آیا کودکان هم به درمان ارتودنسی با بریس نیاز دارند؟

آیا به شما گفته اند که فرزند شما نیاز به بریس دارد، یا خودتان نیز چنین فکری می کنید؟ شما احتمالاً پرسش های زیادی در ذهن دارید، به همین دلیل ما این راهنمای جامع را در مورد بریس ها برای کودکان جمع آوری کرده ایم.

انواع مختلف بریس ها برای درمان دندان های کودکان وجود دارند. آنها شامل بریس های سنتی فلزی و همچنین نمونه های مدرن تر مانند بریس های اینویزیلاین نامرئی هستند.

در این مقاله ما در مورد مزایای درمان ارتودنسی برای کودکان صحبت می کنیم و بیشتر درباره انواع بریس های کودکان توضیح می دهیم.

اما بریس ها برای کودکان چقدر هزینه دارند؟ برخی شرکت های ارائه دهنده بیمه های درمانی ممکن است همه یا بخشی از هزینه درمان کودکان با بریس ها را تحت پوشش قرار دهند. بیمه دندانپزشکی نیز ممکن است به بخشی از هزینه ها کمک کند. حتی اگر شما به هر یک از این موارد برای بریس فرزندتان دسترسی ندارید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا به راه های دیگری برای ارزان تر تمام شدن دوره درمان ارتودنسی فرزند خود پی ببرید.

کودکان در چه سنی می توانند تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار بگیرند؟

گرچه بریس ها در هر سنی می توانند دندان ها را صاف کنند، اما آنها معمولاً برای کودکان مؤثر هستند که استخوان های آنها هنوز هم در حال رشد و شکل گیری هستند. درمان اغلب زمانی آغاز می شود که اکثر دندان های دائمی بیرون آمده باشند، یعنی حدود 10 تا 14 سالگی.

با این حال، اگر یک دلیل پزشکی برای آغاز درمان وجود داشته باشد، برخی کودکان درمان را در اوایل سن 7 یا 8 سالگی آغاز می کنند. این تصمیم تا میزان زیادی به نوع مشکلی که دارند و نیز نحوه بیرون آمدن دندان های دائمی بستگی دارد.

درمان زود هنگام می تواند در موارد زیر کمک کننده باشد:

  • هدایت رشد استخوان فک
  • حرکت دندان ها به موقعیت صحیح هنگام ظاهر شدن آنها
  • کاهش خطر آسیب به دندان های برجسته
  • ایجاد فضا برای دندان های در حال رشد
  • احتمال کمتر نهفته شدن دندان های زیر لثه
  • بهبود زیبایی صورت

اما به این معنا نیست که همه کودکان باید درمان را زودی شروع کنند. در برخی موارد بهتر است صبر کنید تا دندان های دائمی بیشتری بیرون بیایند.

ارتودنسی کودکان  در تهران

ارتودنسی کودکان در تهران

چه سنی برای آغاز درمان کودک با بریس ها خیلی زود است؟

هیچ جدول زمانی تعیین شده ای برای اینکه چه زمانی مراقبت ارتودنتیک را برای فرزندتان آغاز کنید وجود ندارد. در اکثر موارد، یک کودک نباید بریس دریافت کند، اگر بیشتر یا تمام دندان های کودک شیری خود را از دست نداده باشد. دندان های هر کودک در زمان های مختلفی بیرون می آیند، اما در اکثر آنها از دست رفتن دندان های شیری در سن 6 سالگی آغاز می شود و تا زمانی که حدوداً 12 سال دارند، همچنان از دست رفتن دندان های شیری ادامه خواهد داشت. آغاز درمان ارتودنسی با بریس ها برای کودک قبل از آنکه اکثر دندان های دائمی او بیرون آمده باشند می تواند به معنای چند دور بریس و اقدامات ارتودنتیک در آینده خواهد بود.

