استفاده از محافظ دهان و دندان در طول ارتودنسی

آیا با وجود بریس ها روی دندان ها می توان ورزش کرد؟

حفظ امنیت و جان کودکتان باید اولویت شماره یک شما باشد، بنابراین وقتی کودک شما که عاشق ورزش و بازی کردن است نیاز به بریس های ارتودنسی دارد، احتمالاً نخستین فکری که به ذهن شما خطور می کند این است که آیا ورزش و بازی کردن با وجود بریس ها و براکت های ارتودنسی روی دندان ها خطرناک است؟ گرچه وقتی کودک شما از بریس ها و براکت های ارتودنسی استفاده می کند لازم است از صورت و دهان او در برابر هر ضربه یا آسیبی بیشتر محافظت شود، اما راه های مؤثری برای حفظ امنیت کودک وجود دارد، بدون آنکه نیاز باشد ورزش و تفریح مورد علاقه خود را کنار بگذارد. بنابراین، در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان ها می توان ورزش کرد، پاسخ قاطعانه می تواند مثبت باشد!

راجع به نگرانی های خود با ارتودنتیست کودک خود صحبت کنید. لازم نیست کودک کاری که به انجام آن علاقه دارد را ترک کند. ارتودنتیست تنها توصیه خواهد کرد کودک از محافظ دندان ارتودنتیک استفاده نماید تا از دهان خود در برابر حوادثی که ممکن است در طول ورزش و بازی بروز یابند محافظت نماید. گرچه محافظ دندان روی هم رفته برای ورزش های پر زد و خورد و پر حادثه مانند فوتبال و هاکی و راگبی ضروری است، اما توصیه می شود برای ورزش هایی مانند بیس بال، بسکتبال و ساکر نیز توصیه می شود.

حتی افراد بزرگسالی که بریس استفاده می کنند نیز هنگام ورزش و بازی یا هنگام فعالیت های فیزیکی باید از دندان های خود محافظت کنند.گرچه ورزش های پر زد و خورد بیشترین نگرانی را بوجود می آورند، اما حتی فعالیت های بدون تماس و برخورد مانند دوچرخه سواری، دویدن، و فریزبی (پرتاب دیسک) می توانند منجر به ضربه خوردن به صورت شوند. عاقلانه این است که نه تنها برای امنیت و دور ماندن از خطر، بلکه به منظور محافظت از سرمایه گذاری خود روی درمان ارتودنسی، از هر گونه خطری به دور بمانید.

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان ارتودنتیک چگونه عمل می کنند؟

بر خلاف محافظ دندان های ورزشی که از پلاستیک های سفت و سخت ساخته می شوند که هنوز هم حین ضربه می توانند منجر به بروز آسیب برای شوند، محافظ دندان های ارتودنتیک از سیلیکون ساخته می شوند که استفاده از آن راحت تر است. محافظ دندان های ارتودنتیک نه تنها از برخورد لب ها به براکت ها جلوگیری می کنند، بلکه از براکت های بریس ها نیز محافظت می کنند. این محافظ دندان ها بزرگتر از محافظ دندان های ورزشی سنتی طراحی می شوند تا جای بیشتری برای در بر گرفتن بریس ها و محافظت از نه تنها بریس ها، بلکه دندان ها، لثه ها و فک داشته باشد. هرگز سعی نکنید از محافظ دندان قدیمی خود به جای محافظ ارتودنتیک استفاده کنید. به احتمال زیاد ممکن است حتی روی دندان ها قرار نگیرد، اما حتی اگر قرار گرفت، اگر در حالی که روی دندان های شما قرار دارد به دهانتان ضربه وارد شود، می تواند منجر به بروز آسیب های جدی شود، چرا خطر طولانی شدن دوره درمان یا آسیب های بازگشت ناپذیر شدید به دهان و دندان ها را به جان می خرید؟

