در مورد کرونا ویروس 2019 چه میدانیم؟

در اين نوشته می خوانيد :

ویروس جدید کرونا، که به احتمال زیاد نخستین بار در بازار مواد غذایی شهر ووهان چین از حیوان به انسان منتقل شده است، در صدر اخبار بین المللی قرار گرفته است، زیرا پزشکان در سراسر دنیا در حال تلاش هستند تا بفهمند این ویروس دقیقاً چیست، چگونه منتقل می شود، و واقعاً چقدر کشنده است.

کرونا ویروس چیست؟ کرونا ویروس جدید چیست؟

کرونا ویروس در واقع نامی است که برای یک دسته بیماری ها انتخاب شده است، از جمله سرماخوردگی معمولی و دیگر عفونت های مجرای تنفسی. کرونا ویروس جدید، ویروس جدیدی است که منشاء اصلی آن حیوانات هستند، که به انسان ها منتقل شده است. این کرونا ویروس جدید 2019 کووید 19 (COVID-19) نامیده می شود.

 کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس جدید 2019 از کجا و چه زمانی آغاز شد؟

از زمان جشن های سال نو چینی در ووهان، که در استان هوبی کشور چین واقع شده است، و پس از گزارش یک دسته موارد ذات الریه شدید، چیزهای زیادی در مورد این ویروس خاص کشف شده است. در نهم ژانویه، ویروس شناس ها و دیگر محققان در زمینه بهداشت و سلامت عمومی شاخه جدیدی از ویروس ها را تحت عنوان کرونا ویروس جدید شناسایی کردند، که به “بازار تاره بار” شهر ووهان مربوط می شد، جایی که در آنجا ماهی و دیگر حیوانات زنده به فروش می رسیدند.

این بازارها پیش از این هم به خاطر انتشار ویروس شهرت داشتند. به دلایل فرهنگی در منطقه، افراد به این محل مراجعه می کردند تا حیواناتی که خریداری می کنند در حضور خودشان ذبح شوند، بنابراین می دانستند بابت چه چیزی پول می پردازند. به این معنا که حجم بسیار زیادی از پوست های حیوانات مرده جلوی چشم خریداران روی هم انباشته می شد، در نتیجه هوا پر می شد از همه نوع ذرات معلق، به همین دلیل این بازارهای شلوغ جایی برای همه نوع ویروس هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می شوند. در واقع این دلیل شیوع سارس SARS، کرونا ویروس دیگری که در سال 2003 بوجود آمد.

 کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟

تاکنون، اطلاعات محدودی در مورد کووید-19 بدست آمده است، از جمله اینکه چقدر راحت منتشر می شود و اینکه چقدر خطرناک است. تنها می دانیم ویروس می تواند به صورت فرد به فرد منتشر شود و راه انتقال آن عطسه، سرفه، و تماس نزدیک است.

تماس مستقیم اصطلاحی مبهم است که برای افراد مختلف معناهای متفاوتی می تواند داشته باشد، اما در این مورد، این بویژه به معنای قرار گرفتن در فاصله کمتر از 2 تا 3 متری فرد مبتلا برای مدت زمان طولانی بدون پوشش ها و تجهیزات شخصی توصیه شده مانند ماسک است.

این می تواند ترسناک به نظر برسد، اما مهم است بدانید که آنفولانزا هم به همین شکل منتقل می شود. باید شستن مرتب دست ها با آب و صابون و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه کردن را فراموش نکنید.

 کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

آیا COVID-19 کشنده است؟

تعداد افرادی که ابتلا به ویروس کرونا در آنها مورد تأیید قرار گرفته است، یا تعداد افرادی که در اثر ابتلا به آن جان باخته اند به سرعت رو به افزایش است. بدون اطلاع دقیق از تعداد و شمارشگرها، اکنون نمی توان نظر قطعی داد. تنها می دانیم که صدها نفر در چین در نتیجه ابتلا به این ویروس جان باخته اند. بر اساس اطلاعاتی که هر روز منتشر می شوند، می توان به این نتیجه رسید که این بیماری تا حدودی شبیه سارس است- غیر از این حقیقت که احتمالاً کووید-19 به اندازه سارس کشنده نیست، اما قابلیت انتشار آن بیشتر است.

