان ها، مشکل در غذا خوردن و عدم تعادل مفاصل و عضلات شود. بایت بی نقص سه ناحیه کلیدی بایت را شامل می شود – جلو، کناره و قوس دندانی.

  • جلو: از جلو به معنای نگاه کردن به دندان ها از روبرو، مثلاً درون آینه. در حالی که دندان های خود را به یکدیگر فشار می دهید، دندان های جلوی فک بالا و پایین باید کمی روی یکدیگر قرار می گیرند.
  • کناره: از کنار، دندان های شما باید مانند چرخ دنده ها به راحتی به یکدیگر قفل شوند. دندان های فک بالا باید دقیقاً در قسمت بیرونی دندان های فک پایین قرار بگیرند، به گونه ای که به خوبی روی یکدیگر قرار بگیرند.
  • قوس دندانی: قوس دندانی چیزی است که وقتی دهان خود را کاملاً باز می کنید و به بالای دندان های فک پایین یا پایین دندان های فک بالای خود نگاه می کنید، مشاهده می کنید. از این زاویه، هر دندان باید صاف باشد و دندان کناری خود را لمس کند، بدون اینکه فاصله ای وجود داشته باشد.

آیا دندان های فک بالا باید روی دندان های فک پایین همپوشانی داشته باشند؟

دندان های فک بالا و فک پایین در جلوی بایت شما باید مقداری همپوشانی داشته باشند- معمولاً حدود 4 میلی متر. اما همچنان باید بتوانید 90 درصد یا اطراف دندان های فک پایین خود را ببینید. هرچه این مقدار کمتر باشد ممکن است مشکلی به نام “دیپ بایت” داشته باشید. دندان های فک بالا نیز باید کمی جلوتر از دندان های فک پایین قرار بگیرند. اگر آنها پشت دندان های فک پایین قرار داشته باشند، به آن “آندربایت” و اگر دندان های فک بالا خیلی جلوتر باشند، به آن “اورجت” می گویند. تمام این مشکلات با درمان ارتودنسی قابل برطرف شدن هستند و دیپ بایت در صورت عدم درمان، ممکن است در اثر فرسایش بیش از حد به دندان ها آسیب وارد کند.

آیا دندان های شما هنگام خواب باید با یکدیگر تماس داشته باشند؟

حتی هنگام خواب هم نباید دلیلی برای تماس دندان های دو فک بالا و پایین وجود داشته باشد. همانطور که در بالا اشاره شد، وضعیت استراحت ایده آل برای دندان ها کاملاً غیر تعاملی است. فشردن یا ساییدن دندان ها در شب (که همچنین تحت عنوان دندان قروچه در خواب شناخته می شود) در برخی افراد راهی نسبتاً متداول است که دندان ها در هنگام خواب با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بسته به علت و شدت بیماری، درمان می تواند شامل ماساژ، تسکین استرس، محافظ دهان و دارو باشد.

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

در مورد دندان های مولر چطور؟

به طور خلاصه، از آنجا که فک بالا کمی جلوتر از فک پایین قرار می گیرد، دندان های مولر شما باید مانند دو دندانه به یکدیگر قفل شوند. اگر موقعیت فک بالا و پایین شما درست باشد، دندان های مولر به جای اینکه روی یکدیگر قرار بگیرند باید به راحتی کنار یکدیگر قرار بگیرند. ناحیه ای که آنها باید یکدیگر را لمس کنند، ناحیه صاف دندان است، نه روی نوک ها یا شیب. تراز نادرست دندان ها می تواند باعث بروز سردرد، درد موضعی و حرکت یا فرسایش بیش از حد دندان ها شود. اصلاح این ناهنجاری ها از طریق درمان ارتودنسی امکان پذیر است، که درمان تخصصی و طولانی مدتی را برای ناهنجاری ها ارائه می دهد. ساییدگی بیش از حد دندان های مولر ناشی از ناهماهنگی باید برطرف شود، زیرا ساییدگی بیش از حد دندان های مولر می تواند باعث بروز مشکلات طولانی مدت در جویدن و خوردن غذا شود.

زبان به طور طبیعی در کجا قرار می گیرد؟

وقتی به وضعیت بدن فکر می کنیم، احتمالاً زبان نخستین چیزی نیست که به ذهن ما می رسد. اما وضعیت زبان برای اطمینان از سلامت دهان ما بسیار مهم است. نگه داشتن زبان در پشت دندان ها و قرار گرفتن روی سقف دهان می تواند به سلامت بایت و دهان شما کمک کند (ناگفته نماند خطر گاز گرفتن تصادفی آن را کاهش می دهد!)

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

آیا نگران وضعیت دندان های خود در حال استراحت هستید؟

برخی از مشکلات قرار گیری دندان ها می توانند نشان دهنده مشکلات بزرگ تر باشند- یا ممکن است به نیازهای درمانی پیچیده تر اشاره داشته باشند. مشاوره با یک متخصص ارتودنسی می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا مشکل بزرگتری در بازی وجود دارد یا خیر، و بهترین راه برای محافظت از لبخند شما چیست.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code