چرا ممکن است براکت ارتودنسی کنده شود و چه باید کرد؟

یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد بریس ها این است که آنها دائمی هستند- حداقل تا زمانی که متخصص ارتودنسی آنها را بردارد. اما در واقع، آنها می توانند سست شوند و کنده شوند. شایع ترین مشکل به براکت ها مربوط می شود.

بریس های ارتودنسی از یک سیم کمانی تشکیل شده اند، قطعات کوچک فلزی یا سرامیکی به نام براکت که به هر دندان متصل می شوند و سیم را به دندان ها متصل می کنند و لیگاچورهایی که فشار را به جایی که بیشترین اهمیت را دارد هدایت می کنند. وظیفه اصلی این براکت ها هدایت مسیر حرکت دندان ها است. از بین این سه مورد، براکت ها بیشترین احتمال را دارند که به راحتی دچار مشکل شوند. براکت ها ممکن است به دلایل مختلفی کنده شوند. آنها نه تنها دائماً تحت فشار هستند، بلکه با استفاده از چسب هایی چسبانده می شوند که به مرور زمان می توانند فرسوده و جدا شوند. چسب ها می توانند در اثر تغییر ناگهانی دما، فشار بیش از حد، تغییر ناگهانی PH دهان و گیر کردن ابزارهای دیگر، غذا یا اشیاء دیگر جدا شوند. آنها همیشه بیرون می آیند، بنابراین واقعاً مشکل مهمی نیستند.

وقتی ارتودنتیست شما کار قرار دادن سیم ها، براکت ها و سایر قسمت های بریس ها را انجام داد، دستورالعمل های خاصی دریافت خواهید کرد. آنها به شما می گویند اکنون که بریس دارید چگونه از دندان های خود مراقبت کنید. بخشی از بهداشت دندان های شما در حال حاضر مراقبت از بریس ها است، که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می شود.

گاهی اوقات، یک یا چند براکت ممکن است جدا شوند. این یک ناراحتی است، اما برای بسیاری از افرادی که بریس دارند اتفاق می افتد. حتی اگر بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشید یا دستورالعمل های ارتودنتیست خود را به خوبی دنبال کنید، باز هم ممکن است یک براکت را از دست بدهید. دلیل آن چه می تواند باشد؟

در اینجا پاسخ ها آمده اند:

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

دندان های شما

دلیلی وجود دارد که چرا ارتودنتیست شما قبل از قرار دادن بریس های شما روی دندان ها، به خوبی به دندان های شما نگاه می کند. این فرآیند اغلب مدتی طول می کشد تا به پایان برسد، اما هدف از انجام آن حصول اطمینان از سلامت دندان های شما است. براکت ها به سطح دندان ها چسبانده می شوند. دندان های برخی از افراد تمایل دارند پیوند ضعیف تری داشته باشند، زیرا دندان های آنها از قبل مشکل دارند.

دلیل آن این است که براکت ها به دندان های سالم با مینای قوی بهتر می چسبند. اگر مینای دندان های شما تغییر رنگ داده یا مشکلات دیگری وجود داشته باشند، ممکن است براکت ها و دندان های شما به درستی به یکدیگر نچسبند. به همین دلیل، خطر افتادن براکت ها با قرار گرفتن روی دندان هایی که پر شده اند یا روکش دارند، بالا است. گرچه براکت ها می توانند به جایگزین های مصنوعی بچسبند، اما زمانی که به مینای دندان طبیعی متصل شوند بهتر عمل می کنند.

با این حال، این مشکل اغلب راه حلی ندارد. شما نمی توانید برخی از ویژگی های دهان خود را تغییر دهید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید که بهداشت دهان و دندان های خود را به بهترین وجه رعایت می کنید، بخصوص زمانی که مشکلات مینای دندان دارید. به این ترتیب، مشکل بدتر نمی شود.

در ویزیت های دندانپزشکی خود ممکن است از قبل متوجه شده باشید که مینای دندان های شما ضعیف هستند. در این صورت باید بیشتر مراقب باشید زیرا در صورت عدم توجه، احتمال افتادن براکت های شما بیشتر خواهد بود.

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

ارتودنتیست شما

ارتودنتیست ها نیز انسان هستند و جایزالخطا. حتی باتجربه ترین و آگاه ترین متخصص ارتودنسی نیز ممکن است اشتباه کند. و مشکل جدا شدن براکت شما شاید به خاطر همین خطا باشد.

براکت ها باید زمانی که دندان ها تمیز و خشک هستند چسبانده شوند. با این حال، برخی از ارتودنتیست ها را مشاهده کرده ایم که عجله دارند یا کمی حواسشان پرت شده است. در نتیجه، ممکن است براکت های شما را با عجله نصب کنند. هنگامی که برای اعمال بریس ها آماده شده اید، سعی کنید دهان خود را احساس کنید. اگر می توانید بزاق اضافی را در دهان خود احساس کنید، تردید نکنید و قبل از شروع کار به ارتودنتیست خود بگویید.

