لبخند لثه ای یا لثه نما چگونه اصلاح می شود؟

دلایل مختلفی می توانند وجود داشته باشند که ممکن است شما از لبخند خود رضایت نداشته نباشید، که اغلب به ظاهر دندان های شما مربوط می شود. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها خیلی کوچک هستند، لب پر، کج، یا زرد شده اند یا بین آنها فاصله وجود دارد.

یکی دیگر از نگرانی های شایع به موضوعی خارج از دندان ها مربوط می شود. اگر احساس می کنید هنگام لبخند زدن مقدار زیادی از دندان های شما نشان داده می شوند، به احتمال زیاد ممکن است در واقع به علت شرایط شناخته شده ای به نام “لبخند لثه ای” باشد. این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، و همچنین می تواند به روش های مختلفی درمان شود، چه به صورت موقت و چه به صورت دائمی.

در این مقاله در مورد این وضعیت و گزینه های خود برای ایجاد لبخندی که همیشه می خواسته اید داشته باشید بیشتر یاد خواهید گرفت!

خلاصه

  • لبخند لثه ای چیست؟
  • علل لبخند لثه ای
  • گزینه های درمان لبخند لثه ای
  • تزریق شل کننده عضلانی برای لبخند لثه ای

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای (نمایش بیش از حد لثه) زمانی رخ می دهد که مقدار بیشتری از نسبت بافت لثه در هنگام لبخند زدن در بالای دندان های بالا نمایش داده می شود. درک لبخند لثه ای را می توان به صورت بصری تعیین کرد، اما همچنین اینطور توصیف شده است که زمانی رخ می دهد که بیشتر از 4 میلی متر از بافت لثه در معرض دید قرار بگیرد.

اگر فکر می کنید که لبخند لثه ای دارید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع درمان برای شما مناسب تر است، می تواند عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرد و علت لبخند لثه ای شما را مشخص کند.

لبخند لثه ای یا لثه نما

لبخند لثه ای یا لثه نما

علل لبخند لثه ای

دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد لبخند لثه ای شوند، که به این موارد مربوط می شوند:

  • مشکلات دندان
  • مشکلات لثه
  • مشکلات لب
  • مشکلات فک

مشکلات دندان

ممکن است دندان ها خیلی کوچک باشند که می تواند ژنتیکی یا در نتیجه استفاده باشد. اگر دندان ها به مرور زمان فرسوده شوند، دندان های فک بالا سعی خواهند کرد که با رویش بیشتر به سمت پایین، بایت صحیح را حفظ کنند، یا برای برخی افراد، ممکن است دندان ها به طور طبیعی به سمت پایین تر روییده باشند.

مشکل دیگری که ممکن است در جایی رخ دهد که دندان های فک بالا بیشتر از آنچه که باید، نسبت به دندان های فک پایین جلوتر بیرون بزنند. آنها به جای تماس، از کنار یکدیگر عبور می کنند و خیلی زیاد می رویند.

با هر یک از این سناریوها، زمانی که دندان ها به سمت پایین حرکت می کنند، لثه ها نیز با چسبیدن به دندان ها به سمت پایین حرکت می کنند، که باعث می شود دندان ها کوتاه تر و لثه ها بلندتر به نظر برسند.

مشکلات لثه

لثه ها در نتیجه تنفس دهانی، مصرف برخی از داروها، یا بهداشت نامناسب دندان ها می توانند بیش از حد روی دندان ها رشد کنند. به این معنا که هنوز مقدار قابل توجهی از دندان در زیر لثه پنهان است.

مشکلات لب

لب هایپرموبیل یا بیش فعال زمانی رخ می دهد که ماهیچه های اطراف لب ها آنقدر قوی هستند، که لب ها را به سمت بالا می کشند تا در هنگام لبخند زدن، بافت لثه بیشتری نسبت به معمول نمایان شود. به طور معمول، لب از حالت استراحت خود به حالت لبخند کامل 6 تا 8 میلی متر حرکت می کند، اما لب های بیش فعال فراتر از این حرکت می کنند.

یکی دیگر از مشکلات لب این است که لب بسیار کوتاه باشد، حتی زمانی که اندازه فک و دندان ها استاندارد است، مقدار زیادی از لثه نشان داده می شود.

