ارتودنسی پیشگیری چیست؟

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

عوامل محیطی و ژنتیکی بسیاری در بروز و پیشرفت مشکلات ارتودنتیک نقش دارند. اگرچه ژنتیک نقش اساسی در رشد دندان ها و صورت ایفا می کند، اما کنترل یا توقف برخی عوامل محیطی می توانند به پیشگیری یا کاهش وخامت برخی از مشکلات ارتودنتیک کمک کنند. شاخه ارتودنسی فراتر از درمان های اصلاحی رفته است. این درمان مراقبت های پیشگیرانه را نیز شامل می شود. در حقیقت برخی کودکانی که تحت درمان های پیشگیرانه ارتودنسی قرار می گیرند می توانند از درمان های تهاجمی در آینده بی نیاز شوند. وقتی درمان های پیشگیرانه ارتودنسی تکمیل می شوند، کودک فضای کافی داخل فک خود دارد تا دندان های دائمی بیرون بیایند.

ارتودنسی پیشگیری

ارتودنسی پیشگیری

چگونه می توانم متوجه شوم کودک من درمان پیشگیرانه نیاز دارد؟

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که کودکان خود را از حدود 8 سالگی برای معاینه ارتودنتیک نزد ارتودنتیست ببرید. نگران نباشید و فکر نکنید کودک شما قطعاً در این سن درمان نیاز خواهد داشت. گزارش شده است که تقریباً تنها 10% از بیماران نوجوان واقعاً از مداخلات ارتودنتیک زود هنگام بهره مند خواهند شد. برای همین اقلیت، مداخلات ارتودنتیک زود هنگام (که تحت عنوان درمان مداخله گر نیز شناخته می شود) اگر با دقت در نظر گرفته شوند، می توانند مزایای چشمگیری داشته باشند.

درست پرداختن به مشکلات ارتودنتیک در حال پیشرفت می تواند بسیار مفید باشد. برخی مشکلات ممکن است چندان مشهود نباشند، بنابراین توصیه می شود که با یک متخصص ارتودنسی مشاوره ای داشته باشید، حتی اگر متوجه هیچ گونه نگرانی فوری در کودک خود نشده اید.

فهرست زیر یک دستورالعمل کلی برای زمان هایی است که درمان زود هنگام یا مداخله گر ارتودنسی ممکن است توصیه شود.

  • جلو آمدگی دندان های جلوی فک بالا (مخصوصاً اگر دندان های جلوی فک بالا همیشه از لب پایین قابل مشاهده هستند.
  • اگر دندان های کودک شما هنگام بستن بایت به درستی با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند (مثلاً، هنگام روی هم گذاشتن دندانها، دندان های جلوی فک بالا پشت دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرند).
  • جلو آمدگی و/ یا وضعیت نامتقارن فک پایین.
  • درد هنگام قرار دادن دندان ها روی یکدیگر هنگام گاز زدن یا جویدن (مثلاً، درد روی لثه ها یا سقف دهان).
  • اگر فک کودک شما هنگام بستن و قرار گرفتن در موقعیت گاز گرفتن رو به جلو یا طرفین می لغزد.
  • اگر کودک شما بزرگتر از 5 سال است و هنوز هم مکیدن انگشت یا شست را انجام می دهد.
  • کودک از راه دهان نفس می کشد.
  • کودک مشکلات گفتاری دارد.
  • یک یا چند دندان کودک زودتر از زمانی که باید افتاده اند و زمان زیادی طول می کشد تا دندان های دائمی جایگزین آنها بیرون بیایند.

مداخله ارتودنتیک صحیح می تواند از آسیب رسیدن به دندان های جلویی و یا لثه ها جلوگیری کند و از ساییدگی زودرس دندان ها جلوگیری کند.

اهمیت دندان های شیری

دندان های شیری به عنوان فضا نگهدار برای دنادن های دائمی آتی عمل می کنند. از دست دادن خیلی زود دندان های شیری نیز ممکن است اجازه دهد دندان های مجاور به سمت فضای خالی بلغزند و از فضای مورد نیاز برای بیرون آمدن دندان های مجاور بکاهند. مراقبت صحیح از دندان های شیری برای پیشگیری از فشردگی دندان های دائمی لازم و حیاتی است.

در صورت از دست رفتن یک دندان شیری در نتیجه تروما یا پوسیدگی، مهم است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. ارتودنتیست شما مشخص خواهد کرد آیا هیچ درمان دیگری نیاز است یا خیر، یا اینکه آیا کنترل و نظارت دقیق روی وضعیت مناسب است یا خیر. این تصمیم به سن کودک، مرحله رشد، و موقعیت دندان های دائمی و الگوی کلی رشد صورت بستگی خواهد داشت. با تشخیص به موقع و کنترل و مدیریت صحیح، از بروز بسیاری از مشکلات مانند لغزش نامطلوب و برخورد دندان ها می توان پیشگیری کرد یا از شدت آنها کاست.

