آندربایت چیست؟ علل بروز و درمان آن کدامند؟

آندربایت نوعی کجی و ناصافی بایت (مال اکلوژن)  است که در آن وقتی دهان بسته است، دندان ها و فک پایین جلوتر از دندان ها و فک بالا قرار می گیرند. 5-10% از کل جمعیت دنیا با این مشکل مواجه هستند و تمام سنین می توانند درگیر آن شوند. اگر آندربایت درمان نشده باقی بماند منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد. این مشکلات بایت می توانند هر چیزی را تحت تأثیر قرار دهند از اعتماد به نفس گرفته تا کیفیت خواب.

آندربایت چیست؟

آندربایت نوعی کجی و ناصافی بایت است، که تحت عنوان پروگناتیزم مندیبل (جلو آمدگی فک پایین) یا مال اکلوژن کلاس 3 نیز شناخته می شود. این تشخیص به زمانی مربوط می شود که وقتی دهان بسته می شود، دندان ها و فک پایین فراتر از دندان ها و فک بالا جلو می آیند. در موارد متوسط تا وخیم پروگناتیزم، صورت به واسطه جلو آمدگی استخوان فک پایین شبیه بولداگ به نظر می رسد.

علاوه بر ظاهر، این یکی از “وخیم ترین” شرایطی است که می تواند برای فک، دندان ها و صورت اتفاق بیفتد. جلو آمدگی فک تنها از نظر ظاهری نگران کننده نیست، بلکه تهدیدی برای سلامت دندان ها نیز به شمار می رود. در حقیقت، اگر درمان نشود می تواند موجب بروز مشکلات جدی شود. بواسطه مشکلات احتمالی که ممکن است بوجود بیایند، اصلاح و درمان آندربایت حیاتی است.

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

علل بروز آندربایت کدامند؟

آندربایت می تواند بواسطه یک دسته عوامل متعدد بوجود بیاید، از جمله عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، یا بیماری های دیگر:

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

  • عوامل ژنیتیک، مانند فک هابسبورگ معروف Hapsburg jaw
  • فک بالا خیلی جلو واقع شده است، یا فک پایین خیلی عقب قرار گرفته است.
  • نوک دندان های فک بالا رو به عقب منحرف است و دندان های فک پایین رو به جلو، یا دندان های فشرده و نامرتب هستند.
  • مکیدن انگشت، استفاده بیش از حد از پستانک، تنفس دهانی، یا تانگ تراست که می توانند دندان ها را حرکت دهند.
  • شکستگی استخوان فک که به شکلی نادرست بهبود پیدا کرده است.
  • شکاف کام و لب (لب شکری)
  • شرایط ارثی، مانند سندروم کولینز تریچرز یا کارسینوم سلول بازال Nevoid

علائم و عوارض آندربایت کدامند؟

خوشبختانه، تشخیص آندربایت چندان دشوار نیست. هم علائم و هم عوارض آن معمولاً واضح و شفاف هستند و ارتودنتیست قادر است آنها را حتی در کودکان کم سن به راحتی تشخیص دهد. اگر شما یا فرزندتان هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، به ارتودنتیست مراجعه کنید. علائم و نشانه های آندربایت تا حدودی با وخامت مال اکلوژن تشخیص داده می شوند. شاید شایع ترین علامتی که مشاهده می شود جلو آمدگی مشهود فک پایین، بیشتر از دندان ها جلوی فک بالا است. مشاهده فشردگی در دندان ها و نیز درد فک نیز از جمله علائم شایع آن هستند. تنفس دهانی که در بالا ذکر شد، و حتی کیفیت پایین خواب، نیز می توانند از جمله علائم تأیید کننده وجود مشکل باشند.

مشکلات زیادی هستند که می توانند با آندربایت همراه باشند که برخی از آنها فراتر از دهان هستند. در اینجا به برخی از شایع ترین های آنها خواهیم پرداخت:

  • مشکلات گفتاری
  • درد در فک یا دهان
  • سر دردهای مکرر
  • اختلالات مفصل فکی گیجگاهی
  • ناراحتی یا سوء عملکرد گوش
  • مشکلات شکمی
  • آپنه خواب
  • براکسیسم
  • فشار خون بالا
آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت چگونه درمان می شود؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از آندربایت رنج می برید، در گزینه های درمان خود عوامل متعددی دارید. ممکن است بیمه خدمات درمانی شما بخواهد بداند آیا این فرایند جنبه زیبایی دارد یا فرایندی است که برای سلامت دهان و دندان ها ضروری است، که می تواند مشخص نماید چقدر از هزینه های شما را پرداخت خواهند کرد.

