نقش پاورچین یا حلقه کشی در ارتودنسی چیست؟

پاور چین چیست؟

همه کودکان و نوجوانانی که به مطب ارتودنتیست ها مراجعه می کنند، اغلب از رنگهای مختلفی که در طول درمان می بینند بسیار شگفت شده می شوند! اما روی هم رفته، این تنها دلیلی نیست که چرا معمولاً کودکان می خواهند از براکت ها استفاده کنند؟ آن حلقه های 0 شکلی که مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند، چه چیزی هستند، و آنها چکار می کنند؟

پاور چین ها گره های 0 شکل بسیار کوچک هستند. تنها تفاوتی که آنها با لیگاچورها دارند این است که به جای آنکه به صورت جدا جدا روی تک تک دندان ها قرار بگیرند، به صورت متصل به هم روی دندان ها قرار می گیرند. چرا آنها به یکدیگر چسبیده هستند؟ سؤال خوبی است! پاور چین ها برای بستن فواصل بین دندان ها عمل می کنند. پاور چین ها فشار زیادی به دندان ها وارد می کنند تا آنها را به یکدیگر نزدیک کنند و فاصله بین آنها از بین برود. آنها این کار را سریع تر از هر روش دیگری انجام می دهند.

پاور چین ها در رنگ های مختلفی وجود دارند اما می توانند اندازه های متفاوتی هم داشته باشند که بر اساس اندازه دندان ها و فاصله بین آنها پاور چین ها انتخاب می شوند. در بخش های بعد بیشتر در مورد انواع پاور چین توضیح خواهیم داد.

پاورچین در درمان ارتودسی

پاورچین در درمان ارتودسی

پاور چین ها در چه مرحله ای استفاده می شوند؟

در طول درمان ارتودنسی، ممکن است مدام این پرسش به ذهنتان برسد که ارتودنتیست چه زمانی براکت های شما را برخواهد داشت. اگر از پاور چین ها روی براکت های شما استفاده می شود، ممکن است بپرسید، آیا واقعاً پاور چین ها آخرین گام درمان ارتودنسی هستند؟

هیچ پاسخ واحدی برای این پرسش وجود ندارد. پاور چین ها می توانند در آخرین مرحله از درمان ارتودنسی با بریس ها استفاده شوند. اما، در طول مراحل صاف کردن دندان ها یا اصلاح بایت ممکن است شما مجبور باشید از آنها در مراحل اولیه استفاده کنید.

شما ممکن است آنها را در آخرین مرحله درمان دریافت کنید، زمانی که صاف کردن دندان ها و اصلاح بایت انجام شده است. اما فواصل بین دندان ها همچنان وجود دارند و نیاز به بسته شدن دارند. با این حال، بسته به طرح درمان و پیشرفت روند آن، در بیماران مختلف متفاوت است.

بنابراین، اگر بدانید چه زمانی و چرا از پاور چین ها استفاده می شود، و درمان با بریس ها چه مراحلی دارد، می توانید آن را با درمان خود مرتبط کنید.

قبل از آنکه به موضوع اصلی بپردازیم، باید بگوییم که در برخی موارد رابر بندها می توانند در آخرین مرحله درمان با براکت ها استفاده شوند.

اکنون اجازه دهید به پاور چین ها بپردازیم.

در طول درمان با براکت ها، پاور چین ها در چه مراحلی استفاده می شوند؟

اول از همه، اجازه دهید توضیح دهیم ارتودنتیست شما چه زمانی می تواند از پاور چین ها استفاده کند. گیج نشوید و پاورچین ها را با رابر بندها و لیگاچورها اشتباه نگیرید. پاورچین ها درست مانند لیگاچورها و رابر بندها از الاستیک ساخته می شوند. اما پاور چین ها ممکن است بر اساس حلقه ای که روی براکت ها قرار می گیرد، سه نوع مختلف داشته باشد. که عبارتند از کوتاه، بلند، و بسته.

ارتودنتیست ها حلقه های پاور چین های بسته روی همه دندان ها قرار می دهند، حلقه های پاور چین های کوتاه یک دندان در میان قرار می گیرند، و حلقه های پاور چین های بلند سه دندان درمیان قرار می گیرند.

ممکن است برای شما پاور چین تنها روی دو دندان قرار بگیرد. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد روی همه دندان های شما حلثه های پاور چین قرار داده شوند.

این به وضعیت و شرایط دندان های بیمار بستگی دارد. در حقیقت، همه بیماران هم پاور چین نیاز ندارند.

