چگونه آسیب های ناشی از بریس های ارتودنسی را درمان کنیم؟

آسیب به دهان هنگامی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید می تواند اتفاق ترسناکی باشد، اما آنها بیشتر از آنکه فکر کنید شایع هستند اما شما می توانید به راحتی با آنها کنار بیایید. در اینجا برای شما به بیان راه هایی برای کمک به بهبود و پیشگیری از بروز آسیب های ناشی از استفاده از بریس های ارتودنسی ارائه خواهیم داد.

شایع ترین آسیب ها به دندان ها، فک، لب ها، زبان، داخل گونه ها، لثه ها، سقف دهان، گردن، یا لوزه ها وارد می شوند. اگر با خونریزی شدید مواجه شدید نگران نشوید. این الزاماً به این معنا نیست که حوادث جدی هستند. به نظر می رسد آسیب های دهانی منجر به بروز خونریزی زیاد شوند و ممکن است بدتر از آن چیزی که واقعاً هستند به نظر برسند. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که خونریزی را متوقف کرده و منطقه اطراف آن را پاکسازی کنید تا بتوانید آسیب را مورد ارزیابی قرار دهید.

 آسیب ناشی از براکت ارتودنسی

آسیب ناشی از براکت ارتودنسی

آسیب به دندان ها

علاوه بر ضربه خوردن به دندان ها، حوادث دهان ممکن است شامل ترک خوردن دندان ها و لب پر شدن یا لق شدن آنها باشد. دندانی که آسیب دیده است ممکن است حتی تغییر رنگ نیز داشته باشد. دندان های شما ممکن است احساس لق شدگی ایجاد کنند و یک دندان آسیب دیده ممکن است در نهایت داخل لثه گیر کند.

در یک زمین خوردن شدید یا ضربه به صورت، گاهی اوقات ممکن است دندان ها کنده شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، زمان عامل حیاتی است. در برخی موارد، اگر اقدام ذرست را انجام دهید و دندان هنوز در شرایط خوبی باشد، دندانپزشک می تواند مجدداً دندان را به داخل حفره خود بازگرداند. وقتی از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید، اتفاقات اندکی پیچیده تر هستند، اما باز هم امکان نجات دندان وجود دارد. با دندانپزشک و ارتودنتیست خود همکاری کنید تا دندان را سر جای خود بازگردانید و براکت ها و سیم ارتودنسی مجدداً روی آن قرار بگیرند.

آسیب به بافت نرم

برخی حوادث دهانی منجر به وارد آمدن آسیب های جدی تر به بافت نرم و پس از آن به دندان ها می شوند. وقتی به صورت شما ضربه وارد می شود، لب ها و گونه های شما ممکن است به براکت ها برخورد کنند که می تواند بسیار دردناک باشد. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که به سرعت و با دقت آنها را از یکدیگر جدا کنید. سپس برای کاهش تورم مقداری یخ روی موضع قرار دهید. از آنجا که عروق خونی زیادی داخل دهان شما وجود دارد، ممکن است خونریزی شدیدی را تجربه کنید، اما از آنجا که به تدریج کندتر می شود نیازی نیست خیلی نگران شوید، این اتفاقی نیست که به خاطر آن دستپاچه شوید. در حقیقت خونریزی می تواند روند بهبود را تسریع ببخشد.

اکثر آسیبی که به بافت های نرم وارد می شوند به صورت خود به خود و بدون نیاز به بخیه بهبود پیدا خواهند کرد، اما در صورتی که شکاف خیلی بزرگی وجود داشته باشد و لبه های زخم به یکدیگر نرسند، ممکن است لازم باشد برای زدن چند بخیه به جراح دهان مراجعه کنید. اگر زخم روی سطح خارجی صورت ایجاد شده است، ممکن است لازم باشد به جراح زیبایی پلاستیک مراجعه کنید.

 آسیب ناشی از براکت ارتودنسی

آسیب ناشی از براکت ارتودنسی

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کرد؟

پس از هر حادثه ای ممکن است درد داشته باشید و در مورد جدی بودن موقعیتی که در آن هستید نگران باشید. پرسش بزرگ این است که، چکار باید کرد؟ آیا باید به اورژانس مراجعه کرد؟ یا یک ملاقات اورژانسی با ارتودنتیست داشت؟

درست پس از حادثه، خونریزی را متوقف کنید و روی محل آسیب دیده یخ بگذارید. اگر خونریزی متوقف نمی شود، یک زخم باز ایجاد شده است، یا درد شدید دارید، سریع به اورژانس مراجعه کنید.