چرا ارتودنسی پیشگیری نیاز است؟

ارتودنسی پیشگیری راهی برای شناسایی و مداخله در مشکلات دندانی در کودکان پیش روی متخصصان ارتودنسی می گذارد، که اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شوند، به شما کمک می کنند تا از درمان های پر هزینه تر و تهاجمی تر در آینده اجتناب نمایید.

همین که کودک شما رشد می کند، برخی مشکلات خاص ممکن است در طول معاینات منظم دندانپزشکی آشکار شوند. این مشکلات دندانی می توانند شامل فشردگی یا فاصله خیلی زیاد بین دندان ها، اوربایت، آندربایت، دندان اضافی، فقدان دندان، ناهنجاری های فک، دندان کشیده شده، و جلو آمدگی دندان ها باشند، البته به آنها محدود نمی شوند. چه چیزی موجب بروز این نوع مشکلات می شود؟ ژنتیک، تغذیه ضعیف، تروما، مکیدن انگشت/ شست، بهداشت بد دهانی، و بیماری های دندانی همگی می توانند به مشکلات زود هنگام ارتودنتیک اضافه شوند.

ارتودنسی پیشگیری چه مزایایی دارد؟

مداخله و درمان زود هنگام (در سنین پایین حدود 7 سالگی) می توانند از گسترش مشکلات جدی تر جلوگیری کنند، گزینه های درمانی را فراهم می آورند که کمتر پیچیده، زمان بر، و پر هزینه هستند.

وقتی دندانپزشک بعد از معاینه با دقت و دقیق کودک شما مشخص می کند که نشانگرهای واضحی وجود دارند که مداخلات زود هنگام ارتودنتیک را توجیه می کنند، برای نظر دوم و هر گونه درمان توصیه شده دیگری که دندانپزشک قادر به انجام آن در مطب خود نیست، شما را به ارتودنتیست ارجاع می دهد.

تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات ارتودنتیک به شما اجازه می دهند تا:

  • از دندان های جلو آمده در برابر خطر تروما محافظت کنید.
  • بهداشت دهانی و عاداتی که ممکن است با این شرایط ارتباط داشته باشند را بهبود دهید.
  • به کودک خود کمک کنید از مشکلات جدی اعتماد به نفس یا اینکه توسط هم سالان خود مصخره شود، پرهیز نماید.
  • دندان های دائم کودک را در مسیر درست خود هدایت کنید تا به موقعیت صحیحی برسند و از مشکلاتی مانند ایجاد فاصله یا فشردگی بپرهیزید.
  • رشد و نمو فک را تحت نظر داشته باشید و آن را هدایت کنید.
ارتودنسی پیشگیری

ارتودنسی پیشگیری

اگر متوجه شدید دندان های کودک شما مشکل دارند، چه باید بکنید؟

اگر فکر می کنید دندان های کودک شما مشکل دارند، منتظر ماندن و امیدوار بودن به اینکه این مشکل به صورت خود به خود از بین خواهد رفت، هیچ کاری نخواهد کرد. بسیاری اوقات نیز ممکن است شما به طور کامل از وجود مشکل ناآگاه باشید، زیرا نمی توانید آن را ببینید!

چرا سری به مطب یک ارتودنتیست در نزدیکی خود نمی زنید تا کودک شما را معاینه کند؟ با این کار هم خیال شما راحت خواهد شد و هم توصیه های لازم و ضروری را برای اقدام صحیح و مناسب دریافت خواهید کرد که ما توصیه می کنیم آنها را انجام دهید، در زمانی که برای فرزندتان، که بسیار هم نگران او هستید، مفید خواهد بود.

وقتی برای نخستین بار کودک را نزد ارتودنتیست می برید، چه انتظاری باید داشت؟

وقتی به یک متخصص ارتودنتیست خوب مراجعه می کنید، کار خود را با یک ارزیابی دقیق و کامل از صورت، فک، دهان، و دندان های کودک شما آغاز می کند. این ممکن است شامل شامل اشعه ایکس برای ارزیابی رشد ساختار و دندان های دائمی باشد.

احتمالاً زمانی که اولین قرار ملاقات با ارتودنتیست کودک خود را ترک می کنید می دانید چه چیزی نیاز است- خواه اکنون یا در آینده- شامل هزینه ها، گزینه های درمان، و بازه زمانی برای همه گزینه های درمانی مربوطه، چگونگی پیشگیری از آسیب و کار کردن با دندانپزشک عمومی خود برای سالم و تمیز نگهداشتن دندان های کودک.

