پر کردن دندان در درمان ریشه

در فرایند درمان ریشه (عصب ‌کشی) محفظة پالپ دندان تخلیه شده و تمیز و ضد عفونی می‌شود. سپس برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌ها به داخل دندان و عفونت مجدد، این محفظه باید پر و مهر و موم شود.

عصب ‌کشی یا درمان ریشه

در فرایند عصب ‌کشی یا درمان ریشه ابتدا سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌شود تا دندانپزشک به محفظة پالپ و ریشه دسترسی داشته باشد. سپس مجرای ریشه با استفاده از ابزار دستی به نام فایل تمیز و پاک سازی می‌شود. مرحله نهایی کار کردن دندان است.

پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن مجرای ریشه دندان

مرحله نهایی درمان ریشه یا عصب ‌کشی پر کردن مجرای ریشه دندانها است. پس از آن که مجرای ریشه کاملاً تمیز و پاک سازی شد، دیواره‌ های آن اندکی تراشیده شده و در نهایت ضد عفونی می‌شود. اکنون نوبت به پر کردن مجرای ریشه و محفظة پالپ فرا می‌رسد.

برای موفقیت‌ آمیز بودن درمان ریشه باید تمام مجراهای فرعی ریشه نیز شناسایی و درمان شود در غیر این صورت مجدداً عفونت اتفاق ‌افتاده و درمان با شکست مواجه می‌شود. مواد پر کننده ریشه دندان باید تا نوک ریشه برسند.

در حالت نرمال مواد پر کننده ریشه رادیواپاک هستند. رادیواپاک به موادی گفته می‌شود که پرتوی ایکس از آنها عبور نمی‌کند و تراکم بالایی در این محل وجود دارد. این مواد نقطه مقابل رادیولوسنت هستند که پرتوی ایکس به راحتی از آن‌ها عبور می‌کند و تراکم پایین دارند، به همین علت در عکس پرتوی ایکس به رنگ سیاه یا تقریباً سیاه دیده می‌شوند. رادیواپاک بودن مواد پر کننده دندان باعث می‌شود بتوان وضعیت آن را عکس پرتو ایکس مشاهده نموده و از درستی کار اطمینان حاصل نمود. ساختارهای رادیواپاک در عکس‌های پرتو ایکس معمولی به رنگ سفید یا تقریباً سفید دیده می‌شود.

انواع مواد پر کننده ریشه و پالپ دندان

پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن دندان در درمان ریشه

  • گاتاپرچا

گاتاپرچا ماده استاندارد برای پر کردن داخل دندان است. این ماده یک پلیمر طبیعی است که از لاتکس به ‌دست ‌آمده از نوعی درخت (پرچا) ساخته می‌شود. گاتاپرچا به شکل مخروط هایی با اندازه‌ های مختلف و برچسب‌های رنگی ساخته و استفاده می‌شوند (شکل بالا). برچسب‌های رنگی نوعی درجه ‌بندی هستند به این معنی که رنگ سفید کمترین قطر را دارد و رنگ مشکی از بیشتر قطر برخوردار است.

روش پر کردن دندان با گاتاپرچا

تکنیک‌های مختلفی برای قرار دادن مخروط‌های گاتاپرچا در داخل مجرای ریشه وجود دارد:

  • در تکنیک استاندارد اندودنسی مخروط گاتاپرچا همراه با چسب مخصوص مهر و موم در داخل مجرای ریشه قرار داده می‌شود.
  • در تکنیک دیگر از گاتاپرچا مذاب یا نرم استفاده می‌شود که به صورت تزریق مجرای ریشه را پر می‌کنند.
  • در تکنیک تراکم جانبی از گاتاپرچای سرد استفاده میشود که با ابزار مخصوصی ( اسپردر) در مجرای ریشه فشرده میشود.
پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن دندان در درمان ریشه

از آنجایی که هر یک از این تکنیک‌ها جنبه‌ های غیر قابل اطمینان دارند، بسیار از دندانپزشکان از ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

2- خمیر درزگیر مجرای ریشه

خمیر درزگیر مجرای ریشه (سیلر) مواد خمیری شکلی هستند که با استفاده از فایلهای مارپیچی با سرعت کم در داخل مجرای ریشه قرار داده میشوند.

پر کردن دندان در درمان ریشه

پر کردن دندان در درمان ریشه

طیف گسترده ‌ای از مواد پر کننده مجرای ریشه از درزگیر بی کنش چسبی گرفته تا مواد فعال کنشگر، وجود دارد که برای استریل کردن مجاری ریشه دندان استفاده میشود.

معمولا مواد به صورت ترکیبی با گاتاپرچا استفاده می‌شود و هدف اصلی از آنها پر کردن حفرات باقی مانده است به طوری که در نهایت مواد پر کننده مجرای ریشه تا حد ممکن متراکم و فشرده باشد.

پس از درمان ریشه (عصب ‌کشی )  

پس از این که مجرای ریشه پر شد و درمان اتمام یافت، نوعی ترمیم یا پر شدگی بر روی دندان قرار می‌گیرد. ممکن است دندان نیاز به روکش پیدا کند. مزیت مهم روکش دندان محافظت و ساختار آسیب دیده دندان است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code