تانگ تراست یا عادت فشار دادن زبان به دندان ها

تانگ تراست چیست؟

تانگ تراست (که بلع “معکوس” یا “نابالغ” نیز نامیده میشود) نام متداولی است که به عدم تعادل عضلانی (دهان و صورت) اطلاق می شود، یک عادت رفتاری انسانی که در آن زبان در طول بلع، هنگام حرف زدن، و حتی زمانی که زبان در حال استراحت است، از بین دندان قدامی بیرون می زند. تقریباً همه کودکان خردسال دارای الگوی بلعی شامل جلو آمدگی زبان هستند، اما اکثر آنها در سن 6 سالگی به طور خود به خود به لگوی بلع طبیعی روی می آورند.

علل بروز تانگ تراست

به دلایل مختلفی ممکن است زبان به طور مداوم به پشت دندان ها فشار وارد کند. در هر مورد، تشخیص اینکه کدام یک عامل مشکل آفرین است به فرد بستگی دارد. در صورتی که کودکان خردسال از سنین پایین انگشت شست خود را بمکند- و این عادت را تا سن 4 سالگی ترک نکنند، انجمن دندانپزشکان آمریکا هشدار می دهد که دندان های بالا و پایین می توانند به گونه ای تغییر کنند که شرایط دندانی به نام “اپن بایت” بوجود می آید. اپن بایت شرایطی است که در آن با بستن بایت، تعدادی از دندان ها روی یکدیگر قرار می گیرند در حالی که تعدادی دیگر به یکدیگر نمی رسند.

دیگر علل بروز تانگ تراست عبارتند از جویدن طولانی مدت ناجن یا داخل گونه، دندان قروچه طولانی مدت، ژنتیک، تفاوت های جسمی یا ساختاری لب ها، زبان، گونه، یا فکف مشکلات رشد یا عصبی.

تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان

تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان

چرا تانگ تراست می توان نگران کننده باشد؟

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها نگران تأثیرات زبان و عضلات صورت روی اکلوژن (نحوه قرار گیری دندان ها روی یکدیگر) دندان ها هستند، زیرا شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه فشار خیلی زیاد زبان از داخل به دندان ها و مقدار نابرابر فشار عضلات صورت از بیرون- مشکلی که با بلع تانگ تراست و یا وضعیت بد قرار گرفتن زبان بوجود می آید- ممکن است منجر به بروز مال اکلوژن و یا کج شدن دندان ها شود- وضعیت قرار گیری زبان و عضلات صورت نقشی حتی حیاتی تر ایفا می کنند: اگر زبان پیوسته پشت دندان های قدامی قرار گرفته باشد، و لب بالا کوتاه یا شل (ضعیف یا شل) قرار بگیرد، دندان های جلو رو به جلو رانده می شوند.

بنابراین، اصلاح تانگ تراست با استفاده از تکنیک های گفتار درمانی خاص نقشی حیاتی در درمان ارتودنسی خوب ایفا می کند، و باعث می شود درمان نتایجی طولانی مدت داشته باشد که به سادگی حاصل می شوند.

تانگ تراست چگونه می تواند افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار دهد؟

افراد بزرگسال به اندازه کودکان مستعد بروز این شرایط هستند، مخصوصاً اگر فرد با بالا رفتن سن دچار باریک شدن ساختار صورت همراه با بزرگ شدن زبان شود. با گفتار درمانی مناسب، شما می توانید یاد بگیرید چگونه تانگ تراست را کنترل کنید، حتی اگر به نظر برسد که عادتی است که از سنین پایین وجود داشته است، و باید از هر گونه شرایط دهانی که منجر به بروز اپن بایت می شود پرهیز شود. کودکان ممکن است ادای صحیح حروف را یاد بگیرند، اما نمونه هایی که در بزرگسالی بوجود می آیند ممکن است باعث دشوار شدن غذا خوردن شوند، که باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرند.

تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان

تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان

مشکل فشار دادن زبان چه علائمی دارد؟

یک یا چند شرایط زیر ممکن است به وضوح نشان دهنده اختلال تانگ تراست باشند، و باید بیشتر توسط یک گفتار درمانگر مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند:

  • زبان هنگام ادای حروف “س”، “ز”، “ت”، “د”، “ن”، “ل”، یا “ش” از بین یا پشت دندان های قدامی فک بالا و یا پایین بیرون می زند.
  • وضعیت مکرر باز ماندن دهان هنگام استراحت، با لب های باز و یا قرار گرفتن زبان پشت دندان های فک بالا و یا پایین.
  • لب هایی که در نتیجه لیسیدن زیاد اغلب ترک خورده یا زخم هستند.
  • تنفس دهانی مکرر با عدم وجود آلرژی ها یا احتقان و گرفتگی بینی.
  • ارتفاع زشاد سقف دهان.
  • مشکلات جویدن.
  • داشتن یا نیاز داشتن به درمان ارتودنسی.

درمان تانگ تراست و اختلالات گفتاری ناشی از آن

برای اصلاح تانگ تراست ممکن است ترکیبی از تراپی و تمرین، و یا ابزارهایی برای هدایت زبان به وضعیتی بهتر نیاز باشد. تشخیص اینکه تانگ تراست با کدام روش می تواند بهتر درمان شود توسط دندانپزشک کودکان، دندانپزشک عمومی، ارتودنتیست، یا گفتار درمانگر داده می شود.

گفتار درمانگر تمریناتی را تجویز می کند که برای القاء الگوی یبع طبیعی و عادی، و نیز اصلاح حروفی که ادا می شوند طراحی شده اند. در جلسه ارزیابی، از بیمار تست های بلع و تلفظ داده می شوند. در صورتی که “صرفاً” تانگ تراست وجود داشته باش، بدون هیچ غلط ادا کردن حروف، معمولاً سه جلسه درمان کفایت می کند.

در این جلسه ارزیابی یک دور تمرینات پشت زبانی به بیمار داده می شوند که لازم است آنها را به صورت روزانه به مدت 60 روز پس از آن جلسه تمرین کند.

جلسه دوم 4 هفته بعد برنامه ریزی خواهد شد تا نتایج این فیزیوتراپی دهانی دنبال شوند و برای 4 هفته بعد از آن که جلسه سوم برگزار می شود تمرینات دیگری افزوده می شوند تا نتایج مورد بررسی قرار بگیرند.

اگر بیمار در ادای صامت ها مشکل داشته باشد (معمولاً صامت هایی که بلند ادا می شوند: “س”، “ز”، “ش”، “چ”) هر صدا باید طی 8 جلسه گفتار درمانی هفتگی اصلاح شود، در حالی که همان فیزیوتراپی دهانی به مدت 60 روز انجام می شود- همینطور تمرینات گفتاری که به صورت ویژه برای اصلاح هر صدا طراحی شده اند. خبر خوب این است که با اصلاح موفقیت آمیز یک صدا ممکن است دیگری نیز اصلاح شود.

تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان

تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان

ابزارهایی برای کودکان

گاهی اوقات اپن بایت می تواند نیاز به قرار گیری مداوم یک ابزار دهانی روی قوس دندانی بالا و پلیت (کام) داشته باشد تا مکیدن شست از بین برود. بنابراین، حرکت طبیعی لب می تواند دندان ها را دوباره مرتب کرده و فضا را ببندد. اگرچه از این ابزار استفاده می شود، مهم است که دندان ها مخصوصاً در اطراف دندان هایی که ابزار نزدیک به آنها قرار می گیرد، با استفاده از یک دهانشویه فلورایده به صورت روزانه شستشو داده شوند تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود.

پیشگیری از بروز تانگ تراست

پیشگیری از تانگ تراست در کودکان با پرداختن به مشکل زیر، قبل از آنکه موجب بروز اختلال تانگ تراست شوند، امکان پذیر است:

  • مشکلات گوش و حلق و بینی مانند آلرژی و بزرگ شدن لوزه ها.
  • عادات دهانی مانند مکیدن انگشت و استفاده از پستانک.

تانگ تراست یک شرایط کاملاً قابل درمان است، اما نیازمند همکاری بیمار با پزشک است. وقتی این شرایط خیلی زود تشخیص داده شود، زودتر می توان موفق به درمان آن شد. در نهایت دندانپزشک باید تأیید کند آیا شرایط از بین رفته است.

3.8/5 (4 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code