نخ دندان، نخ دندان دسته دار، یا واتر فلاسر: کدامیک بهتر است؟

همه می دانند که نخ دندان کشیدن به اندازه مسواک زدن دندان ها مهم است، اما گزینه های زیادی در بازار وجود دارند، چگونه می توانید از بین آنها بهترین را انتخاب کنید؟ ما قصد داریم در مورد انواع مختلف محصولات نخ دندان صحبت کنیم تا به شما کمک کنیم بفهمید کدام گزینه برای شما بهتر عمل می کند، کدام یک می تواند مضر باشد، و دندانپزشکان کدام را توصیه می کنند.

انواع ابزارهای نخ دندان

مقایسه نخ دندان سنتی و نخ دندان دسته دار

محققان دریافته اند که به نظر می رسد نخ دندان ها و نخ دندان های دسته دار ها نتایج مشابهی داشته باشند، اگر شما از تکنیک های صحیح نخ دندان کشیدن استفاده کنید. خم کردن نخ دندان های سنتی اطراف دندان ها می تواند راحت تر باشد، اما با مقداری مراقبت، شما می توانید همین کار را با نخ دندان دسته دار نیز انجام دهید.

استفاده از نخ دندان دسته دار، مخصوصاً برای کودکان کم سن، می تواند راحت تر باشد. علاوه بر این، آنها با مانور کمتری قادرند به قسمت های عقب دهان برسند.

خواه نخ دندان های سنتی را انتخاب کنید یا نخ دندان دسته دار را، مهم ترین نکته این است که شما روزی یک مرتبه نخ دندان می کشید. وقتی استفاده یک نوع ابزار نخ دندان کشیدن برای شما راحت باشد، احتمالاً بیشتر نخ دندان خواهید کشید. بنابراین، انتخابی کنید که برای شما عملی تر باشد.

مقایسه نخ دندان با واترجت دندان

مقایسه نخ دندان با واترجت دندان

واتر فلاسر

هدف استفاده از واتر فلاسر این است که آب با فشار و به صورت یک باریکه روی دندان های شما برخورد کند. آنها برای شستشوی ذرات بزرگ تر غذا از اطراف بریس ها و بین دندان ها مناسب هستند اما برای نخ دندان کشیدن معمولی خوب نیستند. آنها مانند نخ دندان های سنتی و نخ دندان های دسته دار قادر به زدودن باکتری و پلاک از روی دندان ها نیستند. اگر می خواهید از واتر فلاسرها استفاده کنید اما اطمینان حاصل کنید که هر روز از نخ دندان ها یا نخ دندان های دسته دار استفاده می کنید.

مسواک های بین دندانی

مسواک های بین دندانی مسواک های کوچکی هستند که برای پاکسازی بین دندان ها استفاده می شوند. آنها برای تمیز کردن زیر سیم بریس های ارتودنسی خوب هستند اما اگر با دقت استفاده نشوند واقعاً می توانند به بافت لثه آسیب وارد کنند. دندانپزشکان استفاده از مسواک های بین دندانی را به کودکان خردسال توصیه نمی کنند.

مقایسه نخ دندان با واترجت دندان

مقایسه نخ دندان با واترجت دندان

چرا باید نخ دندان بکشیم؟

نخ دندان کشیدن می تواند باعث شل شدن ذرات غذا و باکتری های بین دندان ها شود، جایی که مسواک قادر به دسترسی به آنجا نمی باشد و پلاک های دندانی را کاهش می دهد. غذا، باکتری، و پلاک کمتر روی دندان ها به این معنا است که خطر بروز پوسیدگی دندان ها کمتر خواهد بود. اگر شما علاوه بر دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید، احتمال بروز ژنژیویت نیز در شما کاهش پیدا خواهد کرد.

متأسفانه، اکثر افراد بزرگسال هر روز نخ دندان نمی کشند. تنها 6/31% از افراد بزرگسال حاضر در نظر سنجی گفته بودند که آنها یک روز در میان نخ دندان می کشند. 5/36% بین 1 تا 6 روز در هفته نخ دندان می کشند، و 9/31 % گفته بودند هرگز نخ دندان نمی کشند.

از آنجا که نخ دندان کشیدن با زدودن ذرات غذا، باکتری های مضر، و پلاک به سالم ماندن دهان شما کمک می کنند، افرادی که به صورت روزانه نخ دندان نمی کشند، فرصت بزرگی را از دست می دهند. زیرا دهان سالم به روش های دیگری روی سلامت شما تأثیر می گذارد، عمل ساده نخ دندان کشیدن راهی ساده برای حفظ سلامت فرد است.

