براکت سرامیکی یا براکت شفاف

بریس های سرامیکی شبیه بریس های فلزی هستند، اما در آنها به جای استفاده از براکت ها و سیمخ های خاکستری یا نقره ای فلزی، از براکت های شفاف همرنگ دندان استفاده می شود. از آنجا که این نوع بریس ها کمتر از بریس های فلزی روی دندان ها جلب توجه می کنند، بسیاری از افراد در پی استفاده از آنها به جای بریس های فلزی هستند. می توان ادعا کرد که این نوع بریس ها یکی از بزرگترین پیشرفت هایی است که در زمینه دندانپزشکی صورت گرفته است و اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که باید از بریس های ارتودنسی استفاده کنند و ظاهر لبخندتان برای شما مهم است، به شما توصیه می کنیم از براکت های سرامیکی استفاده کنید.

اما این نوع براکت ها نیز نقاط ضعف خود را دارند. با خواندن این مطلب می توانید اطلاعات کافی در مورد این نوع براکت ها کسب کنید.

مزایا و معایب براکت های سرامیکی

در این بخش نگاهی کوتاه به مزایا و معایب این نوع براکت ها خواهیم داشت، مخصوصاً در مقایسه با بریس های فلزی.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

مزایای بریس های سرامیکی

  • این نوع بریس ها کمتر از بریس های فلزی قابل مشاهده هستند. مواد سرامیکی که در این بریس ها استفاده می شوند می توانند شفاف یا همرنگ دندان ها باشند.
  • این نوع بریس ها سریع تر از الاینرهای شفاف (اینویزیلاین ها) دندان ها را جابجا می کنند. حدود 18 تا 36 ماه طول می کشد تا براکت های سرامیکی دندان ها را صاف کنند و در یک راستا قرار دهند. روش های شناخته شده استفاده از الاینرهای شفاف، مانند اینویزیلاین ها می توانند یک سال یا بیشتر زمان نیاز داشته باشند تا عمل کنند، حتی اگر دندان ها اصلاح چندانی نیاز نداشته باشند. بعلاوه، روش های شفاف دیگر برای موارد حاد و وخیم کج و ناهمراستا بودن دندان ها و مال اکلوژن های شدید عمل نمی کنند.

 

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

 

 

  • رنگ آنها را خودتان انتخاب می کنید. بریس های فلزی تنها در یک رنگ وجود دارند؛ خاکستری (یا نقره ای فلزی براق، در صورتی که در دسترس باشند). بریس های سرامیکی تقریباً در همه رنگ های قابل تصور وجود دارند.
  • آنها در تست های تصویر برداری (رادیوگرافی با اشعه ایکس) اختلال ایجاد نمی کنند. براکت های فلزی می توانند سیگنال های تست های تصویر برداری را تحریف کنند. بریس های سرامیکی اختلال کمتری در سیگنال ها تولید می کنند.

معایب بریس های سرامیکی

  • گران تر از بریس های فلزی هستند. بریس های سرامیک می توانند 100 تا 200 دلار گران تر از بریس های فلزی هزینه در بر داشته باشند.
  • آنها می توانند حساسیت لثه ایجاد نمایند. براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند. این ویژگی آنها باعث می شود تمیز کردن اطراف براکت ها دشوارتر باشد، به همین دلیل اگر مسواک به مینای دندان ها و خط لثه ها نرسد، می تواند منجر به تورم یا تحلیل لثه ها شود.
  • دوام آنها مقداری کمتر از بریس های فلزی است. بریس های سرامیکی دو برابر بیشتر از بریس های فلزی دچار شکستگی یا کنده شدن می شوند. ایراد شناخته شده براکت های سرامیکی این است که طی فرایند برداشتن براکت (دیباندینگ) نیز به سطح دندان ها (مینا) آسیب وارد می شود.
  • این نوع بریس ها آهسته تر از بریس های فلزی دندان ها را جابجا می کنند. از آنجا که این نوع براکت ها شکننده تر از براکت های فلزی هستند، تعمیر براکت های شکسته یا ایجاد تنظیمات شدید در هر جلسه مراجعه می تواند در فرایند صاف کردن دندان ها وقفه ایجاد نماید.
  • احتمال ایجاد لکه روی آنها وجود دارد. گره های الاستیکی که سیم را روی براکت ها نگه می دارند، می توانند به راحتی لک شوند و تا زمانی که تعویض شوند این لکه ها روی آنها باقی خواهد ماند.

چه افرادی گزینه مناسبی برای براکت های سرامیکی هستند؟

براکت های سرامیکی برای افرادی توصیه می شوند که همه دندان های دائم آنها درآمده باشند و رشد استخوان های بیمار متوقف شده باشد. این احتیاط این اطمینان را بوجود می آورد که اصلاحات به سرعت صورت خواهند گرفت و احتمال شکسته شدن براکت ها در نتیجه فشار ناشی از جابجایی دندان ها کمتر خواهد شد.