علاوه بر این، تعیین میزان هزینه های خدمات دندانپزشکی به محل زندگی شما و پزشکی که انتخاب می کنید نیز بستگی دارد. وخامت آندربایت شما می تواند نوع درمان مورد نیاز شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد- موارد وخیم تر درمان های تهاجمی تری نیاز دارند.

اگر فرزند شما آندربایت شبه مال اکلوژن کلاس 3 دارد، به این معناست که دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار گرفته اند اما اندازه فک ها درست است، بریس ها/ اینویزیلاین، و کشیدن دندان می توانند گزینه های ممکن باشند. با این حال، اگر آندربایت در نتیجه مشکلات اسکلتی بوجود آمدهد باشد، جراحی تنها انتخاب ممکن خواهد بود.

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

بریس ها/ اینویزیلاین

به محضی که برای شما آندربایت تشخیص داده شود، برای صاف کردن فک و دندان ها نیاز به یک طرح درمان خواهید داشت. در موارد خفیف تر، ممکن است آندربایت با درمان ارتودنسی به تنهایی قابل درمان باشد. یکی از بهترین گزینه ها اینویزیلاین (یا دیگر ریتینرهای شفاف) است زیرا کلسیفیکاسیون کمتری ایجاد می کند و در ساخت آن از مواد بی خطری استفاده شده است.

معمولاً، این گزینه ها برای کودکان کار نمی کنند. تعداد زیادی از ارتودنتیست ها موفق شده اند از اینویزیلاین با موفقیت برای درمان آندربایت کلاس 3 استفاده کنند، اما نیاز به کشیدن دندان نیز دارند. اغلب، بریس های فلزی روشی عملی برای کودکان هستند.

قبل یا در طول دوره ای که از بریس ها استفاده می شود، ممکن است ارتودنتیست استفاده از هدگیرهای خاصی را توصیه کند. در فیس ماسک ریورس پول از بندهای فلزی استفاده می شود که به دندان های عقب فک بالا متصل می شوند و به دور سر بیمار میپیچد تا فک را به جای خود هدایت نماید.

وسیع کننده فک بالا شامل قرار دادن یک ابزار پلاستیکی و سیمی روی سقف دهان است، که روزانه با چرخانده شدن وسیع و وسیع تر می شود. طی یک دوره نسبتاً یک ساله، کام (سقف دهان وسیع می شود تا بایت اصلاح شود).

کشیدن دندان

فشردگی و نامرتبی بیش از حد دندان ها می تواند منجر به بروز آندربایت شود، مخصوصاً در دندان های فک بالا و پایین. در برخی موارد، ممکن است کشیدن دندان لازم باشد تا از فشاری که از این طریق بوجود می آید کاسته شود و به فک کمک کند در وضعیت طبیعی خود استراحت نماید. ممکن است این تمام چیزی باشد که لازم است، اما در موقعیت های دیگر، این نخستین گام قبل از بریس ها و گزینه های درمانی دیگر است.

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

تغییر شکل دندان ها

در مواردی که دندان ها به درستی درون دهان و کنار یکدیگر قرار نمی گیرند، تغییر شکل دندان ها یکی از گزینه های دندانپزشکی زیبایی است. در این درمان، دندان های فک پایین تراشیده خواهند شد و مقداری تغییر شکل در آنها ایجاد خواهد شد، و حتی می توان روی دندان های فک بالا ونیر قرار داد. این می تواند باعث شود فک ها به درستی در یک راستا قرار بگیرند، و برای برخی از موارد خفیف آندربایت مناسب است. برخی از مزایای تغییر شکل دندان ها این است که نسبتاً بدون درد انجام می شود، زیرا تنها مینای دندان ها را تغییر می دهد، و احتمال بروز پوسیدگی دندان ها را پایین می آورد.

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

جراحی

برای آندربایت های شدید، یا برای بیمارانی که سن بالاتری دارند، جراحی فک (که تحت عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می شود) ممکن است لازم باشد. این درمان عموماً همراه با درمان ارتودنسی توصیه می شود. در موارد وخیم پروگناتیزم (جلو آمدگی فک)، جراحی فک می تواند وضعیت فک های بالا و پایین را اصلاح نماید، و الگوی بایت صحیحی خلق نماید. هر جراحی متفاوت است و به وضعیت بیمار بستگی دارد، اما زمان بهبود معمولاً می تواند بین 10 تا 12 هفته متغیر باشد. بر خلاف برخی از انواع درمان های دندانپزشکی، این نوع جراحی عموماً تحت پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی قرار می گیرد.

