تفاوت بین ارتودنسی تک فک و دو فک

آیا تا به حال فکر کرده اید که بریس های فلزی واقعاً چگونه عمل می کنند؟ این درک رایج است که بریس ها با اعمال فشار، دندان ها را جابجا می کنند. اما این فرایند واقعاً شامل چه چیزی می شود و سیم های کمانی چه ربطی به آن دارند؟ الاستیک ها برای چه چیزی هستند و چرا افرادی که بریس دارند باید از آنها استفاده کنند؟ تفاوت سیم بند تک فک با سیم کمانی ارتودنسی دوتایی چیست؟

نقش سیم کمانی ارتودنسی

اگر شما یا کسی که می شناسید قبلاً بریس فلزی داشته اید، احتمالاً متوجه شده اید که آنها اجزاء کمی دارند: براکت هایی که به دندان ها چسبانده می شوند، سیم های کمانی که از روی دندان ها عبور می کنند، و الاستیک هایی که باید به طور منظم تعویض شوند.

وقتی صحبت از حرکت دندان ها، بستن شکاف های بین دندان ها و اصلاح دندان های کج به میان می آید، این سیم های کمانی هستند که بخش عمده ای از کار را در کنار الاستیک ها انجام می دهند. براکت ها فقط سیم های کمانی را در جای خود نگه می دارند و به آنها اجازه می دهند کار خود را انجام دهند. پس واقعاً چه اتفاقی می افتد؟

سیم کمانی ارتودنسی فشار ثابتی به دندان ها وارد می کند تا آنها را حرکت داده و صاف کند. الاستیک ها فشار را تأمین می کنند و براکت ها فقط آن را در جای خود نگه می دارند.

اغلب، سیم کمانی در نقاط مختلفی در امتداد مسیر، خم می شود. هدف از این کار اعمال فشار بیشتر یا کمتر به برخی از دندان ها است. به عنوان مثال، اگر یک دندان بیشتر از دندان های دیگر بیرون زده باشد، ممکن است نیاز باشد فشار اضافی اعمال شود، و بنابراین سیم به سمت داخل خم می شود تا فشار اضافی اعمال کند.

فناوری های جدید این فرآیند را آسان تر و سریع تر می کنند، زیرا یک مدل سه بعدی دقیق از دندان ها در اختیار متخصص ارتودنسی قرار می دهند تا سیم های کمانی را به شکلی خم کند که دندان ها را با اثربخشی بیشتری به موقعیت نهایی جابجا کند.

اهمیت فشار ثابت

فرآیند جابجا کردن دندان ها، اصلاح تراز فک و اصلاح دندان های کج را تغییر الگو می گویند. همانطور که سیم های کمانی به دندان ها فشار مستقیم وارد می کنند، سلول های استخوان در اطراف ریشه دندان تشکیل شده و از بین می روند و کم کم جابجا می شوند.

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چرا متخصص ارتودنسی شما به شما می گوید که استفاده از الاینرهای اینویزیلاین و نگه داشتن الاستیک های خود بسیار مهم است، به این دلیل است که هر چه فشار بیشتری اعمال شود، دندان ها به طور مؤثرتر و کارآمدتری حرکت می کنند.

تفاوت بین ارتودنسی تک فک و دو فک

تفاوت بین ارتودنسی تک فک و دو فک

سیم های کمانی از چه چیزی ساخته شده اند؟

آیا می دانستید که در نخستین ایام رواج ارتودنسی، سیم های کمانی را می شد از طلا، پلاتین یا نقره ساخت؟ شاید استفاده از بریس های طلایی چیز عجیبی به نظر برسد، اما این فلزات نجیب به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و دوام، زمانی برتر به حساب می آمدند.

این روزها، سیم های کمانی برای بریس ها معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند، گرچه می توان آنها را از تیتانیوم نیکل و تیتانیوم بتا نیز ساخت. در همه موارد، سیم های کمانی ترکیبی از داشتن استحکام کششی، شکل پذیری بالا، ضد فرسایش بودن و با دوام بودن را نشان می دهند.