مشکلات فک

شایع ترین علت لبخند لثه ای این است که فک بالا نسبت به اندازه صورت و بافت لب که برای پوشاندن لثه ها در دسترس هستند، بلندتر از چیزی است که باید باشد، بنابراین مقدار زیادی از بافت لثه در هر دو طرف دندان ها قابل مشاهده است.

لبخند لثه ای یا لثه نما

لبخند لثه ای یا لثه نما

گزینه های درمان لبخند لثه ای

پس از اینکه دندانپزشک علت لبخند لثه ای شما (که می توانند متعدد باشند) را مشخص کرد، می تواند به شما توصیه کند که کدام نوع درمان برای تصحیح میزان لثه در معرض قرار گرفتن هنگام لبخند زدن مناسب است. این گزینه ها از نظر هزینه، پیچیدگی، طول عمر نتایج و خطرات احتمالی متفاوت خواهند بود.

درمان لبخند لثه ای می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درمان ارتودنسی
  • ژنژیوکتومی یا لیفت لثه
  • تمیز کردن حرفه ای دندان
  • جراحی فک
  • جراحی لب
  • تزریق شل کننده عضلانی

درمان ارتودنسی

اگر لبخند لثه ای ناشی از مشکلات دندانی باشد که در بالا ذکر شد، جایی که دندان ها بیش از حد روییده اند، می توان از بریس ها برای فشردن دندان ها به موقعیت صحیح خود به داخل لثه استفاده کرد. هنگامی که دندان ها و لثه ها به محل بهینه رسیدند، درمان های زیبایی دندانی مانند ونیرها یا روکش ها را می توان برای احیاء ساختار دندان اضافه کرد تا بایت همچنان بین دندان های بالا و پایین مطابقت داشته باشد.

ژنژیوکتومی/ لیفت لثه

اگر علت لبخند لثه ای رشد بیش از حد لثه ها باشد، جراحی لثه یا ژنژیوکتومی می تواند بهترین گزینه درمانی باشد. این نوعی جراحی پریودنتال است که به عنوان “لیفت لثه” نیز شناخته می شود: ژنژیوکتومی با همان سرعتی که یک جلسه ملاقات با دندانپزشک یا پریودنتیست شما انجام می شود، می تواند روی صندلی دندانپزشکی انجام شود و می تواند شامل استفاده از لیزر برای تغییر شکل و برداشتن بافت اضافی لثه باشد. این راهکار به طور مؤثر ارتفاع لثه ها را کوتاه خواهد کرد و می تواند تقارن بیشتری در خط لثه ایجاد کند، و در عین حال مقدار بیشتری از دندان را نمایان کند تا ظاهر لبخند شما بهبود دهد.

تمیز کردن تخصصی دندان ها

لثه ها همچنین می توانند به دلیل بیماری لثه یا مصرف داروهای خاص متورم شوند. تورم را می توان با پاکسازی تخصصی دندان ها و سطوح ریشه ها درمان کرد. شما همچنین باید با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که آیا گزینه های دارویی جایگزینی وجود دارند که این عارضه جانبی را ایجاد نمی کنند.

جراحی فک

در موارد خاصی که فک به شدت بیش از حد بزرگ شده است (معمولاً بیشتر از 7 میلی متر از لثه ها در معرض دید قرار دارد)، یک فرایند کوتاه کردن استخوان به نام جراحی ارتوگناتیک ممکن است توسط متخصص ارتودنسی و جراح دهان انجام شود. این فرایند شامل حرکت کل فک به سمت بالا با جراحی است.

جراحی لب

یک لب بیش فعال یا دارای حرکت بیش از حد را می توان با جراحی دائمی توسط جراح دهان یا جراح پلاستیک به طور موفقیت آمیزی درمان کرد تا حرکت لب بالا را محدود کرد.

اگر لب خیلی کوتاه باشد، می توان یک فرایند جراحی دیگر برای افزایش ارتفاع لب انجام داد. به دلیل حرکت بافت اسکار و لبخند زدن که می تواند در مقابل افزایش طول باشد، این فرایند پیچیده تر از محدود کردن لب با جراحی است.

لبخند لثه ای یا لثه نما

لبخند لثه ای یا لثه نما

تزریق شل کننده عضلانی یا بوتاکس برای لبخند لثه ای

زمانی که مشکل لبخند لثه ای به عضلات بیش فعال اطراف لب ها مربوط می شود، تزریق شل کننده های عضلانی یا همان بوتاکس (تزریق ضد چین و چروک) ساده ترین گزینه درمانی برای برطرف کردن آن است. آنها هنگامی که در ناحیه درست تزریق می شوند، عضله ای که لب را بیش از حد بالا می برد را به طور موقت فلج می کنند و نتایج تقریباً 6 ماه باقی می مانند.

