فواید داشتن دندان های صاف برای سلامت بدن

بسیاری افراد تصور می کنند داشتن دندان های کج مشکلی است که به زیبایی مربوط می شود، اما مزایای داشتن دندان های صاف در حقیقت بسیار چشمگیر هستند. گرچه داشتن دندان های صاف به طور قطعی به زیبایی ربط دارد، اما نشانه خوبی برای سلامت دندانی و نیز سلامت عمومی است.

مشکلات مربوط به داشتن دندان های کج

وقتی دندان ها به خوبی در یک راستا قرار نمی گیرند، نتیجه آن مال اکلوژن است. تقریباً 75 درصد از افراد بزرگسال جامعه تحت تأثیر برخی از اشکال مال اکلوژن هستند که انواع مختلفی را در بر می گیرد. در فشردگی و نامرتبی و فاصله دار بودن، مشکل مجاورت دندان ها کنار یکدیگر است. در مال اکلوژن های دیگر، مشکل نحوه قرار گیری دندان ها است، زمانی که فرد دندان های خود را روی یکدیگر قرار می دهد، از جمله دیپ بایت، کراس بایت، اپن بایت، بایت لبه به لبه، و اورجت شدید.

کج و ناصاف بودن دندان ها، از جمله مشکلات شایع دندانی هستند، اما اگر درمان نشوند، می توانند منجر به بروز مشکلات جدی نیز شوند. در حقیقت، با گذشت زمان، ممکن است وضعیت حتی وخیم تر نیز شود، بنابراین برداشتن گام های به موقع برای اصلاح این نوع مشکل می تواند به صرفه جویی در زمان، هزینه، و کاهش اضطراب و ناراحتی کمک کند.

مزایایی که دندان های صاف برای سلامت دارند

چرا داشتن دندان های کج و ناصاف این قدر مشکل آفرین است؟ مال اکلوژن باعث می شود به دندان ها و فک فرد فشار وارد شود، و زمینه را برای بروز مشکلات گسترده ای فراهم می آورد. علاوه بر این، آنها بروز خطر بیماری های پریودنتال را افزایش می دهند. در مقایسه، احتمال اینکه دندان های صاف اجازه دهند دندان ها و فک عملکردی که باید را داشته باشند بیشتر خواهد بود، و نیز اینکه حفظ و نگهداری آنها راحت تر خواهد بود. مطمئناً نیاز نیست دندانپزشک باشید تا مزایای داشتن دندان های صاف و یکدست را درک کنید.

 دندان صاف و سلامت بدن

دندان صاف و سلامت بدن

دندان های صاف و یکدست با دوام تر هستند

جویدن و گاز زدن مقداری فشار ایجاد می کند. دندان هایی که به درستی قرار گرفته باشند، این فشار را بدون هیچ مشکلی توزیع می کنند، اما این اتفاق برای دندان هایی که به خاطر مال اکلوژن نهفته هستند رخ نمی دهد. مشکلات بایت فشار زیادی به منظقه ای وارد می کنند که برای تحمل این فشار طراحی نشده اند به همین دلیل منجر به ساییدگی پیش از موعد دندان ها می شوند. به مرور زمان، این می تواند منجر به لب پر شدن، و شکاف و فرو رفتگی خط لثه ها، غیر همسطح شدن غیر عادی سطح جونده دندان ها، و نیز شکستگی در امتداد لبه های دندان ها شود. این آسیب اغلب غیر جذاب است. از همه بدتر اینکه، موجب تضعیف دندان ها می شود، خطر بیماری های پریودنتال را بالا می برد، و احتمال اینکه برای ترمیم و بهبود لبخند خود اقدامات پر هزینه دندانپزشکی نیاز داشته باشید افزایش خواهد یافت.

 دندان صاف و سلامت بدن

دندان صاف و سلامت بدن

دندان های صاف خطر مشکلات فک را کاهش می دهند

مشکلات بایت تنها به دندان ها فشار وارد نمی کند. مفاصل فکی گیجگاهی مفاصل لولا داری هستند که فک را به جمجمه در نزدیکی گوش ها متصل می کنند. وقتی این مفاصل و ماهیچه هایی که آنها را حمایت می کنند با فشارهایی که با  دندان های کج و فشرده ایجاد می شوند دچار حساسیت می شوند، درد فک، سر گیجه، درد گوش، صدای زنگ در گوش، و سر درد بوجود خواهند آورد. در حقیقت، افرادی که با درد فک و سر دردهای طولانی مواجه هستند ممکن است متوجه شوند درمان مال اکلوژن آنها این دردها را کاهش می دهد.

 دندان صاف و سلامت بدن

دندان صاف و سلامت بدن

دندان های صاف کمک می کنند از بیماری پریودنتال رها شوید

چرا دندان های صاف باعث می شوند از بیماری پریودنتال به دور باشیم؟ تمیز نگه داشتن آنها راحت تر است. دندان های کج و ناصاف باعث می شوند زدودن باکتری های بین دندان ها به شکل باور نکردنی دشوار شود، و باقی ماندن باکتری ها برای مدت زمان طولانی چیزی است که منجر به بروز بیماری پریودنتال می شود. بیماری پریودنتال، عفونتی که به بافت های حمایت کننده دندان آسیب می رساند، اغلب بیماری لثه نامیده می شود، اما لثه ها تنها بخشی از بدن نیستند که در معرض خطر هستند. گرچه به طور کلی لثه ها نخستین منطقه ای هستند که تحت تأثیر قرار می گیرند، اما الیاف پریودنتال لیگامان و استخوان آلوئولار نیز می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند. بیماری پریودنتال در مراحل اولیه خود، منجر به قرمزی، حساسیت، و خونریزی هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان شود. به مرور زمان، عفونت پیشرفت می کند، منجر به بروز التهاب مزمن و آسیب به بافت نرم می شود. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، تحلیل لثه ها آغاز می شود. سپس استخوان از دست می رود. در نهایت دندان از دست خواهد رفت.

دندان های صاف سلامت عمومی شما را حمایت می کنند

دندان های صاف، از آنجا که باعث می شوند زدودن باکتری ها قبل از آنکه مشکلی بوجود بیاورند راحت تر باشد و رعایت بهداشت را ساده تر می کنند، از سلامت عمومی شما محافظت می کنند. آیا می دانستید عفونتی که داخل دهان آغاز می شود، این قابلیت را دارد که کل بدن را به خطر بیندازد؟ باکتری هایی که بافت لثه را مورد حمله قرار می دهند، به آنجا ختم نمی شوند. آنها می توانند از طریق عروق خونی منتشر شوند و وارد کل جریان خون شوند. در آنجا، این باکتری ها می توانند به سرخرگ ها آسیب برسانند، و خطر بیماری قلبی، سکته، و دیگر مشکلات جدی سلامتی را افزایش دهند. با مراقبت از دندان ها و لثه ها شما می توانید به کل بدن خود کمک کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code