چه زمانی باید به یک ارتودنتیست مراجعه کرد؟

شما باید هر شش ماه کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید تا سلامت کلی دهان و دندان های او و همچنین رشد دندان های او را بررسی کنید. اگر دندانپزشک نگران دندان های کودک شما باشد، او را به یک ارتودنتیست- دندانپزشکی که در اصلاح مشکلات تراز دندان ها و فک ها متخصص است، ارجاع خواهد داد.

نشانه هایی حاکی از اینکه فرزند شما ممکن است به بریس نیاز داشته باشد عبارتند از:

  • از دست دادن دندان های شیری خیلی زود یا خیلی دیر
  • دندان های فشرده و نامرتب
  • بیرون آمدن دندان ها در موقعیت اشتباه
  • دندان هایی که با یکدیگر برخورد نمی کنند (اپن بایت)
  • مشکل در خوردن یا گاز زدن
  • آنها اغلب داخل گونه های خود را گاز می گیرند
  • مکیدن انگشت شست یا پستانک بعد از 6 سالگی

بسیاری از ارتودنتیست ها توصیه می کنند که کودکان از 7 سالگی به آنها مراجعه کنند، زمانی که دندان های دائمی آنها شروع به ظاهر شده کرده است. تا این مرحله، هر گونه مسئله مربوط به هماهنگی دندان ها باید آشکار شده باشد و ارتودنتیست می تواند طرح درمان خود را برنامه ریزی کند- حتی اگر تا چند سال آینده آغاز نخواهد شد. شناسایی زود هنگام نیاز به بریس به این معنی است که کودک شما می تواند به مؤثرترین شکل ممکن تحت درمان قرار گیرد.

اما حتی اگر فرزند شما در سنین نوجوانانی خود باشد، برای شروع درمان خیلی دیر نیست. در صورت داشتن هر گونه نگرانی، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید یا به طور مستقیم به یک ارتودنتیست مراجعه کنید.

ارتودنسی کودکان  در تهران

ارتودنسی کودکان در تهران

انواع بریس ها برای کودکان

انواع بریس های موجود برای کودکان بسیار مشابه مواردی هستند که برای ارتودنسی افراد بزرگسال استفاده می شود، هرچند برخی از آنها دارای ویژگی های خاصی برای کودکان هستند.

بریس های فلزی

تاکنون بریس های سنتی فلزی برای کودکان متداول ترین ابزار درمان بوده اند و معمولاً ارزان ترین گزینه موجود نیز هستند.

روی هر دندان یک براکت متصل می شود و یک سیم فلزی همه آنها را به یکدیگر متصل می کند. با سفت کردن سیم در مکان های خاص با تنظیمات منظم، ارتودنتیست به تدریج دندان ها را به موقعیت صحیح خود سوق می دهد.

به عنوان یک پدر و مادر، ممکن است به یاد داشته باشید که بریس های فلزی بسیار حجیم و ناراحت کننده هستند. خوشبختانه، فناوری در 25 سال گذشته پیشرفت کرده است و براکت های بریس ها بسیار کوچک تر از چیزی هستند که در گذشته استفاده می شدند.

آنها همچنین یک عامل سرگرم کننده برای کودکان دارند، زیرا می توانند آنها را با رنگ های مختلف بریس ویژه خود کنند.

بریس های فلزی می توانند برای همه انواع مشکلات هم ترازی دندان ها مؤثر عمل کنند و دندان ها را صاف و همراستا کنند، و معمولاً درمان با آنها 18 ماه طول می کشد.

کودکان برای تمیز کردن بریس و دندان های خود به کمک ویژه نیاز دارند، زیرا غذا و باکتری ها به راحتی می توانند کنار براکت ها گیر کنند. مسواک برقی کودکان با یک سر مخصوص ارتودنسی می تواند این فرایند را ساده تر کند.

ممکن است فرزند شما بپرسد: “آیا بریس ها درد دارند؟” بریس ها به دلیل تنظیمات و نیز فرو رفتن داخل بافت دهان می توانند باعث بروز مقداری ناراحتی و درد شوند، که می توان با استفاده از داروهای بدون نسخه ضد درد و محصولاتی مانند موم دندانپزشکی کاهش یابد.