بریس های سرامیکی در صورتی گزینه های مناسبی هستند که بخواهید بریس های شما ظریف باشند. از آنجا که آنها معمولاً همرنگ دندان ها یا سفید هستند، کمتر جلب توجه می کنند. اگر شغل تمام وقت دارید یا به دانشگاه می روید و نمی خواهید توجه بقیه را به خود جلب کنید، بریس های سرامیکی گزینه هایی ایده آل برای صاف کردن دندان های شما هستند.

مقایسه طول درمان با بریس های سرامیکی و فلزی و الاینرهای شفاف

حدود یک سال و نیم تا سه سال طول می کشد تا براکت های سرامیکی بتوانند دندان ها را صاف کنند. این مدت در مقایسه با زمانی که صاف کردن دندان ها با براکت های فلزی، کمتر از یک سال تا سه سال، بیشتر است. بریس های سرامیکی بادوام نیستند، بنابراین با جابجا شدن دندان ها، اغلب لازم است براکت ها تعویض شوند تا تا از شکسته شدن آنها تحت فشار جلوگیری شود. این باعث می شود زمان تنظیم آهسته تر پیش برود.

از آنجا که براکت های سرامیکی راحت تر شکسته می شوند، به علت وقفه ای که در مراجعه به ارتودنتیست و تعمیر براکت ها صورت می گیرد، روند صاف کردن دندان ها مدت زمان طولانی تری طول می کشد.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

براکت های سرامیکی چقدر دوام دارند؟

دوام بریس های سرامیکی کمتر از بریس های فلزی است زیرا مقاومت فلز بیشتر از سرامیک است. تحقیق روی مقاومت آنها حاکی از این است که احتمال شکستن این نوع بریس ها، حتی در اثر تماس معمولی از بستن بایت، دو برابر بیشتر از بریس های فلزی است.

اگر ورزش های رزمی و پر زد و خورد انجام می دهید، یا در فعالیت هایی مشارکت دارید که حرکات دهانی زیادی نیاز دارند- از جمله آواز خواندن، بحث کردن، یا صحبت کردن در میان جمعیت- شاید بهتر باشد از بریس های فلزی استفاده کنید که با دوام تر هستند و لب پر یا شکسته نمی شوند.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

آیا روی براکت های سرامیکی لکه ایجاد می شود؟

براکت های سرامیکی به راحتی لک نمی شوند، اما گره های کشی (الاستیک) روی آنها که برای نگه داشتن سیم روی آنها استفاده می شود، می توانند لک شوند. برای جلوگیری از ایجاد لکه توصیه می کنیم کارهای زیر را انجام دهید:

  • پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این کمک می کند ذرات غذای باقی مانده کنار قطعات ابزار لکه ایجاد نکنند.
  • از غذاها و نوشیدنی هایی که لکه ایجاد می کنند یا باعث تغییر رنگ می شوند بپرهیزید. گوجه، قهوه، چای، نوشابه، یا چاشنی هایی مانند کچاپ و موستارد از جمله شناخته شده ترین موادی هستند که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند.
  • سیگار نکشید. کشیدن سیگار می تواند موجب به جا ماندن لکه های زرد رنگ روی دندان ها و همه اجزاء بریس ها شود.
  • از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. مواد سفید کننده می توانند باعث شوند بخش هایی از دندان ها که براکت روی آنها وجود دارد سفید تر از بخش های زیر براکت ها شوند.

 

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

چه رنگ هایی را می توانید انتخاب کنید؟

رنگ هر یک از اجزاء بریس های سرامیکی می تواند در طول درمان تغییر کند. این اجزاء عبارتند از:

  • براکت ها: براکت ها به دندان ها چسبانده می شوند و معمولاً در رنگ های سفید و سایه های مختلف نزدیک به پوست در دسترس هستند.
  • سیم کمانی ارتودنسی: این سیم ها اطراف دندان ها خمیده می شوند و همه براکت ها را به یکدیگر وصل می کنند و برای صاف کردن دندان ها به آنها فشار وارد می کنند. آنها اغلب در رنگ های نقره ای، سفید، یا ترکیبی و همرنگ براکت ها وجود دارند.
  • بندهای الاستیک: بندهای الاستیک به قلاب های روی براکت ها وصل می شوند. آنها سیم کمانی را در جای خود نگه می دارند و کمک می کنند محل قرار گیری دندان ها و فک ها تنظیم شود. این بندها را تقریباً در همه رنگی می توان انتخاب کرد.

چنانچه مایل به دریافت خدمات تخصصی ارتودنسی در شهر اراک یا تهران هستید. برای ارتباط با متخصص ارتودنسی کلیک کنید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code