آیا می توان فقط روی دندان های یک فک بریس ارتودنسی قرار داد؟

در حالی که می توانید براکت ها را فقط روی دندان های یکی از فک های بالا یا پایین خود قرار دهید (که به عنوان درمان ارتودنسی تک قوس یا تک فک شناخته می شود)، این فقط برای برخی از بیماران مناسب است. برای اکثر افراد، ممکن است ایده آل ترین طرح درمان نباشد.

این چندان متداول نیست اما برخی از بیماران فقط به درمان تک فک نیاز دارند. آنها ممکن است قبلاً دندان های یکی از قوس های آنها بی نقص بوده باشند و دندان های قوس دندانی دیگری یک مشکل فشردگی یا فاصله ساده داشته باشند که مایلند اصلاح شوند. سایر بیماران می دانند که هیچ یک از قوس های دندانی آنها بی نقص نیستند، اما فقط یک ردیف دندانی آنها را به اندازه کافی برای درمان ارتودنسی آزار می دهد.

نصب بریس ها روی یک قوس دندانی صرفاً برای اهداف زیبایی است و نمی تواند اکثر مشکلات ارتودنسی را برطرف کند. در واقع، براکت های روی یک قوس دندانی و نه روی یک قوس دیگر می توانند یک مشکل را برطرف کنند و مشکل دیگری را بدتر کنند. بریس های روی هر دو قوس دندانی به طور همزمان، بهترین درمان ارتودنسی برای اکثر بیماران است.

اهداف درمان ارتودنسی

اهداف درمان ارتودنسی بهبود عملکرد دهان، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های اکلوزال، زیبایی و سلامت عمومی دندان ها می باشد. همچنین، برای از بین بردن مشکلات عملکردی که ممکن است بیمار را مستعد TMJ کند. تشویق رویش و هم ترازی دندان های جابجا شده یا نهفته؛ حذف هر گونه آسیب ناشی از اکلوژن و یا دندان های جابجا شده و یا افزایش زیبایی صورت و دندان ها با تراز کردن و همراستا کردن دندان ها، اصلاح اورجت و اوربایت برای ایجاد یک اکلوژن محافظ متقابل، در یک محیط بافت نرم با ثبات بهبود بخشید. مزایای درمان ارتودنسی را می توان از نظر کاهش تأثیر منفی مال اکلوژن بر سلامت دندانی و آسایش روانی اجتماعی فرد در نظر گرفت.

درمان ارتودنسی خطراتی دارد که شامل دکلسیفیکاسیون، تحلیل ریشه، مشکلات لثه و پریودنتال و عدم دستیابی به اهداف درمان می شود. با این حال، این موارد نادر هستند.

اهداف درمان ارتودنسی

اهداف درمان ارتودنسی

اهداف درمان ارتودنسی تک قوس

به طور کلی دو هدف در درمان ارتودنسی وجود دارد:

  • تراز مناسب دندان ها
  • برای ایجاد اکلوژن یا بایت ایده آل

با یک درمان تک فک، می توان به هم ترازی دست یافت، اما اغلب نمی توان به اکلوژن ایده آل دست یافت. درمان تک فک تنها زمانی باید گزینه ای ایده آل باشد که بتوان اکلوژن موجود را در طول درمان تک فک حفظ کرد.

چه زمانی بریس های فقط روی دندان های فک بالا یا فک پایین مؤثر هستند؟

مواردی وجود دارند که درمان ارتودنسی تک فک می تواند کارساز باشد. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این یک ایده عملی است یا خیر، متخصص ارتودنسی باید یک ارزیابی دقیق انجام دهد. وقتی دندان های شما را حرکت می دهند، روی بایت یا روی تراز شدن دندان های پایین و بالا تأثیر می گذارند.

بریس ها فقط روی دندان های فک بالا

هر زمان که صحبت می کنیم، لبخند می زنیم یا غذا می خوریم، دندان های فک بالای ما نمایش داده می شوند. برخی از افراد در مورد ظاهر دندان های فک بالای خود حساس هستند و احساس می کنند که می توان آنها را بهبود بخشید. آنها ممکن است لبخندی جذاب داشته باشند تا به عزت نفس آنها کمک کند و احساس کنند که دندان های فک پایین آنها جلب توجه نمی کنند، بنابراین فقط می خواهند دندان های فک بالای خود را اصلاح کنند.