بریس های سرامیکی (براکت های شفاف و همرنگ دندان)

این بریس ها عملکردی درست شبیه بریس های فلزی دارند، اما مواد مورد استفاده برای ساخت آنها کمتر جلب توجه می کند. براکت های شفاف سرامیکی به صورت شفاف یا همرنگ دندان ها وجود دارند تا بهتر با دندان ها ترکیب شوند. سیم هنوز هم معمولاً فلزی است، گرچه می تواند یک پوشش همرنگ دندان داشته باشد.

مواد استفاده شده در این بریس ها به این معنی است که آنها معمولاً هزینه ای بیشتر از فلزات دارند، اما آنها می توانند انتخاب خوبی برای کودکانی باشند که نسبت به ظاهر درمان ارتودنسی خود بسیار حساس هستند.

بریس های پشت زبانی (مخفی)

در بریس های پشت زبانی از براکت های فلزی و سیم استفاده می شود، اما پشت دندان ها، در کنار زبان، پنهان شده اند. این باعث می شود پی بردن به وجود آنها داخل دهان کودک توسط مخاطب بسیار دشوار باشد، بنابراین آنها انتخاب خوبی برای کودکانی هستند که می ترسند به خاطر بریس های خود مصخره شوند.

یکی دیگر از مزایای آنها این است که هر گونه لک شدگی که در نتیجه بهداشت ضعیف دهان و دندان رخ می دهد، می تواند پشت دندان ها پنهان باقی بماند.

با این حال، درمان با بریس های پشت دندانی عموماً بیشتر از درمان با بریس هایی طول می کشد که به جلو دندان ها متصل می شوند. آنها همچنین به طور کلی گران ترین گزینه هستند، و برای کودکانی که بویژه دندان های کوچکی دارند مناسب نیستند.

اینویزیلاین نوجوانان

اینویزیلاین نوجوانان علیرغم نام آنها، در واقع می تواند برای کودکان از سنین 11 سالگی استفاده شود، به شرطی که همه دندان های شیری خود را از دست داده باشند. این سیستم یک راه کاملاً متفاوت برای صاف کردن دندان ها ارائه می دهد. به جای داشتن براکت های ثابت، یک سری الاینرهای شفاف و متحرک، دندان ها را به موقعیت صحیح خود هدایت می کند.

این سیستم دارای برخی مزایای آشکار برای کودکان است، از جمله:

  • الاینرها به سختی جلب توجه می کنند.
  • آنها می توانند 2 تا 4 ساعت در روز برداشته شوند.
  • استفاده کنندگان از آنها می توانند دندان های خود را مثل همیشه تمیز کنند.
  • طراحی آنها اجازه می دهد دندان های جدید رشد کنند.
  • نشانگر فرسایش روی هر الاینر نشان می دهد که آیا آنها به اندازه کافی استفاده شده اند.

اما البته برخی نقاط ضعف احتمالی نیز دارند. همکاری ممکن است یک مسئله باشد، حتی با نشانگر استفاده از ابزار، باز هم والدین باید ارزیابی کنند که آیا آنها فکر می کنند که فرزندشان این اراده را دارد که الاینرهای خود را طبق دستور استفاده کند یا خیر.

در مورد غذا خوردن نیز مسئله وجود دارد. کودک باید برای خوردن و نوشیدن هر چیزی از آب الاینرهای خود را بردارد، و قبل از قرار دادن مجدد آنها، باید الاینر و دندان های خود را تمیز کند. عدم انجام این کار ممکن است باعث لک شدن دندان ها شود، و احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد.

اینویزیلاین نوجوانان یک راه حل عالی برای کودکانی است که از ظاهر آنها آگاه هستند. درمان می تواند به اندازه بریس های فلزی مؤثر باشد، بدون خطر اذیت کردن. تنها نیاز است اهمیت استفاده از الاینرها در تمام طول روز و تمیز کردن آنها پس از غذا خوردن را برای کودک خود توضیح دهید.

