فضا نگهدار یا سپراتور ارتودنسی

سپراتورهای ارتودنسی (یا همان فضا دهنده یا جدا کننده ها) در طول مراحل ابتدایی درمان ارتودنسی و برای ایجاد فضای چند میلی متری اطراف دندان هایی خاص، برای قرار گیری بندهای ارتودنسی استفاده می شوند. سپراتورها یا فضا دهنده های الاستیک به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، گرچه گاهی اوقات فضا دهنده های فلزی برای مراقبت های پیشرفته ارتودنسی لازم هستند. آنها معمولاً در مراحل اولیه درمان استفاده می شوند و گاهی اوقات بعداً هم نیاز هستند تا برای صاف کردن دندان ها راحت تر بتوان تنظیمات کوچک را انجام داد.

ایجاد فضای کافی برای تناسب عالی اجازه می دهد بریس های شما مؤثرتر عمل کنند و با سرعت بیشتری لبخند ایده آل شما را خلق کنند. اگر سپراتور یا فضا دهنده ارتودنسی دارید یا به زودی قرار است آنها را دریافت کنید، نکات اندکی هستند که باید راجع به آنها بدانید.

بندینگ دندانی در ارتودنسی و اینکه چرا انجام می شود

برای دندان های مولر اول و دوم فک پایین، استفاده از بندهای ارتودنسی به استفاده از براکت های سنتی ترجیح دارد. چرا؟ زیرا اینها دندان هایی هستند که افراد آنها را برای جویدن اکثر غذاها استفاده می کنند. از آنجا که احتمال شل شدن بندها کمتر است، به نظر می رسد بهترین گزینه برای صاف کردن دندان های مولر عقب فک پایین باشند.

موقعیت های دیگری که ممکن است ارتودنتیست ها استفاده از بندها را به براکت ها ترجیح دهند زمانی است که یک دندان مولر قبلاً روی خود ترمیم داشته است. یکی از بهترین نمونه ها روکش های پرسلاینی هستند. براکت های سنتی که به دندان ها چسبانده می شوند بهتر است روی سطح طبیعی دندان ها چسبانده شوند، و به احتمال زیاد اگر به سطح مصنوعی چسبانده شوند شل می شوند.

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

سپراتور ارتودنسی چگونه عمل می کنند؟

سپراتورها در یک جلسه ساده مراجعه به ارتودنتیست بین دندان ها قرار می گیرند و معمولاً نخستین مرحله از دریافت بریس های ارتودنسی برای کودکان و افراد بزرگسال هستند. نخ دندان از داخل حلقه های پلاستیکی کوچک رد می شود و با کشیده شدن به داخل فاصله بین دندان ها فشار داده می شوند. سپس نخ دندان خارج می شود. فضا دهنده ها فشاری بوجود می آورند که دندان ها را از هم جدا می کند.

فضا دهنده ها یا همان سپراتورهای ارتودنسی گزینه های درمانی مفیدی برای برخی شرایط پزشکی خاص هستند، از جمله مدیریت دندان های خارج از ردیف (که به صورت غیر عادی بیرون نمی آیند)، و نیز برای جابجا کردن دندان های مولر به یک موقعیت بهتر. این ابزارهای موقت استفاده های متعددی در دستان پر توان ارتودنتیست ها دارند.

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

انواع فضا دهنده ارتودنسی

دو نوع متفاوت سپراتور وجود دارند، سپراتور فلزی و کشی. سپراتورهای کشی بهترین استفاده را برای اهداف کوتاه مدت (1 تا 2 هفته) دارند زیرا آنها به زودی و به محضی که مقدار فضای لازم برای بندها ایجاد شود برداشته می شوند.

