چند غذای فوق العاده برای داشتن دندان های عالی

خوردن و آشامیدن چیزی نیستند که بتوان از آنها اجتناب کرد و التبه این اعمال می توانند عواقبی برای دندان های ما داشته باشند. یکی از کلیشه های دندانپزشکان و ارتودنتیست ها این است که ما نمی خواهیم شما قند یا آبنبات چوبی بخورید. بنابراین، اگر از آبنبات های شیرین و شیرینی ها اجتناب می کنید، فکر می کنید کاملاً در امان هستید… درست است؟ اشتباه می کنید!

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، دندان های شما باید درست کار کنند و البته با گذشت زمان آسیب می بینند. پرهیز از خوردن آبنبات چوبی عالی است، اما خوشبختانه با افزودن چندین غذا و خوراکی به رژیم غذایی خود، ضمن لذت بردن از وعده های غذایی خوشمزه، در واقع به سالم تر کردن دندان ها و لثه های خود کمک خواهید کرد، از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می کنید و لبخندتان را زیبا نگه می دارید!

سوپر فود چیست؟

سوپر فود یا غذاهای فوق العاده، ممکن است این کلمه را زیاد شنیده باشید، چه به صورت حضوری، چه در تلویزیون و یا حتی در مجلات موجود در فروشگاه مواد غذایی، اما به احتمال زیاد، شما خیلی مطمئن نیستید که دقیقاً به چه معناست. غذاهای فوق العاده آن دسته از مواد غذایی هستند که از نظر مغذی غلیظ هستند- به این معنا که پر از مواد خوب هستند و مواد مضر آنها بسیار کم یا اصلاً ماده مضر ندارند.

آنها غذاهایی هستند که طیف گسترده ای از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و چربی های سالم را فراهم می کنند، در حالی که هیچ قند اضافی یا چربی بدی را به رژیم غذایی شما اضافه نمی کنند. بیشتر اوقات، غذاهایی که در این دسته قرار می گیرند، میوه ها و سبزیجات هستند.

سوپر فودها چگونه روی سلامت فرد تأثیر می گذارند؟

غذاهای فوق العاده سرشار از آنتی اکسیدان می توانند به بهبود سلامت شما کمک کنند و حتی تصور می شود با اتصال رادیکال های آزاد در بدن شما از سرطان جلوگیری می کنند. در نهایت، سوپر فودها مملو از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن شما را روان و کارآمد می کنند.

تغذیه مناسب برای دندانها

تغذیه مناسب برای دندانها

سوپر فودها چگونه برای دندان ها مفید هستند؟

دندان های ما برای سالم ماندن به چیزی بیش از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعات منظم به دندانپزشک نیاز دارند. یکی از مهم ترین مواد معدنی که غذاهای فوق العاده می توانند برای دندان های ما فراهم کنند، کلسیم است. کلسیم مسئول قوی کردن فک و همچنین دندان ها هستند. با این حال، برای اینکه کلسیم کار کند، به فسفر نیاز دارد، ماده معدنی دیگری که در سوپر فودها یافت می شود. فسفر با کلسیم همکاری می کند تا این اطمینان حاصل شود که دندان ها به همان اندازه قوی هستند که برای انجام فعالیت های روزانه لازم است. در نهایت، ویتامین D هم مصرف کلسیم و فسفر را تنظیم می کند و هم به کاهش التهاب مرتبط با بیماری پریودنتال یا لثه کمک می کند.

چرا اهمیت ویتامین K2 و D فراتر از کلسیم است؟

امروزه به دلیل رژیم های غذایی مدرن ما، کمبود ویتامین D یک مشکل بسیار شایع است. برای داشتن استخوان ها و دندان های محکم، مبارزه با پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه، ما به ویتامین D نیاز داریم. برای اطمینان از جذب ویتامین D در بدن، باید آن را با چربی مصرف کنیم. علاوه بر این، غذاهای غنی از ویتامین D باید از منابع طبیعی و ارگانیک باشند تا اطمینان حاصل شود که بدن حیوان نیز مواد مغذی را به درستی جذب کرده است. در حالی که نور خورشید بهترین راه برای جذب ویتامین D است، بسیاری از غذاهای غنی از این ماده مغذی وجود دارند.

ویتامین K2 نیز ضروری است، زیرا کلسیم را به محل مورد نیاز در بدن هدایت می کند تا فواید آن به طور کامل به حداکثر برسد. ویتامین K2 توسط باکتری های روده در روده بزرگ نیز تولید می شود. اکثر افراد این ویتامین را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. ویتامین K2 در غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. برای جذب این ماده غذایی باید چربی موجود در محصولات حیوانی را مصرف کنید.

نمونه های خوب غذاهای فوق العاده

شکلات

شکلات تلخ (۷۰ درصد کاکائو) به دلیل ترکیبی به نام CBH که به سفت شدن مینای دندان ها کمک می کند، این یک خوراکی فوق العاده برای دندان ها است. به عبارت دیگر، در واقع شکلات تلخ ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند!