ارتودنسی کودکان  در تهران

ارتودنسی کودکان در تهران

استفاده از ریتینر

تمام انواع مختلف بریس ها یک وظیفه دارند: جابجا کردن دندان ها به یک موقعیت جدید. اما هدف یک ریتینر دقیقاً مخالف آن است: متوقف کردن حرکت دندان ها پس از اتمام درمان.

کودک شما احتمالاً در ابتدا باید هر شب، و احتمالاً در طول روز، از ریتینرها استفاده کند. اگر استفاده از آنها را متوقف کنند، به احتمال زیاد دندان های آنها دوباره شروع به حرکت و خارج شدن از ردیف می کنند. بسیاری از بزرگسالانی که در کودکی بریس داشته اند، اگر می خواهند دندان هایشان صاف و یکدست باقی بمانند، باید همچنان استفاده از یک نگهدارنده را برای بقیه عمر خود ادامه دهند- حداقل به صورت نیمه وقت.

دو نوع اصلی ریتینر متحرک وجود دارد. یکی از آنها شباهت بسیاری زیادی به الاینرهای اینویزیلاین یا محافظ های دندان دارد. دیگری دارای یک پایه آکریلیک و سیم هایی است که در اطراف دندان ها چفت می شوند. فرزند شما باید به خوبی از ریتینر خود مراقبت کند و ریتینر خود را تمیز نگه دارد، زیرا تعویض آن می تواند 150 دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد.

راه دیگر برای صاف نگه داشتن دندان ها استفاده از یک ریتینر ثابت است. این فقط یک سیم کوچک است که به پشت چند دندان جلو چسبانده می شود تا آنها را از حرکت بازدارد. از دندانپزشک خود در مورد گزینه های ریتینر برای فرزند خود پس از درمان با بریس ها بپرسید.

هزینه بریس برای کودکان چقدر است؟

بریس های کودکان معمولاً کمی ارزان تر از بریس های بزرگسالان هستند، به این دلیل که مواد کمتری برای رسیدن به تمام دندان های آنها لازم است. با این حال، تعداد جلسات و مقدار زمان صرف شده روی صندلی دندانپزشک شبیه یکدیگر است، بنابراین تفاوت زیادی از نظر هزینه بین گروه های سنی مختلف وجود ندارد.

ارتودنسی کودکان  در تهران

ارتودنسی کودکان در تهران

آیا بیمه هزینه های درمان فرزند شما با استفاده از بریس ها را تقبل می کند؟

پس از معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان های بیمار توسط پزشک معتمد شرکت ارائه دهنده بیمه و تأیید نیاز کودک به درمان ارتودنسی مشخص می شود که آیا درمان صاف کردن دندان ها جنبه پزشکی و یا صرفاً زیبایی دارد. اگر شما و فرزند شما واجد شرایط نباشید، باید هزینه های بریس فرزندتان را تقبل کنید.

پرداخت شخصی هزینه های بریس های فرزندتان توسط شما

هزینه بریس برای کودک شما به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله سبکی که شما انتخاب می کنید، طول و نیز پیچیدگی درمان مورد نیاز. اگر بیمه دندانپزشکی را برای فرزندتان داشته باشید، لازم است بررسی کنید ببینید آیا سیاست آنها سهم خود را به هزینه های احتمالی درمان کودکان را تقبل می کند یا خیر. برخی از برنامه های بیمه های دندانپزشکی پوشش خدمات دندانپزشکی را برای کودکان فراهم می کنند، در صورتی که درمان از لحاظ پزشکی ضروری باشد. با این حال، اکثر طرح ها بازپرداخت تنها حدود 25 درصد از هزینه ها را انجام می دهند- در اکثر آنها 50 درصد بیشتر- بنابراین هزینه هایی که باید از جیب بپردازید معمولاً مقداری سنگین است.

چگونه ارتودنتیست کودکان پیدا کنید؟

گرچه هر ارتودنتیستی می تواند برای درمان کودکان مناسب باشد، اما شما ممکن است ترجیح دهید به کسی مراجعه کنید که تجربه با بیماران خردسال را داشته باشد. مهم است که فرزند شما با ارتودنتیست خود احساس راحتی کند تا بتواند به صورت آزادانه هر پرسشی که دارد را مطرح کند و برای مراجعه کردن هراسی نداشته باشد.