نمونه دیگر زمانی است که ارتودنتیست تلاش می کند تا براکت ها را به درستی قرار دهد. گاهی اوقات، چسبی که برای چسباندن براکت ها استفاده می شود، ممکن است با دستکاری مداوم شروع به ضعیف شدن کند. متأسفانه، شما بیمار هستید و نمی توانید نحوه قرار گرفتن درست براکت ها و اینکه برای قرار دادن آنها چقدر زمان باید سپری شود را بسنجید.

اگر می توانید به خاطر بیاورید که ارتودنتیست شما برای قرار دادن براکت های شما زمان زیادی را صرف کرده است، در صورت گم شدن براکت، برای صحبت کردن در مورد آن تردید نکنید. اگر ارتودنتیست شما هنگام گذاشتن براکت ها عجله داشت نیز همین صحبت ها را داشته باشید.

سبک زندگی شما

یکی از نخستین چیزهایی که ارتودنتیست شما در مورد آن با شما صحبت می کند این است که پس از دریافت بریس ها چه چیزهایی را باید و چه چیزهایی را نباید بخورید. قبل از درمان، اگر عاشق خوردن غذاها و خوراکی های چسبناک یا سفت بوده اید، وقت آن رسیده که آنها را کنار بگذارید. همچنین باید نوشیدن نوشابه را متوقف کنید یا حداقل مصرف هر چیز شیرینی را محدود کنید.

بسیاری از افرادی که از بریس ها استفاده می کنند به جویدن یخ و آدامس یا نوشیدن بیش از حد نوشابه علاقه دارند. متأسفانه، این انتخاب های غذایی نه تنها برای سلامتی، بلکه برای دندان های شما نیز مضر هستند. اغلب ترک کردن خوراکی های شیرین کار دشواری است، اما آنها می توانند با ایجاد حفره های دندانی ارتباط داشته باشند. جدای از آن، اکثر آبنبات ها چسبناک یا سفت هستند. مصرف آنها، بویژه مانند قبل از دریافت بریس ها، می تواند باعث افتادن براکت های شما شود.

ممکن است مجبور شوید غذاها و نوشیدنی های شیرین، و همچنین خوراکی های چسبناک را تا زمان کامل شدن درمان خود ترک کنید. انجام این کار ممکن است دشوار باشد، اما به عملکرد سریع تر بریس ها نیز کمک خواهد کرد، بنابراین مجبور نخواهید بود آنها را برای مدت طولانی استفاده کنید. در مورد آن به عنوان یک فداکاری کوتاه مدت فکر کنید که در نهایت می توانید از زیبایی طولانی مدت نتیجه آن لذت ببرید.

علاوه بر انتخاب های غذایی، ممکن است عادت های بدی نیز داشته باشید، مانند جویدن ناخن های انگشتان یا هر چیز سختی مانند سر خودکار. اگر خیلی محکم گاز بگیرید، ممکن است براکت ها از جای خود کنده شوند. اجتناب از اکثر عادات جویدن دشوار است، بخصوص اگر تا زمانی که به خاطر می آورید در حال انجام دادن آنها بوده باشید. اما به خاطر داشته باشید که اگر از دندان های خود مراقبت نکنید، ممکن است مجبور باشید زمان بیشتری را روی صندلی ارتودنسی سپری کنید.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است نگران آن باشید مسواک زدن است. آری، مسواک زدن دندان ها ضروری است و باید حداقل دو مرتبه در روز انجام شود. برای اطمینان از اینکه سلامت دهان و دندان های شما در بهترین وضعیت خود قرار دارند، باید یک روتین سخت را دنبال کنید. اما گاهی اوقات، اشتیاق شما بیشتر از اینکه خوب باشد، می تواند آسیب رسان باشد. اگر از روی دلیل عادت یا به دلیل عجله داشتن، خیلی خشن مسواک بزنید، ممکن است یکی یا چند براکت شما کنده شوند.

ارتودنتیست شما بعد از قرار دادن بریس ها به شما یک مسواک جایگزین خواهد داد. این مسواک دارای فرچه های بسیار نرمی است. همچنین ممکن است مجبور شوید نحوه مسواک زدن دندان های خود را تغییر دهید. شما از سیم استفاده می کنید، بنابراین باید مراقب باشید که خیلی محکم مسواک نزنید. در عین حال، شما همچنین باید با زاویه ای مسواک بزنید که فرچه ها به دندان های شما برسند. هنگام مسواک زدن ملایم باشید و هرگز فشار زیادی وارد نکنید. می توانید به سراغ مسواک برقی بروید، که کار را برای شما انجام خواهند داد. شما فقط باید سر مسواک را برای حدود دو ثانیه روی هر دندان قرار دهید و سپس به سراغ دندان بعدی بروید. استفاده از این نوع مسواک ها آسان تر است و به فشار دست شما نیاز ندارد.