نخ دندان کشیدن با بریس ها چطور؟

نخ دندان کشیدن وقتی بریس ها روی دندان ها قرار دارند به همین اندازه مهم است. تمیز و سالم نگهداشتن دندان ها و لثه ها می تواند از طول دوره درمان شما بکاهد. نادیده گرفتن بهداشت دهان در طول مدتی که بریس دارید می تواند دوره درمان شما را طولانی تر کند و باعث وارد شدن آسیب های ماندگار به دندان ها و لثه های شما شود.

خوشبختانه، اکنون نخ دندان های دسته داری وجود دارند که به صورت ویژه برای افرادی طراحی شده اند که بریس دارند.

مقایسه نخ دندان با واترجت دندان

مقایسه نخ دندان با واترجت دندان

نکاتی برای کودکان

  • عادت را از همین حالا شروع کنید. اگر اکثر افراد بزرگسال هر روز نخ دندان نکشند، احتمال اینکه کودکان نیز این کار را انجام ندهند خیلی بیشتر خواهد بود. هرگز برای شروع یک عادت سالم دیر نیست.کودکی بهترین سن برای ایجاد یک الگوی سالم است که تا پایان عمر باقی بماند. کودکان با داشتن الگو یاد می گیرند، بنابراین اگر شما نخ دندان کشیدن را به روتین روزانه خود اضافه کنید، همه خانواده از آن بهره مند خواهند شد.
  • از سنین پایین شروع کنید. به محضی که دو دندان کودک شما درست کنار یکدیگر درآمدند، مهم است که نخ دندان کشیدن را به صورت روزانه آغاز کنید.
  • تا 10 سالگی در نخ کشیدن به آنها کمک کنید. اکثر کودکان تا سنین حدوداً 8 تا 10 سالگی مهارت کافی برای خوب نخ دندان کشیدن به تنهایی را ندارند. وقتی آنها از نظر جسمی قادر باشند نخ دندان کشیدن را آغاز کنند، اجازه دهید قبل یا بعد از اینکه شما نخ دندان بکشید، این کار را انجام دهید اما حتماً یک بزرگسال نیز باید این کار را برای آنها انجام دهد تا زمانی که هر بار به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهند. حتی بعد از آنکه خوب نخ دندان کشیدن به تنهایی را یاد گرفتند، ایده خوبی است که هر چند وقت یک مرتبه این کار را برای آنها انجام دهید. به این ترتیب می توانید ببینید آیا هیچ منطقه ملتهب یا جاهایی وجود دارند که خونریزی کنند. تا بتوانید هر چه سریع تر او را نزد دندانپزشک ببرید.

نکاتی برای نخ دندان کشیدن

  • قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید. تحقیقات نشان می دهند افرادی که قبل از مسواک زدن نخ دندان می کشند، نسبت به افرادی که پس از مسواک زدن نخ دندان می کشند، پلاک کمتری بین دندان های خود دارند.
  • نخ دندان را به آرامی بین دندان های خود بالا و پایین، تا زیر خط لثه ها، ببرید.
  • با لثه های خود به آرامی برخورد کنید. سعی کنید نخ دندان محکم به لثه های شما برخورد نکند تا به آنها آسیب وارد نکنید.
  • با رسیدن نخ دندان به لثه ها، به آرامی آن را به دور پایه دندان خم کنید، سپس این کار را مجدداً برای دندان کناری انجام دهید.
  • هنگام نخ دندان کشیدن به آینه نگاه کنید. این راهی فوق العاده برای شناسایی مناطق مشکل آفرین است. اگر از نخ دندان دسته دار استفاده می کنید، می توانید ببینید آیا ذراتی روی خلال وجود دارند یا شروع به خرد شدن می کنند. در صورت وجود باقی مانده، بهتر است دهان را با واتر فلاسر شستشو دهید. اگر روی نخ دندان دسته داری که استفاده می کنید ذرات غذا باقی مانده باشند، باید آن را کنار بگذارید و برای بقیه دندان ها از نخ دندان دسته دار دیگری استفاده کنید.
  • هر روز یک نخ دندان دسته دار یا یک تکه نخ دندان جدید استفاده کنید. نخ دندان های استفاده شده به خوبی کار نمی کنند و باکتری می تواند در طول شب روی آنها رشد کند، که تمام هدف پاکسازی دندان ها را به خطر خواهد انداخت.

برای سالم نگهداشتن دندان ها و بدن، نخ دندان کشیدن کار ساده ای است و تنها چند دقیقه در طول روز طول می کشد. پیشگیری بهترین راهکار برای داشتن دهانی سالم است، و نخ دندان کشیدن کلید اصلی در پیشگیری از بروز حفره های دندانی و بیماری لثه است. اگر در مورد نخ دندان کشیدن سؤال دارید یا برای ترغیب اعضای خانواده خود به تبدیل نخ دندان کشیدن به صورت روزانه به یک عادت، دندانپزشک شما می تواند کمک کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code