چرا تمیز کردن زبان مهم است؟

اکثر افراد احتمالاً حداقل یک بار در طول عمر خود از دندانپزشک یا والدین خود شنیده اند که روی زبان خود را مسواک بزنند. برای حفظ سلامت دندان ها، روی نخ دندان کشیدن هم تأکید شده است. با این حال، گاهی اوقات، پس از مسواک زدن دندان ها و نخ دندان کشیدن آنها، دهان شما هنوز بوی بد می دهد. دلیل این است که، ممکن است زبان خود را نادیده گرفته اید.

دهان شما هرگز واقعاً تمیز نخواهد شد مگر آنکه زبان خود را نیز مسواک بزنید. بعلاوه، اگر شما زبان خود را تمیز نکنید، مهم نیست چقدر دندان های خود را مسواک بزنید، بنابراین همیشه خطر گسترش پلاک های دندانی، پوسیدگی، زرد شدن، و ایجاد حفره های دندانی در کمین دندان های شما خواهد بود.

چرا باید زبان خود را تمیز کنیم؟

زبان ما یکی از بخش های بدن است که بیشتری باکتری را دارد. از نظر ما چنین به نظر می رسد که زبان ما یک اندام عضلانی مصطح و انعطاف پذیر است. با این حال، زبان همه نوع پستی و بلندی و جوانه های چشایی را روی خود دارد که باکتری ها آنجا پنهان می شوند. این پستی و بلندی ها خانه باکتری ها هستند. سطح زبان ما برجستگی هایی تحت عنوان پاپیلا دارد که ممکن است باکتری ها را نیز پنهان کند.

این انباشته شدن باکتری ها می تواند باعث ایجاد حفره هایی روی دندان های شما و نیز باعث بروز بوی بد دهان شود. پاکسازی زبان نیز به رها شدن از شر این بیوفیلم ها کمک می کند که به دلیل باکتری ها روی زبان تشکیل می شوند.

بیوفیلم باعث می شود زبان نتواند حس چشایی خوبی داشته باشد و از همه مزه های وعده های غذایی لذت ببرد. یا اصطلاحاً جوانه های چشایی شما کدر می شوند. زدودن این بیوفیلم می تواند به جوانه های چشایی شما کمک کند مزه های غذاها را به صورت مؤثرتری احساس کند. این به روند هضم نیز کمک می کند.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

چگونه می توان زبان را به شکلی مؤثر تمیز کرد؟

شستشوی زبان با آب یا دهانشویه پس از مسواک زدن دندان ها باعث پاکسازی کامل زبان شما نخواهد شد. باکتری های داخل دهان ما بسیار مقاوم هستند. شستشو یا دهانشویه تنها باعث تخریب سلول های بیرونی بیوفیلم خواهد شد، نه سلول هایی که زیر آنها زنده هستند.

برای زدودن مؤثر این باکتری ها، می توانید یک زبان شوی تهیه کنید. زبان شوی ها از تمام داروخانه ها و برخی فروشگاه ها قابل خریداری هستند. با این حال، اگر زبان شوی ندارید یا نمی توانید پیدا کنید، هنوز هم با مسواک کشیدن روی سطح زبان می توانید از شر باکتری ها رها شوید. برخی مسواک ها پشت خود برجستگی هایی دارند که به تمیز کردن زبان کمک می کنند. با این حال، روی زبان را خیلی محکم مسواک نکشید. ممکن است پوست روی زبان آسیب ببیند.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

نخ دندان بکشید، مسواک بزنید، زبان خود را تمیز کنید.

به نظر ما بهترین ترتیب کارهای روتین بهداشتی دهان و دندان ها به این صورت است که باید ابتدا نخ دندان بکشید، سپس مسواک بزنید و پس از آن زبان خود را کاملاً تمیز کنید. برای این کار همیشه زبان خود را تا جایی که می توانید جلو بیاورید و زبان شوی را تا حد امکان روی انتهایی ترین بخش زبان قرار دهید و با اعمال فشاری اندک آن را تنها از پشت به جلوی زبان بکشید. هر چه زبان شوی را عقب تر ببرید، قادر خواهید بود بیو فیلم بیشتری تمیز کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا  مطمئن شوید همه سطح زبان را پوشش داده اید و لابه لای همه پرزهای زبان را تمیز کرده اید. هر بار که زبان شوی را از عقب به جلو می آورید آن را زیر آب ولرم بشویید.

پس از اتمام کار، زبان شوی را خوب بشویید و خشک کنید در محفظه مخصوصی نگهداری کنید.

این روند بسیار ساده است و می تواند به سرعت انجام شود، اما ارزش وقت گذاشتن دارد، زیرا احساسی که به شما می دهد فوق العاده خواهد بود.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

مزایای تمیز کردن زبان و استفاده از زبان شوی

تمیز کردن زبان مزایای زیادی دارد. بزرگ ترین مزیت آن این است که دهان شما بوی تازگی و خوشبویی خواهد گرفت. با تمیز کردن زبان، شما از شر مولکول های تولید کننده بو که مدت ها پس از صرف انواع غذا روی زبان باقی می مانند، رها می شوید.

وقتی از زبان خود مراقبت می کنید، باعث می شوید زبان سالم تر نیز به نظر برسد و رنگ صورتی تری پیدا کند. گاهی اوقات فیلمی که روی سطح زبان را پوشش می دهد می تواند خاکستری، زرد، یا سفید به نظر برسد. با خراشیدن این رسوبات و باکتری ها، شما در حال بهبود دادن سلامت و بهداشت دهان خود هستید.

با افزایش سن، به طور طبیعی حس چشایی کمرنگ تر می شود. با تمیز کردن منظم زبان می توان حس چشایی را نیز بهبود داد. شما با تمیز کردن زبان می توانید مزه های تلخ، شور، شیرین، یا ترش را بهتر احساس کنید.

با زدودن باکتری های روی زبان، می توانید از انتقال آنها به لثه ها و دندان ها کمک کنید. باکتری ها یا ذرات اضافی غذا می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه شوند.

روی هم رفته، مهم نیست شما در منزل چقدر خوب از دندان ها و زبان خود مراقبت می کنید، هنوز هم مراجعه منظم به دندانپزشک مهم است. ممکن است پاکسازی ها و مراقبت های روتین دندانی و عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس، یا حتی درمان های زیبایی نیاز باشند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code