اگر طی حادثه دندان شما جابجا شده باشد، لازم است به جراح دهان و دندان مراجعه کنید. وی دندان را در جای صحیح خود قرار خواهد داد، آن را بانداژ خواهد کرد تا در جای طبیعی خود تثبیت شود. سیم های بریس ارتودنسی شما باید برداشته شوند و وقتی همه چیز به خوبی بهبود پیدا کرد لازم است ارتودنتیست مجدداً آنهاو هر براکتی که از جای خود کنده شده است را در جای خود قرار دهد.

اگر تنها احساس ناراحتی دارید و خونریزی کند شده است، در اسرع وقت به دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه کنید. دندانپزشک با گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند مشاهده کند آیا هیچ دندانی آسیب دیده است یا خیر. اگر یکی از دندان های شما از دست رفته باشد، دندانپزشک باید بررسی کند ببیند آیا نیاز به کاشت ایمپلنت دارید یا خیر. سپس برای تعویض براکت ها یا سیم های ارتودنسی آسیب دیده باید به ارتودنتیست مراجعه کنید. بریس های ارتودنسی بخش های مختلفی دارند- لیگاچورهای رنگی پلاستیکی، براکت ها، سیم کمانی، بندها، و قلاب های الاستیک- بنابراین شما می توانید با تماس تلفنی و توضیح دادن راجع به اجزاء آسیب دیده به ارتودنتیست کمک کنید تصمیم بگیرد شما حضوری مراجعه کنید یا به صورت تلفنی شما را راهنمایی کند مشکلات را برطرف کنید.

گاهی اوقات، طی انجام کارهای روزمره عادی و بدون هیچ حادثه و تصادفی ممکن است به بریس های شما آسیب وارد شود. این موقعیت ها نیز باید جدی گرفته شوند.

در صورت داشتن بند یا براکت یا سیم شکسته یا لق که به داخل گونه شما فرو می روند، اما درد شدید ندارید، می توانید صبر کنید تا زمانی که ارتودنتیست در مطب حضور پیدا کند و شما برای برطرف نمودن مشکل مراجعه کنید. با این حال، اگر درد شدید دارید، می توانید به صورت اورژانسی با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

تا زمانی که برای مراجعه حضوری منتظر هستید، برای محافظت از دهان خود در برابر هر گونه آسیبی از موم ارتودنسی استفاده کنید. می توانید بررسی کنید ببینید آیا می توانید از ناخن گیر برای بریدن سیم اضافی استفاده کنید تا از فرو رفتن آن داخل گونه یا لثه جلوگیری کنید.

گرچه همه این موقعیت ها پیچیده به نظر می رسند، اما خبر خوب اینکه، در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید حتی با بروز حوادث جدی، بریس ها در حقیقت می توانند از کامل کنده شدن دندان های شما جلوگیری کنند.

 آسیب ناشی از براکت ارتودنسی

آسیب ناشی از براکت ارتودنسی

پیشگیری بهتر از درمان است

محافظت کامل از خود در برابر حوادث غیر ممکن است، اما با انجام برخی کارها می توانید محافظت بیشتری ایجاد کنید. اگر ورزش یا فعالیت زیادی می کنید، با ارتودنتیست خود در مورد دریافت محافظ دندان های ارتودنتیک صحبت کنید. این نوع محافظ دندان ها با محافظ دندان های ورزشی تفاوت دارند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی روی بریس های شما قرار بگیرند تا در صورت بروز حادثه از دندان ها و بریس های شما محافظت کنند. این نوع محافظ دندان ها باید به صورت سفارشی توسط ارتودنتیست برای شما ساخته شوند.

مهم ترین چیزی که حین بروز حادثه باید به خاطر داشته باشید این است که آرامش خود را حفظ کنید، وضعیت را بررسی کنید، و بهترین اقدامی که می توانید را به صورت فوری برای آن انجام دهید و سپس برای درمان به دندانپزشک یا ارتودنتیست تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code