اگر بودجه محدود باشد، بیماران برای صرفه جویی در هزینه ها، ممکن است فقط از بریس های فک بالا استفاده کنند. نصب بریس ها فقط روی دندان های فک بالا می تواند فقط برای اهداف زیبایی باشد. برطرف کردن کراس بایت، اوربایت یا آندربایت بدون حرکت دادن دندان های هر دو فک بالا و پایین امکان پذیر نیست. اما برای بیمارانی که مشکل بایت ندارند اما دندان های کج یا فضای خالی وسط ردیف دندان های بالای خود را دوست ندارند، بریس های قوس دندانی بالا می توانند کار کنند.

زمانی که بیمار بین دندان های بالا فاصله دارد، دندان های فک پایین صاف هستند و اوربایت وجود دارد، نصب بریس ها فقط روی دندان های فک بالا می تواند کارساز باشد. در حالی که صاف کردن دندان های فشرده می تواند باعث حرکت آنها به جلو شود، بستن فاصله ها برعکس عمل می کند و دندان ها می توانند به عقب برگردند. به این معنا که ارتودنتیست می تواند فاصله بین دندان ها را از بین ببرد و اوربایت را کاهش دهد. با این حال، اگر آندربایت دارید که در آن دندان های فک بالا داخل دندان های فک پایین قرار می گیرند و همچنین در قوس بالایی خود فشردگی دارید، درمان تک فک امکان پذیر می شود. این به بایت در پشت بستگی دارد.

بریس ها فقط روی دندان های فک بالا

بریس ها فقط روی دندان های فک بالا

بریس فقط روی دندان های پایین

استفاده از براکت ها فقط روی دندان های فک پایین نسبت به دندان های فک بالا کمتر متداول است. دندان های فک پایین در هنگام لبخند زدن به خوبی قابل مشاهده نیستند، بنابراین بیماران تمایل بیشتری به درمان دندان های فک بالای خود دارند. با این حال، قابل مشاهده بودن دندان های کج فک پایین در هنگام صحبت، باعث می شود بیماران به دنبال برطرف کردن مشکل با بریس های دندانی تنها روی دندان های فک پایین باشند. فشردگی و پیچ خوردگی دندان های فک پایین همچنین ممکن است باعث بروز مشکل بایت شود که بریس ها می توانند آن را اصلاح کنند. بیمارانی هستند که از دندان های فک بالای خود راضی هستند و فقط می خواهند مشکل فشردگی یا مشابه آن را در قوس دندانی پایین برطرف کنند.

اگر دندان های فک پایین شما فشرده هستند، دندان های فک بالای شما صاف هستند و اوربایت قابل توجهی دارید، قرار دادن بریس ها روی دندان های فک پایین می تواند یک گزینه باشد. دلیل این امر این است که دندان های زیرین فشرده پس از صاف شدن به سمت جلو حرکت می کنند. این می تواند به کاهش اندازه اوربایت کمک کند.

درمان تک فک می تواند باعث مشکلات بایت شود.

بزرگ ترین مشکل درمان تک فک، مشکل بایت است. بایت یک رابطه پیچیده بین دو قوس دندانی و فک ها است. دریافت درمان ارتودنسی تک فک دارای معایب و خطراتی است. متخصص ارتودنسی فقط به این موضوع نمی پردازد که دندان های شما را صاف کند. آنها همچنین بایت شما و نحوه به هم رسیدن دندان های شما را بهبود می دهند. شما دندان هایی صاف و همچنین فک هایی را می خواهید که دندان های فک های بالا و پایین به درستی به هم برسند. این ویژگی این امکان را برای دندان ها فراهم می آورد تا نیروها به طور مساوی توزیع شوند تا بتوانید به درستی بجوید. این کار همچنین از سایش ناهموار دندان ها جلوگیری می کند و از فشارهای غیر ضروری بر مفاصل فک جلوگیری می کند. درمان تک فک دندان ها را تنها در یک قوس جابجا می کند که می تواند بر کل بایت تأثیر منفی بگذارد.

بایت ناهمراستا دلیل اصلی توصیه ارتودنتیست به استفاده از بریس ها روی دندان های فک بالا و پایین است. اگر از بریس ها برای برطرف کردن مشکل فشردگی استفاده می کنید، دندان های صاف شده به سمت جلو حرکت می کنند. اگر مشکل فاصله باشد، بیمار می خواهد فاصله بین دندان ها را ببندد و آنها را رو به عقب حرکت دهد. بنابراین، اگر یک بیمار که دندان های پایین او کج هستند قبل از درمان تک فک آندربایت داشته باشد، آندربایت بدتر می شود.