لبنیات پر چرب

لبنیات پرچرب شامل کره، پنیر و شیر، حاوی کلسیم، ویتامین D و ویتامین K2 هستند. لبنیات باید از گاوهای تغذیه شده با علف طبیعی باشند تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی به درستی در بدن حیوان جذب شده اند.

چیزی که پنیر را به یک خوراکی فوق العاده برای دندان ها تبدیل می کند، توانایی آن در مبارزه با فرسایش اسیدی دندان ها است. هر بار که یک وعده غذایی همراه با نان، شیرینی، مرکبات یا نوشابه می خورید، دندان های شما در معرض اسید قرار می گیرند که باعث پوسیدگی آنها می شود. خوردن پنیر بعد از غذا می تواند با اسید باقی مانده از غذا مقابله کند و آن را به یک انتخاب عالی برای دسر تبدیل کند.

ماهی

امیدواریم که در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت کنید زیرا کلسیم از دندان ها و لثه های شما در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. با این حال، اگر ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، بدن شما نمی تواند آن همه کلسیم را جذب کند. ماهی چرب منبع فوق العاده ای از ویتامین D است که این امکان را برای دندان ها و لثه ها فراهم می کند تا از مزایای کامل کلسیم از غذاهایی که می خورید، در مبارزه با بیماری ها بهره مند شوند. ماهی ها باید به طور طبیعی از اقیانوس پرورش داده شوند زیرا ماهی های پرورشی، منابع غذایی طبیعی دریافت نمی کنند.

پرتقال ها

ویتامین C موجود در مرکبات باعث تقویت عروق خونی و بافت همبند می شود و با کاهش التهاب، پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد. فقط به هیچ عنوان بلافاصله بعد از مصرف مرکبات مسواک نزنید. همیشه حداقل نیم ساعت پس از مصرف خوراکی ها یا نوشیدنی های حاوی آنها، قبل از مسواک زدن صبر کنید.

آب

5/99 درصد بزاق از آب تشکیل شده است. کم آبی بدن می تواند باعث شود بزاق دهان شما غلیظ شود، که باعث خرابکاری زیادی داخل دهان شما خواهد شد. سطوح بهینه آب در بزاق شما برای تجزیه مناسب غذا، خنثی کردن اسید باکتریایی (و در نتیجه بوی بد دهان)، و پیشگیری از پوسیدگی دندان ضروری است.

اگر تا به حال از خشکی دهان رنج برده اید، می دانید که بزاق به دفع بوی بد دهان کمک می کند زیرا بزاق اسید باکتریایی دهان را خنثی می کند. بزاق شما مهم است، بنابراین آن را به خوبی هیدراته نگه دارید.

در حالی که آب هنوز به خوبی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست، اما همچنان می تواند با شستن ذرات غذای به جا مانده به کاهش پلاک کمک کند. شستشوی دهان با آب بعد از نوشیدن قهوه یا خوردن سایر مواد غذایی که باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شوند، می تواند به کاهش ایجاد لکه کمک کند.

تغذیه مناسب برای دندانها

تغذیه مناسب برای دندانها

میوه ها و سبزیجات

مسواک در دسترس ندارید؟ میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر بالا بهترین گزینه بعدی شما هستند. محتوای فیبر بالای آنها از نظر فیزیکی دندان ها را مانند مسواک شما تمیز می کند و به دلیل جویدن اضافی که نیاز دارند، تولید بزاق را تحریک می کند.

عمل لایه برداری آنها خوب است زیرا میزان انباشتگی پلاک را تا زمانی که بتوانید به مسواک و نخ دندان خود دسترسی پیدا کنید کاهش می دهد.

اگر تا به حال با بوی بد دهان صبحگاهی از خواب بیدار شده اید، قطعاً می دانید که تولید بزاق چیزی است که باعث از بین رفتن بوی بد دهان شما می شود. بزاق اسیدهای مضر برای مینای دندان ها را خنثی می کند.

چای سبز و سیاه

پلی فنول هایی که در چای سبز و سیاه یافت می شوند، با باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند، از طریق کشتن یا سرکوب آنها، با آنها مبارزه می کنند. باکتری ها از قندهای موجود در دهان شما تغذیه می کنند و پس از جشن گرفتن، اسیدهای تخریب کننده مینای دندان را آزاد می کنند.

این ویژگی باعث می شود چای به گزینه ای عالی برای حین یا بعد از صرف غذا تبدیل شود، زیرا حضور این باکتری های تولید کننده اسید را در دهان سرکوب می کند.

جگر گاو

گوشت های موجود در اندام های حیوانی، منابع غنی ویتامین های محلول در چربی A، D، و K2، همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند که در سایر غذاها یافت نمی شوند.

تغذیه مناسب برای دندانها

تغذیه مناسب برای دندانها

زرده تخم مرغ

به دنبال تخم مرغ های پرورش یافته با علف طبیعی باشید تا مطمئن شوید که تخم مرغ حاوی ویتامین D3 است.

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، میسو، کفیر و کیمچی برای بدن فوق العاده هستند. باکتری های سالم موجود در این غذاها اثرات مثبت زیادی روی روده دارند که در نهایت بر سلامت دندان ها تأثیر می گذارد.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code