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

در صورت گم شدن یک براکت چه کاری باید انجام داد؟

گرچه کنده شدن براکت ها اصلاً مشکل بزرگی نیست، اما هنوز باید فوراً یا در اسرع وقت دوباره چسبانده شوند. براکت های شل یا کنده شده می توانند به دهان آسیب وارد کنند، اما مهم تر از آن، زمان درمان را طولانی تر می کنند، زیرا در طول مدتی که براکت به درستی چسبیده نیست، براکت ها نمی توانند کاری که باید را انجام دهند، و سیم کمانی نمی تواند فشار وارد کند. براکت از دست رفته حتی ممکن است به دندان های شما آسیب وارد کند، زیرا ممکن است فشار زیادی به برخی از دندان ها وارد شود یا ممکن است در جهت اشتباه حرکت کنند.

خب حالا که بررسی کرده اید و دیده اید که براکت خود را گم کرده اید، چه باید بکنید؟ شاید محکم مسواک زده اید یا شاید چیز سفت و چسبناکی خورده اید. نگران نباشید؛ چند کار وجود دارند که وقتی در خانه هستید می توانید انجام دهید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

اول از همه، نباید ابزار داخل دهان خود را لمس کنید. ممکن است انجام این کار وسوسه کننده باشد، اما همیشه ابتدا باید به دنبال مشاوره متخصص ارتودنسی خود باشید. اگر چاره ای ندارید، یا به دلایلی امکان خروج از خانه و مراجعه به مطب دندانپزشکی برای شما وجود ندارد، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • حتماً باید براکت یا سیم شکسته شده را نگه دارید. اگر مدتی است که برای تنظیم به ارتودنتیست خود مراجعه نکرده اید یا چند ماه از مراجعه برای انجام آن صرف نظر کرده اید، به راحتی ممکن است مشکلی باشد که برای کل ابزار بوجود آمده است. براکت را نگه دارید و دفعه بعد که به ارتودنتیست خود مراجعه کردید آن را با خود ببرید. برخی از مطب های دندانپزشکی از بیماران خود می خواهند که براکت را برای تعمیر یا تعویض رایگان به همراه داشته باشند.
  • اگر نمی توانید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید، موم ارتودنسی را از کیتی که از ارتودنتیست خود دریافت کرده اید بردارید. یک تکه کوچک از آن را جدا کنید، آن را بین انگشتان خود بغلتانید و قبل از قرار دادن موم روی سطحی که براکت از روی آن کنده شده است، آن را صاف کنید. بهتر است این کار را جلوی آینه انجام دهید. به این ترتیب، می توانید محل قرار دادن موم را به صورت دقیق مشاهده کنید. با موم باید نقاطی را بپوشانید که سیم ها می توانند به داخل گونه شما فرو بروند. این یک مشکل شایع برای افرادی است که از بریس ها استفاده می کنند، بخصوص افرادی که بریس های فلزی دارند. بنابراین، اگر مدتی است که بریس های خود را دارید، می دانید که با سیم های مزاحم چگونه برخورد کنید. به این ترتیب می توانید به مشکل سست شدن یک براکت بپردازید.

شکستن سیم یک مشکل جدی تر است زیرا می تواند بیرون بزند و به دهان شما آسیب وارد کند. می توانید با استفاده از یک سواب پنبه ای آن را هل دهید و به موقیعت اولیه خود بازگردانید. با این حال، بسیار مراقب و ملایم باشید. یک جایگزین، استفاده از مداد پاک کن است، اما بار دیگر، فشار زیادی وارد نکنید. اگر سیم همچنان بیرون زده است، می توانید موم ارتودنسی را روی سر نوک تیز آن قرار دهید. این فرایند را تا زمانی که برای ملاقات با ارتودنتیست خود آماده می شوید تکرار کنید.

گم کردن براکت یک مورد اورژانسی دندانپزشکی نیست. لازم نیست ارتودنتیست خود را نیمه شب بیدار کنید تا براکت را برای شما درست کند. با این حال، باید فوراً به آن رسیدگی شود. به خاطر داشته باشید که افتادن براکت ها به معنای ایجاد تأخیر در روند درمان شما است. و هر چه این تأخیر طولانی تر باشد، باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید تا دندان های صاف تری داشته باشید.

ما اطمینان حاصل می کنیم که به خوبی با بیماران ارتباط برقرار می کنیم. اگر آنها نگرانی هایی دارند، ما به آنها کمک می کنیم تا در اسرع وقت به این وضعیت رسیدگی شود. براکت های شل یا براکت هایی که کاملاً کنده شده اند را می توان با برنامه ریزی برای یک قرار ملاقات جایگزین کرد. ما خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم و اطمینان حاصل کنیم که وضعیت شما بدتر نخواهد شد، بنابراین برای دستیابی به یک لبخند سالم و یکدست هیچ مشکلی وجود ندارد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code