آیا پاور چین ها می توانند در آخرین مرحله درمان استفاده شوند؟

چرا آنها لازم هستند؟

معمولاً ارتودنتیست ها از آنها برای بستن فواصل بین دندان ها یا حفظ موقعیت دندان ها و جلوگیری از ایجاد فاصله بین آنها استفاده می کنند. می توانید انتظار داشته باشید روند درمان شما به این صورت پیش برود، زیرا معمولاً بستن فاصله بین دندان ها در آخرین مرحله از درمان با بریس ها انجام می شود.

پاورچین در درمان ارتودسی

پاورچین در درمان ارتودسی

فواصلی که پس از اتمام درمان ارتودنسی ایجاد می شوند چطور؟

ممکن است این فواصل پس از اتمام درمان ارتودنسی و زمانی ایجاد شوند که کار صاف و یکدست کردن دندان ها به اتمام رسیده است. گاهی اوقات این فاصله ممکن است نتیجه کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی باشد، یا ممکن است از ابتدای درمان وجود داشته باشند. پس از صاف کردن دندان ها و اصلاح بایت، ارتودنتیست تصمیم می گیرد فاصله را ببندد تا قبل از برداشتن براکت ها ظاهر زیبایی برای دندان ها بوجود بیاورد. بنابراین از پاور چین ها کمک می گیرد.

اما به این معنا نیست که باید براکت ها برداشته شوند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، همه موارد متفاوت هستند.

پس از درمان، همزمان با برداشته شدن پاور چین ها، ممکن است لازم باشد از ابزارهای دیگری استفاده شود. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد پس از پاور چین ها چه چیزهای دیگری ممکن است لازم باشند.

با این حال، گاهی اوقات ارتودنتیست ممکن است از پاور چین ها در طول صاف کردن دندان ها یا در مرحله اصلاح بایت استفاده کند. دلیل انجام این کار ایجاد نیروی اضافی با بریس ها و سیم های کمانی است یه گونه ای که آنها بتوانند مؤثرتر عمل کنند. این به اصلاح ناهمراستا بودن و کج بودن دندان ها و مال اکلوژن کمک می کند. این در مراحل اولیه درمان اتفاق می افتد. اگر فکر می کنید شما در این مرحله قرار دارید، پس راهی طولانی برای طی کردن دارید. صبور باشید.

اما استفاده از پاور چین ها در مراحل اولیه همیشه هم الزامی نیست.

پاورچین در درمان ارتودسی

پاورچین در درمان ارتودسی

پاور چین ها و مراحل درمان با براکت های ارتودنسی

ما می دانیم که شما می خواهید راهی پیدا کنید تا زودتر از شر بریس ها رها شوید. بنابراین، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به مراحل درمان با براکت های ارتودنسی تا به طول درمان پی ببریم و ارتباط آن با شرایط شما را پیدا کنیم.

اساساً، درمان ارتودنسی دو مرحله دارد: مرحله درمان فعال، و مرحله حفظ.

مرحله فعال زمانی است که از براکت ها استفاده می کنید. مرحله حفظ پس از برداشتن براکت ها آغاز می شود.

ارتودنتیست از پاور چین ها در مرحله فعال درمان استفاده می کند. اکنون می توانیم مرحله فعال را به مراحل زیر تقسیم بندی کنیم:

صاف و یکدست کردن دندان ها

پس از دریافت براکت های ارتودنسی، ماسیم کمانی را به براکت ها متصل می کنیم و آنها را فعال می کنیم. با این روند به دندان ها فشار وارد می کنیم تا آنها را حرکت دهیم. در این مرحله، صاف کردن دندان ها هدفی است که باید حاصل شود. در این مرحله، ما به ندرت از پاور چین ها استفاده می کنیم. اما، می توانیم از آنها برای وارد آوردن فشار اضافی با سیم کمانی ارتودنسی و براکت ها به دندان ها استفاده کنیم.

ایجاد هماهنگی

در این مرحله، نگاه دقیقی به وضعیت رشد دندان های بیمار می اندازیم و عرض قوس دندانی بالا و پایین را ارزیابی می کنیم. بایت را بررسی می کنیم که آیا عملکرد صحیحی دارد، و سپس اندازه گیری های کافی انجام می دهیم. ارتودنتیست ممکن است از پاور چین ها در این مرحله استفاده نکند.

اصلاح اوربایت و اورجت

اوربایت افزایش یافته شرایطی است که دندان های جلوی فک بالای شما بیشتر از معمول جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرند. در واقع، اوربایت افزایش یافته وضعیتی است که در آن شما یک دیپ بایت در جلوی دندان های خود دارید.