آیا مواردی دیگری از کووید-19 در مکان های دیگری غیر از چین وجود داشته اند؟

بله. تاکنون، در کشورهای زیادی نمونه های ابتلا به کرونا ویروس 2019 مشاهده شده اند، از جمله حداقل 15 مورد تأیید شده در ایالات متحده آمریکا. این انتظار معقولی است که تعداد در سراسر دنیا افزایش پیدا کند، تنها به این دلیل که چین کشور پر جمعیتی است و مسافرت های زیادی برای جشن سال نو چینی از آنجا انجام شده است، که به انتشار ویروس کمک کرده است.

 کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

علائم و نشانه های ابتلا به COVID-19 کدامند؟

دانشمندان هنوز در حال یادگیری در مورد COVID-19 هستند، اما می دانیم این ویروس عموماً منجر به بروز علائمی شبیه آنفولانزا می شود، از جمله تب، سرفه، و تجمع اخلاط. برخی بیماران- مخصوصاً افراد سالمند و دیگر افراد دارای بیماری های حاد- شکل وخیم ذات الریه را از خود نشان می دهند.

آیا همه ما در معرض خطر ابتلا به کووید 19 هستیم؟

بله. به نظر نمی رسد کسی به طور طبیعی در برابر این ویروس خاص ایمن باشد و هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم کسی در بدن خود آنتی بادی هایی دارد که به شکل طبیعی از او محافظت کنند.

عدم وجود تجربه قبلی از این پاتوژن بخشی از این دلیل است که چرا مقامات رسمی مسئول بهداشت و سلامت عمومی در سراسر دنیا این اندازه سخت تلاش می کنند تا از انتشار این کرونا ویروس خاص جلوگیری کنند. وقتی مشخص شد که ویروس کرونا همزمان دارای این دو ویژگی است، جدید بودن (که به این معناست که همه افراد مستعد ابتلا به آن هستند) و انتقال راحت فرد به فرد (نرخ انتشار خیلی بالایی دارد)، مشخص شد این ویروس واقعاً می تواند خطرناک باشد- حتی اگر درصد افرادی که در نتیجه ابتلا به آن جان می بازند کم باشد.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

چرا برخی افراد با کووید-19 بیمارتر از دیگران می شوند؟

به نظر می رسد تنها حدود 20% از افرادی که به این کرونا ویروس جدید آلوده می شوند نیاز به بستری شدن دارند. 80% دیگر تنها چیزی شبیه یک سرماخوردگی بد احساس خواهند کرد و در منزل بهبود پیدا خواهند کرد. کارهای زیادی هستند که باید برای شرایط بنیادی پزشکی انجام شوند. افرادی که بیشتر مستعد بروز هر نوع عفونت هستند- بواسطه سن یا شرایط بیماری های مزمن- بیشتر در معرض خطر بیماری شدید در نتیجه کووید-19 هستند.

با این حال، به نظر می رسد برخی از افراد کاملاً سالم در نتیجه این عفونت بیمارتر از چیزی شوند که انتظار می رود. نمی دانیم چرا این اتفاق می افتد یا چرا ممکن است این بیماران شرایط متفاوتی داشته باشند. اگر کووید-19 دارید و به جای بهبود پیدا کردن روز به روز بدتر می شوید، باید هر چه سریعتر یا به مراکز مخصوص مراقبت های ویژه افراد مبتلا به کرونا مراجعه کنید یا با آنها تماس بگیرید. قبل از مراجعه لازم است حتما تماس بگیرید.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

آیا برای این ویروس می توان آنتی بیوتیک یا واکسن استفاده کرد؟

هیچ آنتی بیوتیکی برای درمان کووید-19 وجود ندارد (آنها برای عفونت های باکتریایی طراحی شده اند نه عفونت های ویروسی). دانشمندان در حال حاضر در حال کار کردن روی واکسن هستند اما نمی توان انتظار داشت تا قبل از بهار سال 2021 بتوان واکسن خوبی ابداع کرد. با این حال، آزمایشاتی که در حال حاضر در چین در حال انجام هستند حاکی از این هستند که تعدادی داروی ضدویروس وجود دارند که ممکن است به افرادی که خیلی بیمار هستند کمک کنند.

