آیا با بیماری لثه می توان براکت ارتودنسی دریافت کرد؟

میلیون ها نفر در سراسر دنیا بیماری لثه دارند. بسیاری از این افراد برای صاف و یکدست کردن دندان های خود، یا تحت درمان ارتودنسی قرار دارند یا می خواهند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند یا در گذشته درمان ارتودنسی انجام داده اند. با این حال، بیماری لثه عفونت لثه ها و استخوان های دهان است. با بیماری وخیم لثه ها، از دست رفتن دندان ها و تحلیل لثه ها مشکلات کاملاً واقعی هستند، که باعث می شوند در برخی موارد استفاده از براکت های ارتودنسی غیر ممکن شود. با این حال، اگر یک دندانپزشک بتواند بیماری لثه را تحت کنترل درآورد، بیمار قادر خواهد بود با وجود بیماری لثه بریس های ارتودنسی را داشته باشد. همه اینها به میزان تحلیل رفتگی استخوان در ناحیه دهان بیمار در نتیجه بیماری لثه و نیز پیشرفته بودن بیماری لثه بستگی دارد. با مطالعه بیشتر می توانید دریابید که اگر بیماری لثه دارید برای درمان آن چکار می توانید انجام دهید، و اینکه آیا شما هنوز هم می توانید بریس ها را داشته باشید.

بیماری لثه چیست؟

وقتی چیزی می خورید، قندهای موجود در آن با باکتری های داخل دهان ترکیب می شوند تا پلاک ها را تشکیل دهند. پلاک ماده ای چسبناک و اسیدی است که منجر به بروز پوسیدگی های دندانی می شود، و موجب خوردگی مینای دندان ها می شود تا زمانی که حفره هایی روی دندان ها تشمیل شوند. در نهایت باعث پوسیدگی داخل دندان می شود. علت انجام چنین کاری هم این است که پلاک مانند چسب به دندان ها می چسبد. تنها نوشیدن آب موجب شستن پلاک ها از روی دندان ها نخواهد شد. برای رها شدن از شر این پلاک ها باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها را انجام دهید، همان کاری که بسیاری از افراد آن را به خوبی انجام نمی دهند. پلاک نه تنها دندان های شما را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه باعث بروز بیماری لثه نیز می شود. از آنجا که پلاک ماهیت اسیدی دارد، موجب آزردگی و تحریک لثه ها نیز می شود، و باعث می شود آنها قرمز، متورم، و ملتهب شوند. علاوه بر این، اگر دندان های خود را نخ دندان نکشد، لثه ها راحت تر دچار خونریزی می شوند. لثه ها سعی می کنند خود را از این پلاک های اسیدی دور کنند و این در نهایت باعث تحلیل رفتن آنها می شود. لثه ها با بیماری لثه شدید می توانند دچار تحلیل بیشتری شوند که در حقیقت باعث می شود دندان های شما از دست بروند و لثه های شما ملتهب شوند.

ارتودنسی با بیماری لثه

ارتودنسی با بیماری لثه

بیماری لثه بسیار شایع است.

آیا می دانسته اید که بیش از 7/64 میلیون آمریکایی از یکی از اشکال بیماری لثه رنج می برند؟ این تنها شامل افراد بزرگسال آمریکایی می شود! 7/8 درصد از افراد پریودنتیت خفیف دارند (که نام علمی بیماری لثه است). 30 درصد آنها پریودنتیت متوسط دارند، و 5/8 درصد آنها در مراحل پیشرفته و وخیم بیماری به سر می برند، که در آن از دست دادن دندان ها شایع است. با این حال، پیشرفت این بیماری زمان می برد زیرا یک شبه اتفاق نمی افتد. اگر مراقب بهداشت دهان خود نباشید، ممکن است متوجه شوید بدون آنکه خبر داشته اید بیماری لثه شما پیشرفت کرده است.

اگر اغلب به دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه می کنید، آنها می توانند بیماری پریودنتیت را در مراحل ابتدایی آن تشخیص دهند. مرحله ابتدایی که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود، مرحله ای است که در آن لثه ها شروع به قرمز و متورم شدن می کنند. لثه های شما باید به جای قرمز تیره بودن، ظاهر صورتی و سالمی داشته باشند. آنها هرگز نباید متورم باشند، و لثه های شما نباید به راحتی دچار خونریزی شوند. اگر مدتی است که نخ دندان نکشیده اید، ممکن است پریودنتیت خفیف داشته باشید، به همین علت است که لثه های شما خونریزی دارند. اگر بیماری لثه شما در مراحل اولیه باشد، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند آن را درمان کنید و هنوز هم می توانید تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار بگیرید.