در این وضعیت باید به اورجت و اوربایت طبیعی دست پیدا کنیم. بنابراین، اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن را اصلاح خواهیم کرد. در این مرحله می توانیم از رابر بندها یا اسپرینگ ها استفاده کنیم. در اینجا نیز ممکن است پاور چین ها لازم نباشند.

پاورچین در درمان ارتودسی

پاورچین در درمان ارتودسی

بستن فواصل و اصلاح بایت

این مرحله ای است که به دنبال آن بودید. اگر در این مرحله هستید، باید شگفت زده شوید از اینکه بفهمید، به انتهای درمان با بریس ها نزدیک می شوید.

در این مرحله، دندان های شما را ارزیابی می کنیم تا بفهیمم آیا هیچ فاصله ای بین دندان ها وجود دارد. اگر فاصله ای یافتیم، سعی خواهیم کرد آنها را ببندیم. علاوه بر این، فواصلی که در نتیجه کشیدن دندان برای درمان با بریس ها، یا پس از فرایند صاف کردن دندان ها بوجود آمده اند نیز اصلاح خواهند شد.

همانطور که می دانیم، وظیفه اصلی پاور چین ها بستن فاصله ها است، این همان مرحله ای است که ارتودنتیست ها معمولاً پاور چین ها را پیشنهاد می دهند. با این حال، ارتودنتیست ممکن است از اسپرینگ ها برای بستن فاصله ها استفاده کند. پس از این کار، ما دوباره بایت را چک می کنیم و در صورت لزوم آن را به درستی اصلاح می کنیم.

مرحله نهایی

این آخرین گام در درمان فعال با بریس های ارتودنسی است. ارتودنتیست قبل از خارج کردن بریس ها ارزیابی های نهایی را انجام می دهد. اگر بر اساس طرح درمان اولیه همه چیز درست باشد، برس ها خارج می شوند. این مطمئناً یکی از خوشحال کننده ترین روزهای زندگی هر بیمار ارتودنسی است. شاید اکنون این پرسش به ذهن شما خطور کند که آیا پاور چین ها آخرین گام درمان ارتودنسی با بریس ها هستند.

مرحله بعد از پاور چین ها چیست؟

اگر پس از صاف کردن و اصلاح کردن دندان های خود مجبور هستید برای بستن فاصله بین آنها از پاور چین ها استفاده کنید، ارتودنتیست تا بسته شدن فاصله بین دندان ها صبر خواهد کرد. در طول این مدت، وی پاور چین ها را گاهگاهی تعویض خواهد کرد و پاور چین های جدید متصل خواهد کرد.

چند هفته نخست پس از دریافت پاور چین ها ممکن است درد احساس کنید. بنابراین، حساس خواهید شد و می خواهید آنها را خارج کنید و بدانید بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد. نگران نباشید. وقتی هیچ فاصله ای وجود نداشته باشد، پاور چین های ما برداشته خواهند شد. پس از برداشته شدن، بسته به میزان پیشرفت درمان، شما ممکن است مجبور باشید چند روز دیگر از بریس ها استفاده کنید.

اگر همه چیز خوب باشد، ارتودنتیست بریس های شما را برخواهد داشت. اما اگر احساس کند لازم است چیزی اصلاح شود، ممکن است مجبور باشید چند هفته بیشتر نیز از بریس ها استفاده کنید. با این حال، اگر در مراحل اولیه پاور چین ها را دریافت کنید، اینکه در مرحله بعد چه اتفاقی می افتد به ارتودنتیست شما بستگی دارد و نوع مشکل شما. شما ممکن است از رابر بندها، اسپرینگ ها یا تنها از براکت ها و سیم های کمانی استفاده کنید.

نکته پایانی

در نهایت، ما پاسخ این پرسش را می دانیم، ایا پاور چین ها آخرین مرحله درمان ارتودنسی هستند؟

اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم، پاور چین ها در نیمه دوم طرح درمان فعال با بریس ها استفاده می شوند. این مرحله تقریباً قبل از برداشتن بریس ها و نزدیک آخرین گام بریس ها است. با این حال، در صورت لزوم، ارتودنتیست شما ممکن است از آنها در مرحله آخر درمان استفاده نماید. شما آنها را در مرحله آخر درمان دریافت می کنید تا مطمئن شوید بین دندان های شما فاصله وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید، برخوردار شدن از درمان با بریس ها نیاز به صبر زیادی دارد. و، زمان استفاده از آن هر زمانی که باشد، یا حتی اگر استفاده از آنها برای دندان های شما درد هم بوجود بیاورد، باید لبخند زیبای خود را بدست بیاورید و پس از اتمام درمان زندگی شادی داشته باشید.

5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code