زخم شدن دهان بر اثر براکت ارتودنسی

هیچ چیز بدتر از استفاده از بریس های ارتودنسی و داشتن زخم های ناشی از آنها داخل دهان نیست. براکت ها به بافت داخلی گونه ها و لب های شما ساییده می شود و خیلی زود باعث می شود بافت های ظریف و تحریک پذیر آن شروع به زخم شدن کنند. زخم های ناشی از بریس های ارتودنسی شبیه آفت ها به نظر می رسند، و باعث می شوند حرف زدن و غذا خوردن بسیار دشوار شوند.

صبور باشید، زیرا اکثر این زخم های دهانی پس از یک یا دو هفته بهبود پیدا می کنند. همین که بافت اسکار شروع به شکل گیری روی نقاط زخم می کنند، بافت های داخل دهان شروع به “سفت شدن” می کنند. با این حال، گاهی اوقات برخی از این زخم ها سمج تر هستند و پرداختن به آنها بسیار دشوار است.

برخی افراد نمی توانند حتی برای چند روز وجود زخم ها را داخل دهان خود تحمل کنند؛ آنها می خواهند جلوی برخورد بریس ها به بافت های داخل دهان را بگیرند. اگی شما یکی از این افراد هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید! نیازی نیست از این زخم های دهان رنج ببرید. محصولات متعدد و راهکارهای خانگی وجود دارند که با انجام آنها می توانید احساس بهتری داشته باشید.

شستشوی دهان با آب ولرم و نمک

درست کردن این ترکیب بسیار ساده است: تنها حدود یک قاشق چایخوری نمک خوراکی را داخل یک لیوان آب ولرم شیر آب مخلول کنید و آنقدر هم بزنید تا نمک کاملاً حل شود. دهان خود را چند مرتبه در طول روز با این محلول گرم شستشو دهید. محلول آب و نمک زخم های دهان شما را تسکین می دهد و به بهبود آنها کمک می کند. علاوه بر این، اگر به طور منظم انجام شود می تواند به پیشگیری از زخم های دهانی کمک کند.

 درمان زخم براکت ارتودنسی

درمان زخم براکت ارتودنسی

از خوردن غذاهای اسیدی پرهیز کنید

غذاها و مایعاتی که حاوی مقادیر زیادی اسید هستند موجب سوزش بافت تحریک پذیر داخل دهان خواهند شد و زخم های دهانی شما را تشدید می کنند، و باعث می شوند این زخم ها درد شدیدی ایجاد کنند. از آب مرکبات و فراوده های گوجه، حداقل تا زمانی که زخم های دهان شما شروع به بهبود کنند، اجتناب کنید.

دهانشویه استفاده کنید

وعی دهانشویه وجود دارند که یک لایه محافظ روی زخم های داخل دهان شما بوجود می آورند که چهار ساعت یا بیشتر دوام دارند. اگر تعداد زخم های دهانی شما زیاد است از این نوع دهانشویه ها استفاده کنید، زیرا همه آنها با هم بهبود پیدا می کنند. این دهانشویه مزه عجیبی دارد اما واقعاً اثر می کند! یک دقیقه این دهانشویه را داخل دهان خود بچرخانید سپس آن را به بیرون تف کنید.

از ژل های مخصوص زخم های دهان استفاده کنید

این نوع ژل ها نیز یک لایه محافظ روی زخم های داخل دهان شما بوجود می آورند، و با آلوئه ورا موجود در خود به تسکین درد داخل دهان کمک می کنند. شما آن را مستقیماً روی تک تک زخم های داخل دهان می زنید. انجام این کار هیچ سوزش یا خارشی بوجود نمی آورد و مزه بدی هم ندارد. مانعی که این ژل ها بوجود می آورند چندین ساعت شما را از درد رها می کند.

 درمان زخم براکت ارتودنسی

درمان زخم براکت ارتودنسی

موم ارتودنسی بهترین راه حل درمان زخم ارتودنسی

ساده ترین راه برای جلوگیری از ایجاد زخم داخل دهان ایجاد یک مانع بین براکت ها و بافت داخل دهان است. راه های متعددی برای انجام این کار وجود دارد. رایج ترین راه استفاده از موم دندانپزشکی است (که عموماً موم ارتودنسی نیز نامیده می شود). احتمالا ارتودنتیست به شما مقداری موم ارتودنسی می دهد. تنها کافی است مقداری از آن را با نوک انگشتانتان بکنید، آن را چند دقیقه بین سر انگشتانتان بچرخانید تا با گرمای دست خودتان نرم شود. سپس آن را دقیقاً روی براکتی قرار دهید که موجب بروز زخم شده است. مقداری که نیاز است را استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از مسواک زدن آن را بردارید زیرا ممکن است به مسواک شما گیر کند. موم های ارتودنسی در داروخانه ها قابل تهیه هستند.

 درمان زخم براکت ارتودنسی

درمان زخم براکت ارتودنسی

محافظ لب

این محصولات از پلاستیک نرم انعطاف پذیر ساخته شده اند. آنها روی براکت ها را پوشش می دهند، که به عرم برخورد براکت ها به بافت نرم داخل دهان کمک می کند و اجازه می دهد زخم ها بهبود پیدا کنند و از بروز زخم های جدید پیشگیری می شود. این محصول انواع مختلفی دارد و به صورت دو تایی به فروش می رسند (یکی برای لب بالا و یکی برای لب پایین). برای آنکه دقیقا اندازه قوس دندانی شما باشد می توانید آن را با قیچی ببرید. برخی افراد برای مرتبه اول انواع مختلف را خریداری می کنند تا امتحان کنند با کدام یک احساس راحتی بیشتری دارند. اگر سازهای بادی می نوازید نیز می توانید از محافظ های مخصوص بریس استفاده کنید.

سخن پایانی

اکثر زخم های دهانی به هیچ عنوان با مزه نیستند، اما در طول دوره درمان ارتودنسی، با جابجا شدن دندان های شما و پیشرفت درمان ارتودنسی شما، ممکن است گاهگاهی با یکی از آنها مواجه شوید، اما شما لحظه به لحظه به لبخندی که رویای آن را داشتید نزدیک تر می شوید. ایده خوبی است که همیشه مقداری از این محصولات را در دسترس داشته باشید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی در صدد برطرف کردن آن برآیید. هیچ چیز بدتر از رنج بردن از زخم های بد دهانی نیست، زیرا ممکن است همان لحظه چیزی نداشته باشید بتواند به شما کمک کند.

اگر به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی و مشکلات فک و صورت هستید با ما تماس بگیرید…

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code