شما می توانید محافظ دندان های ارتودنتیک را به صورت آماده از فروشگاه های ورزشی خریداری کنید یا مستقیماً آنها را از ارتودنتیست خود دریافت نمایید. انواع مختلف محافظ دندان های ارتودنتیک وجود دارند که می توانید از بین آنها انتخاب نمایید و در پیدا کردن محافظ دندانی که متناسب با بودجه و نیازهای شما باشد مشکل نخواهید داشت. با این حال در مواردی این چنین، به خاطر داشته باشید که همیشه ارزان ترها چندان بهتر هم نیستند. گرچه می  توانید نمونه محافظ دندان های OTC (دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد) بویل اند بایت آن را بگیرید، اما با جابجا شدن دندان ها در طول درمان ارتودنسی، به مرور زمان چندان متناسب با دندان ها نخواهند بود، که به این معناست که برای محافظت از دندان های شما چندان مؤثر نخواهند بود. اگر تصمیم بگیرید محافظ دندان خود را از ارتودنتیست دریافت کنید، این مزیت را دارد که از دندان ها و براکت های روی آنها با هم قالب بگیرد و از روی آن محافظ دندان شما را بسازد. از این طریق، محافظ دندان بیشترین تناسب را با دهان شما خواهد داشت.

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

مربی کودک خود را در جریان بگذارید.

علاوه بر صحبت کردن با ارتودنتیست در خصوص نیاز به دهانشویه های ارتودنتیک، باید مربی کودک خود را از درمان ارتودنسی او مطلع کنید. از او بپرسید کودک شما تنها برای قوس دندانی پایین خود محافظ دندان نیاز دارد یا هر دو قوس دندانی. این در ورزش های مختلف متفاوت است. مطمئن شوید که راجع به نیازهای مختلف شما توضیح کافی به شما داده شده است. اگر کودک شما ورزش های مختلفی انجام می دهد با همه مربی های او صحبت کنید، زیرا هر ورزشی ممکن است محافظت متفاوتی نیاز داشته باشد.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که گرچه محافظ دندان برای همه ورزش ها لازم و ضروری نیست، اما یک ضربه به صورت یا یک زمین خوردن می تواند برای هر ورزشی اتفاق بیفتد، بنابراین، ایده خوبی است اگر از محافظ دندان ها استفاده کنید، اگر این کار جزء قوانین این نوع ورزش ها و بازی ها نیستند.

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

نحوه مراقبت از محافظ دندان

تمیز کردن محافظ دندان ها شبیه تمیز کردن ریتینر یا الاینرهای اینویزیلاین است. مهم است هر روز آن را تمیز کنید زیرا اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید، باکتری ها و قارچ ها می توانند روی آن رشد کنند. اکثر محافظ دندان های ارتودنتیک را می توان با خمیر دندان تمیز کرد یا با یک محلول آنتی باکتریال آن را شستشو داد. خود را عادت دهید قبل و بعد از استفاده آن را تمیز کنید تا همیشه تمیز باشد. به خاطر داشته باشید، در مواقعی که از آنها استفاده نمی کنید، همیشه آن را داخل محفظه مخصوص خود نگه دارید. در صورتی که در نتیجه استفاده زیاد محافظ دندان ترک بخورد یا در نتیجه ضربه خوردن آسیب ببیند، لازم است فوراً آن را تعویض کنید.

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

اگر در طول استفاده از براکت ها آسیب ببینید، چه باید بکنید؟

اگر در طول دوره ای که از بریس ها و براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، حین ورزش و بازی کردن دهان شما آسیب ببیند، برای تحت درمان قرار گرفتن تعلل نکنید. با ارتودنتیست خود تماس بگیرید و آنچه اتفاق افتاده است را برای او توضیح دهید تا تشخیص دهد مراجعه اورژانسی لازم است یا خیر. حوادثی که عموماً برای براکت ها رخ می دهند عبارتند از شکستگی براکت، خونریزی لثه ها و شکستگی یا لق شدن دندان ها. به خاطر داشته باشید که هر گونه آسیبی به دهان که درمان نشده باقی بماند، می تواند منجر به بروز مشکلات متعدد در روند درمان و کل سلامت دندان ها شود.