تفاوت های آندربایت و اوربایت

در یک بایت صحیح، وقتی دهان بسته است، دندان های جلوی فک بالا مقدار اندکی جلوتر از دندان های جلوی فک پایین و مقداری هم آنها را پوشش می دهند. اگر این مقدار افزایش پیدا کند تبدیل به مال اکلوژن می شود، که اور بایت نامیده می شود. آندربایت موجب بوجود آمدن تأثیر معکوس هنگام بسته شدن بایت، و فشرده شدن دندان ها و فک پایین رو به جلو می شود.

هم آندربایت و هم اور بایت می توانند از اعتماد به نفس فرد بکاهند، و باعث شوند مشکلاتی در تنفس، جویدن، و گفتار بوجود بیاید.

با این حال، تفاوت آنها خیلی ساده است: ظاهر اور بایت به این صورت است که دندان ها و فک بالا خیلی جلو قرار گرفته اند، و ظاهر آندربایت به این صورت است که دندان ها و فک پایین برجسته تر به نظر می رسند. بررسی ها نشان می دهند عددی که شیوع آندربایت را تخمین می زند 5-10 درصد کل افراد جامعه است. البته در تحقیقاتی که در سراسر دنیا انجام شده است تعداد افراد مبتلا در ملل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص شده است بروز این مشکل در بین آمریکایی ها 5%، در حالی که بین چینی ها 15% است، که احتمالاً به خاطر تأثیرات ژنیتیکی است.

بهترین سن برای درمان آندربایت کدام است؟

اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم باید بگوییم: هر چه زودتر بهتر. به محضی که متوجه بروز آندربایت در کودک خود شدید، با دندانپزشک خود مشورت نمایید. این مداخله زود هنگام می تواند از نیاز به درمان ارتودنسی یا جراحی پیشگیری نماید. معمولاً به بیماران توصیه می شود درمان خود را از سن 5 سالگی آغاز کنند، که می تواند تفاوت فاحشی بوجود بیاورد. در غیر اینصورت، درمان های سنتی آندربایت می توانند بین سنین 5 تا 10 سال مؤثرتر واقع شوند.

آندربایت درمان اندربایت

آندربایت درمان اندربایت

آیا آندربایت در افراد بزرگسال هم می تواند درمان شود؟

برای درمان آندربایت هرگز خیلی دیر نیست و می تواند بسیاری از عوارض دردناک و شرمنده کننده حتی در آینده در طول زندگی را برطرف و برعکس نماید. درمان در افراد بزرگسال، در موارد بسیاری موفقیت آمیز بوده است.

آیا آندربایت باعث می شود ظاهر چهره فرد نا زیبا به نظر برسد؟

گرچه آندربایت به خاطر نادر بودن آن ممکن است خجالت آور باشد، اما تنها چیز زشتی که وجود دارد داشتن نگرش قضاوت گرانه نسبت به ظاهر دیگران است. با این حال، مطالعات حاکی از این هستند که پس از درمان پروگناتیزم، مخصوصاً در زنان، اعتماد به نفس می تواند افزایش چشمگیری پیدا کند.

آیا آندربایت باید درمان شود، حتی اگر فکر نمی کنیم که مشکل آفرین باشد؟

اگر نظر ارتودنتیست خود را بپرسید با یک پاسخ مثبت قاطع مواجه خواهید شد. همه چیزی که نیاز دارید، این است که نگاهی به فهرست عوارضی بیندازید که در بالا فهرست شدند تا متوجه شوید که آندربایت اغلب منجر به بروز مشکلات عمده در سراسر بدن می شود، از سر درد گرفته تا سوء هاضمه. این فرایند درمان چیزی فراتر از فرایند زیبایی است- سلامت دهانی شما سلامت عمومی و نیز کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

بعد از اصلاح آندربایت ظاهر چه تغییری خواهد کرد؟

ساختارهای صورت در افراد مختلف تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند، اما با بررسی تصاویر قبل از درمان و بعد از درمان بیماران دیگر می توانید متوجه شوید اصلاح این مال اکلوژن چه تفاوت های شگرفی در ظاهر شما ایجاد خواهد کرد.

4.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code