خود سیم های کمانی ارتودنسی باید ویژگی های خاصی داشته باشند تا در ارتودنسی مفید باشند. به عنوان مثال، اگر سیم از آلیاژی بسیار نرم ساخته شده باشد، به احتمال زیاد تغییر شکل خواهد داد و فشار ناهمواری وارد خواهد کرد. به طور مشابه، اگر یک سیم خیلی سفت باشد، خم کردن آن برای درآوردن آن به شکل دلخواه بسیار سخت تر است. در هر دو مورد، وارد آمدن فشار نادرست به دندان ها می تواند اثرات منفی داشته باشد.

در طول دهه ها پیشرفت های زیادی در متالورژی صورت گرفته است، و همه اینها به سیم های کمانی بهتر، قوی تر و بادوام تر در عمل ارتودنسی مدرن کمک کرده اند. همچنین به این معنا است که بریس های مدرن کارآمدتر و مؤثرتر از همیشه هستند.

تفاوت بین ارتودنسی تک فک و دو فک

تفاوت بین ارتودنسی تک فک و دو فک

بریس های سیمی تک فک و دو فک

ممکن است دور و اطراف خود افرادی را دیده باشید که فقط روی یکی از ردیف های بالا یا پایین دندان های خود بریس دارند. به این بریس ها تک فک گفته می شود. گاهی اوقات می توان یک سیم کمانی تک فک را برای اصلاح برخی مسائل در محل قرار داد. به عنوان مثال، زمانی که ردیف دندان های فک پایین همراستا است و فرد از آنها راضی است. با این حال، ردیف بالا با اوربایت و شکاف قابل توجهی مشاهده می شود. در این مورد، ممکن است به یک مجموعه از بریس ها و سیم کمانی تنها در ردیف بالا نیاز باشد.

بریس های دو فک چیزی هستند که اکثر افراد به دیدن آن عادت دارند. حالتی است که سیم های کمانی و براکت ها روی هر دو ردیف بالا و پایین دندان ها قرار دارند. در هر صورت، بریس ها به همان اندازه مؤثر هستند و برای اصلاح برخی مسائل خاص استفاده می شوند.

البته برخی شرایط نیز وجود دارند که لزوماً استفاده از بریس ها روی هر دو قوس دندانی به حل مشکل کمک می کند. بنابراین توصیه می شود هیچ بیماری روی استفاده از بریس ها چه به صورت تک فک و چه به صورت دو فک اصرار نداشته باشد و تصمیم گیری را به ارتودنتیست واگذار کند تا با بررسی وضعیت بهترین راه را برای درمان آنها انتخاب کند.

گاهی اوقات بیماران با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خود اصرار دارند که بریس ها تنها روی یکی از قوس های دندانی آنها قرار بگیرند، در حالی که با این کار ممکن است مشکل آنها به طور کامل برطرف نشود و در آینده مجبور شوند هزینه بیشتری برای تکمیل درمان خود بپردازند.

عوامل مؤثر بر درمان ارتودنسی

فک و دندان ها ساختار پیچیده ای دارند و مهم است که در هر درمان ارتودنسی همه این عوامل در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، با افزایش سن، بایت های ما عمیق تر می شوند و دندان های جلوی ما موقعیت خود را تغییر می دهند تا کمی بیشتر روی یکدیگر قرار بگیرند. این روی نوع درمان ارتودنسی مورد نیاز تأثیر خواهد داشت. و اینکه بریس ها به صورت تک یا دو فک مؤثرتر خواهند بود.

چه درمانی برای شما مناسب است؟

خواه بریس های تک فک برای شما مناسب باشند یا بریس های دو فک، بهترین راهنمای شما همیشه ارتودنتیست شماست. ممکن است گزینه های دیگری در اختیار داشته باشید مثلاً درمان دیگری مانند اینویزیلاین را انتخاب کنید. در هر صورت، ارتودنسی مدرن بسیار مؤثر است و با مشورت با ارتودنتیست مجرب می توانید بهترین درمان را آغاز کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code