علاوه بر اصلاح آسیب هایی که به دهان و بریس ها وارد می شود، ارتودنتیست محافظ دندان شما را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود پس از ضربه هنوز شکل خود را حفظ کرده است. اگر این آسیب واقعاً جدی است به اورژانس مراجعه کنید. آنها همیشه پزشکی دارند که می تواند فوراً به این موضوع رسیدگی کند، پس از آن بعداً می توانید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

انواع محافظ دندان

اکثر دندانپزشک ها توصیه می کنند از محافظ دندانی استفاده کنید که به خوبی متناسب با دهان شما باشد. با این حال، محافظ دندان ها به سه نوع اصلی دسته بندی می شوند: محافظ دندان های آماده یا پیش ساخته، محافظ دندان های “بویل اند بایت”، و محافظ دندان های سفارشی.

محافظ دندان های آماده

این نوع محافظ دندان ها به صورت پیش ساخته در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم ورزشی، بدون نیاز به نسخه پزشک، قابل خریداری هستند. محافظ دندان های آماده عموماً یک اندازه هستند و قیمت بالایی ندارند. آنها باعث می شوند نتوان راحت خوابید، یا حتی می توانند تنفس را نیز دشوار سازند، محافظت با آنها چندان کامل نیست، و ناراحت کننده هستند و به راحتی قابل تنظیم نیستند.

محافظ دندان های بویل اند بایت

برای استفاده از این نوع محافظ دندان ها، لازم است ابتدا داخل آب گرم نرم شوند سپس روی دندان ها قرار گیرند و با انگشت و زبان فشرده شوند تا شکل دندان ها را به خود بگیرند. روی هم رفته، این نوع محافظ دندان ها بهتر از نمونه آماده خود روی دندان ها قرار می گیرند، اما باز هم خیلی خوب متناسب دندان ها نخواهند بود و به مرور زمان این عدم تناسب بیشتر خواهد شد.

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

محافظ دندان های سفارشی

این نوع محافظ دندان ها به صورت اختصاصی برای هر بیمار ساخته می شوند. آنها گرانترین نوع محافظ دندان ها هستند، اما بهترین تناسب را با دندان ها دارند و راحت تر از دو نوع دیگر هستند. علاوه بر بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، ورزشکاران نیز می توانند این نوع محافظ دندان ها را برای خود سفارش دهند. محافظ دندان های آماده یا سفارشی، خطر آسیب و ضربه و شکستگی دندان ها، و کبود شدن لب ها و داخل گونه ها در طول فعالیت های ورزشی را کاهش می دهند.

محافظ دندان های شبانه سفارشی

برخی افرادی که از آپنه خواب، خر و پف، و / یا براکسیسم (دندان قروچه یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر) رنج می برند، دندانپزشک ها برای آنها محافظ دندان شبانه تجویز می کنند. براکسیسم در دراز مدت منجر به ساییدگی مینای دندان ها می شود و می تواند موجب بروز مشکلات برای سلامت دهان و دیگر مشکلات شود.

محافظ دندان های شبانه به صورت شخصی برای هر نفر در لابراتوارهای تخصصی و با استفاده از قالب هایی ساخته می شوند که از دندان های هر فرد گرفته شده اند. محافظ دندان های شبانه از دندان ها در برابر ساییدگی و کشش ماهیچه ای محافظت می کنند و راحت تر هستند. در اکثر موارد، این ابزارها می توانند به کاهش درد فک ناشی از فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر کمک کنند.

محافظ دندان های ورزشی سفارشی می توانند برای محافظت کردن از دندان ها، بویژه در ورزش های پر زد و خورد استفادع شوند. علاوه بر این، ثابت شده است که این نوع محافظ دندان ها خطر آسیب های مغزی پس از حادثه را کاهش می دهند.

اگر به خدمات ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان در شهرهای اراک و تهران نیاز داشتید توصیه میکنیم به وبسایت خانم دکتر سجادی متخصص ارتودنسی سر بزنید

4.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code