سپراتورهای فلزی می توانند برای اهداف بلند مدت استفاده شوند، اما عموماً برای بیمارانی استفاده می شوند که آنها را برای مدت بیشتر از 6 هفته نیاز دارند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت زمانی طولانی تر در جای خود باقی بمانند، حتی وقتی فضای اطراف دندان ها بوجود آمده باشد. سپراتورهای فلزی ممکن است پس از یک تا دو هفته شل شوند، گرچه برخلاف سپراتورهای کشی آنها نخواهند افتاد. به نظر می رسد استفاده از سپراتورهای فلزی نسبت به سپراتورهای کشی برای بیماران راحت تر باشد زیرا به آنها اجازه می دهد بازه زمانی طولانی تری بدون نیاز به مراجعه به ارتودنتیست سپری کنند.

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

چه مدت باید ازفضا دهنده ارتودنسی استفاده کرد؟

اغلب، لازم است فضا دهنده را حدود 7 تا 10 روز استفاده کنید، درست قبل از جلسه ای که قرار است بریس ها روی دندان های شما قرار بگیرند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد سپراتورها را در کل طول دوره درمان ارتودنسی استفاده کنید، و گاهی اوقات، آنها حتی می توانند جایگزین بندهای فلزی شوند.

وقتی زمان خارج کردن سپراتورها یا فضا دهنده ها فرا می رسد، ارتودنتیست آنها را می لغزاند و بلافاصله بندهای فلزی را به دور دندان ها می چسباند تا تکیه گاه سیم های کمانی بریس های سنتی فلزی یا سرامیکی ارتودنسی باشند. در صورتی که سپراتورها بخشی از درمان آتی شما هستند، ممکن است آنها تعویض شوند یا تنظیم شوند تا حرکت دندان ها در مسیر درست را هدایت کنند.

چگونه باید از سپراتور مراقبت کرد؟

یک یا دو روز نخست پس از قرار گیری سپراتورها بین دندان ها، احتمالاً مقداری درد و نارحتی خواهید داشت. اگر در دندان های خود سوزش دارید، غذاها و خوراکی های نرم را برای خوردن انتخاب کنید و، مخصوصاً هنگام رفتن به رختخواب، داروهای مسکن OTC مصرف کنید (داروهایی که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد)، خوردن یا نوشیدن چیزهای سرد می تواند به بی حس کردن دندان ها و لثه ها کمک کند.

برای مراقبت از سپراتورها یا فضا دهنده ها، وقتی روی دندان های شما هستند، باید کارهای زیر را انجام دهید:

به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ادامه دهید، اما بین دندان هایی که سپراتور دارند را نخ دندان نکشید. سپراتورها را با ناخن، انگشت یا خلال دندان نکشید. از خوردن غذاهای چسبناک که موجب کشیده شدن سپراتورها می شوند خودداری کنید. با پرهیز از غذاهای پر از قند و نشاسته، پلاک های دندانی را کاهش دهید و از سلامت دهان خود محافظت کنید.

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

فضا دهنده یا سپراتورهای ارتودنسی

چه می شود اگر سپراتور خود به خود از بین دندان ها خارج شود؟

وقتی سپراتور وظیفه خود را تکمیل می کند، ممکن است شل شود و به طور خود به خود از بین دندان ها خارج شود. اگر این اتفاق دو روز قبل از جلسه بعد مراجعه شما رخ دهد، نیاز نیست نگران باشید مگر آنکه دستور العمل دیگری به شما داده شود. حتی اگر سپراتور خود را سهواً بلعیدید نیاز نیست نگران شوید.

در صورتی که سپراتورها بخشی از برنامه صاف کردن دندان ها باشند، ارتودنتیست می تواند حتی به شما آموزش دهد چگونه آنها را در منزل تعویض کنید. مهمترین عامل دنبال کردن دستورالعمل ها برای برنامه درمان شخصی شماست و همکاری کردن با تیمی است که نیازهای شما را درک کرده است و شما را مانند خانواده درمان می کند.

اگر به خدمات ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان در شهرهای اراک و تهران نیاز داشتید توصیه میکنیم به وبسایت خانم دکتر سجادی متخصص ارتودنسی سر بزنید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code