در واقع، دانشگاه شیکاگو بخشی از تیم چند نهادی است که پروتئین SARS-CoV-2 را ترسیم کرده است و دارویی یافته اند که قبلاً برای جلوگیری از سارس استفاده می شد و می تواند برای کووید-19 مؤثر واقع شود. البته باید اشاره کرد، پزشکان تنها قادرند علائم را درمان کنند، نه خود ویروس را.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

بیماران مبتلا به کرونا ویروس 2019 چه نوع مراقبت های پزشکی نیاز دارند؟

تنها 20% از افرادی که کرونا ویروس 2019 می گیرند واقعاً مریض می شوند و موجب نگرانی متخصصان در زمینه بیماری های عفونی می شوند. تعدادی از بیمارانی که علائم حاد دارند، به خاطر علائم ذات الریه-مانند آنها نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. آنها عموماً مراقبت ویژه و دستگاه تهویه مکانیکی (ونتیلاتور) نیاز دارند- دستگاه خاصی که در نفس کشیدن به آنها کمک می کند، و برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند چند هفته از دستگاه ونتیلاتور استفاده کنند. این بخش از مراقبت های بیماران بیشتری نگرانی را بوجود می آورد.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

بیماران مبتلا به کرونا ویروس 2019 چگونه تحت نظر هستند؟

مسئولین بهداشت و سلامت در سراسر دنیا از همه بیمارانی که علائم تنفسی و تب دارند می خواهند اگر آنها در اماکنی تردد داشته اند که احتمال قرار گرفتن آنها در معرض ویروس کرونا وجود داشته است یا به مناطق، شهرها، یا کشورهایی سفر کرده اند که در تماس مستقیم و نزدیک با افراد مبتلا به کووید-19 قرار گرفته اند، پیگیر درمان بیماری خود باشند و در قرنطینه خانگی یا بیمارستان باقی بمانند تا از ابتلای تعداد بیشتری از افراد به این بیماری جلوگیری شود.

افرادی که بیمار هستند، بلافاصله باید از ماسک استفاده کنند، در یک اتاق قرنطینه شوند که جریان هوای خاصی داشته باشد که به گونه ای طراحی شده باشد که مانع انتقال میکروب ها و ویروس های ناقل بیماری به اتاق های دیگر شود. سپس باید تست ویروس های تنفسی فصلی معمول برای آنها انجام شود، اگر پاسخ آنها منفی بود، تست برای آزمایش کرونا نیز ارسال خواهد شد.

زمان لازم برای انجام تست کرونا در آزمایشگاه 1-2 روز است. لازم است افراد در قرنطینه باقی بمانند تا زمانی که جواب آزمایش آنها منفی باشد. اما ممکن است لازم نباشد در بیمارستان باقی بمانند. حال اکثر بیماران آنقدر خوب است که تا زمانی که جواب آزمایش آنها بیاید می توانند در منزل بمانند.

علاوه بر این، کادر پزشکی و درمان نیز باید اصول استاندارد کنترل عفونت را دنبال کنند. پزشکان، پرستاران، و دیگر کارکنان باید لباس مخصوص بپوشند و از گان، دستکش، ماسک، و عینک مخصوص استفاده کنند. اینها اقداماتی هستند که در برخورد با افراد مبتلا به آنفولانزا همیشه انجام می شوند و نیز گام هایی هستند که در طول دوره شیوع سارس و مرس برداشته شدند. کادر بهداشت مدام در حال تأکید روی حفط بهداشت فردی و اجتماعی به صورت ویژه است.