ارتودنتیست ها واجد شرایط ترین و با تجربه ترین پزشکان بالینی هستند که برای تشخیص و درمان مشکلات مشکلات قرار گیری دندان ها و فک در دسترس هستند. پایه دانش تخصصی و تجربه بالینی به آنها اجازه می دهد تا مشاوره جامعی ارائه دهند و زمان ایده آل برای درمان مشکلات خاص ارتودنسی، چه در زمان کودکی، چه نوجوانی، و چه در بزرگسالی، را مشخص نمایند.

رشد دهان کودک یک روند جذاب و پویا است. یک متخصص ارتودنسی آموزش، تجربه، و دانش تخصصی برای تعیین آنچه عادی است و آنچه عادی نیست، و هر آنچه در این بین لازم است را دارد. وقتی به یک متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که کودک شما در بهترین دستان است.

ارتودنسی پیشگیری

ارتودنسی پیشگیری

چه نوع اقدامات پیشگیرانه ای استفاده می شوند؟

پاسخ این پرسش به وضعیت بیمار بستگی دارد.

فضا نگهدار

دندان های شیری کمک می کنند دندان های دائمی به جای درست خود هدایت شوند. وقتی یکی از آنها زودتر از زمانی که باید، از دست برود، مثلاً با از دست رفتن زود هنگام دندان های مولر، ممکن است لازم باشد فضا نگهدار در جای فضای به جا مانده از دندان افتاده قرار داده شود، تا فضا را برای دندان های دائمی “نگهدارد”. اگر این فضا حفظ نشود، دندان های مجاور دیگر ممکن است بلغزند و به سمت این محل حرکت کنند و از بیرون آمدن دندان دائمی زیرین آن جلوگیری کنند و باعث شوند فشردگی، نهفتگی یا کجی دندان ها بروز پیدا کند.

هدگیر ارتودنسی

نوعی ابزار پیشگیرانه دیگر نیز وجود دارد (هدگیر) که کودک به مدت 12 تا 15 ساعت در روز آن را استفاده می کند تا دندان های مولر فک بالا و پایین اصلاح شوند و به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند. علاوه بر این، می تواند برای ایجاد فضای اضافی برای درست ایستادن دندان های دائمی استفاده شود. هدگیر اساساً در منزل و در طول شب و زمانی که بیمار خواب است از آن استفاده می کند.

عادت مکیدن انگشت

مکیدن شدید و محکم انگشت می تواند باعث شود دندان ها و فک بالا رو به جلو منحرف شوند و می تواند منجر به بروز اوربایت جدی شود که نیاز به درمان گسترده ارتودنسی خواهد داشت. اگر کودک شما انگشت می مکد، ابزاری وجود دارد که می تواند داخل دهان کودک قرار بگیرد که باعث می شود کودک به سختی بتواند عادت خود را ادامه دهد تا منجر به بروز مشکل اوربایت وخیم نشود که نیاز به درمان های پر هزینه خواهند داشت.

براکت ارتودنسی

دندان های دائمی جلوی دهان نخستین دندان هایی هستند که (حدود سن 6 سالگی) بیرون می آیند. اگر مشکلی مانند فشردگی دندان ها وجود داشته باشد، بریس ها می توانند به دندان ها چسبانده شوند تا فضای کافی برای دندان ها بوجود بیاید و اجازه دهد ظاهری زیبا و طبیعی داشته باشند و نیاز به مراقبت های ارتودنتیک پر هزینه و گسترده تر از بین برود.

کشیدن به موقع دندان های شیری

گاهی اوقات یک دندان شیری زمانی که انتظار می رود، یا خیلی ساده به صورت خود به خود نمی افتد. در این موارد، دندان های دائمی ممکن است در محل اشتباه رشد کنند زیرا دندان شیری که قرار بوده بیفتد و جای خود را به آن بدهد هنوز در جای خود قرار دارد. در این صورت، ممکن است لازم باشد دندان شیری کشیده شود تا اجازه دهد دندان دائمی به درستی رشد کند و در محل درستی قرار بگیرد.

از دندانپزشک کودک خود بخواهید فاصله بین دندان های کودک شما را ارزیابی کند تا ببیند آیا کودک شما نیاز به درمان های پیشگیرانه ارتودنسی دارد یا خیر.

آیا زمانی که کودک تحت درمان پشیگیرانه قرار دارد باید از دستور العمل های خاصی پیروی کرد؟

بله. علاوه بر اطمینان از استفاده صحیح از ابزارهای ارتودنسی، ممکن است لازم باشد اجازه ندهید کودکتان برخی غذاهایی را مصرف کند که ممکن است به ابزار او آسیب برسانند. اگر ابزار کودک شما متحرک است لازم است آن را به طور منظم پاکسازی کنید و آن را طبق دستور ارتودنتیست در جای درست نگه دارید.

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران و اراک هستید با ما در تماس باشید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code