ارتودنسی با بیماری لثه

ارتودنسی با بیماری لثه

آیا بریس ها گزینه خوبی هستند؟

بسته به مرحله بیماری لثه شما، ممکن است قادر نباشید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید. بسیاری از افراد در حالی بریس ها را دریافت می کنند که کودک یا نوجوان هستند، و بسیاری از آنها هیچ نگرانی در مورد بیماری لثه ندارند. با این حال، حتی کودکان نیز اگر دندان های خود را مسواک نزنند و نخ دندان نکشند می توانند این بیماری را داشته باشند. ارتودنتیست به شما کمک خواهد کرد قبل از آغاز درمان ارتودنسی با براکت ها مشکلات لثه های شما کاهش پیدا کنند. در موارد خفیف یا حتی متوسط بیماری، با شروع سریع چند مرتبه مسواک زدن دندان ها و نخ دندان کشیدن آنها می توان آسیب وارد شده به لثه ها را معکوس کرد. پس از هر وعده غذایی دندان های خود را با مسواک دارای فرچه نرم و خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید و حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. کودکان برای انجام این کار نیاز به کمک بزرگترها دارند.

حین نخ دندان کشیدن، مطمئن شوید که کنار همه دندان ها را نخ دندان می کشید، تا زیر خط لثه ها پیش می روید، و مطمئن شوید با پیشروی، پلاک روی دندان های خود را می تراشید. اگر در برخی مناطق پلاک انباشته شده باشد، ممکن است حتی نیاز داشته باشید لثه های خود را با ناخن یا ابزارهای مخصوص دندانی بتراشید. این عادت ها طی چند هفته و چند ماه می توانند لثه های قرمز و ملتهب را به وضعیت سالم و صورتی رنگ بازگردانند. سپس می توانید بریس های ارتودنسی را دریافت کنید، اگر قصد استفاده از براکت های سرامیکی، پشت دندانی، یا سنتی فلزی را دارید. همه این براکت ها به مدت 18 تا 24 ماه روی دندان ها چسبانده می شوند، بنابراین لازم است قبل از آغاز درمان با آنها اطمینان حاصل کنید که لثه های شما سالم هستند.

ارتودنسی با بیماری لثه

ارتودنسی با بیماری لثه

بریس ها با ژنژیویت

اگر شما قبلاً ژنژیویت داشته اید، همه چیز از دست نرفته است. برخی بیماران با آغاز تحت کنترل درآوردن بیماری لثه وخیم خود می توانند ابزارهای ارتودنسی روی دندان ها را دریافت کنند. با این حال، برای افرادی که با پریودنتیت و دیگر مشکلات لثه دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است درمان با اینویزیلاین گزینه بهتری باشد. بسیاری مطالعات حاکی از این هستند که قرار گیری ابزارهای ارتودنتیک روی دندان ها می تواند باعث پیشرفت سریع تر بیمار لثه شوند، زیرا پاکسازی دندان ها با وجود براکت ها و سیم های ارتودنسی دشوارتر است. پلاک داخل پاکت ها انباشته می شود و پاکت های پریودنتالی بوجود می آیند که به سرعت وخیم تر می شوند. با این حال، در برخی بیماران با صاف تر شدن دندان ها، پلاک ها کمتر از زمانی که دندان ها کج هستند در این نواحی انباشته می شوند و پاکت های پریودنتال آنها بهبود پیدا می کند. همه اینها به بیمار بستگی دارند.

با این حال، اگر شک دارید که آیا بیماری لثه دارید یا خیر، اینویزیلاین را برای درمان خود انتخاب کنید. آنها ابزارهای متحرک ارتودنسی هستند که می توانند برای غذا خوردن، نوشیدن، بازی و ورزش کردن از دهان خارج شوند. علاوه بر این، آنها امکان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن راحت دندان ها و لثه ها را فراهم می کنند، که همان چیزی است که با وجود داشتن بیماری لثه به آن نیاز دارید. شما باید به یک ارتودنتیست یا دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص نمایند با شرایط بهداشتی و سلامت دهان شما، آیا بریس ها گزینه مناسبی برای شما هستند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code