همه افراد باید به طور مرتب دست های خود را با آب گرم و صابون شستشو دهند و از دست زدن به صورت با دست نشسته خودداری نمایند- این تمرین خوبی برای تمام طول سال است، مخصوصاً در طول شیوع آنفولانزای فصلی.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

آیا افراد باید بیشتر نگران آنفولانزای فصلی باشند یا کووید-19؟

در حال حاضر فعالیت گسترده آنفولانزای فصلی در سرتاسر دنیا وجود دارد. اما گام هایی هستند که با برداشتن آنها می توانید از خود در برابر آنفولانزای فصلی محافظت نمایید. می توانید سالی یک مرتبه واکسن آنفولانزا دریافت کنید. می توانید داروهایی مانند Tamiflu مصرف نمایید که از شما در برابر ابتلا به آنفولانزا، پس از قرار گرفتن در معرض آن، محافظت می کند. می توانید جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و مرتب دست های خود را بشویید تا از انتشار آن خودداری نمایید. و مانند ساعت کاری، دسته آنفولانزاهای امسال در فصل بهار می میرد زیرا دوره آن به پایان رسیده است.

چالشی که برای کووید-19 وجود دارد این است که احتمالاً نمی توان آن را مهار کرد و نمی دانیم که آیا آمادگی مقابله با ویروس واگیر دار کرونا را داریم یا خیر. اگر خوش شانس باشیم ممکن است با آغاز فصل تابستان روند آن کند شود اما تا چند ماه آینده به نظر می رسد برای همه ما طاقت فرسا باشد. لازم است تا جایی که می توانیم آمادگی داشته باشیم و همه راهکارهایی که به ذهنمان می رسد را به کار ببندیم و بدانیم بالاخره از آن عبور خواهیم کرد.

چگونه می توانیم از خود محافظت کنیم؟ آیا باید ماسک استفاده کنیم؟

اقدامات پیشگیرانه ای که برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا انجام می دهیم را به کار ببندید. اینها عبارتند از پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار؛ عدم لمس چشم ها، بینی، و دهان؛ شستن مرتب و دقیق دست ها؛ و پاکسازی و ضد عفونی اشیاء و سطوحی که مدام آنها را لمس می کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها استفاده از ماسک را برای محافظت از خودتان برای ابتلا به کووید-19 و/یا دیگر بیماری های تنفسی توصیه نمی کند. افرادی که کووید-19 دارند و/یا از خود علائم نشان می دهند باید برای محافظت از دیگران در برابر ابتلا به ویروس ماسک بزنند. همه کادر درمانی که از افراد مبتلا به کرونا مراقبت می کنند نیز باید از ماسک استفاده نمایند.

آیا واکسن آنفولانزا از افراد در برابر ویروس کرونا محافظت می کند؟

متأسفانه، واکسن آنفولانزا در برابر این ویروس مؤثر واقع نمی شود. اما به پیشگیری از آنفولانزا کمک می کند، و در حال حاضر هنوز آنفولانزا چیزی است که احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

آیا داروهایی مانند Tamiflu می توانند از افراد در برابر ابتلا به بیماری کووید-19 محافظت کنند؟

خیر. Tamiflu برای مبارزه با مولکول های موجود در ویروس آنفولانزا طراحی شده است، که به نظر نمی رسد بخشی از کووید-19 باشد. با این حال، داروهای ضد ویروس دیگری هم هستند که می توانند کمک کننده باشند. دانشمندان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این داروها، مانند Kaletra (داروی ضد ویروس برای بیماران مبتلا به HIV) مانع مبتلا شدن کامل افراد به بیماری می شوند یا تنها کمک می کنند افراد سریعتر بهبود پیدا کنند. هنوز امید زیادی به اطلاعات اولیه ای وجود دارد که مشاهده شده اند. علاوه بر این، در مراکز مختلف داروهای مختلف در حال بررسی هستند.

اگر فکر می کنید به ویروس کرونا 2019 مبتلا شده اید این کارهای را باید انجام دهید:

اگر فکر می کنید ویروس کرونا دارید قبل از مراجعه به مراکز درمانی حتماً قبل از آن با 190 تماس بگیرید تا متخصصان اورژانس خارج از مرکز شما را ببینند. حتماً ماسک استفاده کنید تا به جلوگیری از انتشار بیشتر بیماری کمک کنید. در این بازه زمانی، از افراد دیگر دور بمانید. اگر با دیگران زندگی می کنید، یک اتاق در منزل خود انتخاب کنید جایی که بتوانید خود را از دیگران جدا کنید. از ظروف و لیوان جدا استفاده نمایید.