ساده ترین راه برای پیدا کردن ارتودنتیست برای کودک شما پرس و جو و جستجو در اینترنت است. راه دیگر پرسیدن از والدین کودکانی است که در اطراف شما تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند. احتمالاً برخی از آنها تجربیاتی نیز دارند که بخواهند با شما در میان بگذارند- مخصوصاً آنهایی که فرزند بزرگتری داشته باشند.

محل دندانپزشک نیز مهم است. هر سبک بریسی که انتخاب می کنید، باید به صورت منظم برای تنظیمات مراجعه کنید. برای حداقل اختلال در روز کاری خودتان و روزهای مدرسه رفتن فرزندتان، دندانپزشکی را انتخاب کنید که به شما نزدیک تر است.

دست آخر، هزینه را در نظر بگیرید. همانطور که در بالا اشاره شد، برخی از کلینیک های دندانپزشکی هزینه های بالاتری نسبت به بقیه دارند. برخی از آنها پیشنهادات خاصی برای انواع خاصی از بریس های کودکان ارائه می دهند، در حالی که دیگران چنین کاری نمی کنند. اگر بخواهید بهترین سرمایه گذاری را در مورد بریس های فرزند خود کنید، در مورد چند پزشک تحقیق کنید.

نتیجه گیری

نسبتاً متداول است که کودکان برای صاف شدن دندان های خود بریس های ارتودنسی را دریافت کنند، اما به عنوان پدر و مادر، تصمیمات زیادی وجود دارند که باید در رابطه با درمان آنها بگیرید. گام اول این است که با دندانپزشک یا ارتودنتیست صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا فرزند شما نیاز به کار ارتودنسی دارد یا خیر.

اگر فرزند شما واجد شرایط لازم باشد، خدمات بیمه دندانپزشکی هزینه های درمان ارتودنسی فرزند شما را پوشش می دهد، آنها نوع بریسی را دریافت خواهند کرد که از لحاظ پزشکی ضروری تعیین شده است. اگر شما خودتان هزینه بریس ها را پرداخت می کنید، آزادی بیشتری خواهید داشت تا از گزینه های مختلف انتخاب کنید، که برخی از آنها بسیار کمتر جلب توجه می کنند.

شما باید به فرزند خود کمک کنید تا در طول مدتی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید، دندان های خود را به خوبی تمیز کنند. همچنین ممکن است لازم باشد از خوردن برخی غذاهای خاص اجتناب کنند. هنگامی که درمان کامل شد، ممکن است نیاز به یک یادآوری ملایم برای استفاده از ریتینر خود طبق دستور نیاز داشته باشند. اما تمام این کارهای سخت هنگامی که آنها یک لبخند محکم دارند، و احساس اعتماد به نفس می کنند، جبران خواهند شد.

پرسش های متداول

کودکان در چه سنی باید بریس ها را دریافت کنند؟

بسیاری از ارتودنتیست ها توصیه می کنند که کودکان از سن 7 سالگی برای چکاپ مراجعه کنند. در این بازه زمانی، دندان های دائمی در حال ظاهر شدن هستند و ارتودنتیست قادر خواهد بود بگوید آیا کودک شما نیاز به درمان دارد یا خیر. کودکان باید به طور کلی صبر کنند تا تمام دندان های دائمی آنها بیرون بیایند، اما ارتودنتیست قادر خواهد بود زمان دقیق را به شما بگوید.

کودکان می توانند اینویزیلاین دریافت کنند؟

کودکان بالای 11 سال واجد شرایط لازم برای اینویزیلاین نوجوانان هستند، زمانی که تمام دندان های شیری خود را از دست داده باشد. استفاده از اینویزیلاین نوجوانان بویژه برای کودکان و نوجوانان گسترش یافته است. این نوع بریس ها یک نشانگر دارند که اجازه می دهد پدر و مادر و پزشکان بدانند که آیا بیمار با روند درمان همکاری دارد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code