تزریق شل کننده عضلانی چیست؟

گرچه برندهای مختلفی از شل کننده عضلانی وجود دارند، اما هر کدام حاوی ماده فعال یکسانی از سم بوتولینوم A هستند. آنها حاوی پروتئین های استریلی هستند که انقباض عضلانی را مهار می کنند، و قدرت آن را کاهش می دهند. هرچه مقدار بیشتری از محصول استفاده شود، عضله را شل تر می کند و انقباضات را کاهش می دهد. شل کننده های عضلانی به مرور زمان از بدن دفع می شوند و در نهایت عملکرد طبیعی خود را بدست می آورند، بنابراین در نهایت درمان باید تکرار شود.

تزریق شل کننده عضلانی بعلاوه یک درمان مؤثر برای دندان قروچه و فشردن فک است.

از تزریق شل کننده عضلانی چگونه برای درمان لبخند لثه ای استفاده می شود؟

بسته به مقدار لثه ای که در معرض دید قرار دارد، دندانپزشک شما در مورد دوز مورد نیاز شل کننده عضلانی تصمیم خواهد گرفت. سپس تزریق ها در دو طرف بینی انجام می دهد تا عضلاتی که لب را حرکت می دهند را تحت تأثیر قرار دهند. از انقباض چشمگیر این عضلات جلوگیری می شود، که باعث می شود لب بالا شل شود و هنگام لبخند زدن روی لثه اضافی که نشان داده می شود، کشیده شود.

هنگام تزریق شل کننده عضلانی چه انتظاری باید داشته باشم؟

برخی از بیماران ممکن است در حین تزریق گزش خفیفی را تجربه کنند، که بسیار خفیف است و تنها چند ثانیه طول می کشد. بلافاصله پس از آن ممکن است پوست قرمز شود یا خونریزی کند، و به دنبال آن احساس سوزن سوزن شدن یا خارش برای چند دقیقه ایجاد شود. معمولاً چندین روز طول می کشد تا نتایج اثر خود را آغاز کنند و تا 2 هفته طول می کشد تا نتیجه نهایی کاملاً مشهود باشد. در این مرحله، یک قرار ملاقات با دندانپزشک شما توصیه می شود تا مشخص شود که آیا برای افزایش اثرات دوز دیگری ضروری است یا خیر.

خطرات تزریق شل کننده عضلانی برای درمان لبخند لثه ای کدامند؟

تزریق شل کننده های عضلانی یک درمان بی خطر و مؤثر است، اما همه داروها دارای پتانسیل ایجاد عوارض جانبی هستند، اکثراً در موارد نادر. دندانپزشک شما قبل از درمان این موارد را پس از ارزیابی کامل سلامت و سابقه پزشکی شما با شما در میان می گذارد، که با اطلاع از اینکه انجام این درمان برای شما بی خطر است، خطر بروز عوارض را به حداقل خواهد رساند.

شایع ترین مشکلات ناشی از خود تزریق بر خلاف دستورات محصول است، که می تواند شامل قرمزی، کبودی، تورم و عفونت احتمالی پوست باشد. تزریق اگر به درستی انجام نشود، می تواند عضله را در مکانی غیر از جایی که قرار بود، تحت تأثیر قرار دهد، یا ممکن است عضله را بیش از حد شل کند. به این معنا که لبخند شما و نحوه حرکت دهان شما می تواند تحت تأثیر قرار گیرد، به همین دلیل است که انتخاب یک دندانپزشک با تجربه کافی در ارائه این درمان مهم است. عوارض بسیار نادر می توانند شامل واکنش های آلرژیک، علائم شبیه آنفولانزا یا سردرد باشند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

توصیه می شود پس از درمان لبخند لثه ای با بوتاکس، در منزل از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

در 4 ساعت اول صاف دراز نکشید و خم نشوید.

در 24 ساعت اول سیگار نکشید، الکل ننوشید و ورزش نکنید.

به مدت 2 هفته از نور خورشید دور بمانید و از برنزه کردن داخل خانه خودداری کنید.

در 2 هفته اول سونا، آبگرم و حمام ممنوع هستند.

در 2 هفته اول هیچ گونه درمان صورت، مانند لیزر درمانی یا لایه برداری انجام ندهید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code