از یک نفر بخواهید سطوح سرویس بهداشتی را به طور منظم با مواد ضد عفونی کننده پاکسازی نماید، همه افراد باشد سعی کنند مدام دست های خود را پاکسازی و ضد عفونی کنند و پنجره ها را باز نگه دارید تا هوا جریان داشته باشد. فراموش نکنید هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

آیا می توان تست کرونا داد، اگر نگران ابتلا به آن هستید؟

تنها اگر بیمار هستید. تستی که برای شناسایی کووید-19 انجام می شود، مفید نیست تا زمانی که بیمار باشید و هنوز محدودتر از آن است که همه ما بخواهیم برای ما انجام شود. حتماً با پزشک خود راجع به علائم خطرناک کووید-19 که دارید صحبت کنید تا در صورت لزوم از شما تست گرفته شود.

علاوه بر این لازم به ذکر است که فرد اگر پس از مراجعه به پزشک و دادن تست برای ویروس های تنفسی به آنها گفته شد ویروس کرونا دارند، نباید نگران شود. زیرا کرونا ویروس نامی است که گروه بزرگی از ویروس ها انتخاب شده است، از جمله بیماری هایی مانند سرماخوردگی معمولی.

آیا کرونا ویروس از طریق هوا منتقل می شود؟

در کنترل عفونت، ما خطی بین چیزهایی می کشیم که از طریق هوا و در ذرات تنفسی منتقل می شوند و چیزهایی که در واقع آیروسول هستند و برای مدتی در دور و اطراف معلق می مانند. ذرات تنفسی مایعات بسیار ریز هستند که هنگام عطسه و سرفه آنها را می بینید، که پس از آن روی سطوح می نشینند و وقتی آنها را لمس می کنید به دست شما منتقل می شوند یا مستقیماً وارد، چشم، دهان یا بینی شما می شوند. این نحوه انتقال و انتشار اکثر ویروس ها است، و فکر می کنیم کرونا ویروس ها نیز این چنین باشند.

چرا “انتقال جامعه محور” اهمیت دارد؟

مسئولین بهداشت و سلامت صحبت های زیادی در خصوص “انتقال جامعه محور” کووید-19 داشته اندو همیشه واضح نیست این اصطلاح چه تفاوتی با انتقال فرد به فرد دارد که هنگام انتشار آن در سراسر دنیا اتخاذ شد. از آنجا که به علت هشدارهایی که برای سفر داده شده اند و نظارت روی سلامت عموم در فرودگاه ها، بسیاری از افرادی که به خارج از کشور و به مناطقی سفر کرده اند کووید-19 در آنجا شیوع دارد، از آنها درخواست شده است در منزل بمانند و از تماس برقرار کردن با افراد دیگر خودداری کنند.

وقتی این افراد بیمار می شوند تماس های محدودی دارند و مسئولین سلامت می توانند آنها را ردیابی کنند و از آنها بخواهند در منزل بمانند. این تنها روش مهار انتقال و گسترش ویروس است، و به این معناست که شاهد زنجیره گسترده انتقال هستیم. وقتی نمونه ای از افراد مبتلا به کووید-19 را مشاهده می کنیم که بخشی از زنجیره شناخته شده نیستند متوجه می شویم این بیماران حتماً این بیماری را به جاهای دیگری هم منتقل کرده اند و تعداد زیادی از افراد هستند که درگیر بیماری شده اند ولی قادر به ردیابی شدن نیستند، به همین دلیل مهار آن چالشی نفس گیر است.

کرونا ویروس 2019 کووید 19

کرونا ویروس 2019 کووید 19

“حفظ فاصله اجتماعی” که باید رعایت کنیم چیست؟

فاصله اجتماعی یکی از “مداخلات غیر پزشکی” است که می تواند برای کاهش سرعت انتشار عفونت به کار بسته شود. این بویژه به راه های مختلفی اشاره دارد می توان افراد را از یکدیگر جدا نگه داشت. افزایش فاصله بین میزهای مدارس، و دور ماندن از افراد دیگر در سطح جامعه نیز فاصله اجتماعی هستند. جلوگیری از تجمع افراد و کاستن از تراکم جمعیت موجود در وسایل نقلیه عمومی راه های حیاتی هستند که به جلوگیری از انتشار ویروس کمک می کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code