رفع کراس بایت، اوربایت یا آندربایت بدون حرکت هر دو ردیف دندان به سمت یکدیگر عملاً غیر ممکن است. به عبارت دیگر، درمان تک فک نمی تواند اکلوژن را که رابطه قوس بالا و پایین است، اصلاح کند.

با فشردگی دندان های فک بالا، اوربایت پس از درمان برجسته تر می شود. اوربایت عمیق تر می تواند جویدن را دشوارتر کند و دندان های فک بالا را مستعد آسیب دیدگی کند. اگر اوربایت دارید و دندان های فک بالای فشرده ای دارید، گذاشتن بریس فقط روی دندان های فک بالا باعث افزایش اوربایت در طول درمان می شود. بنابراین، درمان تک فک ممکن است در حل یک مشکل مؤثر باشد، اما در واقع می تواند مشکل بایت را بدتر کند.

برای برخی از بیماران، استفاده از بریس ها فقط برای یک قوس دندانی قابل اجرا نیست. اگر فضای کافی بین دندان های جلوی فک پایین و داخل دندان های جلو نداشته باشند، بریس ها جا نمی شوند یا به دندان های فک بالا ساییده می شوند. برای غلبه بر این مشکل به درمان هر دو فک نیاز است.

اگر دندان های فک پایین شما آندربایت دارند و کج هستند، قرار دادن بریس ها فقط روی دندان های فک پایین باعث بدتر شدن آندربایت می شود. در هر صورت، دندان های شما صاف تر به نظر می رسند، اما نحوه برخورد دندان های شما ضعیف است و این می تواند پیامدهای منفی بر عملکرد و سلامت لبخند شما داشته باشد.

درمان تک فک می تواند باعث مشکلات بایت شود.

درمان تک فک می تواند باعث مشکلات بایت شود.

آیا می توان فقط با استفاده از بریس ها روی یکی از فک های بالا یا پایین در پول خود صرفه جویی کرد؟

برای یک درمان تک فک نباید انتظار صرفه جویی مالی زیادی داشته باشید. هزینه ارتودنسی بر اساس زمان درمان مورد نیاز و پیچیدگی درمان تخمین زده می شود. هزینه بریس ها و مواد در مقایسه با هزینه کلی ناچیز است. با این حال، اگر درمان ارتودنسی به ابزار خاص یا اضافی (“سخت افزار”، مانند الاینرهای شفاف ارتودنسی) نیاز داشته باشد، هزینه بر این اساس افزایش می یابد.

بنابراین، آنچه که هزینه کلی درمان ارتودنسی را تعیین می کند عبارتند از:

  • مقدار زمان
  • پیچیدگی درمان
  • هر ابزار اضافی

تمایز درمان یک یا دو فک روی هزینه کلی درمان ارتودنسی تأثیری نخواهد داشت.

گزینه های خود را با یک متخصص ارتودنسی در میان بگذارید.

هنگامی که برای مشاوره ارتودنسی مراجعه می کنید، ارتودنتیست از شما می پرسد که شکایت اصلی شما چیست. با در نظر گرفتن این شکایت، یک طرح درمانی اولیه را بررسی و تدوین خواهد کرد. این طرح ممکن است چند گزینه درمانی داشته باشد و این گزینه ها با شکایت اصلی و معاینه مشخص می شوند.

به عنوان مثال، شما ممکن است فقط درمان روی فک پایین بخواهید. گرچه ممکن است این چیزی باشد که شما می خواهید، اما ممکن است آن چیزی نباشد که شما نیاز دارید. وظیفه ما در طول مشاوره درک خواسته و توضیح نیاز شما است.

مواقعی وجود دارند که این دو عامل با هم منطبق هستند، اما در مواردی که اینطور نیست، باید مزایا و معایب درمان تک فک را توضیح دهیم. همچنین، ما هر گونه محدودیت همه درمان ها را توضیح می دهیم. این محدودیت ها با نقطه شروع دندان ها و استخوان ها، سن و ژنتیک تعیین می شوند.

در نهایت، قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درمان تک فک یک گزینه عملی است، بسیار مهم است که همه عوامل در نظر گرفته شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code